22.7. 2014 Auto Tip

Rolls-Royce Ghost EWB: Jízdní dojmy

 

Jsou zážitky, na které se nezapomíná. Jízda v rolls-roycu je zcela nepochybně jedním z nich. Nabídne totiž něco, co žádný jiný automobil neumí.

Do rukou jsme dostali klíč od Rolls-Roycu Ghost Extended Wheelbase, tedy „základního“ modelu s prodlouženým rozvorem od výrobce nejluxusnějších aut na světě. Již první pohled na téměř 5,6 metru dlouhou limuzínu nás ohromil. Dlouhá kapota, ozdobená soškou Spirit of Ecstasy, schovává dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec BMW 6,6 litru. Zatímco dříve v kolonce „výkon“ Rolls-Royce místo čísla uváděl pouze slovo „dostatečný“, dnes již netají, že Ghost EWB disponuje 420 kW. Tento údaj, jakožto i hodnota maximální rychlosti nebo zrychlení z 0 na 100 km/h, jsou v tomto případě absolutně nepodstatné. Ono zkoušet například zajet 400 metrů s pevným startem pod 13 sekund s jakýmkoliv rollsem je až barbarský čin, po kterém by mělo následovat veřejné pranýřování.

Po zmáčknutí startovacího tlačítka není mocný V12 takřka slyšet. Dokonce i při jízdě, kdy se ručička umělecky ztvárněného tachometru pohybuje okolo číslovek blížících se 200 km/h, si připadáte jako v elektromobilu. Absolutní ticho v jakékoliv rychlosti fascinuje, stejně tak zátah. Stačí jemně sešlápnout plyn a ghost s hmotností okolo 2,5 tuny samozřejmě a klidně vyrazí vpřed. V případě potřeby větší dynamiky si osmistupňová převodovka podřadí o několik rychlostí a motor pošle na zadní kola většinu ze svého maxima 780 N.m. Podobné ohromení v nás vyvolalo i řízení. S volantem s tenkým věncem se dá bez nadsázky otáčet malíčkem, jen je třeba zvyknout si na málo strmý převod, kvůli kterému budete v užších prostorech docela ručkovat. Nicméně i v těsných uličkách Starého Města pražského si rolls vedl skvěle, jako by měl na délku minimálně o metr méně. Po tomto zážitku už chápeme obrázky z Monaka, jehož tepnami se tyto koráby silnic prohánějí s naprostou samozřejmostí.

Hlavní prioritou automobilů s dvojitým „R“ je ovšem maximální komfort cestujících. O něj se starala nejen úžasně pohodlná kožená křesla, ale také vzduchový podvozek, který odfiltroval 99 % nerovností na vozovce. Se zbylým procentem se pak vyrovnal s grácií pravého britského gentlemana a do interiéru pustil jen sotva postřehnutelný dozvuk. Rozvor prodloužený na 3465 mm (+ 170 mm) se postaral až o královský prostor v druhé řadě sedadel. Podle údajů automobilky dělí přední a zadní křesla více 1,2 metru. Cestující vzadu si tedy mohou klidně dát nohu přes nohu a ještě jim zbyde několik desítek centimetrů místa. Testovaný ghost byl vyveden v pětimístné konfiguraci se sklápěcí opěrkou, na níž se nachází například ovládání infotainmentu nebo separátní nastavování sedaček. V nabídce britské značky je ovšem i provedení se čtyřmi místy a mohutným středovým tunelem, v němž můžete mít například chladničku, ze které v případě „nejvyšší nouze“ vytáhnete lahev Dom Pérignon, ročník 1975.

