Troufli byste si vyrazit se starou Felicií do Mongolska? Tito pánové ano
Dvě stařičké felicie absolvovaly během padesáti dnů charitativní Mongol Rallye.
Koupit dvě felicie za pět a devět tisíc a pak se s nimi vydat na pouť přes půl Asie? Takový nápad už vyžaduje pořádnou kuráž nebo dobrodružného
ducha. Obojí rozhodně nechybí čtveřicí kolínských nadšenců.
„Hledal jsem téma, o kterém bychom s lektorkou diskutovali na hodinách angličtiny,“ říká Petr Zeman, v jehož hlavě se nápad zrodil. Vzpomíná, jak chtěl absolvovat dvouměsíční jazykový rychlokurz na výpravě s rodilým mluvčím. Jenže se zmínil kamarádům a ti se pro to také nadchli. Z Angličana proto sešlo.
Slovo dalo slovo, a tak koupili dvě bílé Felicie 1.3/50 kW z roku 1997. Zbytek už šel ráz na ráz. Auta rozebrali, opravili, vyztužili a znovu složili. Vypadá to jednoduše. Jenže například motor je proti originálu posunutý o čtyři centimetry výše (také chladič), aby lépe odolával mongolským brodům a nezpevněným cestám. Na podvozek přibylo oplechování, ustoupit musel i původní výfuk, jehož tlumič na zakázku je nyní skryt za zadní nápravou. Už na první pohled je navíc patrné zvýšení světlé výšky auta a šnorchl vzduchového sání vedoucí až nad střechu. „Na autech je moře vlastnoruční práce, jenom nové součástky vyšly asi na třicet tisíc korun,“ říká další z účastníků výpravy David Nešpor.
Rallye přes dvaadvacet zemí není nic levného. Vždyť kromě nákladů na auto, palivo a jídlo se musí připočítat startovní poplatek ve výši téměř třiadvaceti tisíc korun za auto a víza do konkrétních zemí. „Nejdražší palivo je po cestě u nás a v Turecku,“ říkají cestovatelé.
Rozhovor s českými účastníky Mongol Rallye najdete v aktuálním vydání Světa motorů (na stáncích od 17. 9. 2012).
{videoplayer link="http://new.auto.cz/embed/1395633/" style="auto"}