22.7. 2014 Auto Tip

Rolls-Royce Ghost EWB: Jízdní dojmy

 

Jsou zážitky, na které se nezapomíná. Jízda v rolls-roycu je zcela nepochybně jedním z nich. Nabídne totiž něco, co žádný jiný automobil neumí.

Do rukou jsme dostali klíč od Rolls-Roycu Ghost Extended Wheelbase, tedy „základního“ modelu s prodlouženým rozvorem od výrobce nejluxusnějších aut na světě. Již první pohled na téměř 5,6 metru dlouhou limuzínu nás ohromil. Dlouhá kapota, ozdobená soškou Spirit of Ecstasy, schovává dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec BMW 6,6 litru. Zatímco dříve v kolonce „výkon“ Rolls-Royce místo čísla uváděl pouze slovo „dostatečný“, dnes již netají, že Ghost EWB disponuje 420 kW. Tento údaj, jakožto i hodnota maximální rychlosti nebo zrychlení z 0 na 100 km/h, jsou v tomto případě absolutně nepodstatné. Ono zkoušet například zajet 400 metrů s pevným startem pod 13 sekund s jakýmkoliv rollsem je až barbarský čin, po kterém by mělo následovat veřejné pranýřování.

Po zmáčknutí startovacího tlačítka není mocný V12 takřka slyšet. Dokonce i při jízdě, kdy se ručička umělecky ztvárněného tachometru pohybuje okolo číslovek blížících se 200 km/h, si připadáte jako v elektromobilu. Absolutní ticho v jakékoliv rychlosti fascinuje, stejně tak zátah. Stačí jemně sešlápnout plyn a ghost s hmotností okolo 2,5 tuny samozřejmě a klidně vyrazí vpřed. V případě potřeby větší dynamiky si osmistupňová převodovka podřadí o několik rychlostí a motor pošle na zadní kola většinu ze svého maxima 780 N.m. Podobné ohromení v nás vyvolalo i řízení. S volantem s tenkým věncem se dá bez nadsázky otáčet malíčkem, jen je třeba zvyknout si na málo strmý převod, kvůli kterému budete v užších prostorech docela ručkovat. Nicméně i v těsných uličkách Starého Města pražského si rolls vedl skvěle, jako by měl na délku minimálně o metr méně. Po tomto zážitku už chápeme obrázky z Monaka, jehož tepnami se tyto koráby silnic prohánějí s naprostou samozřejmostí.

Hlavní prioritou automobilů s dvojitým „R“ je ovšem maximální komfort cestujících. O něj se starala nejen úžasně pohodlná kožená křesla, ale také vzduchový podvozek, který odfiltroval 99 % nerovností na vozovce. Se zbylým procentem se pak vyrovnal s grácií pravého britského gentlemana a do interiéru pustil jen sotva postřehnutelný dozvuk. Rozvor prodloužený na 3465 mm (+ 170 mm) se postaral až o královský prostor v druhé řadě sedadel. Podle údajů automobilky dělí přední a zadní křesla více 1,2 metru. Cestující vzadu si tedy mohou klidně dát nohu přes nohu a ještě jim zbyde několik desítek centimetrů místa. Testovaný ghost byl vyveden v pětimístné konfiguraci se sklápěcí opěrkou, na níž se nachází například ovládání infotainmentu nebo separátní nastavování sedaček. V nabídce britské značky je ovšem i provedení se čtyřmi místy a mohutným středovým tunelem, v němž můžete mít například chladničku, ze které v případě „nejvyšší nouze“ vytáhnete lahev Dom Pérignon, ročník 1975.

