Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

RAC RALLY PREVIEW

Michal Hochman
Diskuze (0)
RAC rally patří mezi nejstarší, nejslavnější a hlavně neprestižnější rally v seriálu MS. Svou charakteristikou se řadí mezi náročné rally a její vyjímečnost je umocněna termínem konání...

Povrch šotolina

RAC rally patří mezi nejstarší, nejslavnější a hlavně neprestižnější rally v seriálu MS. Svou charakteristikou se řadí mezi náročné rally a její vyjímečnost je umocněna termínem konání, který častokrát v seriálu MS rozhodoval o titulu jak v jezdcích, tak i značkách. Charakteristické je i počasí na Britských ostrovech v listopadovém termínu. Časté plískanice, déšť a mlha z tratě udělá doslova klouzačku. Soutěž je vedena po soukromých pozemcích místních farářů a tak po dlouhý úsecích je často zpestřen průjezd dobytčí brankou kde již mnoho jezdců ukončilo svoje účinkování v rally. Některé rychlostní zkoušky se jedou na „náspech“ a jakákoliv chyba znamená konečnou. Bez zajímavosti není ani to, že velmi dlouhou dobu byl na rally zakázán trénink, v polovině devadesátých let byl částečně povolen a s nástupem vozů specifikace WRC tato tradice zanikla. Proto na britské rally byli často žádáni jako spolujezdci britští navigátoři, kteří dobře znali místní podmínky.

První ročník rally se konal v roce 1932 a historicky se stal jejím prvním vítězem domácí jezdec Col. A.H. Loughborough na voze Lancaster 2.5. Rally se jezdila až do roku 1939 a po válce se její historie byla obnovena v roce 1951, tehdy vyhrál opět domácí jezdec Appleyard s vozem Jaguár XK 120 . Britská rally se nejela v letech 1957 a 1967. Od roku1973 byla soutěž zařazena do seriálu MS a jako první ji vyhrál finský jezdec Timo Mäkinen (nespojovat s jezdcem Tommi Mäkinen, jde o pouhou shodu jmen) na voze Ford Escort RS 1600 Mk1. Vítězem v ročníku 1979, kdy bylo poprvé vypsáno MS jezdců vyhrál H. Mikkola s vozem Audi Quattro A1a v roce 1996 se tu jel ročník zařazený do seriálu F2, který vyhrál A. Schwarz s vozem Toyota Celica GT-Four.

Jezdec E. Carlsson s vozem Saab 96 tu jako první dokázal vyhrál tři ročníky po sobě a to v letech 1960-62. Mezi zajímavosti patří i to, že po nadvládě domácích jezdců kteří se prosazovali od roku 1932 až do roku 1959 začali vyhrávat soutěž posádky švédský a finský jezdců a to až do roku 1990. (to vyhrál španělský jezdec C. Sainz a vítězové jednotlivých ročníků se začali měnit). Severské jezdce v tomto období dokázal porazit pouze domácí jezdec Roger Clark v letech 1972 a1976 na voze Ford Escort. Druhým závodníkem s hattrickem je finský jezdec Timo Mäkinen, který dokázal vyhrát v letech 1973-75 a hattrickem se tu blýskl i R. Burns v letech 1998-2000. Hattrick by se dal započítat i C. McRaemu, ten sice nebyl čistý vyhrál v roce 1994 a 95 a v roce 1997, ale v roce 1996 se soutěž konala pouze jako F2. Nejúspěšnějším jezdcem byl H. Mikkola, který soutěž vyhrál čtyřikrát a to v letech 1978-79 (Ford Escort), 1981-82 (Audi Quattro A1). Mezi vítěze se zařadil i H. Toivonen který vyhrál v roce 1980 s vozem Talbot Sunbeam a v roce 1985 na Lancii Delta S4. Vyhrál tu i S. Blomqvist v roce 1971 (Saab) a 1983 (Audi Quattro). Mezi zajímavé vítěze patří i výrobce lyží finský jezdec S. Lampinen, který vyhrál v roce 1968 s vozem Saab. Mezi novodobé vítěze patří i J. Kankkunen, který tu vyhrál v roce 1987,1991a1993, C. Sainz zde vyhrál v roce 1990 a 1992, po jednom vítězství zaznamenali A. Vatanen v roce 1984 (Peugeot 205 T16) a T. Salonen 1986 Peugeot 205 T16 E2, v roce 1988 vyhrál M. Alén s vozem Lancia Delta. Zajímavostí je že M. Alén udělal chybu a dostal se mimo tratˇ, kde mu pomohli diváci a ještě v této rally vyhrál. V médiích potom poděkoval všem zúčastněným za pomoc bez níž by nikdy nevyhrál. Poprvé tu vyhrál M. Grönholm v roce 2001 s vozem Peugeot 206 WRC E3. A v roce 2002 vyhrál P. Solberg svou první soutěž v MS s vozem Subaru Impreza WRC.

Samostatnou kapitolou je i účast tovární značky Škoda. Ta byla zapsána do výsledkových análů především v soutěži ve své třídě, kterou s přehledem vyhrávala. V roce 1972 tu uspěl Sveisvoll s vozem Škoda 120S Rally, který zvítězil ve třídě a absolutně dojel dvacátý osmý. Po J. Hauglandovi, který vyhrál v roce 1974 třídu a celkově dojel na patnáctém místě se rally účastnili i naši jezdci. V roce 1975 obsadili posádky týmu Škoda první tři místa v sestavě Haugland, Havel a Zapadlo, a tento úspěch zopakovala v roce 1977 v sestavě Haugland, Zapadlo, Kvaizar. Početná výprava také přivezla úspěch v roce 1982, kdy pro změnu obsadila všechny čtyři první místa v sestavě Kalnay, Haugland, Křeček a Kvaizar a v následujícím roce 1983 dokonce Ladislav Křeček vyhrál třídu a celkově dojel na 25.místě, za ním byl J. Haugland a S. Kvaizar. Úspěšně si zde vedl i Emil Triner, který v roce 1993 dojel na patnáctém místě absolutně s vozem Škoda Favorit 136L a Pavel Sibera, který v roce 1994 dokončil na devatenáctém místě absolutního pořadí s vozem Škoda Favorit 136L. Největšího úspěchu dosáhl vůz Škoda v roce 1996 kdy S. Blomqvist vyhrál třídu F2, ale absolutně dojel na třetím místě! (Škoda Felicia Kit Car). Mezi úspěchy se samozřejmě řadí i čtvrté místo z roku 1999 B. Thiryho s vozem Škoda Octavia WRC a páté místo A. Schwarze z ročníku 2001 a v loňském ročníku 2002 obsadil Toni Gardemeister desáté, Kenneth Eriksson třinácté a Roman Kresta 15. místo v konečném pořadí.

56.ROČNÍK NETWORK Q OF RALLY GREAT BRITAIN 2000

Celková délka soutěže 1 509,48 km 17 RZ (380,8 km) 142 posádek na startu, 79 v cíli.

Bláto, bláto a zase jenom bláto, nebo-li drama na blátě do poslední RZ. Poprvé se vybíralo vstupné na RZ a to mělo za následek menší počet diváků. K deštivému počasí se přidal i prudký vítr a ranní mlhy. Déšť rozblátil klasickou šotolinovou trať a místy se vytvořili hluboké koleje. Na titul měli šanci už pouze dva jezdci M. Grönholm a R. Burns. Lepší výchozí pozici měl M. Grönholm, kterému stačilo k zisku titulu dokončit soutěž na pátém místě, popřípadě i šestém místě kde by získal titul lepším umístění. R. Burns neježe musel vyhrát a čekat na zaváhání M. Grönholma, ale musel také bojovat o prestiž se skotským jezdcem C. McRaem. První RZ vůbec nevyšla R. Burnsovi, který při jednom z výletů poškodil zadní část vozu, urazil kolo a ztratil 56 vteřin propadl se na dvanáctou pozici a se štěstím dojel do servisní zóny. O „totálku“ se postaral F. Loix ve druhé RZ když zlikvidoval po havárii Mitsubishi. Ve vedení byl tedy M. Grönholm, k útoku se chystal C. McRae, za ním sváděl souboj C. Sainz a T. Mäkinenem. Po opravě poničeného Subaru R. Burns zrychlil, ale ke konci první etapy ho pro změnu trápila porucha brzd. Při své poslední soutěži v seriálu MS si dobře vedli i oba jezdci týmu Seat D. Auriol a T. Gardemeister. Do první desítky se dokázal vklínit i M. Martin, který od příští sezóny měl jisté angažmá u Subaru. Druhá etapa, při které až neskutečně lilo svědčila především R. Burnsovi, který stahoval náskok vedoucí dvojice C. McRae a M. Grönholma. Ve dvanácté RZ však C. McRae posílá svůj vůz přes „budku“ a končí. Naopak skvělým časem se do vedení dostává R. Burns, před druhého M. Grönholma, ale to mu nezaručuje titul MS. Musí čekat jestli se M. Grönholm neudělá jezdeckou chybu. Na třetí pozici se tak vrací C. Sainz, pronásledovaný „odcházejícím“ šampiónem T. Mäkinenen. Propadá se i D. Auriol, který přepouští svou pozici J. Kankkunenovi, ale udržuje za sebou oba mladíky H. Rovanperu a T. Gardemeistra. Ve skvělém výkonu pokračuje i M. Martin, který je již osmý za F. Delecourem a jedenáctý je první jezdec Hyundai A. McRae. Škodovky se drží na čtrnáctém místě A. Schwarz (kterého trápí nastavení diferenciálů) a 16.místě L. Climent. V poslední etapě na tratě sice vysvitlo sluníčko, ale R. Burnsovi to štěstí nepřineslo. Po projetí cíle sice R. Burns vyhrál, dokonce potřetí za sebou tak dokončil čistý hattrick, ale ze tisku prvního titulu MS se radoval M. Grönholm. Zajímavý byl i souboj o třetí místo, kde vše hovořilo pro C. Saize. T. Mäkinen však kontroval, a posunul se tak na třetí konečnou pozici. Soutěž dokončil i tým Škoda, když A. Schwarz dojel na třináctém místě a L. Climent byl šestnáctý. Překvapením soutěže byl i méně slavný bratr P. Solberga Henning Solberg, který dokonce porazil L. Climenta s vozem Toyota Corolla WRC.

