Royal Enfield Himalayan: Terénní revoluce z Čennaí

 

Indický Royal Enfield boduje. Představil cestovní enduro s všeříkajícím názvem Himalayan. Čekáte konkurenci BMW GS nebo Africa Twinu? Ale no tak!

Royal Enfield, původně Enfield India, tamní licenční odnož britské továrny, která už ale dávno nefunguje, má dovozce i u nás. Klasické Bullety s půllitrovými (přesně 535 cm3 motory OHV jsou docela známé a stejnou techniku má v rámu i nádherný café racer Continental GT. Vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec a kvůli Euro 4 (ano, motorky jsou oproti autům o dvě čísla pozadu) i vstřikování. Jenže teď představují RE úplně jiný stroj...

Jde o cesťák do terénu. Bez kufrů nebo vaků a plexi navíc vypadá skoro jako silniční motorka, jen trochu zvýšená, se zobákem nad předním blatníkem, dvojsedlem a na terénním obutí. Přední guma s rozměry 90/90 je jedenadvacetipalcová, zadní tlustá (120/90) sedmnáctka. Ale tahle motorka má dopravit právě maximálně dva lidi třeba do oněch velehor, podle kterých dostala název. Pořád je to enfield, původem britská klasika, která se ani v Indii za těch jednašedesát let moc nezměnila. Na retro si rozhodně jen nehraje... Nenáročná strojovna do nepohody bez elektronických zbytečností, jen se zadní ledkou.

Ani technicky se v zásadě na první pohled nic nového neudálo, jenže agregát LS410 disponuje objemem pouze 411 cm3 a navíc rozvodem OHC! Ano, to je v rámci značky hotová revoluce. Zkratka LS znamená Long Stroke (dlouhý zdvih), u Enfieldu klasika, konkrétně činí 86 mm oproti 78mm vrtání. Dává papírově slaboučkých 24,5 koně, tedy 18 kW v 6500 otáčkách. Pětistupňová převodovka posílá na zadní kolo přes vícelamelovou mokrou spojku, jak jinak než pomocí řetězu, celých 32 N.m/4000-4500 min-1. Motorka má 182 kg, nikoli suché hmotnosti, ale té pohotovostní, tedy včetně plné nádrže, do které se vejde 15 l benzinu. Karburátorový motor nepotřebuje kvalitní vysokooktanové palivo, takové ve velehorách jaksi neseženete...

Sedlo je 80 mm nad asfaltem, to znamená, že by tahle motorka mohla být i pro holky, ale Indové jsou obecně drobnější. Jízdy mimo zpevněné komunikace se bát nikdo nemusí, světlost 220 mm je dostatečná, stejně jako zdvihy předního teleskopu a zadní vidlice: 200, respektive 180 mm. Himalayan je nejen prvním sériovým endurem značky vůbec, ale také má vzadu poprvé centrální tlumič s přepákováním. Přední 300mm kotouč disponuje dvěma pístky, zadní 240mm jedním.

Podvozek ladili Harris Performance v Británii, své si odjel i na Madras Motor Race Tracku v Irungattukottai na předměstí Čennaí. Harris? Ano, to jsou ti Britové, kteří v devadesátých letech stavěli rámy pro půllitrové motory Yamaha a soukromníci s nimi jezdili silniční mistrovství světa. Do vývoje mluvil sám pan generální Siddhártha Lal, který toho na mašině v Himálaji odjel sám hodně, takže jeho připomínky určitě nezůstaly nevyužity. Když velkou fabriku vede zapálený motorkář, je to jen ku prospěchu věci, ne? Royal Enfield má navíc výzkumné a vývojové centrum v Leicestershire...

K Indům se nedávno přidal slavný Pierre Treblanche, který opustil americké Confederate Motorcycles. Není ovšem jasné, zda už se na designu nové mašiny podílel, nebo ne. To je celkem vedlejší, milovníci klasiky ji ocení i tak. Himalayan se v bílé a černé začne v Indii prodávat už v březnu. Kdy přijde do Evropy? Prý ještě letos, protože Enfield jej považuje za globální model. To znamená, že musí dostat vstřikování a ABS, bez kterých na cesty (a necesty) starého kontinentu vyjet už nemůže...

Spolupracujeme s TipCars.com
Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

 
Zdroj: RoyalEnfield.com, icmn.cz

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…