Renault 5 slaví čtyřicítku: Prohlédněte si galerii dobových fotografií

Renault 5 slaví čtyřicítku: Prohlédněte si galerii dobových fotografií

 
 

Renault 5 započal před čtyřiceti lety novou epochu malých vozů. Víte, že se jeho pokračovatel vyrábí dodnes?

S myšlenkou na nové auto právě pro mladé lidi přišel Bernard Hanon z americké pobočky Renaultu. Kromě toho přednášel management na univerzitě v New Yorku. Pan profesor znal své studenty velmi dobře, věděl, co chtějí a jaké sociální změny v jejich komunitě proběhly. Zajímavé a paradoxní tedy je, že představa malého evropského auta vzešla z USA. Renault 5 se tam ale nakonec i prodával. Hanon si svou ideu nenechal pro sebe. Tehdejší ředitel francouzské automobilky Louis Dreyfus se pro ní nadchl, dostala tudíž zelenou. Projekt byl označen číslem 122.

Třídveřový dvouprostorový hatchback s pohonem předních kol měl oproti R4 hranatější tvary, které ovšem oživovala krátká oblá kapota a prolisy v předních blatnících. Také zakulacená boční okna kontrastovala s rovnou plochou střechou. Jednalo se o skutečnou modernu originálního vzhledu, pětku jste si nespletli s ničím jiným. Nabídce barev dominovaly pastelové, tak typické pro sedmdesátá léta 20. století.

Motory byly umístěny podélně. Základ s písmenem L tvořil skromný agregát s objemem 782 cm3 z R4, který poskytoval 26,5 kW (36 k). Luxusnější TL se chlubil srdcem z hranatého R8 (956 cm3, 35 kW/47 k). Měl i lepší výbavu - dvourychlostní stěrače, loketní opěrky vpředu a krycí plato zavazadelníku, které zároveň sloužilo jako odkládací plocha.

Zlí jazykové včetně samotných dealerů značky (!) tvrdili, že se třídveřový hatchback nikdy nebude prodávat. Hned první rok pobytu na trhu je vyvedl z omylu. Pětce patřilo stylových 5 % francouzského trhu. Renault načasoval debut skvěle, přišla palivová krize a mladí Západoevropané byli hladoví po autech s nízkou spotřebou. Není divu, že v roce 1974 už se R5 vyhříval doma na samém výsluní, byl nejprodávanějším ze všech! Na špičce vydržel ve Francii celou dekádu (1974-1983). Jeho tržní podíl se pohyboval v dobách největší slávy mezi 10 a 16 %. Nejpopulárnější byla komfortnější verze TL. Například v roce 1980 se jí jen na domácím trhu prodalo 239.513 kusů, tedy skoro 80 procent ze všech, zatímco skromnější L jen 27.694.

U Renaultu se nakonec rozhodli vyvinout i praktičtější pětidveřovou verzi (1979). Pětky L a TL, stejně jako užitkové vozy, měly nový základní motor 1108 cm3 s výkonem 33 kW, tedy 45 k. Původní přístrojová deska byla nahrazena modernější z jediného kusu termoplastu, také sedadla prošla modernizací. V osmdesátém druhém debutoval luxusní 5 TX, jakýsi předchůdce pozdější výbavy Baccara. Na sklonku svého života ve Francii, v roce 1984, dostala R5 doplňkové označení Lauréate. Moderní Super 5 byla již za dveřmi, ale to už je jiný příběh...

Otvírejte šampaňské!

Renault samozřejmě chystá spoustu oslav. Už teď bojují tři ostré 5 Alpine skupiny 2 na trati Rallye Monte Carlo Historique. Automobilka s logem diamantu si nemůže nechat ujít ani pařížskou výstavu Rétromobile (od 1. do 5. února), kde vystaví celkem šest vozů. Statické prezentace proběhnou na proslulém Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu i na Festivalu Renault, kde by měly pětky z tovární kolekce vyrazit také na trať. Zatímco britská akce se koná mezi 29. červnem a 1. červencem, místem značkové oslavy bude autodrom Linas-Montlhéry nedaleko Paříže, a to od 22. do 23. září. To samé platí v případě sedmi závodních víkendů Světové série Renault (World Series by Renault).

Veteran.auto.cz: Podrobný profil Renaultu 5 vč. verzí Alpine a Turbo

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

 

Štítky Renault

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Renault 5 Turbo 2 Evolution: Draží se vzácná přeplňovaná pětka z poloviny 80. let Renault 5 Turbo 2 Evolution: Draží se vzácná přeplňovaná pětka z poloviny 80. let

Renault 5 Turbo se v 80. letech minulého věku proslavil.…

Renault vzkřísí malý model 5, pracuje na jeho třetí generaci Renault vzkřísí malý model 5, pracuje na jeho třetí generaci

Renault se rozhodl, že mu nestačí jeden minivůz a jedno…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo. Vyřazen z kádru ale nebude

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo.…

Ještě před půlrokem ho nikdo neznal. Do Teplic přišel jako náhrada za Michaela Lüftnera a prvotní pochybnosti…

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme přijímat kritiku, říká Vrbata

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme…

Pro 36letého kanonýra Radima Vrbatu je Florida už sedmou štací v NHL. Když mu před necelým měsícem zástupci…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…