10.6. 2015 Matouš Jelínek

Reportáž: Renault Mégane RS 275 Trophy na závodním okruhu Spa Francorchamps

 

Jak se řídí nejsilnější ostrý Renault? To jsme se rozhodli vyzkoušet v rámci okruhového dne pro majitele vozů RS na legendárním okruhu Spa Francorchamps.

Trať je mokrá a na čelním skle občas přistane nějaká kapka. Pověst nelhala – počasí v belgických Ardenách, kde leží legendární okruh Spa Francorchamps, je skutečně nevyzpytatelné.

Důvody, proč jsem dnes tady, jsou dva: otestovat Mégane RS 275 Trophy a nasát atmosféru okruhového dne Renault Sportu. Spolu se mnou totiž do zaváděcího kola najíždějí majitelé ostrých renaultů různého stáří, kteří zde mohou za 290 eur (cca 8.000 Kč) vyzkoušet v pěti dvacetiminutových blocích schopnosti své i jednoho z výrobků divize RS.

Rudá voda

Jedeme ve vláčku za safety carem – úkolem je naučit se trasu. Když o dvě kola později blikající vůz mizí z dohledu a maršálové na trati ukazují, že přišel náš čas, je ideální stopa oschlá a automobil i pneumatiky perfektně zahřáté. Dokonce vykukuje slunce. Za zatáčkou La Source míří plynový pedál poprvé až k podlaze. Než jdu za starou boxovou uličkou prudce na brzdy, zahlédnu na tachometru 180. Eau Rouge, Rudá voda – tak se podle potůčku kdesi pode mnou jmenuje asi nejslavnější zatáčka seriálu formule 1. A není to kopeček jako v televizi, ale brutální krpál, kde se klikatí obrubníky.

Vjíždím do něj na čtyřku v necelých sto padesáti. Beru to přes levý retardér, jenom to zavrní, a pak přes pravý. V tu chvíli si chromovaný pedál akcelerátoru znovu tyká s podlahou. Dále auto naslepo přes horizont míří do Raidillonu, kam se vejdu jen tak tak, když se přede mnou rozprostírá osmisetmetrová rovinka Kemmel.

Tedy přesněji výrazně nakloněná rovina. Záda už jsou zpocená a já se můžu naplno zaposlouchat do sytého zvuku titanového výfuku Akrapovič. Jde o jednu z vychytávek limitované edice Trophy - vedle parádně sytého basu nabízí i váhovou úsporu čtyř kil.

Reportáž: S Renaultem Mégane RS Cup 265 ve Spa-Francorchamps

Na vrchol stability

Ručička tachometru se dostane těsně za 200 km/h, když dosahujeme nejvyššího místa okruhu – pasáže Les Combes. Plné brzdy. Ostře červené kotouče Brembo mění více než sto kilometrů v hodině v žár a já se tady ještě v následujících kolech marně snažím najít ideální stopu. To už naše střela v zářivě žluté barvě Sirius klesá do ostré mírné klopené zatáčky Bruxelles.

Přilnavost příplatkových semislicků Michelin Pilot Sport Cup 2 je absolutní, o čemž se mohou přesvědčit majitelé na standardním obutí, kteří v tu chvíli mizí daleko za mnou. Tělo drží v pevných sedačkách Recaro, krční svalstvo ale dostává pořádný zápřah a já se prostřednictvím upovídaného, hrubou kůží obšitého volantu snažím najít cestu ven.

Když za apexem znovu naplno přidávám, cítím, jak se mozek odkrvuje. Ale není čas na přemýšlení. Krátká rovinka dává možnost předjet pomalejší, když se znovu vrhám do levé s názvem Pouhon. I zde se jede na plný plyn a náš kousek s příplatkovými nastavitelnými tlumiči Öhlins zůstává nekonečně stabilní.

Divoký Blanchimont

Přichází pomalá pasáž, která vrcholí zatáčkou Stavelot, za ní si znovu může 275 plnokrevníků našeho Trophy dopřát hektolitry svěžího belgického vzduchu.