Nechyběly ani dvě velké obrazovky s vlastním ovládáním multimediálního systému (který jen tak mimochodem vychází z idrivu od mateřského BMW). Jeho obsluha je velmi jednoduchá, přece jen velká část majitelů patří mezi generace, jež vyrostly v době ručních počítadel a počátku televizního vysílání. Tuto poznámku nemyslíme nijak zle, naopak. Analogovou, respektive mechanickou dobu obdivujeme za její poctivost a trvanlivost. Věci se v té době totiž dělaly fortelně s důrazem na co největší výdrž. Proto můžete mít na ruce plně funkční hodinky vašeho dědečka nebo v garáži schovaného veterána z předválečné éry. Budeme schopni předávat potomkům podobné rodinné poklady z moderních časů? Pochybujeme, i když právě vozy Rolls-Royce představují jakousi symbiózu tradice a inovací, o čemž svědčí i poznámka, se kterou se nám svěřil Frank Tiemann, zástupce automobilky. Značka totiž nehodlá podlehnout růstové mánii, ročně tedy nevyrobí více než tři tisícovky vozů. Místo toho nabízí zákazníkům program, jenž z každého rollse vytvoří světový unikát. Již v současnosti 90 % evropských majitelů vlastní kus, jenž prošel továrním programem individualizace (odstín laku, kůže nebo například dekor z dřeva pokáceného stromu z vlastní zahrady).

Zkrátka ovšem nepřijde ani řidič, kterému se dostalo stejných vymožeností. Ačkoliv by někdo nemusel souhlasit, řídit vlastní rolls-royce není nic špatného, o čemž svědčí fakt, že většina majitelů tohoto modelu ze starého kontinentu nesedá dozadu, nýbrž si užívá řízení, jež připomíná kormidlování třicetimetrové jachty ve vodách Středozemního moře. Tedy alespoň tak si to představujeme. Ono popsat zážitek z řízení nebo jízdy s podobným vozem je velmi těžké, hodnotící kritéria jsou totiž nastavena úplně jinak. Nad chováním na okreskách jen mávnete rukou a zasmějete se. Podobné je to se samotným řízením nebo, nedej bože, spotřebou. Jestli existuje příklad, kdy by měl být tento fakt irelevantní, je to tento. Zvědavcům ovšem můžeme prozradit, že jsme se při klidném způsobu transportu dostali pod 15 litrů. Jízda ve městě pak znamenala nárůst o deset litrů, což vzhledem k motoru o výkonu jednoho bloku Temelína a celkové váze je stále přijatelná hodnota i pro nás, běžné smrtelníky.

Tak hedonický zážitek a přirozený, závisti prostý obdiv okolí vám žádná jiná značka nezaručí. Rolls-Royce je stále svůj a zatím odolává trendům v podobě SUV nebo alternativních pohonů. Za tento svým způsobem staromilský přístup jej musíte milovat. Nebo alespoň respektovat. Od nás si vysloužil obojí.

Plusy

  • Bezkonkurenční luxus a komfort
  • Nadbytek prostoru
  • Silný a tichý motor
  • „Nekonečné“ možnosti individualizace

Minusy

  • Vysoké servisní náklady
  • Zjevná příbuznost s BMW

Technické údaje
Motor dvakrát přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec DOHC
Objem 6592 cm3
Výkon 420 kW při 5250/min
Točivý moment 780 N.m při 1500/min
Převodovka samočinná osmistupňová
Pohon zadních kol
Pneumatiky 255/45 R 20 vpředu, 285/40 R 20 vzadu
Nádrž 82,5 l
Rozvor 3465 mm
Vnější rozměry 5569 x 1948 x 1550 mm
Zavazadlový prostor 490 l
Pohotovostní/užitečná hmotnost 2420/520 kg
Největší rychlost 250 km/h (el. omezena)
Zrychleni 0-100 km/h za 5,0 s
Normovaná spotřeba 13,7 l na 100 km
Základní model Ghost7 680 000 Kč*
Ghost EWB8 200 000 Kč*
Testovaný vůz s příplatky9 250 000 Kč*
*Přepočet z eur, u nás se oficiálně neprodává

Autor: Ondřej Šámal, Auto Tip

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 

Přidat názorDiskuse: Rolls-Royce Ghost EWB: Jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Rolls-Royce Ghost Elegance: Je libo diamantový lak? Na cenu se neptejte... Rolls-Royce Ghost Elegance: Je libo diamantový lak? Na cenu se neptejte...

Pokud byste měli pocit, že je váš Rolls-Royce příliš…

Rolls-Royce Ghost a Wraith Black Badge: Černí duchové Rolls-Royce Ghost a Wraith Black Badge: Černí duchové

Britský luxusní aristokrat se dvěma R pro Ženevu…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…