Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2019: Klymčiw šéfuje, už neřídí

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
S jedním vyzkoušeným českým jezdcem Petrem Vlčkem a třemi novými zahraničními, dvěma z USA a jedním z Izraele, vstoupí pardubický Klymčiw Racing do nadcházejícího 41. ročníku slavné Rallye Dakar.

Součástí sestavy Ondřeje Klymčiwa bude také česká motocyklová závodnice Gabriela Novotná. Pojede sice ve svém soukromém týmu Indigo Racing, ale s technickou podporou Klymčiw Racing.

Perou se v něm dva pocity

Třiatřicetiletý Ondřej Klymčiw dojel v ročníku 2017 v hodnocení motocyklistů na jedenáctém místě a pouhých sedmatřicet sekund ho dělilo od první desítky. V lednu 2018 přestál těžký pád. „Život mi zachránil dlouholetý trénink. Díky němu bylo tělo dostatečně obaleno svalovou hmotou, která mě svým způsobem zachránila. Nepamatuji si nic čtrnáct dní před pádem a měsíc po něm. Začátkem srpna 2018 jsem prodělal lékařskou prohlídku, abych věděl, zda se dá jet, nebo ne. Lékař mi však doporučil počkat, takže jsem aktuální ročník musel jako jezdec odpískat. Pořád se ve mně perou emoce závodníka a zdravý rozum, abych zůstal zdravý,“ vrací se Klymčiw ze vzpomínek na realitu dnešních dnů.

Dakar 2019 absolvuje jako šéf týmu, ve kterém pojedou čtyři jezdci. Čech Petr Vlček a dvojice Američanů – Skyler Howes, Garret Poucher a Gee Motzkin, jenž vlastní izraelský pas. „Budu se snažit být alespoň z poloviny mechanikem, pracovat pro Českou televizi a být k dispozici lidem v našem týmu podle potřeby,“ říká Klymčiw a neskrývá před startem svoji obavu: „Bojím se v souvislosti s tím, jak je startovní pole vyrovnané a kilometrů bude méně, se stane situace vyhrocená a půjde o každou sekundu. V takových situacích může docházet k těžkým pádům. Pokud to budou jenom zlomené ruce a nohy, tak to není problém. Věřme, že snad nepřijde něco horšího.“

Klymčiw dokázal pro všechny čtyři jezdce svého týmu sehnat tovární podvozky a tři z nich mají k dispozici fabrické motory. Závodníci mají k dispozici doprovodný kamion s klimatizovaným zázemím. „Všechno jsme stihli dokonce v týdenním předstihu, což je super. Na rallye máme připravený také doprovodný kamion a osobní auto,“ liboval si Ondřej Klymčiw. Zastává pozici manažera a mechanika týmu, ale na Dakaru bude zároveň také moderátorem pro stanici ČT Sport.

Pozornost do posledního metru

Třiačtyřicetiletý Petr Vlček se chystá na svůj třetí Dakar. „Nikdy nezapomenu na ten první, na kterém jsem zmrzl jako ještě nikdy v životě. Bylo nutné si vyzkoušet, zda mám na to, abych tak těžký závod zvládl a pro další ročník (2018) jsem si dal za úkol být do padesátého místa, což se mi podařilo (dojel 47.). Letos bych chtěl být mezi prvními čtyřiceti,“ říká Vlček a dodává: „Jedenačtyřicátý ročník Dakaru bude kratší, ale o to tvrdší, protože všechno těžké se bude koncentrovat do méně dnů. Musím však zvolit konzervativní taktiku, protože mám rodinu a zaměstnání. Občas se neudržím a otočím více plynem. V předchozím ročníku jsem měl tři kilometry před cílem poslední etapy pád, což mě utvrzuje v tom, že člověk se musí soustředit do posledního metru.“

Motorky jsou vášní Novotné

Před rokem si motocyklová závodnice Gabriela Novotná vzala kvůli startu na Rallye Dakar hypotéku, aby si mohla na soutěži startovat. Do cíle nedojela, protože si po pádu v rychlostní zkoušce zlomila klíční kost. Před rokem mluvila jen o jednom startu na Dakaru.

„Byla jsem opatrná, zda mám říkat, že mě baví jezdit a je to můj životní styl. Brala jsem to tak, že si startem na Dakaru plním sen a uvidím, co to přinese. Každé ráno jsem byla šťastná, že můžu nastoupit do další etapy. Neumím si představit nic, co bych na světě dělala radši,“ říká Novotná s odstupem času.

