Renault Laguna II - dravé mládí nastupuje

Renault Laguna II - dravé mládí nastupuje

 
 

Renault přichází s druhou verzí svého úspěšného modelu Laguna. Laguna první generace byla uvedena v roce 1994 a zahrnovala dva typy karoserie, pětidveřový hatchback a kombi. Oba typy vznikly ze stejného základu a oslovovaly stejnou skupinu zákazníků. Při vývoji druhé generace Laguny, trvajícím 41 měsíců, se Renault snažil jít jinou cestou.

Obě karosářské verze byly vyvíjeny jako samostatné modelové řady. U hatchbacku byl kladen důraz na dynamiku, výraznost a sportovní nádech. U moderního kombi pak na estetiku a eleganci. Obě nové verze jsou nepatrně delší (délka 4,58 m a 4,7 m oproti původním 4,51 m a 4,62 m).

Renault při vývoji věnoval velkou pozornost aktivní a pasivní bezpečnosti. Laguna II bude vybavena elektronickým stabilizačním systémem ESP. Ten pomáhá řidiči překonávat kritické situace způsobené náhlou ztrátu adheze. Neustále vyhodnocuje údaje od několika čidel, umístěných ve vozidle. Jsou to mimo jiné snímače otáček jednotlivých kol, čidlo úhlu natočení volantu, senzory podélného a příčného zrychlení vozidla, čidlo otáček motoru, a další. Jednotlivé údaje navzájem vyhodnocuje a v případě rozdílných hodnot vyšle signál řídícím jednotkám motoru a ABS. V praxi například při náznaku pravotočivého smyku systém přibrzdí levé přední kolo a zároveň sníží výkon motoru.

Všechny verze Laguny II jsou nyní vybaveny kotoučovými brzdami na všech kolech. Přední ventilované mají průměr 308 mm (původně 280 mm), zadní plné pak 274 mm (původně 265 mm). Jsou vybaveny systémem ABS poslední generace Teves MK60, včetně systému elekronického rozdělování brzdného účinku EBV. Pro maximální brzdný účinek vyžaduje systém ABS silné a nepřerušované stlačení brzdového pedálu. Výzkumy provedené v laboratořích PSA prokázala, že 70% řidičů selhává při intenzivním brždění. Buďto stlačili brzdový pedál rychle, ale s nedostatečnou silou, nebo brzdili silně avšak pedál uvolnili ještě před úplným zastavením vozidla. Rozdíly v brzdných drahách u jednotlivých řidičů dosahovaly 15 metrů při stejných podmínkách. Proto Renault standardně dodává Brake Assist System do všech verzí Laguny II. Snímač ověřuje rychlost stlačení brzdového pedálu. Pokud zjistí nouzovou situaci, zvýší brzdný tlak na maximální hodnotu a spolu s ABS zkrátí brzdnou dráhu. Zároveň se zapnou výstražné blikače. Při běžném brzdění je ovšem systém neaktivní.

Velký vliv na jízdní vlastnosti vozidla mají pneumatiky a jejich tlak. Proto Renault spolu s Michelinem přichází s novinkou diagnostiky tlaků v pneumatikách. Každé kolo je vybaveno čidlem, umístěným ve ventilku. Údaje o aktuálním vnitřním tlaku pneumatiky se přenáší zakódovanými radiovými vlnami k počítači. Ten pak podle speciálně vyvinutého algoritmu vyhodnocuje správný tlak. Děje se tak v závislosti na teplotě okolí nebo okamžité hmotnosti a rychlosti vozu. Kontrolky na palubní desce pak informují řidiče o stavu tlaku. Oranžová informuje o nesprávné hodnotě tlaku, červená pak o nezbytné výměně kola za rezervní. Tato zpráva může být doplněna také hlasovým upozorněním. U některých verzí Laguny II může systém zobrazit aktuální tlaky v každé pneumatice.

