10.6. 2015 Matouš Jelínek

Reportáž: Renault Mégane RS 275 Trophy na závodním okruhu Spa Francorchamps

 

Jak se řídí nejsilnější ostrý Renault? To jsme se rozhodli vyzkoušet v rámci okruhového dne pro majitele vozů RS na legendárním okruhu Spa Francorchamps.

Trať je mokrá a na čelním skle občas přistane nějaká kapka. Pověst nelhala – počasí v belgických Ardenách, kde leží legendární okruh Spa Francorchamps, je skutečně nevyzpytatelné.

Důvody, proč jsem dnes tady, jsou dva: otestovat Mégane RS 275 Trophy a nasát atmosféru okruhového dne Renault Sportu. Spolu se mnou totiž do zaváděcího kola najíždějí majitelé ostrých renaultů různého stáří, kteří zde mohou za 290 eur (cca 8.000 Kč) vyzkoušet v pěti dvacetiminutových blocích schopnosti své i jednoho z výrobků divize RS.

Rudá voda

Jedeme ve vláčku za safety carem – úkolem je naučit se trasu. Když o dvě kola později blikající vůz mizí z dohledu a maršálové na trati ukazují, že přišel náš čas, je ideální stopa oschlá a automobil i pneumatiky perfektně zahřáté. Dokonce vykukuje slunce. Za zatáčkou La Source míří plynový pedál poprvé až k podlaze. Než jdu za starou boxovou uličkou prudce na brzdy, zahlédnu na tachometru 180. Eau Rouge, Rudá voda – tak se podle potůčku kdesi pode mnou jmenuje asi nejslavnější zatáčka seriálu formule 1. A není to kopeček jako v televizi, ale brutální krpál, kde se klikatí obrubníky.

Vjíždím do něj na čtyřku v necelých sto padesáti. Beru to přes levý retardér, jenom to zavrní, a pak přes pravý. V tu chvíli si chromovaný pedál akcelerátoru znovu tyká s podlahou. Dále auto naslepo přes horizont míří do Raidillonu, kam se vejdu jen tak tak, když se přede mnou rozprostírá osmisetmetrová rovinka Kemmel.

Tedy přesněji výrazně nakloněná rovina. Záda už jsou zpocená a já se můžu naplno zaposlouchat do sytého zvuku titanového výfuku Akrapovič. Jde o jednu z vychytávek limitované edice Trophy - vedle parádně sytého basu nabízí i váhovou úsporu čtyř kil.

Reportáž: S Renaultem Mégane RS Cup 265 ve Spa-Francorchamps

Na vrchol stability

Ručička tachometru se dostane těsně za 200 km/h, když dosahujeme nejvyššího místa okruhu – pasáže Les Combes. Plné brzdy. Ostře červené kotouče Brembo mění více než sto kilometrů v hodině v žár a já se tady ještě v následujících kolech marně snažím najít ideální stopu. To už naše střela v zářivě žluté barvě Sirius klesá do ostré mírné klopené zatáčky Bruxelles.

Přilnavost příplatkových semislicků Michelin Pilot Sport Cup 2 je absolutní, o čemž se mohou přesvědčit majitelé na standardním obutí, kteří v tu chvíli mizí daleko za mnou. Tělo drží v pevných sedačkách Recaro, krční svalstvo ale dostává pořádný zápřah a já se prostřednictvím upovídaného, hrubou kůží obšitého volantu snažím najít cestu ven.

Když za apexem znovu naplno přidávám, cítím, jak se mozek odkrvuje. Ale není čas na přemýšlení. Krátká rovinka dává možnost předjet pomalejší, když se znovu vrhám do levé s názvem Pouhon. I zde se jede na plný plyn a náš kousek s příplatkovými nastavitelnými tlumiči Öhlins zůstává nekonečně stabilní.

Divoký Blanchimont

Přichází pomalá pasáž, která vrcholí zatáčkou Stavelot, za ní si znovu může 275 plnokrevníků našeho Trophy dopřát hektolitry svěžího belgického vzduchu.

Čert ví, v jaké rychlosti přijíždím do obávané pasáže Blanchimont – táhlé levé, která navíc utahuje. Při snaze udržet na výjezdu pod plným plynem automobil na trati opravdu není čas sledovat ručičku tachometru. Každopádně před poslední šikanou Bus Stop znovu brzdím z vytočené pětky – ze zhruba dvou set. Nedokážu se udržet a začínám se nahlas smát - takový nářez jsem ještě nezažil…

Na cílovou rovinku se dostávám na dvojku a užívám si funkce mechanického samosvorného diferenciálu. Spolu se zmíněnými semislicky automobil skutečně funguje systémem „namířit – vystřelit“. Prokluz kol je naprosto minimální. Protínám cílovou rovinku a znovu mířím do La Source.

Po dvaceti minutách nás šachovnicové vlajky zvou zpět do boxů. Celých 7004 metrů se snažím auto vychladit pomalou jízdou. Speciální aplikace RS monitor, která mimo jiné zaznamenává na flash disk kompletní telemetrii, překvapuje údajem, že teplota oleje nepřekročila 110 °C.

S ostrými Renaulty na okruhu v Mostě

Členem rodiny

Zajíždím do boxů, odlepuji se od sedačky, po temeni hlavy stéká pod helmou potůček potu. Nechávám auto vydýchat na volnoběh a jdu mezi ostatní majitele. Nechybějí zde Češi ani Slováci, kteří dorazili starším cliem. „Přijeli jsme sem oslavit tátovy šedesátiny. A je to paráda,“ vysvětluje nám dvojice. S nadšením se dále řeší ideální stopa i to, kde co komu vyšlo a naopak.

Po půlhodince čekání znovu nasedám do auta a řadím se k nájezdu na okruh. Když po páté jízdě vystupuji, vím, že jsem zažil něco nezapomenutelného. A je mi jasné, že na výsledném dojmu z celého dne se nepodepsal jen úžasný okruh, ale i přátelská, rodinná atmosféra celé akce.

Velký respekt zaslouží i Mégane RS 275 Trophy. Zhruba dvě stovky kilometrů na okruhu zhltl s naprostou suverenitou. A to jsme neřídili ještě ultimativnější verzi Trophy R, která je navíc odlehčená o sto kil a drží rekord mezi předokolkami na neméně legendární Severní smyčce. Vyrobilo se jich jenom 250, naší verze pak 1200. Pokud ale chcete patřit mezi majitele, musíte si pospíšit. Motor totiž neplní emisní normu Euro 6, proto už lze objednávat pouze skladovky. Ještě že verzí RS zůstává v nabídce dle libosti…

Renault Mégane RS 275 Trophy – technické údaje
Zdvihový objem (cm3)1998
Největší výkon (kW/min)201/5500
Točivý moment (N.m/min)360/3000-5000
Převodovka6MT
Maximální rychlost (km/h)255
Zrychlení 0-100 km/h (s)5,8
Spotřeba (kombinace) (l/100 km)7,5
Základní cena (skladové vozy)919.900 Kč

Foto a video: David Frouz

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Dnes 18:40

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Vyhrál MS, zářil v Barceloně. Brazilský kouzelník Ronaldinho ukončil kariéru

Vyhrál MS, zářil v Barceloně. Brazilský kouzelník…

Bývalý nejlepší fotbalista světa Ronaldinho ukončil v 37 letech kariéru. Brazilský mistr světa z roku 2002 hrál…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…