Čert ví, v jaké rychlosti přijíždím do obávané pasáže Blanchimont – táhlé levé, která navíc utahuje. Při snaze udržet na výjezdu pod plným plynem automobil na trati opravdu není čas sledovat ručičku tachometru. Každopádně před poslední šikanou Bus Stop znovu brzdím z vytočené pětky – ze zhruba dvou set. Nedokážu se udržet a začínám se nahlas smát - takový nářez jsem ještě nezažil…

Na cílovou rovinku se dostávám na dvojku a užívám si funkce mechanického samosvorného diferenciálu. Spolu se zmíněnými semislicky automobil skutečně funguje systémem „namířit – vystřelit“. Prokluz kol je naprosto minimální. Protínám cílovou rovinku a znovu mířím do La Source.

Po dvaceti minutách nás šachovnicové vlajky zvou zpět do boxů. Celých 7004 metrů se snažím auto vychladit pomalou jízdou. Speciální aplikace RS monitor, která mimo jiné zaznamenává na flash disk kompletní telemetrii, překvapuje údajem, že teplota oleje nepřekročila 110 °C.

S ostrými Renaulty na okruhu v Mostě

Členem rodiny

Zajíždím do boxů, odlepuji se od sedačky, po temeni hlavy stéká pod helmou potůček potu. Nechávám auto vydýchat na volnoběh a jdu mezi ostatní majitele. Nechybějí zde Češi ani Slováci, kteří dorazili starším cliem. „Přijeli jsme sem oslavit tátovy šedesátiny. A je to paráda,“ vysvětluje nám dvojice. S nadšením se dále řeší ideální stopa i to, kde co komu vyšlo a naopak.

Po půlhodince čekání znovu nasedám do auta a řadím se k nájezdu na okruh. Když po páté jízdě vystupuji, vím, že jsem zažil něco nezapomenutelného. A je mi jasné, že na výsledném dojmu z celého dne se nepodepsal jen úžasný okruh, ale i přátelská, rodinná atmosféra celé akce.

Velký respekt zaslouží i Mégane RS 275 Trophy. Zhruba dvě stovky kilometrů na okruhu zhltl s naprostou suverenitou. A to jsme neřídili ještě ultimativnější verzi Trophy R, která je navíc odlehčená o sto kil a drží rekord mezi předokolkami na neméně legendární Severní smyčce. Vyrobilo se jich jenom 250, naší verze pak 1200. Pokud ale chcete patřit mezi majitele, musíte si pospíšit. Motor totiž neplní emisní normu Euro 6, proto už lze objednávat pouze skladovky. Ještě že verzí RS zůstává v nabídce dle libosti…

Renault Mégane RS 275 Trophy – technické údaje
Zdvihový objem (cm3)1998
Největší výkon (kW/min)201/5500
Točivý moment (N.m/min)360/3000-5000
Převodovka6MT
Maximální rychlost (km/h)255
Zrychlení 0-100 km/h (s)5,8
Spotřeba (kombinace) (l/100 km)7,5
Základní cena (skladové vozy)919.900 Kč

Foto a video: David Frouz

Spolupracujeme s TipCars.com
Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament

Kubánský parlament dnes schválil návrh nové ústavy, která…

RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji

Soukromý dopravce RegioJet vyhrál poptávkové řízení na…

Trumpova rozhodnutí ovlivňují i ceny v Česku, tvrdí Jan Boháč z ČSOB Trumpova rozhodnutí ovlivňují i ceny v Česku, tvrdí Jan Boháč z ČSOB

Nově zavedená cla, ostré výroky amerického prezidenta,…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 



Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Dnes 16:57

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Australská vláda začala posuzovat předložené vědecké návrhy na záchranu Velkého bariérového útesu, který je od…

 

iSport.cz

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se prohrává, jsem imigrant

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se…

Německý záložník Mesut Özil ukončil reprezentační kariéru. Devětadvacetiletý fotbalista to oznámil krátce poté,…

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly Sparta i Plzeň

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly…

Nová sezona Fortuna ligy je tady - a začala výhrami favoritů. Slavia v neděli vyplenila Olomouc a po výhře 3:0…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…