Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce chce dělat více unikátních aut na zakázku. Prý to lidé chtějí!

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
Britská automobilka Rolls-Royce má v plánu více se specializovat na automobily vyrobené přímo na zakázku. Chce tím podtrhnout svůj status výrobce nejluxusnějších aut světa.

Britský výrobce luxusních automobilů nabídne kromě „základních“ modelových řad čas od času také auto, které pokud si koupíte, patrně se s jiným takovým nesetkáte. Většinou jde o auta vyrobená na zakázku některého z velmi bonitních zákazníků, obyčejně pak vznikne pouze několik kusů, aby se ta výroba vůbec zaplatila. Jde o klienty, kterým není ani model Phantom dost dobrý k demonstraci jejich majetku.

Jenže jak se nedávno vyjádřil šéf britské automobilky Torsten Müller-Ötvös, zákazníci, kupující takto drahá auta, primárně nechtějí platit horentní částky za sériové modely, byť vyráběné ve velmi omezených počtech. Takovým exkluzivním autem je třeba Rolls-Royce Sweptail, obrovské kupé za 13 milionů dolarů, prezentované v rámci výstavy Concorso d´Eleganza Villa d´Este konající se u italského jezera Como.

„Dle mého názoru leží budoucnost luxusních automobilů ve stále větší zakázkové výrobě,“ říká k plánům britské značky vyrábět více aut dle přesných požadavků koncového zákazníka Torsten Müller-Ötvös. A dodává: „Lidé, kteří hodlají utratit výše zmíněnou sumu za nové auto, chtějí už něco opravdu speciálního, něco, co nemají ani jejich patřičně bonitní přátelé.“

Jenže jak jejich touhy splnit? Vždyť za zmíněným kupé sweptail jsou čtyři roky tvrdé práce. Tady nejde jen o zkonstruování auta a jeho výrobu z pohledu technologie, ale ve hře jsou rovněž legislativní požadavky, které se navíc liší podle zemí. „Legislativních požadavků, které musí takové auto splnit, aby jej vůbec mohl jeho majitel provozovat na silnici, je opravdu hodně a je velice obtížné a hlavně časově náročné je všechny splnit,“ říká Torsten Müller-Ötvös.

To je i případ kupé Sweptail. „Jenže po jeho představení nám začali volant bonitní lidé s požadavkem, že by měli zájem o další vyrobený sweptail,“ říká Torsten Müller-Ötvös. Podle něj tak není problém v trhu, ale spíše v kapacitách a potenciálu firmy, vyrábět a hlavně dotáhnout auta „šitá přímo na míru“ do stádia pro koncové klienty. Situaci totiž velice komplikuje již zmíněná legislativa. „Při tom naši obchodní zástupci nám neustále říkají, že registrují stále více přání koncových zákazníků podílet se na tvorbě vysněného auta. Pokud jim to umožníte, jsou ochotni platit i zmíněné horentní částky, ale jen za to jejich auto,“ uzavírá celou věc Torsten Müller-Ötvös.

My dodáváme, že to celé zní slibně a jakkoliv jsou slova Torstena Müller-Ötvöse přesvědčivá, nemůžeme si nevzpomenout na jeden takový kousek od Rolls-Roycu. Konkrétně modrý kabriolet Hyperion. Zákazník auto sice zaplatil a následně si jej odvezl, avšak z jeho vlastnictví se netěšil příliš dlouho. Modrý kabriolet je tak již nějaký čas na prodej a nemůže si najít zákazníka. Možná právě proto, jde o vůz „z druhé ruky“. A to se v těchto kruzích příliš nenosí.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)