Royal Enfield Himalayan: Terénní revoluce z Čennaí

 

Indický Royal Enfield boduje. Představil cestovní enduro s všeříkajícím názvem Himalayan. Čekáte konkurenci BMW GS nebo Africa Twinu? Ale no tak!

Royal Enfield, původně Enfield India, tamní licenční odnož britské továrny, která už ale dávno nefunguje, má dovozce i u nás. Klasické Bullety s půllitrovými (přesně 535 cm3 motory OHV jsou docela známé a stejnou techniku má v rámu i nádherný café racer Continental GT. Vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec a kvůli Euro 4 (ano, motorky jsou oproti autům o dvě čísla pozadu) i vstřikování. Jenže teď představují RE úplně jiný stroj...

Jde o cesťák do terénu. Bez kufrů nebo vaků a plexi navíc vypadá skoro jako silniční motorka, jen trochu zvýšená, se zobákem nad předním blatníkem, dvojsedlem a na terénním obutí. Přední guma s rozměry 90/90 je jedenadvacetipalcová, zadní tlustá (120/90) sedmnáctka. Ale tahle motorka má dopravit právě maximálně dva lidi třeba do oněch velehor, podle kterých dostala název. Pořád je to enfield, původem britská klasika, která se ani v Indii za těch jednašedesát let moc nezměnila. Na retro si rozhodně jen nehraje... Nenáročná strojovna do nepohody bez elektronických zbytečností, jen se zadní ledkou.

Ani technicky se v zásadě na první pohled nic nového neudálo, jenže agregát LS410 disponuje objemem pouze 411 cm3 a navíc rozvodem OHC! Ano, to je v rámci značky hotová revoluce. Zkratka LS znamená Long Stroke (dlouhý zdvih), u Enfieldu klasika, konkrétně činí 86 mm oproti 78mm vrtání. Dává papírově slaboučkých 24,5 koně, tedy 18 kW v 6500 otáčkách. Pětistupňová převodovka posílá na zadní kolo přes vícelamelovou mokrou spojku, jak jinak než pomocí řetězu, celých 32 N.m/4000-4500 min-1. Motorka má 182 kg, nikoli suché hmotnosti, ale té pohotovostní, tedy včetně plné nádrže, do které se vejde 15 l benzinu. Karburátorový motor nepotřebuje kvalitní vysokooktanové palivo, takové ve velehorách jaksi neseženete...

Sedlo je 80 mm nad asfaltem, to znamená, že by tahle motorka mohla být i pro holky, ale Indové jsou obecně drobnější. Jízdy mimo zpevněné komunikace se bát nikdo nemusí, světlost 220 mm je dostatečná, stejně jako zdvihy předního teleskopu a zadní vidlice: 200, respektive 180 mm. Himalayan je nejen prvním sériovým endurem značky vůbec, ale také má vzadu poprvé centrální tlumič s přepákováním. Přední 300mm kotouč disponuje dvěma pístky, zadní 240mm jedním.

Podvozek ladili Harris Performance v Británii, své si odjel i na Madras Motor Race Tracku v Irungattukottai na předměstí Čennaí. Harris? Ano, to jsou ti Britové, kteří v devadesátých letech stavěli rámy pro půllitrové motory Yamaha a soukromníci s nimi jezdili silniční mistrovství světa. Do vývoje mluvil sám pan generální Siddhártha Lal, který toho na mašině v Himálaji odjel sám hodně, takže jeho připomínky určitě nezůstaly nevyužity. Když velkou fabriku vede zapálený motorkář, je to jen ku prospěchu věci, ne? Royal Enfield má navíc výzkumné a vývojové centrum v Leicestershire...

K Indům se nedávno přidal slavný Pierre Treblanche, který opustil americké Confederate Motorcycles. Není ovšem jasné, zda už se na designu nové mašiny podílel, nebo ne. To je celkem vedlejší, milovníci klasiky ji ocení i tak. Himalayan se v bílé a černé začne v Indii prodávat už v březnu. Kdy přijde do Evropy? Prý ještě letos, protože Enfield jej považuje za globální model. To znamená, že musí dostat vstřikování a ABS, bez kterých na cesty (a necesty) starého kontinentu vyjet už nemůže...

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: RoyalEnfield.com, icmn.cz

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Těhotná žena a muž ukradli auto, pak se v něm vozili po Praze: Policie je chytila na benzince

Těhotná žena a muž ukradli auto, pak se v něm vozili…

Plánovali, že auto, které ukradli v polovině srpna, prodají v Praze-západ. Do té doby ho však zloději využívali…

BlackBerry končí výrobu a vývoj vlastních telefonů. Šlo o průkopníka odvětví

BlackBerry končí výrobu a vývoj vlastních telefonů.…

Kanadská společnost BlackBerry opouští vývoj a výrobu chytrých telefonů, tedy odvětví, ve kterém patřila mezi…

 

iSport.cz

Slavia uspěla až v prodloužení, Kladno vede první ligu o pět bodů

Slavia uspěla až v prodloužení, Kladno vede první…

Kladno vede po vítězství 2:0 ve Frýdku-Místku první hokejovou ligu už o pět bodů. Pražská Slavia totiž…

Holoubek na roztrhání! Hráči musí ukázat, že patří do Sparty, hlásí kouč

Holoubek na roztrhání! Hráči musí ukázat, že patří…

Zajímavé, ale také hektické dny zažívá sparťanský trenér David Holoubek. Ten totiž po odvolání Zdeňka Ščasného v…

 

Reflex.cz

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to velcí kluci

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to…

Miloš Zeman, resp. jeho hradní kancelář, se neomluví za prezidentova slova na adresu Ferdinanda Peroutky.…

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení muslimské burky a nikábu

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení…

Česká média v úterý zveřejnila zajímavou zprávu, že švýcarská Národní rada (dolní komora parlamentu) schválila…