TEST Renault Laguna Grandtour 2,2 dCi - silný, ale žíznivý (01/2003)
Je tomu přesně jeden a půl roku, co jsme vám přinesli první test nové Laguny. Testovaný automobil byl vybaven turbodieselem 1,9 dCi, který ve spolupráci s šestistupňovou převodovkou příjemně překvapil svou kultivovaností, vysokým výkonem i nízkou spotřebou. V dnešním minitestu se budeme soustředit především na nový motor pod kapotou a také na provedení Grandtour, neboli kombi.
Začněme popisem rozdílů mezi minule testovanou pětidveřovou verzí a nyní testovaným kombi. První je na řadě design - subjektivně nám kombi připadá vyváženější, je ovšem pravda, že originalitu 5D verzi již nikdo nevezme. Další zásadní změna je navýsost příjemná: kombi má výrazně nižší nakládací práh, takže je jednodušší nakládat do něj těžké a rozměrné předměty, navíc je podlaha zcela rovná "až ven", zatímco u 5D je nutné překonat "schod". I řečí strohých čísel je na tom kombi o něco lépe, protože se chlubí 475 litry zavazadlového prostoru, zatímco 5D jen 430. Pokud si však tyto prostory srovnáte pomocí fotografií, velký rozdíl neuvidíte (kombi, 5D). Sklopit dělená sedadla je možné u obou verzí, takže kombi zde nezískává žádnou výhodu. Příplatek za tuto karosářskou variantu činí čtyřicet tisíc korun. U kombi jsme nezaznamenali ani větší citlivost na boční vítr, ani jiné jízdní vlastnosti při projíždění zatáček. Zdá se tedy, že rozdíly velké nejsou a v praxi rozhodne spíše intuitivní touha zákazníků po té které variantě, protože ani jedna z nich nemá zásadní nevýhody. Zajímavostí je různé umístění poznávací značky u obou verzí, zatímco Grandtour ji má na pátých dveřích, pětidveřová Laguna dole na nárazníku
Extrémě silný turbodiesel 2,2 dCis maximálním výkonem 110 kW a točivým momentem 320 Nm výrazně převyšuje minule testovanou variantu 1,9 dCi (88 kW, 270 Nm), ale je také pochopitelně dražší (+40.000,-) a spotřebuje více paliva. Zatímco u 1,9 dCi jsme dosáhli velmi dobré průměrné spotřeby 6,2 l/100 km, u silnější varianty je spotřeba velmi závislá na stylu jízdy a dokonce jsme překonali i desetilitrovou hranici. Při pohodové jízdě jsme spotřebovali 7,7 l/100 km, při svižnější jízdě to však již bylo 8,5 l/100 km. V otázce spotřeby tedy motor 1,9 dCi jasně vítězí, přičemž reálný rozdíl výkonu není až tak dramatický. Například ve zrychlení z klidu na 100 km/h je 2,2 dCi jen o 0,9 sekundy lepší. V interiéru je rozdíl mezi těmito motory neznatelný, oba jsou velmi dobře odhlučněny. Pochvalu zaslouží preciznost a snadnost řazení šestistupňové převodovky, která má jednotlivé stupně naskládány "těsně za sebou", takže je možné přesně využívat optimálních otáček turbodieselů.
Pokud vám tedy záleží především na prapůvodu existence vznětových motorů, totiž nízké spotřebě, tak jednoznačně doporučujeme verzi 1,9 dCi, pokud však chcete i trošku závodit s časem, motor 2,2 dCi můžeme jen doporučit, ovšem s ohledem na jeho větší apetit.