reklama


14.12. 2013 Jan Mička Jan Mička

Reportáž: Seat Martorell a výroba vozů na vlastní oči

 

Španělská továrna Seat Martorell je jedním z nejmodernějších zařízení tohoto typu v Evropě. V rámci exkurze jsme navštívili svařovnu a montážní linku.

Na konci letošního února to bylo přesně dvacet let od oficiálního otevření továrny Martorell španělské automobilky Seat. Moderní zařízení se nachází v průmyslové oblasti Zona Franca a zaměstnává 11.500 pracovníků. Začátkem prosince jsme se do Martorellu vydali a v rámci exkurze si prohlédli dvě z nejdůležitějších míst v celém areálu – svařovnu a montážní linku.

Jako první sjel z moderní výrobní linky Seat Ibiza druhé generace společně s Cordobou. Již v roce 1993 se zde každý den vyrobilo 1500 vozů, což o něčem vypovídá. Po dvaceti letech se totiž výroba zvedla „jen“ o 500 vozů, rozhodně se však nejedná o 100% naplnění kapacity. Od oficiálního otevření závodu opustilo jeho brány téměř osm milionů automobilů, zastupujících celkem 32 modelů. V současnosti se závod zaměřuje na všechny varianty vozů Leon, Altea, Ibiza a Audi Q3. Montážní linka je uzpůsobena tak, aby bylo možno sestavovat několik typů vozů najednou.

Jednou z velkých zajímavostí závodu je velká solární elektrárna. Automobilka se pyšní, že je největší na světě. Panely se začaly instalovat v roce 2010, k dokončení došlo teprve nedávno. Stavba elektrárny stála 35 milionů eur, celkový výkon je 11 MW. Seat tvrdí, že je díky ní schopen pokrýt čtvrtinu spotřeby energie, která je potřebná k výrobě modelu Leon. Panely najdeme na všech budovách vyjma lakovny.

Naše prohlídka začíná ve svařovně, tedy v místě, kde budoucí Seaty nabírají první reálné tvary. Jednotlivé výlisky částí karoserií se k základní platformě sjíždějí ze všech stran. Práci obstarávají roboti, na živáčka narazíte v dlouhé klimatizované hale jenom zřídka. Výlisky jsou k sobě v první fázi ustaveny za pomoci lepidla. Poté se do nich pustí roboti, kteří dokončí připevnění bodovým svařováním. Na celé karoserii jsou takových bodů stovky. Každý z nich má přitom přesně danou pozici, což nám průvodkyně ukázala na žlutých demonstrativních karoseriích. Střecha se „vaří“ až naposled. Ke zbytku karoserie je připevněna dvěma dlouhými podélnými svary, které jsou později překryty dekoračními lištami.

Ze svařovny jsme se přesunuli na montážní linku. Karoserie zatím stihly projet lakovnou, do haly jsou dopraveny systémem kolejnic a výtahů. Zde také začíná dokonalá souhra lidí a strojů. Za nejzajímavější pracoviště považujeme místo, kde se kompletují veškeré komponenty podvozku, motoru a převodovky s karoserií. Všechno je řešeno skutečně s milimetrovou přesností. Pokud by byl zařazen jiný než určený převodový stupeň, spárování by se nezdařilo.

V tuto chvíli se již karoserie s podvozkem nacházejí v takové výšce, aby do výroby mohli z větší části nastoupit i dělníci. Na lince v hojném počtu pracují ženy. Skladníci a plně automatizované vozíky navážejí bezprostředně k lince sestavy dílů (dveře, přístrojové desky, světla s chladičem, kola a další se kompletují na jiných pracovištích), dělníci je pak uchopují pomocí robotů a připevní na příslušné místo. Během třísměnného provozu není díky robotům překročen limit kilogramů, které každý pracovník za osm hodin práce postupně zvedne. Pracuje se v určeném taktu, zaměstnanci proto musí přecházet od auta k autu, kde pokaždé provádějí tutéž činnost. S každým dalším krokem se vůz rodí přímo před očima, až na konci linky projde výstupní kontrolou a po vlastní ose vyjede z haly ke zkouškám vodotěsnosti a prvnímu záběhu na testovacím polygonu.

Seat Martorell: Fakta a zajímavosti

  • Komplex se rozkládá na ploše 3.000.000 m2
  • Výroba jednoho vozu zabere 19 hodin
  • Závod poblíž Barcelony zaměstnává 11.500 pracovníků. Nepřímo dalších 46.000 osob
  • Každý vůz urazí během výrobního procesu přibližně 12 kilometrů
  • Výroby se účastní 2883 robotů
  • Závod má největší solární elektrárnu na světě. Dokáže pokrýt čtvrtinu energie nutné k výrobě modelu Leon
  • Největší objem výroby zaznamenala druhá generace Ibizy – 1,5 milionu vozů od roku 1992 do 2002

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama