21.4. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?

Spalovací motor jako takový vyžaduje k tomu, aby pracoval efektivně, spojení s převodovkou. Důvodem je relativně malá ideální oblast hnacího momentu na kolech, případně výkonu na kolech. Převodovka umožňuje udržovat otáčky motoru v dané oblasti napříč širokým rozsahem rychlostí. Toto je také zásadní rozdíl oproti elektromotoru, který nabízí „ideální oblast“ momentu a výkonu nesrovnatelně širší. Tudíž se zpravidla obejde bez vícestupňové převodovky a vystačí si tak jen s redukčním převodem.

Spojka to má těžké

K přenosu síly mezi motorem a manuální převodovkou slouží třecí spojka. To je zařízení, které propojuje převodové ústrojí s hnacím agregátem. Spojka má tudíž funkci měniče charakteristiky spalovacího motoru, přičemž v tomto případě se jedná o měnič otáček (na rozdíl od převodovky a rozvodovky, která mění jak otáčky, tak také momenty).

Obecně vzato přenos síly třením vyniká vždy nějakými ztrátami. A současně takový spoj podléhá opotřebení. Proto není spojka u aut zařízení takzvaně „na věčnost“. K opotřebení spojky ale dochází v zásadě pouze při rozjezdu vozidla a při změně převodových stupňů z důvodu prokluzu spojky. V okamžiku, kdy dojde k úplnému „sepnutí“ spojky po uvolnění jejího ovládacího pedálu, již k opotřebení v podstatě nedochází. Z toho vyplývá, že je to právě rozjezd vozidla, který zásadním způsobem ovlivňuje životnost spojky.

Opíráte si při jízdě nohu o spojkový pedál? Co všechno tím ničíte a proč

Rozjezd vozidla by proto měl být co možná nejplynulejší a s co možná nejnižšími vstupními otáčkami, které odpovídají otáčkám motoru. Současně je tím splněna také podmínka co možná nejnižšího vstupního výkonu od motoru. Toto je velmi důležité, neboť účinnost spojky závisí nepřímo úměrně právě na vstupním výkonu a vstupních otáčkách. To znamená, že s rostoucími vstupními otáčkami a výkonem (toto spolu v zásadě souvisí, neboť vyšší otáčky motoru znamenají také jeho vyšší výkon) účinnost spojky klesá. Důvodem je její větší prokluz.

Chce to vyšší otáčky

Splnit výše uvedené podmínky při rozjezdu vozidla znamená použít co možná nejnižší (nejlehčí) převod, tedy „jedničku“. Ta totiž přináší také nejvyšší točivý moment na kolech a tím i nejlepší předpoklad pro překonání jízdních odporů, které jsou při rozjezdu vozidla značné. V uvedeném případě tak stačí k rozjetí vozidla velmi malé vstupní otáčky spojky a tedy i nízký výkon motoru.

Co když ale použijeme pro rozjezd druhý převodový stupeň? Ten je již výrazně těžší než první převod. V praxi tak při stejných otáčkách dosahuje vozidlo vyšší rychlosti. Těžší převod znamená současně snížení točivého momentu na kolech. Abychom se rozjeli, je třeba jej kompenzovat vyšším vstupním výkonem a tedy i otáčkami motoru. Jenže, jak jsme si řekli výše, tímto se sníží účinnost spojky. A to je ten hlavní důvod, proč je rozjezd vozidla na druhý převodový stupeň mnohem obtížnější, než na první převodový stupeň. V praxi je při rozjezdu vozidla „na dvojku“ třeba volit zvýšené otáčky motoru.

Proč tedy mají někteří řidiči pocit, že rozjezd jejich vozidla „na dvojku“ je v zásadě bez problémů? Třeba proto, že mají auto s velmi lehkými (krátkými) převody a tedy i velice lehkým druhým převodovým stupněm. Taková auta se ale dnes už moc nevyskytují, neboť snahou konstruktérů je převody naopak prodlužovat z důvodu snížení odporu v sání vinou částečně otevřené škrticí klapky (u zážehových motorů).

Spolupracujeme s TipCars.com
Zisk skupiny PRE loni stoupl na téměř tři miliardy Zisk skupiny PRE loni stoupl na téměř tři miliardy

Skupině Pražská energetika (PRE), která je třetím…

Nezaměstnanost: Jak si vede Praha v porovnání se zbytkem Evropy? Nezaměstnanost: Jak si vede Praha v porovnání se zbytkem Evropy?

Praha je v rámci zemí Evropské unie a dalších zemí Evropy…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Kolik stojí omlazená Škoda Fabia? Cenové srovnání s předchůdcem ukazuje zdražení

Kolik stojí omlazená Fabia? Cenové srovnání s předchůdcem ukazuje zdražení

Dnes 14:30

Omlazená Fabia se veřejnosti ukázala na ženevském výstavišti, až nyní se ale dozvídáme české cenovky.




Blesk.cz

Patrasová a Slováček: Smíří je smrt rodinné lásky? Felix s ní do poslední chvíle nebyl...

Patrasová a Slováček: Smíří je smrt rodinné lásky?…

Dagmar Patrasová (62) si prošla během víkendu peklem, jaké pochopí jen pejskař. Herčka totiž musela nechat…

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže vláda straně z „předpeklí“?

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže…

Inspirovaná německými sociálními demokraty uchýlila se i ČSSD k referendu o vstupu do menšinové vlády s ANO,…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu, odhaduje jeho otec

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu,…

Nejlepší slovenský fotbalista posledních let Marek Hamšík by mohl odejít do Číny. Podle otce Richarda o…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Dánská vláda přiznala, že je lehčí integrovat křesťana než muslima. Chce proto dál zpřísnit zákony

Dánská vláda přiznala, že je lehčí integrovat…

Dánsko bylo dlouhou dobu považováno za velmi tolerantní společnost, která dokáže poměrně důmyslným systémem…