Svůj další možný start nespojovala s faktem, že nedojela do cíle. „Chtěla bych se tam vrátit, i kdybych dojela. Tím, že se mi to nepovedlo, to chci ale více. Ani minutu jsem nepochybovala, že se chci vrátit," podotkla rodačka z Chomutova, která pracuje jako překladatelka, lektorka a tlumočnice angličtiny a francouzštiny.

Na Dakaru bude spolupracovat, jak již bylo řečeno s týmem Ondřeje Klymčiwa. „Budu u něj mít zázemí,“ řekla Novotná. Motocykl jí připravil zkušený jezdec Jan Veselý. „Mašinu jsme testovali a obstála, takže věřím, že jsem dobře připravená,“ uvedla Novotná, která vyrazí s číslem 57 a bude jednou z devatenácti žen na startu.

Splní se americké naděje?

V šestadvaceti letech představuje Skyler Howes budoucnost v amerických off-roadových závodech a v roce 2017 se stal dokonce šampionem USA. Vyrůstal na pláních Utahu a o možnosti jet Dakar se dozvěděl od svých přátel Chrise Blaise a Kurta Caselliho. Sebevědomí mu rozhodně neschází a při svém debutu si troufá na první dvacítku konečného pořadí, ale…

„Sleduji Dakar několik v televizi a díky svým přátelům mám o něm zprostředkované informace. Vyrostl jsem v písečných terénech a cítím se v nich jako doma. Peruánské duny by pro mě neměly být překvapením a navíc mám rád dlouhé jízdy po písečných terénech. Dakar je monstrum a člověk si nemusí být jistý. Je třeba se vyvarovat technickým problémům a haváriím. Být do dvacátého místa by bylo dobré, ovšem cíl je první patnáctka a být do desítky bych považoval za top výsledek. Navíc máme dobré vztahy s Garrettem (Poucher), se kterým chceme spolupracovat,“ říká Howes.

Howes pojede se startovním číslem 73 a zmíněný Garret Poucher s číslem 71, takže si mohou od začátku pomoci. Pětatřicetiletý Poucher sledoval jako dítě na videu záběry z afrického Dakaru a ve třech letech strávil s rodiči dovolenou na poušti. Život ho však nasměroval jinam a musel se starat o svou sedmičlennou rodinu. „Závodit jsem začal před třemi roky a manželka, která pracuje, jako chirurg mi říká, abych začal méně pracovat a více závodit,“ říká Poucher, který si debutem na Dakaru plní velký sen. „Těším se na závod a myslím, že se nám bude dařit. Svoje umístění si netroufám odhadovat, ale myslím, že Skyller (Howes) bude hodně vysoko,“ dodává Poucher.

Jednačtyřicetiletý Gee Motzkin se narodil v Bělorusku, vyrůstal v Izraeli a nyní žije v New Yorku. Před šesti lety se zúčastnil cyklistických závodů, začal jezdit enduro, a když dostal nabídku jet Rallye Dakar, tak nezaváhal. „Je to největší závod na světě a toužím tam startovat od chvíle, kdy jsem o něm slyšel,“ říká jezdec, který má nejvyšší startovní číslo mezi motocyklisty – 149.

Do Peru nemíří s žádným konkrétním cílem. „Základem jsou skvělí lidé s týmu Klymčiw Racing, kteří řekli, že pro mě udělají všechno, co budu potřebovat. To člověka ještě před startem pořádně podpoří. Dakar je pro mě skok do neznáma, ale nemůžu to přece vzdát. Nebude to ovšem vždy zábavné. Dostal jsem hodně podpory z motoristické komunity v New Yorku. I oni mi přejí, abych si splnil svůj sen,“ říká ke své dakarské účasti Gee Motzkin.

A co závěrem přeje týmový šéf Ondřej Klymčiw členům týmu? „Rád bych si dal se „svými“ jezdci v cíli panáka a pivo. To bude v tu chvíli to nejdůležitější. Dobrý výsledek totiž z vás ještě nedělá lepšího člověka.“

Klymčiw Racing

Startovní číslo 59 - Petr Vlček (22. 9. 1975). Motocykl KTM 450 Rally Replica.

Startovní číslo 71 - Garrett Poucher (USA, 13. 3. 1983). Motocykl KTM 450 Rally Replica.

Startovní číslo 73 - Skyler Howes (USA, 14. 4. 1992). Motocykl Husqvarna FR 450 Rally.

Startovní číslo 149 - Gee Motzkin (Izrael, 26. 4. 1977, Husqvarna 450 Rally).

Indigo Racing

Startovní číslo 57 - Gabriela Novotná (1. 11. 1988). Motocykl Husqvarna FE 450.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)