24.4. 2016 Svět motorů

Rozhovor s Walterem Röhrlem: Strach mám zakázaný!

 

Walter Röhrl získal dva tituly mistra světa v rallye, vyhrál legendární závod do vrchu Pikes Peak a stal se uznávanou motoristickou ikonou po celém světě.

Když přijde do místnosti významná osoba, většinou ji ihned zaznamenáte. My jsme takové štěstí měli v rámci rallye v německém Pasově. O to větší, že si Walter Röhrl v tiskovém středisku přisedl k nám a mohl začít následující rozhovor.

Když jste začal s rallye, vaši rodiče o tom nevěděli. Jak na to později reagovali?

Rok předtím, než jsem začal, zemřel při autonehodě bratr. Proto byli rodiče proti, především matka. Doma jsem dlouho nic neříkal. Když však přišlo v roce 1971 vítězství na Rallye Wiesbaden, psalo se o tom i v novinách. Tak jsem musel přiznat barvu.

Jeden z vašich citátů zní: „S autem se nezachází jako s lidskou bytostí. Auto potřebuje lásku!” Můžete blíže vysvětlit, jak to myslíte?

Chtěl jsem říci, že by každý měl na auto dávat pozor. Je důležité ho milovat a pečovat o něj. Člověka by mělo bolet, když s autem vjede do nějaké díry. Ta láska musí být vidět i navenek.

Který rallyeový vůz tedy byl vaší největší láskou?

Miloval jsem všechny. Asi nejsilnější vztah však mám dodnes k Audi. Těch pět set třicet koní už je nějaká síla. To byly nejhezčí časy mého závodění. Hodně citovou záležitostí bylo ovšem moje první závodní auto Opel Ascona. Zapomenout nemohu ani na Lancii 037.

Jste legenda rallye, vynikáte v lyžování a stolním tenisu. Co vám ještě jde?

Ve sportu jsem vážně dobrý. Baví mě i cyklistika a cokoliv, co má motor.

Máte rád také motory na dvou kolech?

Ve třiceti jsem si řekl, že si jeden motocykl musím pořídit. O víkendech jsem si párkrát vyjel, ale nijak mě to nenadchlo. Ani samotné závody mě nelákaly. Přesto mě dvě kola svým způsobem fascinují, ale je to velmi nebezpečné. V autě stačí stočit volant, u motorky však není jednoduché udržet balanc. Nebezpečí číhá především v provozu na silnicích, kde se nehoda může stát i někomu, kdo jízdu zvládá skvěle.

Které sporty vám nesedí?

Zkoušel jsem například golf, ale to mi žádný požitek nepřineslo. A pokud jde o míčové sporty, to také není můj šálek kávy.

Měl jste někdy domácí zvíře?

Mám devět let kočku. Nikdy jsem si nedokázal představit, jak silný vztah může být mezi člověkem a zvířetem.

Je to i váš případ?

Až neuvěřitelný. Miluji zvířata. Když jedu autem a venku vidím koně nebo krávu s telátkem, usmívám se. Vyvolá to ve mně hřejivý pocit.

Jak trávíte volný čas?

Hodně jezdím na kole a v zimě lyžuji. Nemůžu jen tak doma sedět a číst si knížku. Pohyb je můj život.

Spousta nadějných jezdců nemůže závodit kvůli nedostatku financí. Myslíte si, že peníze zkazily motoristický sport?

Určitě. Já měl veliké štěstí, že jsem byl ve správný čas na správném místě. V mé době nebylo zapotřebí tisíců eur, abych se mohl postavit na start. V současnosti je to velký problém. Kdo nemá dostatek peněz, ztrácí možnost s rallye vůbec začínat.

Můžete srovnat současnou generaci začínajících jezdců s dobou, kdy startovala vaše kariéra?

Za mé doby bylo všechno kolem motoristického sportu mnohem jednodušší. Dnes jsou začátky složitější, a jak jsem již říkal, je to především otázka financí.

Který ze současných pilotů je nejvýraznější postavou?

Po všech stránkách Sebastien Ogier a před ním bezpochyby Sebastien Loeb. Každá epocha má nějakého nejtalentovanějšího jezdce.

Je důležité mít idol?

Samozřejmě. Když nevidíte ikonu, nemáte kam směřovat a ztrácíte motivaci. Sport začne ostatní zajímat, když v něm začne někdo vynikat. Ten se pak pro ostatní stane právě modlou.

Kdo byl vaším favoritem?

Hannu Mikkola a Timo Mäkinen. Tahle jména pro mě byla vším. Neuvěřitelné bylo, že jsem později jezdil v týmu právě s Hannu Mikkolou. Navíc jsem ho i porážel. To bylo vážně báječné.

Potkáváte se s vrstevníky z dob závodění?

S některými občas ano. Například s Hannu Mikkolou, Stigem Blomqvistem nebo Michèle Moutonovou.

Jste v kontaktu se současnými jezdci?

Ne. Ogiera jsem ještě osobně nepoznal. Loeba sice ano, ale já se na rallye koukat nejezdím. Je mi totiž líto, že v autě nesedím sám. Časopisy o rallye však čtu pozorně a moc rád.

Co je kromě umění řídit potřeba k tomu, aby se člověk stal špičkovým jezdcem rallye?

Hodně důležité je mít fotografickou paměť. To bylo už za mých dob. Teď je to ještě těžší, protože seznamovací jízdy limitují pravidla a je jich méně. Zapamatovat si všechno během tréninků je opravdu umění.