1. R. Burns – R. Reid (GB) Subaru Impreza WRC 3h 25m 44,7
2. M. Grönholm – T. Rautiainen (SF) Peugeot 206 WRC +1:05,6
3. T. Mäkinen – R. Mannisenmäki (SF) Mitsubishi Lancer EVO VI +01:15,0
4. C. Sainz – L. Moya (E) Ford Focus RS WRC +1:33,5
5. J. Kankkunen – J. Repo (FIN) Subaru Impreza WRC +01:46.9
6. F. Delecour – D. Grataloup (F) Peugeot 206 WRC +01:48.5

WORLD CHAMPIONSHIPS 2000

FIA World Rally Championship for Drivers: 2000

1. M. Grönholm (FIN) 65, 2. R. Burns (GB) 60, 3. C. Sainz (E) 46, 4. C. McRae (GB) 43, 5. T. Mäkinen (FIN) 36, 6. F.Delecour (F) 24, 7. G.Panizzi (F) 21, 8. J.Kankkunen (FIN) 20, 9. H.Rovanpera (FIN) 7,

10. P.Solberg (N) 6 bodů.

FIA World Rally Championship for Manufacturers:

1. Peugeot 111, 2.Ford 91, 3. Subaru 88, 4. Mitsubishi 43, 5. SEAT 11, 6.Hyundai 8, 7. Škoda 8 bodů.

57.ROČNÍK NETWORK Q OF RALLY GREAT BRITAIN 2001

Celková délka soutěže 1714,77 km, 17.RZ (380,6 km) 117 posádek na startu, 50 v cíli.

Velmi zajímavý ročník. Napínavý od startu první RZ. Reálnou šanci na titul měl C. McRae (42 bodů) a R. Burns (40), britským jezdcům se dávala největší naděje, o pátý mohl titul bojoval T. Mäkinen (41) a šanci živil i C. Sainz (33). C. Sainz mohl získat titul v případě, že by vyhrál a ostatní tři adepti na titul odstoupili. V mistrovství týmů nebylo zdaleka ještě rozhodnuto, a souboj mezi Peugeotem a Fordem měl rozhodnout o zisku titulu (Ford ztrácel pouhé čtyři body).

Od první rychlostní zkoušky došlo k velkému souboji. Tradiční superspeciálka, která se jela v opačném pořadí na sebe narazil C. McRae a r. Burns. Za mohutného povzbuzování první cílem projel C. McRae a šel do vedení v soutěži. Po druhé RZ měl téměř třicetivteřinový náskok (+27,3). Na druhém místě se držel M. Grönholm, třetí byl překvapivě D. Auriol, který se loučil se svým účinkováním v Peugeotu. Jako první odstupuje z boje o titul T. Mäkinen, který poškodil závěs kola u svého Mitsubishi WRC. C. Sainz proráží pneumatiku, ta se roztrhne a je nucen zbytek RZ absolvovat po ráfku. Další šok přichází ve čtvrté RZ. Po rychlém úseku si C. McRae snaží zkrátit cestu a havaruje. Po několika kotrmelcích totálně zlikviduje jak svůj vůz, tak i svoje naděje na zisk titulu (posádka byla nezraněna). Do vedení v soutěži jde M. Grönholm, a cesta k titulu se tak otevřela R. Burnsovi (2). Překvapivě si dobře vedl mladší bratr C. McRae Alister (6), který se držel za C. Sainzem (5) a jel před M. Higginsem (7). V první etapě si vedl dobře i tovární tým Škoda, který bojoval o pátou příčku v celkovém hodnocení značek A. Schwarz (8) a B. Thiry byl (12).

Ve druhé etapě se R. Burns soustředil na taktickou jízdu. První šok však zažil, když se mu ráno nedařilo nastartovat vůz a musel jej odtlačit z parkoviště. Po výměně svíček se však Subaru umoudřilo. Vedení si tak zvyšoval M. Grönholm, na druhé místo se dostal H. Rovanpera, třetí byl R. Burns. V drama se změnila 11. RZ když z tratě vylétl C. Sainz mezi diváky a dvanáct jich bylo odvezeno do nemocnice a následující RZ byla zrušena. Na danou situaci reagoval tovární tým Ford a odvolal ze soutěže zbylé dvě posádky C. Sainze a M. Higginse. Další vývoj byl zajímavý i pro tým Škoda. A. Schwarz (5) se posouval dopředu, stejně tak jako B. Thiry (8). Pravidelně ztrácel D. Auriol (7), který ztratil především v úsecích s mlhou. Své drama si prožil i M. Martin, kterému u jeho Subaru vzplála zadní část vozu.

