14.12. 2013 Jan Mička Jan Mička

Reportáž: Seat Martorell a výroba vozů na vlastní oči

 

Španělská továrna Seat Martorell je jedním z nejmodernějších zařízení tohoto typu v Evropě. V rámci exkurze jsme navštívili svařovnu a montážní linku.

Na konci letošního února to bylo přesně dvacet let od oficiálního otevření továrny Martorell španělské automobilky Seat. Moderní zařízení se nachází v průmyslové oblasti Zona Franca a zaměstnává 11.500 pracovníků. Začátkem prosince jsme se do Martorellu vydali a v rámci exkurze si prohlédli dvě z nejdůležitějších míst v celém areálu – svařovnu a montážní linku.

Jako první sjel z moderní výrobní linky Seat Ibiza druhé generace společně s Cordobou. Již v roce 1993 se zde každý den vyrobilo 1500 vozů, což o něčem vypovídá. Po dvaceti letech se totiž výroba zvedla „jen“ o 500 vozů, rozhodně se však nejedná o 100% naplnění kapacity. Od oficiálního otevření závodu opustilo jeho brány téměř osm milionů automobilů, zastupujících celkem 32 modelů. V současnosti se závod zaměřuje na všechny varianty vozů Leon, Altea, Ibiza a Audi Q3. Montážní linka je uzpůsobena tak, aby bylo možno sestavovat několik typů vozů najednou.

Jednou z velkých zajímavostí závodu je velká solární elektrárna. Automobilka se pyšní, že je největší na světě. Panely se začaly instalovat v roce 2010, k dokončení došlo teprve nedávno. Stavba elektrárny stála 35 milionů eur, celkový výkon je 11 MW. Seat tvrdí, že je díky ní schopen pokrýt čtvrtinu spotřeby energie, která je potřebná k výrobě modelu Leon. Panely najdeme na všech budovách vyjma lakovny.

Naše prohlídka začíná ve svařovně, tedy v místě, kde budoucí Seaty nabírají první reálné tvary. Jednotlivé výlisky částí karoserií se k základní platformě sjíždějí ze všech stran. Práci obstarávají roboti, na živáčka narazíte v dlouhé klimatizované hale jenom zřídka. Výlisky jsou k sobě v první fázi ustaveny za pomoci lepidla. Poté se do nich pustí roboti, kteří dokončí připevnění bodovým svařováním. Na celé karoserii jsou takových bodů stovky. Každý z nich má přitom přesně danou pozici, což nám průvodkyně ukázala na žlutých demonstrativních karoseriích. Střecha se „vaří“ až naposled. Ke zbytku karoserie je připevněna dvěma dlouhými podélnými svary, které jsou později překryty dekoračními lištami.

Ze svařovny jsme se přesunuli na montážní linku. Karoserie zatím stihly projet lakovnou, do haly jsou dopraveny systémem kolejnic a výtahů. Zde také začíná dokonalá souhra lidí a strojů. Za nejzajímavější pracoviště považujeme místo, kde se kompletují veškeré komponenty podvozku, motoru a převodovky s karoserií. Všechno je řešeno skutečně s milimetrovou přesností. Pokud by byl zařazen jiný než určený převodový stupeň, spárování by se nezdařilo.

V tuto chvíli se již karoserie s podvozkem nacházejí v takové výšce, aby do výroby mohli z větší části nastoupit i dělníci. Na lince v hojném počtu pracují ženy. Skladníci a plně automatizované vozíky navážejí bezprostředně k lince sestavy dílů (dveře, přístrojové desky, světla s chladičem, kola a další se kompletují na jiných pracovištích), dělníci je pak uchopují pomocí robotů a připevní na příslušné místo. Během třísměnného provozu není díky robotům překročen limit kilogramů, které každý pracovník za osm hodin práce postupně zvedne. Pracuje se v určeném taktu, zaměstnanci proto musí přecházet od auta k autu, kde pokaždé provádějí tutéž činnost. S každým dalším krokem se vůz rodí přímo před očima, až na konci linky projde výstupní kontrolou a po vlastní ose vyjede z haly ke zkouškám vodotěsnosti a prvnímu záběhu na testovacím polygonu.

Seat Martorell: Fakta a zajímavosti

  • Komplex se rozkládá na ploše 3.000.000 m2
  • Výroba jednoho vozu zabere 19 hodin
  • Závod poblíž Barcelony zaměstnává 11.500 pracovníků. Nepřímo dalších 46.000 osob
  • Každý vůz urazí během výrobního procesu přibližně 12 kilometrů
  • Výroby se účastní 2883 robotů
  • Závod má největší solární elektrárnu na světě. Dokáže pokrýt čtvrtinu energie nutné k výrobě modelu Leon
  • Největší objem výroby zaznamenala druhá generace Ibizy – 1,5 milionu vozů od roku 1992 do 2002

Spolupracujeme s TipCars.com
Intervence přinesly exportérům přímo 687 miliard korun Intervence přinesly exportérům přímo 687 miliard korun

Devizové intervence České národní banky přinesly od…

Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr…

Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel

Na českém hotelovém trhu se koncem tohoto roku usadí nový…

Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností

Zhruba dvě třetiny firem v Česku jsou zajištěny proti…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Dnes 12:49

Nový agregát z kopřivnických dílen splní normu Euro 6. Bude mít osm nebo dvanáct válců.




Blesk.cz

Lidovci skončili v téměř milionové ztrátě. Stáhly je tam loňské volby

Lidovci skončili v téměř milionové ztrátě. Stáhly je…

KDU-ČSL loni hospodařila se ztrátou 985 000 korun. Výsledek hospodaření ovlivnily náklady na krajské a senátní…

Gaye shodili ze střechy a ukamenovali ho. Zvěrstvu ISIS přihlížely i malé děti

Gaye shodili ze střechy a ukamenovali ho. Zvěrstvu…

Členové takzvaného Islámského státu opět ukázali, že některé životy pro ně nemají žádnou cenu. V iráckém městě…

 

iSport.cz

Piqué obvinil Real: Tahají za nitky! Barcelona by měla mlčet, tvrdil Ramos

Piqué obvinil Real: Tahají za nitky! Barcelona by…

Jako kdyby si nemohl pomoct... Skoro kdykoliv má obránce Barcelony Gerard Piqué možnost, s chutí se opře do…

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté hvězdy k hipsterovi

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté…

Všechno nejlepší! Karel Poborský dnes slaví pětačtyřicetiny jako jedna z největších postav v historii českého…

 

Reflex.cz

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám příšerně, dokáže mít sex jen s vlastní sestrou

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám…

Britský herec Tom Hardy (39), známý třeba z předloňských multioscarových snímků Revenant Zmrtvýchvstání a Šílený…

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard a fabrik jen komická figurka

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard…

Základem úspěchu Andreje Babiše je jeho podnikání, bez něj by mu image lidového politika byla k ničemu, říká…