Renault Trucks OptiTrack - Příležitostně do terénu

Renault Trucks OptiTrack - Příležitostně do terénu

 
 
23.8. 2011 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

V drsných podmínkách jsme prověřili poslední novinky Renault Trucks. Týkají se zlepšených manévrovacích schopností.

Stavební sektor sice ještě stagnuje, přesto francouzský výrobce přišel se dvěma inovacemi, které se tohoto odvětví dotýkají.

Obratnost

Druhá modernizace se týkala také modelu Premium Lander, a to čtyřnápravového provedení. Vozidlo určené zejména na silnice, ale také příležitostně do lehčího terénu, potřebuje velký akční rádius. To se týká zejména pohybu ve ztížených trakčních podmínkách staveb, ve kterých leckdy není dostatek prostoru pro otočení či zajetí na přesně určené místo. Vzhledem ke čtyřem nápravám a možnosti velkého celkového zatížení 40 tun může být úhybný manévr do promoklého bahna záludný.

Proto je potřeba co nejmenší stopový poloměr otáčení, aby se vozidlo otočilo tzv. na pětníku. Proto Lander dostal natáčecí poslední nápravu, která v kombinaci s dvěma předními řiditelnými přinesly obratnost srovnatelnou s větším osobním automobilem.

Jízda tímto kontejnerovým velikánem 8x2*6 se nám v ostrých zatáčkách cvičiště jevila jako hračka. Poslední náprava pochopitelně dostala jednomontáž kol, čímž došlo k ušetření pohotovostní hmotnosti o 490 kg. Tatáž hodnota přibyla užitečnému zatížení.

Lander 4x4

Perla předváděcí a zkušební akce nesla na přídi označení OptiTrack. Jednalo se o tahač s naloženým sklopným návěsem. Se soupravou jsme zkoušeli vyjet přibližně dvanáctistupňové stoupání po prašné cestě. Po rozjetí na trojku se nám podařilo dostat se do poloviny stoupání, protože v tomto místě se už plně naložený návěs nacházel v náročném stoupání a mohutně táhl soupravu zpět dolů.

Pneumatiky zadní hnané nápravy jsme nenechali dlouho prokluzovat. Po přepnutí voliče automatizované převodovky OptiDriver+ do polohy N jsme zmačkli tlačítko OptiTracku. Na přístrojovém štítu se objevilo schéma připojení pohonu přední nápravy. Neslyšeli jsme žádný zvuk, ale hydraulická soustava byla díky čerpadlu v akci a propojena až do olejových motorů v nábojích předních kol.

Nahoru i dolů

Ve směru vzhůru nebyla přední náprava tahače příliš zatížena. Souprava se s připojeným pohonem předních kol dala do pohybu s vypětím všech trakčních schopností. Přesto rozdíl mezi 4x2 a 4x4 byl natolik velký, že co se zdálo zpočátku nemožné se po stisknutí tlačítka stalo skutečností. Toto platilo pro suchý povrch nezpevněné komunikace, v případě deště bychom pouze s pohonem zadní nápravy nevyjeli ani do čtvrtiny stoupání.

Hydrostatický pohon předních kol našel uplatnění i během sjíždění stejného terénu. Díky motorové brzdě došlo k přenášení zpomalovacího účinku na všech šest kol tahače. Po vypnutí OptiTracku jednoduchým stiskem tlačítka byl sjezd plně naložené soupravy odlišný. Zadní náprava tahače nebyla na prašném povrchu schopna přenést brzdný účinek a šla do smyku. Hned jsme aktivovali OptiTrack a po rozdělení účinku motorové brzdy na obě nápravy se souprava uklidnila. V klidu a bezpečí jsme pak mohli šetřit třecí segmenty. Brzdný výkon šel přes vzduchem chlazenou výfukovou klapku a rostoucí teplota oleje v hydromotorech byla snižována díky samostatnému chladiči.

Konstrukce

Čerpadlo je umístěno za motorem nad převodovkou. Kryté je plechem, aby během nakládky nepadala do čerpadla hlína či jiný materiál. Tomuto nebezpečí se při přepravě a distribuci stavebního materiálu nelze dlouhodobě vyhnout. Pro vozidlo vybavené OptiTrackem bude prubířským kamenem zařazení do zemních prací a demolic. Při nich si starosti s metrickým centem zeminy mimo korbu nikdo nedělá. V tomto odvětví jde zejména o rychlost naložení suti a počet tunokilometrů.

Na čerpadlo oleje navazuje soustava hadic, které zajišťují jednak přísun média ze zásobní nádrže, ale zejména jeho proud do motorů v předních kolech. Během tohoto procesu vzniká velké množství tepla, což u těchto systémů může působit největší potíže. Proto OptiTrack dostal naddimenzovaný chladič, který našel místo před levým kolem zadní nápravy. Z přední strany jej před odletujícími kamínky chránil zásobník hydraulické sady pro sklopný návěs.

Několikahodinové testování OptiTracku bylo pro něj procházkou růžovou zahradou. Podmínky přístupu ke stavbám bývají zejména v zimních měsících plné bahna či zmrzlých kusů zeminy, které prověří odolnost systému vůči nepříznivým podmínkám. Ty jsou přesně šité na snadno připojitelný pohon předních kol, který by měl vozidlu dodat téměř dvojnásobné trakční schopnosti ve srovnání s konfigurací 4x2.

ÚSPORA HMOTNOSTI A PALIVA

Hydraulický pohon předních kol proti klasickému s uzávěrami přináší úsporu pohotovostní hmotnosti 490 kg. Ta u dvounápravového vozidla s maximální celkovou hmotnostní 18 tun tvoří podíl nárůstu na užitečném zatížení značných 2,7 procenta. Výhodu OptiTracku tvoří snížení spotřeby paliva o desetinu ve srovnání s klasickým 4x4 a možnost propojení s přímo řazenou či automatizovanou převodovkou OptiDriver+. Ten pro účely použití ve stavebním sektoru obdržel možnost Off-road režimu, při kterém se vozidlo rozjíždí vždy na jedničku. Převodovka řadí na vyšší stupně v každém případě po půlkách, aby nedošlo k velkému snížení otáček a omezení tahu motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní

Americká centrální banka ve středu podle očekávání…

Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

 





 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Včera

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod taktovkou Andreje Babiše?

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod…

Andrej Babiš už má pohromadě celý menšinový kabinet. Moc do rukou mu dal prezident Miloš Zeman, který ve středu…

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty, odpůrci neuspěli

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty,…

Konec kebabu v Česku ani dalších zemích EU v dohledné době nehrozí. Europoslanci ve středu při hlasování…

 

iSport.cz

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat vystřelil hattrickem

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat…

Skvělý obrat! Hokejisté české reprezentace porazili Finy 3:2 po prodloužení. Svěřencům Josefa Jandače se…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…