Renault Trucks OptiTrack - Příležitostně do terénu

Renault Trucks OptiTrack - Příležitostně do terénu

 
 
23.8. 2011 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

V drsných podmínkách jsme prověřili poslední novinky Renault Trucks. Týkají se zlepšených manévrovacích schopností.

Stavební sektor sice ještě stagnuje, přesto francouzský výrobce přišel se dvěma inovacemi, které se tohoto odvětví dotýkají.

Obratnost

Druhá modernizace se týkala také modelu Premium Lander, a to čtyřnápravového provedení. Vozidlo určené zejména na silnice, ale také příležitostně do lehčího terénu, potřebuje velký akční rádius. To se týká zejména pohybu ve ztížených trakčních podmínkách staveb, ve kterých leckdy není dostatek prostoru pro otočení či zajetí na přesně určené místo. Vzhledem ke čtyřem nápravám a možnosti velkého celkového zatížení 40 tun může být úhybný manévr do promoklého bahna záludný.

Proto je potřeba co nejmenší stopový poloměr otáčení, aby se vozidlo otočilo tzv. na pětníku. Proto Lander dostal natáčecí poslední nápravu, která v kombinaci s dvěma předními řiditelnými přinesly obratnost srovnatelnou s větším osobním automobilem.

Jízda tímto kontejnerovým velikánem 8x2*6 se nám v ostrých zatáčkách cvičiště jevila jako hračka. Poslední náprava pochopitelně dostala jednomontáž kol, čímž došlo k ušetření pohotovostní hmotnosti o 490 kg. Tatáž hodnota přibyla užitečnému zatížení.

Lander 4x4

Perla předváděcí a zkušební akce nesla na přídi označení OptiTrack. Jednalo se o tahač s naloženým sklopným návěsem. Se soupravou jsme zkoušeli vyjet přibližně dvanáctistupňové stoupání po prašné cestě. Po rozjetí na trojku se nám podařilo dostat se do poloviny stoupání, protože v tomto místě se už plně naložený návěs nacházel v náročném stoupání a mohutně táhl soupravu zpět dolů.

Pneumatiky zadní hnané nápravy jsme nenechali dlouho prokluzovat. Po přepnutí voliče automatizované převodovky OptiDriver+ do polohy N jsme zmačkli tlačítko OptiTracku. Na přístrojovém štítu se objevilo schéma připojení pohonu přední nápravy. Neslyšeli jsme žádný zvuk, ale hydraulická soustava byla díky čerpadlu v akci a propojena až do olejových motorů v nábojích předních kol.

Nahoru i dolů

Ve směru vzhůru nebyla přední náprava tahače příliš zatížena. Souprava se s připojeným pohonem předních kol dala do pohybu s vypětím všech trakčních schopností. Přesto rozdíl mezi 4x2 a 4x4 byl natolik velký, že co se zdálo zpočátku nemožné se po stisknutí tlačítka stalo skutečností. Toto platilo pro suchý povrch nezpevněné komunikace, v případě deště bychom pouze s pohonem zadní nápravy nevyjeli ani do čtvrtiny stoupání.

Hydrostatický pohon předních kol našel uplatnění i během sjíždění stejného terénu. Díky motorové brzdě došlo k přenášení zpomalovacího účinku na všech šest kol tahače. Po vypnutí OptiTracku jednoduchým stiskem tlačítka byl sjezd plně naložené soupravy odlišný. Zadní náprava tahače nebyla na prašném povrchu schopna přenést brzdný účinek a šla do smyku. Hned jsme aktivovali OptiTrack a po rozdělení účinku motorové brzdy na obě nápravy se souprava uklidnila. V klidu a bezpečí jsme pak mohli šetřit třecí segmenty. Brzdný výkon šel přes vzduchem chlazenou výfukovou klapku a rostoucí teplota oleje v hydromotorech byla snižována díky samostatnému chladiči.

Konstrukce

Čerpadlo je umístěno za motorem nad převodovkou. Kryté je plechem, aby během nakládky nepadala do čerpadla hlína či jiný materiál. Tomuto nebezpečí se při přepravě a distribuci stavebního materiálu nelze dlouhodobě vyhnout. Pro vozidlo vybavené OptiTrackem bude prubířským kamenem zařazení do zemních prací a demolic. Při nich si starosti s metrickým centem zeminy mimo korbu nikdo nedělá. V tomto odvětví jde zejména o rychlost naložení suti a počet tunokilometrů.

Na čerpadlo oleje navazuje soustava hadic, které zajišťují jednak přísun média ze zásobní nádrže, ale zejména jeho proud do motorů v předních kolech. Během tohoto procesu vzniká velké množství tepla, což u těchto systémů může působit největší potíže. Proto OptiTrack dostal naddimenzovaný chladič, který našel místo před levým kolem zadní nápravy. Z přední strany jej před odletujícími kamínky chránil zásobník hydraulické sady pro sklopný návěs.

Několikahodinové testování OptiTracku bylo pro něj procházkou růžovou zahradou. Podmínky přístupu ke stavbám bývají zejména v zimních měsících plné bahna či zmrzlých kusů zeminy, které prověří odolnost systému vůči nepříznivým podmínkám. Ty jsou přesně šité na snadno připojitelný pohon předních kol, který by měl vozidlu dodat téměř dvojnásobné trakční schopnosti ve srovnání s konfigurací 4x2.

ÚSPORA HMOTNOSTI A PALIVA

Hydraulický pohon předních kol proti klasickému s uzávěrami přináší úsporu pohotovostní hmotnosti 490 kg. Ta u dvounápravového vozidla s maximální celkovou hmotnostní 18 tun tvoří podíl nárůstu na užitečném zatížení značných 2,7 procenta. Výhodu OptiTracku tvoří snížení spotřeby paliva o desetinu ve srovnání s klasickým 4x4 a možnost propojení s přímo řazenou či automatizovanou převodovkou OptiDriver+. Ten pro účely použití ve stavebním sektoru obdržel možnost Off-road režimu, při kterém se vozidlo rozjíždí vždy na jedničku. Převodovka řadí na vyšší stupně v každém případě po půlkách, aby nedošlo k velkému snížení otáček a omezení tahu motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…