Royal Enfield Himalayan: Terénní revoluce z Čennaí

 

Indický Royal Enfield boduje. Představil cestovní enduro s všeříkajícím názvem Himalayan. Čekáte konkurenci BMW GS nebo Africa Twinu? Ale no tak!

Royal Enfield, původně Enfield India, tamní licenční odnož britské továrny, která už ale dávno nefunguje, má dovozce i u nás. Klasické Bullety s půllitrovými (přesně 535 cm3 motory OHV jsou docela známé a stejnou techniku má v rámu i nádherný café racer Continental GT. Vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec a kvůli Euro 4 (ano, motorky jsou oproti autům o dvě čísla pozadu) i vstřikování. Jenže teď představují RE úplně jiný stroj...

Jde o cesťák do terénu. Bez kufrů nebo vaků a plexi navíc vypadá skoro jako silniční motorka, jen trochu zvýšená, se zobákem nad předním blatníkem, dvojsedlem a na terénním obutí. Přední guma s rozměry 90/90 je jedenadvacetipalcová, zadní tlustá (120/90) sedmnáctka. Ale tahle motorka má dopravit právě maximálně dva lidi třeba do oněch velehor, podle kterých dostala název. Pořád je to enfield, původem britská klasika, která se ani v Indii za těch jednašedesát let moc nezměnila. Na retro si rozhodně jen nehraje... Nenáročná strojovna do nepohody bez elektronických zbytečností, jen se zadní ledkou.

Ani technicky se v zásadě na první pohled nic nového neudálo, jenže agregát LS410 disponuje objemem pouze 411 cm3 a navíc rozvodem OHC! Ano, to je v rámci značky hotová revoluce. Zkratka LS znamená Long Stroke (dlouhý zdvih), u Enfieldu klasika, konkrétně činí 86 mm oproti 78mm vrtání. Dává papírově slaboučkých 24,5 koně, tedy 18 kW v 6500 otáčkách. Pětistupňová převodovka posílá na zadní kolo přes vícelamelovou mokrou spojku, jak jinak než pomocí řetězu, celých 32 N.m/4000-4500 min-1. Motorka má 182 kg, nikoli suché hmotnosti, ale té pohotovostní, tedy včetně plné nádrže, do které se vejde 15 l benzinu. Karburátorový motor nepotřebuje kvalitní vysokooktanové palivo, takové ve velehorách jaksi neseženete...

Sedlo je 80 mm nad asfaltem, to znamená, že by tahle motorka mohla být i pro holky, ale Indové jsou obecně drobnější. Jízdy mimo zpevněné komunikace se bát nikdo nemusí, světlost 220 mm je dostatečná, stejně jako zdvihy předního teleskopu a zadní vidlice: 200, respektive 180 mm. Himalayan je nejen prvním sériovým endurem značky vůbec, ale také má vzadu poprvé centrální tlumič s přepákováním. Přední 300mm kotouč disponuje dvěma pístky, zadní 240mm jedním.

Podvozek ladili Harris Performance v Británii, své si odjel i na Madras Motor Race Tracku v Irungattukottai na předměstí Čennaí. Harris? Ano, to jsou ti Britové, kteří v devadesátých letech stavěli rámy pro půllitrové motory Yamaha a soukromníci s nimi jezdili silniční mistrovství světa. Do vývoje mluvil sám pan generální Siddhártha Lal, který toho na mašině v Himálaji odjel sám hodně, takže jeho připomínky určitě nezůstaly nevyužity. Když velkou fabriku vede zapálený motorkář, je to jen ku prospěchu věci, ne? Royal Enfield má navíc výzkumné a vývojové centrum v Leicestershire...

K Indům se nedávno přidal slavný Pierre Treblanche, který opustil americké Confederate Motorcycles. Není ovšem jasné, zda už se na designu nové mašiny podílel, nebo ne. To je celkem vedlejší, milovníci klasiky ji ocení i tak. Himalayan se v bílé a černé začne v Indii prodávat už v březnu. Kdy přijde do Evropy? Prý ještě letos, protože Enfield jej považuje za globální model. To znamená, že musí dostat vstřikování a ABS, bez kterých na cesty (a necesty) starého kontinentu vyjet už nemůže...

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: RoyalEnfield.com, icmn.cz

Štítky BMW

 










Související články
Ojeté BMW E46 Compact (2000-2004): Život ve stínu Ojeté BMW E46 Compact (2000-2004): Život ve stínu

Než přišlo BMW řady 1, zastupoval mnichovskou značku v…

Největší konkurent Tesly? BMW přece... Největší konkurent Tesly? BMW přece...

Ačkoli nemají obě značky ani jeden srovnatelný model,…

 



 
Opel Astra 1.6 CDTI vs. Renault Mégane 1.6 dCi – Má Francouz šanci?

TEST Opel Astra 1.6 CDTI vs. Renault Mégane 1.6 dCi – Má Francouz šanci?

Dnes 08:00

Astra i mégane nedávno prošly mezigenerační obměnou, a tak jsme je vyzvali na souboj. Má renault vůbec šanci, když opel v minulých testech doslova exceloval?




Blesk.cz

Proměna: Nudné květinářství konečně láká svou nápaditou výzdobou zákazníky

Proměna: Nudné květinářství konečně láká svou…

Promena obycejneho obchodu v elegantni a osobite kvetinarstvi byla pro designérku Denisu Bartošovou vyzvou,…

24 tipů na víkend: Mezi ploty, jízda králů i aviatická pouť!

24 tipů na víkend: Mezi ploty, jízda králů i aviatická pouť!

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam, nechte se…

 

iSport.cz

Turci finiš Gira neuvidí. Za nápis o kozách a prezidentovi vypnou signál

Turci finiš Gira neuvidí. Za nápis o kozách a…

Cyklističtí fanoušci v Turecku, zvědaví na vyvrcholení Gira, si budou muset najít jiné než oficiální cesty ke…

Plzeň nepočítá s Mahmutovičem, Šádek vyloučil odchod Baránka

Plzeň nepočítá s Mahmutovičem, Šádek vyloučil odchod Baránka

Nového trenéra Romana Pivarníka uvedli do funkce, teď ještě vyladit tým. Vedení fotbalové Viktorie Plzeň na…

 

Reflex.cz

Bleskurychlý comeback: Němeček už v pondělí znovu předloží protikuřácký zákon

Bleskurychlý comeback: Němeček už v pondělí znovu…

Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD) v pondělí vládě znovu předloží návrh protikuřáckého zákona. Po…

Pekingu ani Kremlu obvinění Panama Papers neuškodí. Poddaní se neptají

Pekingu ani Kremlu obvinění Panama Papers neuškodí.…

Čínská cenzura zareagovala na zveřejnění výsledků vyšetřování v kauze tzv. Panama Papers okamžitě a na několika…