Kdy jste naposledy odstartoval s „ostrým“ závodním autem?

Asi před deseti lety. Teď už jezdím jen s historickými závodními vozy. V televizi samozřejmě sleduji, jak výrazně postoupila technika soutěžních automobilů. Je tu vidět velký pokrok, zejména co se podvozku týká. Neumím si představit, že bychom v mé době předváděli například takové mohutné skoky, které vídáme v posledních letech.

Má rallye dostatek publicity?

Myslím si, že v zahraničí je to mnohem lepší než v Německu. Speciálně v České republice. Když jsem byl asi před pěti lety na jedné rallye, bylo tam více fanoušků ze zahraničí než samotných Němců.

V čem je problém?

Špička je mnohem užší než dříve. Dnes může vyhrávat pět šest jezdců, dříve nás bylo patnáct dvacet. Navíc vítězí stále ti samí, a to není pro žádný sport dobře.

Jak jste přijal zákaz supersilných soutěžních speciálů skupiny B po sezoně 1986?

V té době přišla rallye o největší zábavu. Proto jsem v následujícím roce skončil. Pracoval jsem na nějakých vylepšeních pro Audi, ale ta jim nakonec zakázali. Auto potřebuje sílu, pak je závodění zajímavé. Podle mého názoru byl zákaz „béček“ největší chybou v dějinách rallye.

Nelákalo vás zkusit si Rallye Dakar?

Nikdy. Dokonce jsem dostal nabídku. Vydělal bych si vážně hodně peněz, ale to pro mě nebylo podstatné. Na takovém podniku je na můj vkus málo akčních momentů a emocí.

Neměl jste někdy v závodním autě strach?

Při rallye v mistrovství světa se mi to nepřihodilo nikdy, to je zakázané. Když na někoho přijde strach, měl by raději skončit. Mě strach přepadl jednou, ovšem ne při soutěžní jízdě, ale v tréninku na Pikes Peak, kdy se jezdilo kolem srázů hlubokých několik set metrů. Uvědomil jsem si, že to už je i pro mě hodně nebezpečné. Proto jsem dával větší pozor.

Jak hodnotíte vystupování českých pilotů v mistrovství světa rallye?

Vysoce pozitivně. Znám především Jana Kopeckého, který se svého času se Škodou Fabia hodně přiblížil světové špičce. Ale dlouho jsem o něm neslyšel. Podle mého názoru by měli současní jezdci usedat za volant každý den. Tak jsme to dělali my. Jenže teď jezdí třeba jen několikrát za rok. A to nestačí.

Co chcete ještě v rallye dokázat?

Občas startuji pro zábavu jako předjezdec. Další cíle už nemám. To, co jsem dokázal, mi stačí.

Walter Röhrl

  • Narozen: 7. 3. 1947
  • Výška: 188 cm/70 kg
  • Přezdívka: Montemeister (za čtyři výhry na Rallye Monte Carlo)
  • Úspěchy: mistr světa (1980, 1982), vicemistr světa (1983), Jezdec století (2000), čtyřnásobný vítěz na slavné Rallye Monte Carlo (takto vznikla jeho přezdívka Montemeister), traťový rekord na Pikes Peaku (1987), Bilance v MS rallye (75 startů, 14 vítězství, 31 stupňů vítězů, 494 bodů, 439 vyhraných rychlostních zkoušek)

Autor: Kateřina Baranová

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se

Tovární týmy odtajnily design svých vozů na letošní rok.

Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států

Společnost HE3DA zabývající se aplikovaným výzkumem a…

Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek

Začátek roku je dobrou příležitostí podívat se do…

Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz

Americký Senát se navzdory horečným vyjednáváním…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 





 
Jízdní dojmy s Renaultem Mégane R.S.: Tradice dodrženy?

Jízdní dojmy s Renaultem Mégane R.S.: Tradice dodrženy?

Dnes 15:55

Vypadá sice civilněji než dramatický předchůdce, ale pořád má nápravu s oddělenou těhlicí a výkon 205 kW. A taky manuální převodovku. Jak to ale jezdí?




Blesk.cz

Prodávají ateliér malíře Jana Zrzavého a dům režiséra Ivo Nováka: Bydlení ve stínu Hradu?...Za 51 milionů!

Prodávají ateliér malíře Jana Zrzavého a dům…

V prominentní lokalitě Nový Svět ve stínu Pražského hradu se neprodávajínemovitosti často. Teď jsou k dispozici…

Ornella přiznala: Peněz nemáme nazbyt! Další dítě s jiným tatínkem, radí jí Pepa

Ornella přiznala: Peněz nemáme nazbyt! Další dítě s…

V lednu to byly dva roky, co Ornella (24) řekla ANO Josefu Koktovi (60), s nímž má čtyřlletého syna Quentina. I…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Berdych v Melbourne smetl Del Potra. Plíšková jde po postupu na Strýcovou

Berdych v Melbourne smetl Del Potra. Plíšková jde po…

Tenistka Karolína Plíšková vyhrála český souboj v třetím kole Australian Open. Turnajová šestka neztratila v…

 

Reflex.cz

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Sportovní lezení ve všech podobách spojuje výkonnostní sport, vysoké nároky na psychiku a kontakt s přírodou.…

Kus duše v trávícím ústrojí: Jak spolu souvisí mozek a střevo?

Kus duše v trávícím ústrojí: Jak spolu souvisí mozek…

Je neuvěřitelné, jak úzká souvislost existuje mezi složením střevní mikroflóry a naším zdravím. A to nejen…