Ve třetí etapě se toho již mnoho zajímavého nedělo. Náskok zvyšoval M. Grönholm, před druhým H. Rovanperou, třetí pozici si s přehledem držel R. Burns, kterému třetí místo zaručovalo titul MS. O čtvrtou pozici sváděl souboj A. McRae který měl potíže s diferenciálem a A. Schwarz na kterého útočil K. Eriksson. Nepopsatelná radost ze zisku titulu vypukla u posádky R. Burns – R. Reid. Po dlouhých letech vyhrál titul jiný než Finský jezdec. Tovární tým Škoda si udržel pátou pozici a paradoxem se stali týmové rošády. To už je však kapitola jiná, kapitola ročníku 2002.

1. M. Grönholm – T. Rautiainen (SF) Peugeot 206 WRC +3:23:44,8
2. H. Rovanpera – R. Pietiläinen (FIN) Peugeot 206 WRC +3:26:11,9
3. R. Burns – R. Reid (GB) Subaru Impreza WRC +3:27:00,2
4. A. McRae – 1 Senior (GB) Hyundai Accent WRC +3:30:33,6
5. A. Schwarz – A. Hiemer (D) Škoda Octavia WRC +3:31:16,1
6. K Eriksson Parmander (S) Hyundai Accent WRC +3:31:55,8

WORLD CHAMPIONSHIPS 2001

FIA World Rally Championship for Drivers: 2001

1. R. Burns (GB) 44, 2. C. McRae (GB) 42, T. Mäkinen (FIN) 41, M. Grönholm (FIN) 36, H.Rovanpera (FIN)36,

C. Sainz (E) 33, D. Auriol (F) 23, G.Panizzi (F) 22, F.Delecour (F) 15, P.Solberg 11bodů.

FIA World Rally Championship for Manufacturers:

1. Peugeot 106, 2. Ford 86, 3. Mitsubishi 69, 4. Subaru 66, 5. Škoda 17, 6.Hyundai 17 bodů

58. ROČNÍK NETWORK Q OF RALLY GREAT BRITAIN 2002

Celková délka soutěže 1.249,48 km, 17. RZ (391,89 km) 85 posádek na startu, 39 v cíli.

Poslední závod ročníku 2002 MS rally se kromě pestrého startovního pole mohl pochlubit soubojem mladíků se starými matadory rychlostních zkoušek. Ve druhé RZ vyhrává M. Grönholm ujímá se vedení v průběžném pořadí, pronásledovaný R. Burnsem pasovaného na favorita soutěže a aspiranta na první letošní vítězství. Na třetí místo se propadá M. Martin vítěz čtvrteční superspeciálky, následovaný týmovým kolegou C. Sainzem. Pátý jede P. Solberg. Jako jeden z prvních kdo odstupuje V. Rossi. Ten se dostal zádí vozu do příkopu a nepodařilo se mu z něj dostat. Na neštěstí pro něj se tak stalo v místě, kde nebyli žádní diváci, kteří by mu pomohli. Šestý se ztrátou 17,8 vteřiny jede třetí bodující jezdec Peugeotu H. Rovanperä a na sedmém místě jede překvapivě M. Higgins, čtvrtý jezdec Fordu. Jezdci týmu Škoda jsou v druhé polovině druhé dvacítky K. Eriksson (14), T. Gardemeister (16). Roman Kresta s novým spolujezdcem M. Hůlkou drží 22 pozici. Jezdeckou chybou se o možnost bojovat o přední umístění připravil C. McRae, když ztratil 1‘10,2 minuty na vedoucího M.Grönholma. Čtvrtá RZ byla z bezpečnostních důvodů zrušena, podél trati bylo mnoho diváků a byl nařízen volný průjezd. Souboj o čtvrtou pozici MS značek, se vyvíjí lépe pro Hyundai, který má na celkově jedenácté pozici F. Loixe, dvanáctý je J. Kankkunen a třináctý A. Schwarz. Teprve za tímto trojblokem je na 15. místě K. Eriksson, šestnáctý T. Gardemeister a 21. místo drží Roman Kresta.

První rychlostní zkouška druhého dne, která měřila 54,69 km mohla o mnohém rozhodnout, ale překvapivě měla z části dramatický průběh. V jejím průběhu měl velké potíže A. Schwarz, který při jednom z průjezdů vlásenkou poškodil zadní část vozu tak nešťastně, že zplodiny z výfuku šly zpět do vozu. Statečně dokončil RZ, ale na doporučení lékaře v soutěži již nepokračoval. Ve stejné RZ odstupuje s technickými problémy jezdec týmu Citroën T. Radström. Vedení si stále udržuje M. Grönholm, který zvyšuje náskok na jednu minutu (1’07,7), na druhou pozici se dostává M.Martin, který v přímém souboji poráží P. Solberga o jedenáct vteřin. Čtvrté místo drží C. Sainz, který jede nikým neohrožován. Pátý se drží H. Rovanperä a na šesté místo se propracoval R. Burns, který porazil T. Mäkinena o 32,7 vteřiny. Na osmém a devátém místě mezi sebou svádí souboj C. McRae a S. Loeb, tentokráte se daří C. McRaemu, který se dostal na osmé místo. Na dvanáctou pozici se dostává T. Gardemeister, propadá K. Eriksson, který je až osmnáctý a na devatenáctém místě jede Roman Kresta. Zajímavá je i devátá RZ. Na té asi v její polovině je nijak nebezpečně vyhlížející keř, který větvemi zasahuje do části RZ. Při velké rychlosti však dochází k rozbití čelních skel u vozů M. Higginse, T. Makinena, C. Sainze, C. McRaeho, a dalších. Naštěstí všem sklo pouze popraská a nikdo o něj nepřišel. V přímém souboji o druhé místo celkového pořadí poráží P. Solberg M. Martina o 3,4 vteřiny. Pořadí se na dalších místech nemění, ale průběžným pořadím pořádně zamíchala následující 10. RZ. V té havaruje novopečený MS M. Grönholm a ze soutěže odstupuje. Kdo pozorně sledoval výkony M. Grönholma v letošním ročníku Anglické rally musel být překvapen! Marcus jel jako by nebyl ve své kůži, často lítal ve smyku od jednoho břehu ke druhému a bylo otázkou času kdy skončí v příkopě. Překvapivý byl i rozhovor, který vedl M. Grönholm se svým navigátorem v úsměvném tónu těsně před havárii! Nesoustředěnost vedla k saltu, když jednu z jednoduchých zatáček nezvládl, ta jej odhodila do rigolu, ten jej „nakopl“ a katapultoval jej přes střechu. Překvapený byl i M. Grönholm. O pět metrů vedle se přes „budku“ přetočil Mitsubishi J. Paasonen, který se snažil reagovat na pokyn pořadatele, vymetl však stejnou díru a ze soutěže odstoupil. Obě havárie se obešli bez zranění. Ve stejné RZ udělal chybu F. Delecour, který okamžitě svedl vinu na nového spolujezdce, když v jednoduché levotočivé zatáčce (1) slyšel pravděpodobně něco jiného, zatáhl za ruční brzdu a zadní část vozu šla do štěrku. Ten odhodil vůz mimo tratˇ a s poškozenými závěsy kol byl nucen odstoupit. Do vedení v soutěži šel M. Martin, druhý byl P. Solberg a třetí C. Sainz, na čtvrté místo se dostal zpět R. Burns, pátý je H. Rovanperä a šestý C. McRae. Na dvanáctém místě se drží T. Gardemeister, na čtrnácté místo se propracoval K. Eriksson a patnáctý jede Roman Kresta.

V nejdelší RZ třetího dne poráží P. Solberg M. Martina a jde do vedení o dvacet vteřin (+20,3). Na třetího C. Saize útočí pro změnu R. Burns a stahuje ztrátu na (-5,1) vteřiny. Ze souboje se S. Loebem vychází vítězně C. McRae a posouvá se na šestou pozici průběžného pořadí, H. Rovanperä bojuje s opraveným Peugeotem a posouvá se na osmou pozici. Devátý jede M. Higgins, který si udržuje téměř desetivteřinový náskok před F. Loixem. T. Gardemeister jede dvanáctý, K. Eriksson je patnáctý a na sedmnáctou pozici se propadá Roman Kresta. V následující RZ poráží R. Burns C. Sainze a dostává se na třetí místo průběžného pořadí. Kontruje i M. Martin, ten poráží P. Solberga o 7,5 vteřiny a stahuje tak jeho náskok. Výborně jede H. Rovanperä, který se posouvá z jedenáctého místa na osmé. Dramaticky se vyvíjí šestnáctá RZ na které v mírné levotočivé zatáčce havaruje R. Burns, když mu zadní část vozu ustřelí a „zapluje“ do lesa a to znamená konec v účinkování v anglické rally. Svůj vůz na blátivé RZ přetáčí i S. Loeb, poškodil tak podvozek a je nucen ze soutěže odstoupit. Jezdeckou chybu dělá i T. Mäkinen, který je příliš široký v zatáčce ale na vývoj závodu to nemá prakticky vliv. V souboji o první místo a první vítězství oplácí P. Solberg porážku M. Martinovi o 5,8 vteřiny a zvyšuje svůj náskok na 21,3 vteřiny. Propadá se H. Rovanperä, potíže s hydraulikou, který je momentálně na devátém místě průběžného pořadí. Po odstoupení na předních pozicích se posouvá startovní pole a na bodované pozice v seriálu značek se dostává tým Hyundai. Na prvním místě jede P. Solberg, druhý je M. Martin, třetí C. Sainz a čtvrtý T. Mäkinen. Na pátém místě je C. McRae, šestý M. Higgins a sedmý F. Loix. Na desáté místo se posouvá T. Gardemeister, třináctý je K. Eriksson a patnáctý Roman Kresta. V poslední RZ dochází jen ke kosmetickým úpravám, když dravě jede H. Rovanperä, který se dostává na sedmou pozici před F. Loixe, ten jede na jistotu jednoho bodu do hodnocení značek. Tým Škoda tedy souboj o čtvrtou pozici seriálu MS tak prohrává, ale páté místo je úspěchem, když šestý končí tovární tým Mitsubishi.