O vyšší bezpečnost při jízdě se starají nové xenonové světlomety. Nově jsou použity elektrochromická skla u zpětných zrcátek (vnějších i vnitřního). Při přímém osvitu zezadu ztmavnou a zabrání tak oslnění řidiče.

O bezpečnost posádky se stará kromě tuhé karoserie také řada airbagů, předpínače pásů a další prvky aktivní a pasivní ochrany. Novinkou jsou přizpůsobivé airbagy a předpínače bezpečnostních pásů. Ty reagují ve dvou úrovních dle intenzity nárazu. Je-li intenzita nárazu nižší, upraví se tlak nafukovaného airbagu a zároveň se sníží tlak předpínačů pásů. Zadní sedadlo je vybaveno třemi opěrkami hlav a třemi tříbodovými pásy, postranní jsou vybaveny plynovými předpínači. Standardní je systém ukotvení dětské sedačky Isofix. Výrobce nezapomněl ani na bezpečnostní pedály, které se při nárazu sklopí k podlaze (!). Přední sedadla jsou opatřeny aktivními opěrkami hlav. Laguna II bude dodávána s dvěma čelními airbagy, postranními v opěradlech předních sedadel a v zadních sloupcích a boční hlavovou nafukovací "záclonou", chrání hlavy posádky.

Klíček zapalování je zde nahrazen elektronickou kartou. Pro odemčení vozu stačí mít kartu v kapse. Systém rozpozná majitele a po dotyku kliky dveří se Laguna automaticky odemkne. Po usednutí řidič vloží kartu do snímače na středové konzole. Automaticky se uvolní zámek řízení a odblokuje imobiliser. Karta obsahuje data o nastavení klimatizace, sedadla, zpětných zrcátek, rádia podle přání majitele.

Nový interiér se vyznačuje ergonomií a velkým počtem odkládacích míst. Odkládací kapsy ve dveřích, praktická schránka pod volantem, úložné prostoru v přední a zadní loketní opěrce, nebo zásuvky pod předními sedadly. Zavazadlový prostor disponuje objemem 430 litrů, respektive 475 až 1500 litrů u verze kombi. Elektronickou klimatizaci lze nastavit zvlášť pro levou a pravou stranu. Nová autorádia jsou vybavena osmi reproduktory a automatickým nastavením hlasitosti podle rychlosti jízdy. V bohaté výbavě nechybí ani navigace GPS. Přítomnost tempomatu a senzorů pro parkování asi zřejmě nikoho nepřekvapí.

Z benzinových motorů jsou k dispozici 1,6 16V, 1,8 16V a V6 24V. Brzy přibude 2,0 16V IDE.

- Motor 1,6 16V dosahuje výkonu 79 kW při 5750 ot/min a kroutícího momentu 148 Nm při 3750 ot/min. 90 % maximální hodnoty je k dispozici od 2500 do 5500 ot/min.

- Motor 1,8 16V byl uveden již v předešlé generaci Laguny, nyní je vybaven proměnným časováním ventilů. Disponuje výkonem 89 kW při 5750 ot/min a kroutící moment 170 Nm vrcholí při 3750 ot/min.

- První evropský benzinový motor s přímým vstřikem benzinu, 2,0 16V IDE, použitý v Megane Coupé, bude upraven pro Lagunu v 1. polovině příštího roku. Bude mít výkon 103 kW při 5500 ot/min a kroutící moment 200 Nm, ze kterých 85 % bude k dispozici od 2000 do 5650 ot/min.

- Vrchol řady tvoří 3,0 V6 24V. Jeho výkon je 155 kW při 6000 ot/min a kroutící moment 290 Nm při 3750 ot/min. 90 % této hodnoty je k dispozici od 2500 ot/min.

Dieselové agregáty zastupuje 1,9 dCi, k němu přibude 2,2 dCi.

- 1,9 dCi s technikou common rail bude k dispozici ve dvou výkonových variantách 77 nebo 88 kW. Kroutící moment je 200 nebo 270 Nm při 1500 a 2000 ot/min.

