reklama


Royal Enfield Himalayan: Terénní revoluce z Čennaí

 

Indický Royal Enfield boduje. Představil cestovní enduro s všeříkajícím názvem Himalayan. Čekáte konkurenci BMW GS nebo Africa Twinu? Ale no tak!

Royal Enfield, původně Enfield India, tamní licenční odnož britské továrny, která už ale dávno nefunguje, má dovozce i u nás. Klasické Bullety s půllitrovými (přesně 535 cm3 motory OHV jsou docela známé a stejnou techniku má v rámu i nádherný café racer Continental GT. Vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec a kvůli Euro 4 (ano, motorky jsou oproti autům o dvě čísla pozadu) i vstřikování. Jenže teď představují RE úplně jiný stroj...

Jde o cesťák do terénu. Bez kufrů nebo vaků a plexi navíc vypadá skoro jako silniční motorka, jen trochu zvýšená, se zobákem nad předním blatníkem, dvojsedlem a na terénním obutí. Přední guma s rozměry 90/90 je jedenadvacetipalcová, zadní tlustá (120/90) sedmnáctka. Ale tahle motorka má dopravit právě maximálně dva lidi třeba do oněch velehor, podle kterých dostala název. Pořád je to enfield, původem britská klasika, která se ani v Indii za těch jednašedesát let moc nezměnila. Na retro si rozhodně jen nehraje... Nenáročná strojovna do nepohody bez elektronických zbytečností, jen se zadní ledkou.

Ani technicky se v zásadě na první pohled nic nového neudálo, jenže agregát LS410 disponuje objemem pouze 411 cm3 a navíc rozvodem OHC! Ano, to je v rámci značky hotová revoluce. Zkratka LS znamená Long Stroke (dlouhý zdvih), u Enfieldu klasika, konkrétně činí 86 mm oproti 78mm vrtání. Dává papírově slaboučkých 24,5 koně, tedy 18 kW v 6500 otáčkách. Pětistupňová převodovka posílá na zadní kolo přes vícelamelovou mokrou spojku, jak jinak než pomocí řetězu, celých 32 N.m/4000-4500 min-1. Motorka má 182 kg, nikoli suché hmotnosti, ale té pohotovostní, tedy včetně plné nádrže, do které se vejde 15 l benzinu. Karburátorový motor nepotřebuje kvalitní vysokooktanové palivo, takové ve velehorách jaksi neseženete...

Sedlo je 80 mm nad asfaltem, to znamená, že by tahle motorka mohla být i pro holky, ale Indové jsou obecně drobnější. Jízdy mimo zpevněné komunikace se bát nikdo nemusí, světlost 220 mm je dostatečná, stejně jako zdvihy předního teleskopu a zadní vidlice: 200, respektive 180 mm. Himalayan je nejen prvním sériovým endurem značky vůbec, ale také má vzadu poprvé centrální tlumič s přepákováním. Přední 300mm kotouč disponuje dvěma pístky, zadní 240mm jedním.

Podvozek ladili Harris Performance v Británii, své si odjel i na Madras Motor Race Tracku v Irungattukottai na předměstí Čennaí. Harris? Ano, to jsou ti Britové, kteří v devadesátých letech stavěli rámy pro půllitrové motory Yamaha a soukromníci s nimi jezdili silniční mistrovství světa. Do vývoje mluvil sám pan generální Siddhártha Lal, který toho na mašině v Himálaji odjel sám hodně, takže jeho připomínky určitě nezůstaly nevyužity. Když velkou fabriku vede zapálený motorkář, je to jen ku prospěchu věci, ne? Royal Enfield má navíc výzkumné a vývojové centrum v Leicestershire...

