Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renovátoři v Kopřivnici dokončují Dymaxion, vůz ve tvaru kapky

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Renovátorská firma Ecorra dokončuje v Kopřivnici na Novojičínsku kopii unikátního vozu Dymaxion z roku 1933.

Vůz dlouhý 6,1 metru, který má vpředu dvě kola a vzadu jen jedno, renovátoři vyrábějí pro Lane Motor Museum v Nashvillu. Podle slov majitele Ecorry Vítězslava Hinnera vůz do Spojených států amerických dodají na Vánoce.

Automobil vytvořil americký architekt Buckminster Fuller, jehož po první světové válce, kdy silnice brázdily hranaté vozy, motivovala snaha vytvořit jiné, aerodynamické vozidlo. "A protože nejaerodynamičtější tvar je kapka, tak se snažil té kapce přizpůsobit.

Vzal podvozek Fordu B a ten otočil o 180 stupňů, čímž se motor ocitl vzadu a zadní poháněná náprava vpředu. Za motor pověsil třetí kolo, aby se vůz mohl dozadu zužovat a tím vznikl požadovaný tvar kapky," uvedl pracovník Ecorry Jaroslav Špaček.

Dymaxion mohl dosáhnout rychlosti až 140 kilometrů v hodině a vážil zhruba dvě tuny. Vynikal sice čistými liniemi, ale novinky v kvalitě ovládání nepřinášel, ani nešlo o technicky dokonalý vůz se špičkovými jízdními vlastnostmi. Do sériové výroby se nikdy nedostal. Když při zkouškách zahynuli řidič a investor, bylo jasné, že Dymaxion před sebou velkou budoucnost nemá.

"Fuller vyrobil celkem tři vozy, z nichž druhý se dochoval a je zrenovovaný v jednom americkém muzeu. První a třetí vůz se nedochovaly," řekl Špaček. V Kopřivnici vzniká duplikát jednoho z nedochovaných vozů, přičemž je k dispozici kvalitní dokumentace.

Rám vozidla a další příslušenství dostali kopřivničtí renovátoři z USA. "Tam jsou potřebné součásti za příznivější cenu než u nás a taky u nás některé věci ani nejsou sehnatelné," vysvětlil Špaček.

Dřevěnou konstrukci stroje vytvořil Mirko Hrazdíra z Lelekovic u Brna. Už dříve uvedl, že to pro něj byla nádherná práce. "Musel jsem využít řadu vlastních řešení na neobvyklý tvar konstrukce, která má nahoře jakési žebroví," řekl Hrazdíra.

Pracovníci Ecorry na voze pracují asi třičtvrtě roku. "Nám přišel vůz na oplechování a dokončení. Museli jsme udělat na podvozku závěsy na karoserii, protože to byl jenom holý podvozek, dodělat ovládání vozu, podlahy, oplechování, teď se bude čalounit střecha a sedačky," řekl Špaček.

Lane Motor Museum v Nashvillu v Tennessee sbírá vozidla s neobvyklými konstrukcemi, kuriozity a jinak zajímavá auta. Ecorra už pro muzeum pracovala na sněžných sáních Tatra a vozidle Helica poháněném vrtulí.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)