Nechyběly ani dvě velké obrazovky s vlastním ovládáním multimediálního systému (který jen tak mimochodem vychází z idrivu od mateřského BMW). Jeho obsluha je velmi jednoduchá, přece jen velká část majitelů patří mezi generace, jež vyrostly v době ručních počítadel a počátku televizního vysílání. Tuto poznámku nemyslíme nijak zle, naopak. Analogovou, respektive mechanickou dobu obdivujeme za její poctivost a trvanlivost. Věci se v té době totiž dělaly fortelně s důrazem na co největší výdrž. Proto můžete mít na ruce plně funkční hodinky vašeho dědečka nebo v garáži schovaného veterána z předválečné éry. Budeme schopni předávat potomkům podobné rodinné poklady z moderních časů? Pochybujeme, i když právě vozy Rolls-Royce představují jakousi symbiózu tradice a inovací, o čemž svědčí i poznámka, se kterou se nám svěřil Frank Tiemann, zástupce automobilky. Značka totiž nehodlá podlehnout růstové mánii, ročně tedy nevyrobí více než tři tisícovky vozů. Místo toho nabízí zákazníkům program, jenž z každého rollse vytvoří světový unikát. Již v současnosti 90 % evropských majitelů vlastní kus, jenž prošel továrním programem individualizace (odstín laku, kůže nebo například dekor z dřeva pokáceného stromu z vlastní zahrady).

Zkrátka ovšem nepřijde ani řidič, kterému se dostalo stejných vymožeností. Ačkoliv by někdo nemusel souhlasit, řídit vlastní rolls-royce není nic špatného, o čemž svědčí fakt, že většina majitelů tohoto modelu ze starého kontinentu nesedá dozadu, nýbrž si užívá řízení, jež připomíná kormidlování třicetimetrové jachty ve vodách Středozemního moře. Tedy alespoň tak si to představujeme. Ono popsat zážitek z řízení nebo jízdy s podobným vozem je velmi těžké, hodnotící kritéria jsou totiž nastavena úplně jinak. Nad chováním na okreskách jen mávnete rukou a zasmějete se. Podobné je to se samotným řízením nebo, nedej bože, spotřebou. Jestli existuje příklad, kdy by měl být tento fakt irelevantní, je to tento. Zvědavcům ovšem můžeme prozradit, že jsme se při klidném způsobu transportu dostali pod 15 litrů. Jízda ve městě pak znamenala nárůst o deset litrů, což vzhledem k motoru o výkonu jednoho bloku Temelína a celkové váze je stále přijatelná hodnota i pro nás, běžné smrtelníky.

Tak hedonický zážitek a přirozený, závisti prostý obdiv okolí vám žádná jiná značka nezaručí. Rolls-Royce je stále svůj a zatím odolává trendům v podobě SUV nebo alternativních pohonů. Za tento svým způsobem staromilský přístup jej musíte milovat. Nebo alespoň respektovat. Od nás si vysloužil obojí.

Plusy

  • Bezkonkurenční luxus a komfort
  • Nadbytek prostoru
  • Silný a tichý motor
  • „Nekonečné“ možnosti individualizace

Minusy

  • Vysoké servisní náklady
  • Zjevná příbuznost s BMW

Technické údaje
Motor dvakrát přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec DOHC
Objem 6592 cm3
Výkon 420 kW při 5250/min
Točivý moment 780 N.m při 1500/min
Převodovka samočinná osmistupňová
Pohon zadních kol
Pneumatiky 255/45 R 20 vpředu, 285/40 R 20 vzadu
Nádrž 82,5 l
Rozvor 3465 mm
Vnější rozměry 5569 x 1948 x 1550 mm
Zavazadlový prostor 490 l
Pohotovostní/užitečná hmotnost 2420/520 kg
Největší rychlost 250 km/h (el. omezena)
Zrychleni 0-100 km/h za 5,0 s
Normovaná spotřeba 13,7 l na 100 km
Základní model Ghost7 680 000 Kč*
Ghost EWB8 200 000 Kč*
Testovaný vůz s příplatky9 250 000 Kč*
*Přepočet z eur, u nás se oficiálně neprodává

Autor: Ondřej Šámal, Auto Tip

Spolupracujeme s TipCars.com
Počet státních zaměstnanců dál roste, stát dá příští rok na jejich platy 210 miliard Počet státních zaměstnanců dál roste, stát dá příští rok na jejich platy 210 miliard