K Indům se nedávno přidal slavný Pierre Treblanche, který opustil americké Confederate Motorcycles. Není ovšem jasné, zda už se na designu nové mašiny podílel, nebo ne. To je celkem vedlejší, milovníci klasiky ji ocení i tak. Himalayan se v bílé a černé začne v Indii prodávat už v březnu. Kdy přijde do Evropy? Prý ještě letos, protože Enfield jej považuje za globální model. To znamená, že musí dostat vstřikování a ABS, bez kterých na cesty (a necesty) starého kontinentu vyjet už nemůže...

Spolupracujeme s TipCars.com
Co Praze chybí nejvíce? Nová budova magistrátu ani pavilony zoo to nejsou, míní analytici Co Praze chybí nejvíce? Nová budova magistrátu ani pavilony zoo to nejsou, míní analytici

Pro další budoucnost Prahy je klíčové dobudování vnějšího…

Porošenko varuje: Ukrajině hrozí ruský útok Porošenko varuje: Ukrajině hrozí ruský útok

Ukrajinský prezident Petro Porošenko opět varoval před…

Řidiči hrozí stávkou, vládě dali tři týdny Řidiči hrozí stávkou, vládě dali tři týdny

Dopravní odbory daly kvůli mzdám řidičů autobusů vládě,…

V západoněmecké škole zasahovaly zvláštní jednotky, byl to ale planý poplach V západoněmecké škole zasahovaly zvláštní jednotky, byl to ale planý poplach

Na škole v obci Menden na západě Německa zasahovaly kvůli…

 
Zdroj: RoyalEnfield.com, icmn.cz
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Poslední Poslední "odvázaná" Škoda. Před dvaceti lety vyráběli felicii fun

Přípravu výroby vozu, který původně neměl být vůbec určen…

Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva

Únik paliva je asi ten poslední důvod ke svolávací akci,…

 






 
Škoda Rapid má po faceliftu. Dostala tříválec 1.0 TSI, bixenony a internet

Škoda Rapid má po faceliftu. Dostala tříválec 1.0 TSI, bixenony a internet

Dnes 11:00

Na první pohled se to možná nezdá, změn je však více než dost. Tou největší je paradoxně nejmenší motor, který se dosud ve Škodě Rapid objevil.




Blesk.cz

Maddie nikdo neunesl. Z hotelu odešla sama, když hledala rodiče! Bývalý policista zveřejnil šokující teorii

Maddie nikdo neunesl. Z hotelu odešla sama, když…

Další šokující tvrzení v případě ztracené Maddie! Novinář a bývalý policista Mark Williams-Thomas v televizi…

Praha 14 se potýká se stoupajícím počtem opilých dětí: Minulý rok jich bylo přes 70

Praha 14 se potýká se stoupajícím počtem opilých…

Radnice Prahy 14 řeší problém se stoupajícím počtem opilých dětí. Zatímco v roce 2015 strážníci v Praze 14…

 

iSport.cz

Potíže Strašákova nástupce. Lídrovi kotle Slavie hrozí 4 roky bez fotbalu

Potíže Strašákova nástupce. Lídrovi kotle Slavie…

Život bez chození na fotbal si neumí představit, ale možná se pro něj stane realitou. Lídr aktivních fanoušků…

Experti o Dočkalovi: Krok do neznáma, ale 81 milionů se odmítá těžko

Experti o Dočkalovi: Krok do neznáma, ale 81 milionů…

O jednu z největších hvězd může přijít pražská Sparta. Do čínského klubu Che-nan Ťi-na-jie by mohla opora…

 

Reflex.cz

Legendární reportážní fotograf Jan Šibík představuje na výstavě svět, z kterého někdy mrazí

Legendární reportážní fotograf Jan Šibík představuje…

Před deseti lety jsem potkal Jana Šibíka (53), jednoho z nejlepších českých reportážních fotografů posledního…

Poprvé za více než 100 let roste ve volné přírodě počet tygrů, jenže na světě již žije jen kolem 4 tisíc

Poprvé za více než 100 let roste ve volné přírodě…

Tygr, největší kočkovitá šelma, je ve volné přírodě už dlouho mimořádně ohroženým druhem. Přesto Světový fond na…

 
 
reklama