1. Petter Solberg Subaru Impreza WRC 3:h 30 min 36,4 vteřiny
2. Marko Martin Ford Focus WRC 02 + 00'24,4
3. Carlos Sainz Ford Focus WRC + 01'35,7
4. Tommi Mäkinen Subaru Impreza WRC + 02’37,5
5. Colin McRae Ford Focus WRC 02 + 03'01,5
6. Mark Higgins Ford Focus WRC 02 + 05'01,9
10. Toni Gardemeister Škoda Octavia WRC +6’02,9
13. Kenneth Eriksson Škoda Octavia WRC +10’25,4
15. Roman Kresta Škoda Octavia WRC +16’26,0

FIA World Rally Championship for Drivers 2002:

1. M. Grönholm (FIN) 77, 2. P. Solberg (N) 37, 3. C. Sainz (E) 36, 4. C. McRae (GB) 35, 5. R. Burns (GB) 34, Panizzi (F) 31, Rovanperä (FIN) 30, Mäkinen (FIN) 22, Martin (EE) 20, Loeb (F) 18,

others.

FIA World Rally Championship for Manufacturers 2002:

Peugeot 165, Ford 104, Subaru 67, Hyundai 10, Skoda 9, Mitsubishi 9.

59.ROČNÍK WALES RALLY GB 2003

Program soutěže :

Čtvrtek 6. listopadu 2003

Shakedown 08h00 to 12h00

19:30: 1 RZ Superspeciálka

I. etapa pátek 7 Listopadu 2003: 6. RZ (164,24 km) start 5:30 cíl 20:50 hod
II. etapa sobota 8 Listopadu 2003: 8. RZ (138,71 km) start 5:20 cíl 20:05
III. etapa neděle 9. listopadu 2003: 3. RZ (73,86 km) start 7:20 cíl 15:34 hod

Letošní ročník Anglické rally má odpovědět na otázku kdo se letos stane Mistrem světa. Vzhledem k vývoji počasí v Evropě se neočekává jednoduchý závod. Šotolinová trať se pravděpodobně opět změní v blátivé cesty. Nepříjemný je i profil trati, který se většinou jede na „náspech“ a jakákoliv chybka znamená téměř konec v soutěži. O tom se vloni přesvědčil i V. Rossi, který soutěž nedokončil. V boji o titul jde o poslední závod sezóny, kdy se rozhodne o letošním titulu.

Kandidáti na titul jsou celkem čtyři: Sebastien Loeb (63 bodů), Carlos Sainz (63 bodů), vPetter Solberg (62 bodů) a Richard Burns (58 bodů). Kdo tedy bude mistrem Sebastien Loeb, Carlos Sainz, Petter Solberg nebo Richard Burns? Nového mistra světa 2003 budeme znát nejpozději v neděli okolo 15:30 hod, tedy pokud někdo z jezdců či týmů nepodá protest. Jaké jsou vyhlídky zúčastněných? (zpracováno podle rally-live).

1. Sebastien Loeb bude mistrem (byl by to jeho první titul MS), když...
  • nikdo z trojice nebude bodovat
  • skončí před zbylými třemi jezdci
  • P. Solberg dojede nejlépe třetí a S. Loeb skončí o jedno místo za ním, což by znamenalo rovnost bodů, ale titul pro něj, protože při shodném počtu vítězství (tři) bude mít více druhých míst.
  • R. Burns vyhraje a S. Loeb skončí alespoň čtvrtý (rovnost bodů ale více vítězství pro něj)
  • R. Burns dojede druhý a S. Loeb alespoň šestý
  • R. Burns dojede třetí a S. Loeb alespoň osmý

2. Carlos Sainz bude mistrem (byl by to jeho třetí titul MS, 1990, 1992), když...
  • skončí před zbylými třemi jezdci
  • narozdíl od S. Loeba, nedojede těsně za P. Solbergem. Měli by stejný počet bodů, ale P. Solberg více vítězství.
  • R. Burns vyhraje a C. Sainz bude čtvrtý nebo lepší (rovnost bodů i vítězství, Sainz více druhých míst)
  • R. Burns bude druhý a C. Sainz šestý nebo lepší (rovnost bodů i vítězství, Sainz více druhých míst)

3. Petter Solberg bude mistrem (byl by to jeho první titul MS) , když...
  • vyhraje nebo bude druhý před všemi ostatními
  • získá o dva body více, než S. Loeb
  • skončí těsně před C. Sainzem (rovnost bodů, ale více vítězství pro něj)
  • R. Burns vyhraje a P. Solberg dojede alespoň třetí (rovnost bodů, ale více vítězství pro něj)
  • R. Burns bude druhý a P. Solberg pátý nebo lepší
  • R. Burns bude třetí a P. Solberg získá alespoň dva body
  • R. Burns bude čtvrtý a P. Solberg získá alespoň bod

4. Richard Burns bude mistrem (byl by to jeho druhý titul MS 2001), když...
  • vyhraje a S. Loeb se C. Sainzem nebudou lepší než pátí a P. Solberg nebude na stupních vítězů
  • dojede druhý, C. Sainz s S. Loebem nebudou lepší, než sedmí a P. Solberg lepší, než šestý
  • dojede třetí S. Loeb se C. Sainzem nebudou bodovat a P. Solberg nezíská více než jeden bod
  • dojede čtvrtý a nikdo ze zbylé trojice nebude bodovat

Zajímavě se jeví i startovní listina. V té figuruje rodinný klan McRae. Startovat bude kromě C. McRaeho (Citroën startovní číslo 17), jeho mladší bratr Alister, který přišel o angažmá u továrního týmu Mitsubishi, (startovat bude s vozem Subaru Impreza WRC st. č.32) a nakonec i otec obou synů Jimmy McRae (Subaru Impreza st. č. 106).

