12.9. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Řazení Kilduff shifter změní váš automat v manuál! Proč vypadá jak z buldozeru?

Většina moderních samočinných převodovek umožňuje manuální řazení převodů. U převodovek, které toto nenabízejí, můžete využít systém ruční změny převodů „Kilduff shifter“.

První pohled do kabiny vozu vybaveného řazením Kilduff shifter vás asi zarazí. Tam, kde je normálně řadicí páka převodovky případně páka voliče samočinné skříně, trčí čtyři velké nevzhledné páky, doplněné o jednu výrazně menší. Celé to vypadá jak vymontované z pásového stroje, když už ne z tanku, tak minimálně z buldozeru. Zatímco u pásových vozidel slouží páky k zastavení pásu na té či oné straně, čímž stroj zatáčí, v tomto případě jde pouze a jen o řazení převodů.

Jak to celé vypadá a funguje, asi nejlépe ukazuje přiložené video vozu Pontiac GTO z roku 2006 s řazením od Kilduff shifter. Pontiac GTO je velké kupé GT, které mělo v Evropě, přesněji ve Velké Británii a Austrálii, paralelu ve voze Vauxhall, respektive Holden Monaro. Ač jeho technika je vlastně dědictvím Opelu Omega B, v kontinentální Evropě se toto auto nikdy nenabízelo.

Pontiac GTO má samozřejmě levostranné řízení a také v řadě případů planetovou samočinnou čtyřstupňovou převodovku s měničem momentu z produkce GM. Jde o relativně archaické ústrojí, které samozřejmě ještě nenabízelo možnost měnit převody pohybem páky voliče ve stylu původního systému Porsche Tiptronic.

Jak řadit sám

Systém řazení Kilduff shifter umožní i u takto archaického „automatu“ řadit převody sám, dle libosti. Jak to funguje? Coby klasický volič automatu slouží pouze menší páka zcela vlevo, tedy nejblíže řidiči. Tou volíte polohy pro parkování (P), jízdu vpřed (D), zpětný chod (R) či neutrál (N). Při jízdě tak stačí přesunout páku do polohy D a můžete jet, a to v plně samočinném režimu převodovky stejně jako u každého jiného automatu bez systému řazení Kilduff shifter. Jde o funkci vhodnou k běžné jízdě.

Převodovky VW DSG v ojetinách: Jak jsou na tom se spolehlivostí?

Nás ale zajímají tři velké páky, umístěné napravo od páky voliče převodovky. Pákou nejblíže k řidiči lze řadit manuálně jedničku, respektive dvojku, další páka slouží pro řazení trojky a poslední, tedy zcela vpravo, je pro čtyřku. Jak řazení probíhá, nejlépe demonstruje přiložené video. Prostě nastavíte manuální režim řazení a jednotlivé kvalty volíte posunutím velkých pák do příslušné polohy. Pro zjednodušení obsluhy jsou polohy, respektive páky, označeny číslovkami, odpovídající danému převodu - tedy od jedničky do čtyřky. Je to trochu krkolomné a vyžaduje to cvik, avšak pro americké „závodníky“ je to velmi přínosné řešení.

Podrobnosti o technickém řešení se bohužel nedozvíte ani na stránkách výrobce řazení Kilduff shifter. Vzhledem k tomu, že se jedná o planetové převodovky, u nichž je planetový převod odpovídající konkrétnímu kvaltu zařazen sepnutím příslušné elektrohydraulicky ovládané lamelové spojky, tak v ručním režimu pravděpodobně příslušnou pákou manuálně otevíráte/zavíráte příslušný solenoidový ventil, který vpouští tlak oleje ke konkrétní lamelové spojce. Hydraulický tlak je jinak řízen samočinně z mechatroniky převodovky. Přepnutím do manuálního režimu řazení patrně odpojíte mechatroniku od ovládacích solenoidových ventilů.

Výrobce řazení Kilduff shifter nabízí až překvapivě široké spektrum řadících konzol a mechanismů, které musejí být přizpůsobeny převodovce v konkrétním vozidle. Ceny za mechanismus řazení se pohybují kolem 500 USD, tedy více než 12.000 korun. Navíc Američané poskytují i mezinárodní zasílání.








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu

Omlazená Kia Optima dostala dva nové motory. Benzinová…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 





 
Rozvod OHV v Evropě už skoro nenajdete. v USA ale žije. Z dobrých důvodů

Rozvod OHV v Evropě už skoro nenajdete. v USA ale žije. Z dobrých důvodů

Dnes 13:56

Motory s tyčkovým rozvodem OHV bývaly dříve zcela běžné. Dnes na ně však v Evropě skoro nenarazíte. V USA ale stále žijí a těší se oblibě motorářů. Jaké mají výhody?




Blesk.cz

Essential udělá ze svého smartphonu zařízení pro audiofily. Pomocí jediného modulu

Essential udělá ze svého smartphonu zařízení pro…

Majitelé smartphonu Essential PH-1 mohou mít předčasný vánoční dárek, který ocení především příznivci kvalitního…

Absolonová pár dnů po porodu zazdila svého snoubence! Co se stalo?!

Absolonová pár dnů po porodu zazdila svého…

Před více než týdnem se Monika Absolonová (42) stala dvojnásobnou matkou a naplno si to užívá. Každou chvíli se…

 

iSport.cz

Problém pro Motor, přišel kontumačně o dvě výhry. Prospal vzal vinu na sebe

Problém pro Motor, přišel kontumačně o dvě výhry.…

Hokejistům prvoligových Českých Budějovic byly kontumovány poslední vítězné zápasy v Kladně (3:2) a Ústí nad…

Hapal prohrál a řeší Weisse. Nedostal šanci, tak odešel z lavičky!

Hapal prohrál a řeší Weisse. Nedostal šanci, tak…

Má za sebou první sraz u slovenského národního týmu, a hned aby řešil náladovost svých hráčů. Lavičku, které…

 

Reflex.cz

Den otevřených dveří v českých cirkusech. Přijďte se podívat, jak se (ne)trápí zvířata, uvidíte i trénink

Den otevřených dveří v českých cirkusech. Přijďte se…

Cirkusy společně 2018: Nic neskrýváme! Tak pojmenovaly svou akci naplánovanou na středu 21. listopadu české…

Bartuška: Česko a celý náš svět je v ohrožení, za pár let uvidíte, Rusko tu jaderné bloky stavět nebude!

Bartuška: Česko a celý náš svět je v ohrožení, za…

Rusové to nebudou! Zmocněnec pro energetickou bezpečnost Václav Bartuška má jasno v tom, kdo by v Česku neměl…