Mezi nejzajímavější koncepty vozů budoucnosti představenými na letošním autosalonu v Ženevě, můžeme jistě zařadit i Renault Koleos. Francouzská automobilka Renault, která se odvážně pouští do nezvyklých modelů, tak na tomto autosalonu předvedla vedle extravagantního vozu Avantime, který se dokonce začne již v tomto roce vyrábět, další novinku.

Koncept Renault Koleos je o to zajímavější, že má nejen nezvyklý design a účel využití, ale je navíc poháněn hybridním pohonem. Koleos je zařazen do kategorie SUV (Sport Utility Vehicle). Jeho design a použité technologie se však výrazně liší od doposud známých vozů této kategorie. U tohoto hybridního "rekreačního" automobilu jsou totiž spojeny špičkové jízdní vlastnosti a pohodlí luxusního osobního automobilu s terénními schopnostmi vozu s pohonem všech kol. Renault Koleos má nové, speciální zavěšení kol na pneumaticko-hydraulických pružících jednotkách, které jsou schopny během několika sekund změnit světlou výšku vozu. Snížení výšky vozu z 1700 mm (výška pro terén) na výšku 1600 mm pro jízdu po silnici si vůz nastavuje automaticky a to v závislosti nejen na okamžité rychlosti, ale dokonce i na stavu vozovky. Tento systém je uživatelsky velmi výhodný, jelikož automobil sám rozezná, zda má být "přikrčen", čímž má vůz nižší aerodynamický odpor, nižší spotřebu a možnost dosažení vyšší rychlosti, nebo naopak být "nahoře" a zajistit tak lepší odpružení vozu a tím vetší pohodlí pro cestující.

Jak je vidět Koleos je velmi zajímavý vůz, čemuž nasvědčuje i jeho exteriér. Na první pohled zaujme jeho ojedinělý profil karoserie, který ještě více umocňují velké 21palcová kola, navržené firmou Montupet obuté do pneumatik Michelin PAX. Celý exteriér je samozřejmě řešen v duchu co nejnižšího aerodynamického odporu, čemuž nasvědčuje jeho splývavý tvar. Velmi zajímavá je zadní část střechy, která dotváří originalitu vozu. V přední části vévodí výrazné logo značky, chromovaná mřížka chladiče a hlavně speciální světlomety vyvinuté firmou Megalux, jejichž světelný proud prochází dioptrickým systémem fluidní optiky. Mohutná záď vozu má zvláštní systém otevírání pátých dveří, které umožňují pohodlný přístup k zavazadlovému prostoru. Koleos nabízí větší možnosti využití zavazadlového prostoru než je obvyklé, protože se jednoduchou manipulací může změnit na pick-up. Tahle varianta je možná díky mechanizmu, který zasune okno v zadních dveřích a také střešní panel nad zavazadlovým prostorem "zmizí" pod částečně prosklenou střechou kabiny. Zavazadlová část, tak nabízí větší a otevřený prostor, který může být od interiéru oddělen vyjímatelným sklem.

V interiéru konceptu Koleos zaujmou čtyři na první pohled velmi jednoduchá sedadla, vyrobená z uhlíkových vláken, potažená kůží prestižní značky Connolly. O pohodlí na každé z těchto sedaček se však stará čtveřice tlumičů, které přizpůsobí sedadlo hmotnosti cestujících a vytváří tak co nejoptimálnější komfort. K dobrému pocitu v interiéru přispívají i velké zasklené plochy, které celý vnitřní prostor příjemně prosvětlují. K dalším příjemnostem v Koleosu patří hlasem ovládaná klimatizace, audio systém a navigační systém. K zobrazení potřebných informací jsou využity dva displeje 16/9, jeden na přístrojové desce a druhý vzadu. O vyšší bezpečnost se v Koleosu starají adaptivní airbagy, bezpečnostní pásy s dvojitým předpínáním, systém jízdní stability ESP, posilovač nouzového brzdění, protiprokluzový systém ASR, aj.

U konceptů pro budoucnost je stále více používáno hybridních pohonů a ne jinak je to v případě Koleosu. Kombinace zážehového a elektrického motoru je totiž ekologická i ekonomická (proti nyní používaným vozům), takže se stále více dostává do popředí zájmu. Pohonný systém v Koleosu pracuje na principu volby mezi zážehovým, nebo elektrickým motorem, případně kombinací obou motorů. Podle toho, který pohon je zvolen, je vůz poháněn předními, zadními, nebo všemi čtyřmi koly. Celý proces je řízen "inteligentní" řídící jednotkou, která sama určí druh pohonu v závislosti na charakteru jízdy. Výkon motorů je přenášen přes automatickou převodovku Proactive DPO.

Provoz na elektrický pohon je určen hlavně do města a pro nižší rychlosti. Při tomto provozu jsou poháněna zadní kola elektromotorem Élégie, který je napájen lithio-iontovými bateriemi. Elektromotor dosahuje výkonu 30 kW. Při vyšších rychlostech například na dálnici, je vůz poháněn přes přední kola zážehovým čtyřválcem o objemu 2.0 litru dosahujícího výkonu 125 kW a v případě potřeby může být současně připojen i elektromotor. Při jízdě v terénu jsou poháněna všechna čtyři kola oběmi pohonnými jednotkami.

Koleos je velmi zajímavý koncept vozu budoucnosti, který spojuje výhody automobilů několika kategorií a je pozoruhodný i svým designem, pohonem a použitými technologiemi. Jestli se s konceptem Renault Koleos v budoucnu setkáme na silnicích jako s předchozí studií Avantime se nechejme překvapit.



Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku

Kopřivnické Tatře a brněnskému Vojenskému výzkumnému…

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta

Dokonce i ministerstvo životního prostředí se v Německu…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem! Na lásku nevěřím

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem!…

Ještě před necelým rokem hlásala, že nevěří na lásku. Teď se Anna Slováčková (21) objevuje po boku svého pizzaře…

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si musel napasovat k volantu

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si…

S jakými autíčky si hrají vaše děti? Damarion Moore (10) z americké Floridy si zahrával s těmi skutečnými a…

 

iSport.cz

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který prohrál nejtěžší boj

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který…

MMA bojovníci z Hradce Králové se snaží pomáhat těžce nemocným dětem podporou nadace Šance onkoláčkům. Proto…

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo si asi nezajdou

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo…

Milionové nákupy fotbalové Sparty sleduje jako mnozí další s velkým zájmem – i rozpaky. Bývalý gólman Jaromír…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…