Otec obou bratrů Jimmy McRae (ročník 1943) byl úspěšný jezdec a jezdil mimo jiné jak v Britském tak Evropském šampionátu i v MS. V roce 1983 vyhrál Cyprus rally a třetím místě dojel v roce 1983 v RAC s vozem Opel Manta 400. V roce 1986 se zúčastnil RAC Rally s legendárním voze skupiny „B“ MG METRO kde dojel na osmém místě. (Podrobný výpis kariéry J. McRaeho by byl na samotný článek). Na startu se objeví i velký soupeř J. McRaeho, finský jezdec P. Airikkala který vyhrál Britskou rally v roce 1989 (Mitsubishi Galant VR-4). V továrním „béčku“ Peugeotu Bozian Racing budou tentokráte startovat kromě Romana Kresty G. Panizzi a J. Pykälisto. S finským jezdcem J. Pykälistem pojede bývalí spolujezdec T. Mäkinena R. Mannisenmaki, který se tak vrací po havárii s T. Mäkinenem na Tour de Corse v roce 2001. První start absolvoval R. Mannisenmaki s T. Mäkinenem v roce 1998 na rally Monte Carlo. Za Citroën Sport pojede D. Sola.

Konečným pořadím zamíchají samozřejmě jezdci, kterým prakticky o „nic nejde“. Karty na „podivnou sezónu 2004“ jsou rozdány místa téměř obsazeny a exmistři T. Mäkinen (1996-1999) a C. McRae (1995) odcházejí na odpočinek, týmy Škoda a Ford vyhrožují že se ročníku 2004 nezúčastní…

Kromě čtyř jezdců, kteří se pokusí pro sebe získat titul, MS si připomeňme že nejhorší vzpomínky na Britskou rally má C. Sainz (mohl by se umístit do třetího místa), který o titul přišel cca 300m před cílem v roce 1998. Tehdy soupeřil s T. Mäkinenem o titul. Když ale T. Mäkinen odstoupil pro technickou závadu (uražené kolo) jel v průběhu soutěže C. Sainz na čtvrtém místě, což mu zaručovalo jistotu titulu. Před startem poslední 28. RZ však bylo slyšet podivné zvuky a motor definitivně zhasl cca 300 m před cílem (některé prameny uvádějí cca 1 km). Emoce byli tak velké, že spolujezdec L. Moya prohodil přilbu oknem vozu Toyota Corolla WRC a připravené šampaňské přišlo vniveč. Bude se letos situace opakovat?

Velké šance se dávají P. Solbergovi (mohl by se umístit do čtvrtého místa), který tu vloni vyhrál svůj první závod. Subaru je na šotolině velmi silné, bez šance není ani R. Burns (mohl by dojet třetí) kterému se ještě s vozem Peugeot nepodařilo při dvouletém angažmá v Peugeotu vyhrát! Nejhorší vyhlídky na titul má tedy vS. Loeb kterému se na šotolině příliš nedaří (ale uspěl tu s vozem Citroën Saxo S1600). Mohl by se umístit do čtvrtého místa při výpadku favoritů. V neposlední řadě vyzní dramaticky závěrečný souboj týmů Citroën a Peugeot, o titul MS značek. Větší šance se však dávají továrnímu týmu Peugeot.

Mezi favority tedy patří M. Grönholm, který jede podle svých slov bez motivace, ale věří že bude moct jet bez týmové režie a mohl by Anglickou rally vyhrát. Mezi favority patří i H. Rovanperä, který by mohl využít zmatků v boji o titul a mohl by se umístit do šestého místa. Bez šancí není ani C. McRae. Jede doma, poslední soutěž (ročník 2004 kdy nesehnal angažmá se rozhodl vynechat) ale může být svázán týmovou režii, mohl by však být černým koněm na vítěze soutěže. V roce 2001 v boji o titul C. McRae havaroval, když soutěž vedl a měl slušný náskok. Bez šance zamíchat pořadím není ani M. Märtin, který tu vloni vedl až do 13. RZ, ale pak podlehl v souboji P. Solbergovi, mohl by dojet do šestého místa, při dobrém vývoji soutěže by mohl vyhrát! Špatně si letos nevede ani jeho týmový kolega F. Duval, který by se mohl umístit do osmého místa. T. Mäkinen jede pravděpodobně svou poslední soutěž MS v továrním týmu a bude si chtít soutěž užít. Mohl by promluvit do konečného a pokud někdo „vypadne“, mohl by se umístit do osmého místa, reálné bude deváté místo. Do konečného pořadí promluví i jezdci ze soukromých týmů, kteří čekají na svoji příležitost vyniknout v soutěži MS rally

