Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Trucks OptiTrack - Příležitostně do terénu

Ladislav Černý
Diskuze (0)
V drsných podmínkách jsme prověřili poslední novinky Renault Trucks. Týkají se zlepšených manévrovacích schopností.

Stavební sektor sice ještě stagnuje, přesto francouzský výrobce přišel se dvěma inovacemi, které se tohoto odvětví dotýkají.

Obratnost

Druhá modernizace se týkala také modelu Premium Lander, a to čtyřnápravového provedení. Vozidlo určené zejména na silnice, ale také příležitostně do lehčího terénu, potřebuje velký akční rádius. To se týká zejména pohybu ve ztížených trakčních podmínkách staveb, ve kterých leckdy není dostatek prostoru pro otočení či zajetí na přesně určené místo. Vzhledem ke čtyřem nápravám a možnosti velkého celkového zatížení 40 tun může být úhybný manévr do promoklého bahna záludný.

Proto je potřeba co nejmenší stopový poloměr otáčení, aby se vozidlo otočilo tzv. na pětníku. Proto Lander dostal natáčecí poslední nápravu, která v kombinaci s dvěma předními řiditelnými přinesly obratnost srovnatelnou s větším osobním automobilem.

Jízda tímto kontejnerovým velikánem 8x2*6 se nám v ostrých zatáčkách cvičiště jevila jako hračka. Poslední náprava pochopitelně dostala jednomontáž kol, čímž došlo k ušetření pohotovostní hmotnosti o 490 kg. Tatáž hodnota přibyla užitečnému zatížení.

Lander 4x4

Perla předváděcí a zkušební akce nesla na přídi označení OptiTrack. Jednalo se o tahač s naloženým sklopným návěsem. Se soupravou jsme zkoušeli vyjet přibližně dvanáctistupňové stoupání po prašné cestě. Po rozjetí na trojku se nám podařilo dostat se do poloviny stoupání, protože v tomto místě se už plně naložený návěs nacházel v náročném stoupání a mohutně táhl soupravu zpět dolů.

Pneumatiky zadní hnané nápravy jsme nenechali dlouho prokluzovat. Po přepnutí voliče automatizované převodovky OptiDriver+ do polohy N jsme zmačkli tlačítko OptiTracku. Na přístrojovém štítu se objevilo schéma připojení pohonu přední nápravy. Neslyšeli jsme žádný zvuk, ale hydraulická soustava byla díky čerpadlu v akci a propojena až do olejových motorů v nábojích předních kol.

Nahoru i dolů

Ve směru vzhůru nebyla přední náprava tahače příliš zatížena. Souprava se s připojeným pohonem předních kol dala do pohybu s vypětím všech trakčních schopností. Přesto rozdíl mezi 4x2 a 4x4 byl natolik velký, že co se zdálo zpočátku nemožné se po stisknutí tlačítka stalo skutečností. Toto platilo pro suchý povrch nezpevněné komunikace, v případě deště bychom pouze s pohonem zadní nápravy nevyjeli ani do čtvrtiny stoupání.

Hydrostatický pohon předních kol našel uplatnění i během sjíždění stejného terénu. Díky motorové brzdě došlo k přenášení zpomalovacího účinku na všech šest kol tahače. Po vypnutí OptiTracku jednoduchým stiskem tlačítka byl sjezd plně naložené soupravy odlišný. Zadní náprava tahače nebyla na prašném povrchu schopna přenést brzdný účinek a šla do smyku. Hned jsme aktivovali OptiTrack a po rozdělení účinku motorové brzdy na obě nápravy se souprava uklidnila. V klidu a bezpečí jsme pak mohli šetřit třecí segmenty. Brzdný výkon šel přes vzduchem chlazenou výfukovou klapku a rostoucí teplota oleje v hydromotorech byla snižována díky samostatnému chladiči.

Konstrukce

Čerpadlo je umístěno za motorem nad převodovkou. Kryté je plechem, aby během nakládky nepadala do čerpadla hlína či jiný materiál. Tomuto nebezpečí se při přepravě a distribuci stavebního materiálu nelze dlouhodobě vyhnout. Pro vozidlo vybavené OptiTrackem bude prubířským kamenem zařazení do zemních prací a demolic. Při nich si starosti s metrickým centem zeminy mimo korbu nikdo nedělá. V tomto odvětví jde zejména o rychlost naložení suti a počet tunokilometrů.

Na čerpadlo oleje navazuje soustava hadic, které zajišťují jednak přísun média ze zásobní nádrže, ale zejména jeho proud do motorů v předních kolech. Během tohoto procesu vzniká velké množství tepla, což u těchto systémů může působit největší potíže. Proto OptiTrack dostal naddimenzovaný chladič, který našel místo před levým kolem zadní nápravy. Z přední strany jej před odletujícími kamínky chránil zásobník hydraulické sady pro sklopný návěs.

Několikahodinové testování OptiTracku bylo pro něj procházkou růžovou zahradou. Podmínky přístupu ke stavbám bývají zejména v zimních měsících plné bahna či zmrzlých kusů zeminy, které prověří odolnost systému vůči nepříznivým podmínkám. Ty jsou přesně šité na snadno připojitelný pohon předních kol, který by měl vozidlu dodat téměř dvojnásobné trakční schopnosti ve srovnání s konfigurací 4x2.

ÚSPORA HMOTNOSTI A PALIVA

Hydraulický pohon předních kol proti klasickému s uzávěrami přináší úsporu pohotovostní hmotnosti 490 kg. Ta u dvounápravového vozidla s maximální celkovou hmotnostní 18 tun tvoří podíl nárůstu na užitečném zatížení značných 2,7 procenta. Výhodu OptiTracku tvoří snížení spotřeby paliva o desetinu ve srovnání s klasickým 4x4 a možnost propojení s přímo řazenou či automatizovanou převodovkou OptiDriver+. Ten pro účely použití ve stavebním sektoru obdržel možnost Off-road režimu, při kterém se vozidlo rozjíždí vždy na jedničku. Převodovka řadí na vyšší stupně v každém případě po půlkách, aby nedošlo k velkému snížení otáček a omezení tahu motoru.

Ladislav Černý
Diskuze (0)