Renault Scénic RX4 1.9 dCi

Renault Scénic RX4 1.9 dCi

 
 

Měli jsme štěstí, a mohli prověřit schopnosti SUV Renault Scénic RX4 zrovna v období sněhových kalamit těsně po Vánocích.

Bývá pravidlem, že vždy, kdy získáme na test vůz, u něhož je třeba vyzkoušet i připojitelný systém pohonu všech kol, počasí nám to neumožní. V nejlepším případě sem tam zaprší, ale jinak bývá krásně. To v případě Scéniku RX4 bylo vše úplně jinak a my málem neměli šanci svézt se po suché silnici. Objednávka sněhové nadílky byla uspokojena a my byli skutečně rádi, že "přerostlého" renaulta máme.

S atraktivně, možná až futuristicky ztvárněným RX4 jsme vás již seznámili dříve, tentokráte však pod jeho kapotou pracovala přeplňovaná vznětová devatenáctistovka s výkonem 75 kW při 4000/min a točivým momentem 200 N.m při 1500/min. Ta se rozhodně nechovala jako divoch a přední nápravě dodávala povětšinou pouze takovou dávku "točáku", že mohla ta zadní připojitelná v klidu odpočívat. Důraznější zátah se dostavil při 1800/min a vůz byl schopen svižnější jízdy až do 3700/min, poté už začínal pomalu vadnout. Dynamika však byla vzhledem k určení vozu, který rozhodně nemá omračovat akcelerací, dostatečná. Přestože jsme jezdili vcelku poklidně, příliš nás nepotěšila spotřeba, která za celý test činila průměrně 8,4 l na 100 km, čekali bychom ji spíše někde kolem 7,5 l. Jednotka mohla být také o něco lépe odhlučněna.

Interiér vozu je v podélném směru dostatečně prostorný a spoustu věcí pojme i zavazadelník, přístupný již po odklopení zadního okna, což ale využijí pouze osoby vyššího vzrůstu, protože již tak vysoký Scénik se v provedení RX4 ještě "vytáhl". Na šířku už prostoru na zadních sedadlech pro tři osoby příliš není, a překvapivě ani dvojice osob nebude zrovna nadšená. Sedáky i opěradla jsou totiž velmi krátké a úzké, takže je ocení nanejvýš děti menšího vzrůstu, a na to prostřední se bude dobrovolník shánět opravdu nelehko. Přední sedadla jsou, stejně jako ta zadní, měkká a bez výraznějšího bočního vedení, a na dlouhých trasách z nich bolí záda v bederní oblasti. Jako kompenzaci však má posádka k dispozici množství všemožných odkládacích prostorů, včetně dvou v podlaze vzadu, o nichž nejspíš většina případných nenechavců nebude mít ani zdání. Potěší také sklopné stolečky v opěradlech předních sedadel.

Sloupek řízení má "autobusový" sklon který je bližší vodorovné, než svislé poloze, což nebude vyhovovat každému, řazení mělo dlouhé dráhy a nebylo příliš přesné. Také řízení mohlo být přesnější a precizněji zprostředkovávat kontakt s koly a zpětnou vazbu na jejich chování.

Díky poměrně klidnému projevu pohonné jednotky nedocházelo na suchých, ani mokrých vozovkách k protáčení přední nápravy, takže systém pohonu 4x4 nebyl aktivován. Automobil se za těchto podmínek choval lehce nedotáčivě a v zatáčkách se citelně nakláněl. Jak ale RX4 jezdil na zasněžených, zledovatělých a jinak "oslizlých" silnicích?

K připojení zadní nápravy docházelo poměrně rychle, ale poněkud překvapivě za doprovodu výraznější hlukové kulisy. Na tuto skutečnost jsme si však rychle zvykli a přestali ji vnímat, a teprve po přesednutí do automobilu s předním pohonem jsme zjistili, jak často nám pohon 4x4 ve scéniku pomáhal. Pokud se na sněhu, či zledovatělé vozovce při rozjezdu nedržel vůz v přímém směru, docházelo vlivem připojení zadní nápravy ke značné přetáčivosti, což je u těchto systémů pohonu nevyhnutelné. V nízkých rychlostech to bylo pro okolí i spolujezdce efektní a kontrováním bylo velmi snadné vůz umravnit, v těch vysokých již bylo třeba při výjezdu ze zatáček dávkovat plyn s rozmyslem. Renault neznervózněl ani na ostrůvcích rozježděného sněhu a nebyl pro něho problém projíždět stopu "handicapovaným" vozům a vytahovat je i z hlubších závějí. Měl tedy na ostatními automobily s jednou poháněnou nápravou jasně navrch, dokázal ale bez obtíží držet krok i s plnohodnotnými čtyřkolkami. RX4 byl díky větší světlosti schopný projíždět i souvislou třiceticentimetrovou sněhovou pokrývkou, kterou byl silný vítr schopen nafoukat na silnici během pár minut, troufal si ale i na kratší, ale o to vyšší závěje. Jediné komplikace nám tak způsobovala opravdu výrazná citlivost na poryvy větru, kdy bylo čas od času nutné výrazně "kontrovat". Několikrát jsme se také zvenčí nedostali do zavazadlového prostoru, protože madlo i tlačítko otevírání jsou na dveřích na té straně, na níž zadní stěrač odhrnuje sníh a vodu.

Renault Scénic RX4 1,9 dCi ukazuje, jak užitečné jsou automobily SUV. Během roku odvedou stejnou práci jako vozy s předním či zadním pohonem, většinou dobře vypadají a umožňují dobrý rozhled všemi směry. Během těch nemnoha dní, kdy se v našich zeměpisných šířkách potýkáme se špatně průjezdnými vozovkami, navíc odvedou stejnou práci jako vozy 4x4. V případě RX4 jsme sice nebyli zrovna nadšeni spotřebou motoru dCi a nepřesným řazením, jinak se nám ale RX4 zamlouval. Pokud nebudete cestovat na dlouhé vzdálenosti, lze přehlédnout též podivnou ergonomii sedadel. Tento automobil lze pořídit od 820.000 Kč, což je o něco nižší cena, než za kterou se dají pořídit konkurenční SUV s off-roadovým vzhledem. Námi testované provedení bylo v luxusnější výbavě Privilege, které stojí 855.000 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 820 000 Kč Cena v testované výbavě: 884 000 Kč

Základní výbava:ABS, protiprokluzový systém, 2x airbag, boční airbagy, 3x tříbodový pás vzadu, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, mlhovky, el. nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, imobilizér, el. otevírání skel předních dveří, tónovaná skla, disky z lehké slitiny, samočinná klimatizace, pylový filtr, centrální chlazený úložný prostor, kryt zav. prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, 3 individuální zadní sedadla se sklopitelnými opěradly, přední ochranný rám, audiosouprava.

Výbava testovaného vozu:základní + metalíza, střešní lišty, autorádio s přehrávačem CD

Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 

Štítky Renault Testy MPV

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6.6 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1880
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1485 / 460
Rozměr pneu:215/65 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4394
b) šířka (mm): 1785
c) výška (mm): 1729
d) rozvor (mm): 2624
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Včera

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky v Premier League. Po Brightonu…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…