- Během roku 2001 doplní řadu 2,2 dCi. Tento motor již používá velkoprostorový Espace. Výkon 99 kW a kroutící moment 320 Nm při 1750 ot/min potěší nejedno sportovně založené srdce.

Co jistě potěší budoucí majitele, je interval servisních prohlídek. Výměna oleje se provádí každých 30.000 km (benzinové i vznětové motory), ve srovnání s dnešními 20.000 km (benzin) a 15.000 km (diesel). Zapalovací svíčky se vzduchovým filtrem se mění po ujetí 60.000 km. Prodloužena byla také životnost některých součástí. Například výfukový systém použitím antikorozní oceli, tlumičů (+20%),či brzdových destiček (+50%). Celkové náklady na provoz a údržbu byly sníženy o 40% v porovnání s předchozí verzí Laguny. Na Lagunu II je poskytována záruka na karoserii 12 let.

Rozměryhatchbackcombi
Délka (mm)45794697
Šířka (mm)17491749
Výška (mm)14291443
Rozvor (mm)27432743
Komentář Jany Havligerové: Předčasné volby? Zapomeňte Komentář Jany Havligerové: Předčasné volby? Zapomeňte

Volby určily jednoznačného vítěze, ba přímo politického…

Předsednictvo lidovců doporučilo straně jít do opozice Předsednictvo lidovců doporučilo straně jít do opozice

Předsednictvo KDU-ČSL dnes doporučilo, aby strana šla do…

Další oběť prohraných voleb: Kalousek skončí v čele TOP 09 Další oběť prohraných voleb: Kalousek skončí v čele TOP 09

Miroslav Kalousek nebude na listopadovém sněmu obhajovat…

Světový trh s LNG prudce roste, zkapalněný plyn poptává hlavně Čína Světový trh s LNG prudce roste, zkapalněný plyn poptává hlavně Čína

Do konce roku se čeká spuštění zkapalňovacích terminálů,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu? Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu?

Na kluzkém povrchu mohou nejen s trakcí pomoci…

 





 
Jay Leno představuje Rolls-Royce Silver Cloud Derelict: Jako starý jen vypadá

Jay Leno představuje Rolls-Royce Silver Cloud Derelict: Jako starý jen vypadá

Dnes 11:46

Silver Cloud (stříbrný mrak) se stal posledním modelem britské značky s rámovou nebo chcete-li podvozkovou karoserií. Jenže tohle auto je takzvaný „sleeper“. Co nabízí pravděpodobně nejrychlejší Silver Cloud? Dozvíte se v "garáži" Jaye Lena.




Blesk.cz

Novoroční ohňostroj v Praze nebude tichý: Radní variantu zvažovali kvůli zvířatům

Novoroční ohňostroj v Praze nebude tichý: Radní…

Pražští radní už mají jasno. Tradiční novoroční ohňostroj v metropoli tichý nebude. Magistrát nad touto…

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel milenku! Manželka to vzala nádherně, říká

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel…

Kontroverzní miliardář Karel Janeček (44) opět šokuje. Dva roky po svatbě přiznal milenku, o které jeho manželka…

 

iSport.cz

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL odchytáno 14 minut

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL…

Od začátku je musejí brát vážně. Žádný nový celek NHL neměl tak dobrý start – v celé stoleté historii NHL,…

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem na červenou

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem…

Turecký reprezentant měl být jedním z klíčových hráčů "nové" Sparty trenéra Andrey Stramaccioneho. Jenže obránce…

 

Reflex.cz

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Hřiště, jaké svět neviděl, i tak by se dala nazvat multifunkční sportovní plocha na střední škole Yucai v…

Loupeživí Piráti okradli Zelené: Může být i pirát gay? A jak volily kyberfeministky?

Loupeživí Piráti okradli Zelené: Může být i pirát…

Je po volbách. Někdo jásá, jiný pláče. V českých médiích se mimo jiné též řeší obrovský neúspěch Zelených (1,46…