Výdaje na platy zaměstnanců státu by měly v příštím roce…

O důvěru v další členy vedení strany by se hlasovat nemělo, tvrdí předseda ČSSD Hamáček O důvěru v další členy vedení strany by se hlasovat nemělo, tvrdí předseda ČSSD Hamáček

Předseda ČSSD a vicepremiér Jan Hamáček nechce, aby širší…

Uber se pouští do agenturního zaměstnávání Uber se pouští do agenturního zaměstnávání

Společnost Uber nechce nabízet jen levné svezení, ale i…

V Afghánistánu začaly odkládané volby, Tálibán hrozí útoky V Afghánistánu začaly odkládané volby, Tálibán hrozí útoky

V Afghánistánu začaly několikrát odložené parlamentní…

 
 

Přidat názorDiskuse: Rolls-Royce Ghost EWB: Jízdní dojmy







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů

Deník E15 tento týden upozornil na velice přísná pravidla…

 



Rolls-Royce Silver Ghost Collection bude stylovou vzpomínkou na slavnou minulost Rolls-Royce Silver Ghost Collection bude stylovou vzpomínkou na slavnou minulost

Britská automobilka Rolls-Royce připravuje výjimečnou…

V Británii měli policejní Rolls-Royce Ghost! Bohužel jen naoko V Británii měli policejní Rolls-Royce Ghost! Bohužel jen naoko

Hodně netradiční vůz se v policejních barvách objevil na…

 



 
Kvalifikace motocyklové VC Japonska 2018: Nejrychlejší Dovizioso,  Bagnaia a Rodrigo

Kvalifikace motocyklové VC Japonska: Dovizioso Nejrychlejší

Dnes 09:20

Kvalifikační souboje na VC Japonska silničních motocyklů vyhráli v jednotlivých kubaturách Andrea Dovizioso (MotoGP), Francesco Bagnaia (Moto2) a Gabriel Rodrigo (Moto3).




Blesk.cz

Šokující záběry: Dítě mačká hady a hrabe v jejich klubku!

Šokující záběry: Dítě mačká hady a hrabe v jejich klubku!

V Česku ještě doznívá panika po útěku smrtelně jedovaté mamby zelené, která v pražských Hlubočepích uštkla její…

Překvapení na premiéře: Vojta Dyk slavil triumf bez Vilhelmové! Proč zase chyběla?

Překvapení na premiéře: Vojta Dyk slavil triumf bez…

Tleskalo mu celé karlínské divadlo, svůj triumf si Vojta Dyk (33) ale vychutnal jen napůl. V hledišti mu drželi…

 

iSport.cz

Hašek odmítl střídat zraněného syna: Byl protivnej, ale nemohlo se to zhoršit

Hašek odmítl střídat zraněného syna: Byl protivnej,…

Konečně šel do zápasu v plné síle, během reprezentační pauzy dotrénoval kondiční manko. Martin Hašek ale vydržel…

Skuhravý o Opavě: Její trenér musí být génius. Přišlo mi nefér, co řekl

Skuhravý o Opavě: Její trenér musí být génius.…

Dukla vs. Opava jako jeden ze šlágrů kola FORTUNA:LIGY? Před sezonou by to znělo jako nepovedený vtip, v neděli…

 

Reflex.cz

Jak chutná veverka aneb Co se v současnosti vaří na televizní obrazovce

Jak chutná veverka aneb Co se v současnosti vaří na…

Pořady o vaření už nejsou takovou sázkou na jistotu. Samotný fakt, že se před kamerou bude vařit, není zárukou…

Devět z deseti vozů nemusí projít STK. Nová pravidla jsou příliš přísná

Devět z deseti vozů nemusí projít STK. Nová pravidla…

Nová metodika, kterou ministerstvo dopravy od října zavedlo pro stanice technické kontroly, vyvolala u mechaniků…