„Skvělé“, tak trochu zmatené prohlášení si připravil šéf oblasti motorsport Škoda Auto pro všechny fanoušky týmu Škoda, Petr Kohoutek, když prohlásil, že nemůže plně potvrdit budoucnost týmu Škoda Motorsport v mistrovství světa rally, dokud FIA nenabídne další vysvětlení změn pravidel plánovaných na příští sezónu. O prohlášení, že hodlá tovární tým Škoda opustit dějiště MS rally se spekuluje zhruba od konce srpna. Jistotu v továrním týmu na příští sezónu má T. Gardemeister, který by se mohl umístit do devátého místa. D. Auriol nevyužil ještě své opce na sezónu 2004 a tak se spekuluje o možném startu R. Kresty v továrním týmu Škoda. Jenže… další spekulací, která se objevila již v polovině léta je start C. McRaeho v továrním týmu Škoda. Nemožné? Pokud by se objevili na scéně „chechtáky“ je cesta otevřená. Peníze by do týmu mohl protlačit gigant Sony tvůrce úspěšné hry Colin McRae. D. Auriol by po delší době mohl dorazit do cíle soutěže Anglické rally na dvanáctém místě.

Čeká nás každopádně zajímavý víkend, na jehož konci bude radost i smutek. Několik jezdců i mistrů světa končí. Díky novým ještě neupřesněným pravidlům pro sezónu 2004 mnoho „mladých nadějných jezdců“ nesehnalo angažmá a jejich budoucnost je nejistá. Výhledově tedy sport, o který je zájem by mohl utrpět ránu jako v letech 1986 kdy byla ukončena skupina „B“. „FIA žehnej rally“

WALES RALLY GB 2003

Umístění jezdců za poslední tři roky

(v závorce je uvedeno startovní číslo, barevně jsou označeny „týmové trojky“)

TEAM MARLBORO PEUGEOT TOTAL

(1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

2000 2. místo Peugeot 206 WRC

2001 1. místo Peugeot 206 WRC

2002 odstoupil po havárii Peugeot 206 WRC

(2) RICHARD BURNS / Robert Reid

2000 1. místo Subaru Impreza P2000

2001 3. místo Subaru Impreza WRC 2001

2002 odstoupil po havárii Peugeot 206 WRC

(3) HARRI ROVANPERÄ / Risto Pietilainen

2000 10.místo SEAT CORDOBA WRC

2001 2.místo Peugeot 206 WRC

2002 7.místo Peugeot 206 WRC

FORD MOTOR COMPANY LTD

(4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

2000 7. místo Toyota Corolla WRC

2001 odstoupil pro poruchu motoru Subaru Impreza WRC 2001

2002 2.místo Ford Focus RS WRC 02

(5) FRANCOIS DUVAL / Stephane Prevot

2000 nebyl angažován pro MS

2001 odstoupil po havárii Ford Puma S1600

2002 odstoupil pro poruchu převodovky Ford Puma S1600

(6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

2000 nebyl angažován pro MS

2001 nebyl angažován pro MS

2002 odstoupil pro mechanické potíže Subaru Impreza WRC

SUBARU 555 WORD RALLY TEAM

(7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

2000 odstoupil po havárii Subaru Impreza P2000

2001 odstoupil, došlo palivo Subaru Impreza WRC 2001

2002 1. místo Subaru Impreza WRC 2002

(8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

2000 3. místo Mitsubishi Lancer EVO VI

2001 odstoupil pro zničený závěs kola Mitsubishi Lancer WRC

2002 4. místo Subaru Impreza WRC P2002

ŠKODA MOTORSPORT

(14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

2000 9. místo SEAT CORDOBA WRC E3

2001 7. místo Peugeot 206 WRC

2002 nebyl angažován pro MS

(15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

2000 12. místo SEAT CORDOBA WRC E3

2001 nebyl angažován pro MS

2002 10. místo Škoda Octavia WRC EVO 3

AUTOMOBILES CITROËN TOTAL

(17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

2000       odstoupil po havárii Ford Focus WRC

2001       odstoupil po havárii Ford Focus RS WRC

2002       5. místo Ford Focus RS 02 WRC

(18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena

2000 38. místo Citroën Saxo VTS

2001 15. (A6 1. místo) Citroën Saxo S1600

2002 odstoupil se zničeným závěsem kola Citroën Xsara WRC

(19) CARLOS SAINZ / Marc Marti

2000 4. místo Ford Focus WRC

2001 byl „stažen“ továrním týmem Ford Focus RS WRC

2002 3. místo Ford Focus RS WRC

BOZIAN RACING

(22) ROMAN KRESTA / Jan Tománek Peugeot 206 WRC

2000 nebyl angažován pro MS

2001 odstoupil po havárii Škoda Octavia WRC E2

2002 15. místo Škoda Octavia WRC E3

ŠKODA MATADOR CZECH NATIONAL TEAM

(26) JAN KOPECKÝ / Filip Schovánek

2000 – 2002 nestartoval

MILAN LIŠKA
(130) MILAN LIŠKA / Jaroslav Jugas
Michal Hochman
Diskuze (0)