Renault Trucks OptiTrack - Příležitostně do terénu

Renault Trucks OptiTrack - Příležitostně do terénu

 
 
23.8. 2011 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

V drsných podmínkách jsme prověřili poslední novinky Renault Trucks. Týkají se zlepšených manévrovacích schopností.

Stavební sektor sice ještě stagnuje, přesto francouzský výrobce přišel se dvěma inovacemi, které se tohoto odvětví dotýkají.

Obratnost

Druhá modernizace se týkala také modelu Premium Lander, a to čtyřnápravového provedení. Vozidlo určené zejména na silnice, ale také příležitostně do lehčího terénu, potřebuje velký akční rádius. To se týká zejména pohybu ve ztížených trakčních podmínkách staveb, ve kterých leckdy není dostatek prostoru pro otočení či zajetí na přesně určené místo. Vzhledem ke čtyřem nápravám a možnosti velkého celkového zatížení 40 tun může být úhybný manévr do promoklého bahna záludný.

Proto je potřeba co nejmenší stopový poloměr otáčení, aby se vozidlo otočilo tzv. na pětníku. Proto Lander dostal natáčecí poslední nápravu, která v kombinaci s dvěma předními řiditelnými přinesly obratnost srovnatelnou s větším osobním automobilem.

Jízda tímto kontejnerovým velikánem 8x2*6 se nám v ostrých zatáčkách cvičiště jevila jako hračka. Poslední náprava pochopitelně dostala jednomontáž kol, čímž došlo k ušetření pohotovostní hmotnosti o 490 kg. Tatáž hodnota přibyla užitečnému zatížení.

Lander 4x4

Perla předváděcí a zkušební akce nesla na přídi označení OptiTrack. Jednalo se o tahač s naloženým sklopným návěsem. Se soupravou jsme zkoušeli vyjet přibližně dvanáctistupňové stoupání po prašné cestě. Po rozjetí na trojku se nám podařilo dostat se do poloviny stoupání, protože v tomto místě se už plně naložený návěs nacházel v náročném stoupání a mohutně táhl soupravu zpět dolů.

Pneumatiky zadní hnané nápravy jsme nenechali dlouho prokluzovat. Po přepnutí voliče automatizované převodovky OptiDriver+ do polohy N jsme zmačkli tlačítko OptiTracku. Na přístrojovém štítu se objevilo schéma připojení pohonu přední nápravy. Neslyšeli jsme žádný zvuk, ale hydraulická soustava byla díky čerpadlu v akci a propojena až do olejových motorů v nábojích předních kol.

Nahoru i dolů

Ve směru vzhůru nebyla přední náprava tahače příliš zatížena. Souprava se s připojeným pohonem předních kol dala do pohybu s vypětím všech trakčních schopností. Přesto rozdíl mezi 4x2 a 4x4 byl natolik velký, že co se zdálo zpočátku nemožné se po stisknutí tlačítka stalo skutečností. Toto platilo pro suchý povrch nezpevněné komunikace, v případě deště bychom pouze s pohonem zadní nápravy nevyjeli ani do čtvrtiny stoupání.

Hydrostatický pohon předních kol našel uplatnění i během sjíždění stejného terénu. Díky motorové brzdě došlo k přenášení zpomalovacího účinku na všech šest kol tahače. Po vypnutí OptiTracku jednoduchým stiskem tlačítka byl sjezd plně naložené soupravy odlišný. Zadní náprava tahače nebyla na prašném povrchu schopna přenést brzdný účinek a šla do smyku. Hned jsme aktivovali OptiTrack a po rozdělení účinku motorové brzdy na obě nápravy se souprava uklidnila. V klidu a bezpečí jsme pak mohli šetřit třecí segmenty. Brzdný výkon šel přes vzduchem chlazenou výfukovou klapku a rostoucí teplota oleje v hydromotorech byla snižována díky samostatnému chladiči.

Konstrukce

Čerpadlo je umístěno za motorem nad převodovkou. Kryté je plechem, aby během nakládky nepadala do čerpadla hlína či jiný materiál. Tomuto nebezpečí se při přepravě a distribuci stavebního materiálu nelze dlouhodobě vyhnout. Pro vozidlo vybavené OptiTrackem bude prubířským kamenem zařazení do zemních prací a demolic. Při nich si starosti s metrickým centem zeminy mimo korbu nikdo nedělá. V tomto odvětví jde zejména o rychlost naložení suti a počet tunokilometrů.

Na čerpadlo oleje navazuje soustava hadic, které zajišťují jednak přísun média ze zásobní nádrže, ale zejména jeho proud do motorů v předních kolech. Během tohoto procesu vzniká velké množství tepla, což u těchto systémů může působit největší potíže. Proto OptiTrack dostal naddimenzovaný chladič, který našel místo před levým kolem zadní nápravy. Z přední strany jej před odletujícími kamínky chránil zásobník hydraulické sady pro sklopný návěs.

Několikahodinové testování OptiTracku bylo pro něj procházkou růžovou zahradou. Podmínky přístupu ke stavbám bývají zejména v zimních měsících plné bahna či zmrzlých kusů zeminy, které prověří odolnost systému vůči nepříznivým podmínkám. Ty jsou přesně šité na snadno připojitelný pohon předních kol, který by měl vozidlu dodat téměř dvojnásobné trakční schopnosti ve srovnání s konfigurací 4x2.

ÚSPORA HMOTNOSTI A PALIVA

Hydraulický pohon předních kol proti klasickému s uzávěrami přináší úsporu pohotovostní hmotnosti 490 kg. Ta u dvounápravového vozidla s maximální celkovou hmotnostní 18 tun tvoří podíl nárůstu na užitečném zatížení značných 2,7 procenta. Výhodu OptiTracku tvoří snížení spotřeby paliva o desetinu ve srovnání s klasickým 4x4 a možnost propojení s přímo řazenou či automatizovanou převodovkou OptiDriver+. Ten pro účely použití ve stavebním sektoru obdržel možnost Off-road režimu, při kterém se vozidlo rozjíždí vždy na jedničku. Převodovka řadí na vyšší stupně v každém případě po půlkách, aby nedošlo k velkému snížení otáček a omezení tahu motoru.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci

Opozice neprosadila svůj záměr odvolat Martina Janečka,…

Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem

Viceguvernér České národní banky Vladimír Tomšík udělal v…

Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry

Deník E15 oslavuje letos na podzim své desáté narozeniny.…

Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně šťastná s novým mužem

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně…

Dost bylo trápení a depresí! Vendulka Křížová (45) po rozchodu s Oldřichem Víznerem (70) zase vplula do života.…

Největší výstava o historii videoher startuje v Praze: Zahrát si můžete 150 klasik

Největší výstava o historii videoher startuje v…

Do české metropole zamířila největší světová výstava o historii videoher Game On. Ta již dobyla 40 světových…

 

iSport.cz

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre Selassie zahodil tutovky

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre…

Fotbalisté mistrovského Bayernu Mnichov v pátém kole německé ligy vyhráli na hřišti Schalke 3:0 a poskočili do…

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí hvězdný Argentinec Del Potro

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí…

Výběr světa na tenisovém Laver Cupu přišel o jednu ze svých hvězd. Do Prahy nepřijede charizmatický Argentinec…

 

Reflex.cz

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Jak přibývají zprávy o sexuálních zločinech imigrantů, nelítostně se zvyšuje pravděpodobnost možnosti, že někde…

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…