Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ruský GAZ zkřížil dodávku, tank a člun. A vznikl Bobr. Jezdí i v Česku!

David Bureš
Diskuze (3)
Pásové vozidlo GAZ 3409 Bobr bylo vyvinuto jako speciál pro převoz nákladu a osob do nepřístupných míst. Jezdí i v Česku, kde ho využívají hasičské sbory.

Rusko je země, která je plná nehostinné krajiny a těžko přístupných míst. Proto není divu, že tamější firmy jsou specialisté na různé druhy terénních automobilů. Mezi ně se dá považovat i značka GAZ, v jejímž portfoliu najdeme také obojživelný model 3409 Bobr.

Toto pásové obojživelné vozidlo bylo vyvinuto pro přepravu osob i nákladu v těch nejtěžších podmínkách, a to hlavně na Sibiři nebo v oblasti severního polárního kruhu. Navíc je schopné si poradit i s vodou, na vodní hladině zvládne plavat až rychlostí 6 km/h.

S ohledem na zaměření má Bobr nabízet naprosto perfektní terénní schopnosti na různých površích, jako je písek a bláto, zároveň se ale má chlubit i výtečnou spolehlivostí a schopností jízdy za různého počasí. Stoupavost vozu činí 35°, zatímco boční náklon může činit až 25°. Potěší i manévrovatelnost, díky pásům se vozidlo otočí na místě.

Právě tyto schopnosti znamenají, že Bobra můžeme najít i v českém prostředí, spíše než na silnici však jezdí mimo ní. Pásové vozidlo z ruské dílny si pořídily například hasičské sbory z Královéhradeckého kraje nebo z Vysočiny. Bobr ale není jen pracovním nezmarem, výrobce nabízí i luxusní verzi pro soukromé zákazníky, což se hlavně v ruské tajze může hodit.

Hasiči z Královéhradeckého kraje si vozidlo pořídili v roce 2007. Jejich exemplář je dlouhý 4,5 metru, široký 2 metry a vysoký 2,5 metru. O pohon se stará třílitrový vznětový motor o výkonu 81 kW a točivém momentu 250 N.m, přičemž díky němu vozidlo o váze 4,2 tuny uveze až 600 kilogramů těžký náklad. Automobil pojme až šest osob, přičemž hasiče přišel na 2,3 milionu korun.

Aktuálně výrobce na svých stránkách prezentuje model poháněný čtyřválcovým turbodieselem o objemu 2,8 litru od americké firmy Cummins, který poskytuje výkon 96 kW a točivý moment 285 N.m. Tento vůz na silnici dosáhne maximální rychlosti 63 km/h. K dispozici jsou dvě verze, osobní šestimístná a „nákladní“ třímístná, která uveze až 800kg náklad.

Komu by základní Bobr nestačil, může si pořídit model Irbis. Tento 6,28 metru dlouhý vůz v osobní variantě pojme až 12 osob (v terénní opět jen tři), přičemž zvládne odvézt náklad až o hmotnosti 1,6 tuny.

Irbis je pak poháněn 4,75litrovým vznětovým čtyřválcem o výkonu 90 kW a točivým momentem 423 N.m. Techniku lze ale přizpůsobit, objednat je klidně možné i nějaký zážehový agregát. Podle výrobce si tato varianta poradí s extrémními teplotami od -50°C do +50°C. Připlatit si je pak možné i za luxusní výbavu zahrnující kožené čalounění nebo navigaci.

Modely Bobr a Irbis jsou nabízeny pod značkou GAZ. O jejich výrobu se nicméně stará společnost RM-Terex, která je společným podnikem ruské korporace Russian Machines a nadnárodního výrobce Terex. Firma se mimo jiné zaměřuje na produkci jeřábů, vysokozdvižných vozíků nebo výrobu stavební techniky, jako jsou rypadla nebo buldozery. Pod její hlavičku patří továrny v městech Tver, Brjansk nebo Čeljabinsk.

David Bureš
Diskuze (3)
Avatar - removed
3. 1. 2017 09:17
asi by mě bavil
bavilo by mě dát desetidenní trip s tímto strojem. Třeba po Mongolsku, ale ta Sibiř může být taky pěkné nadělení. Když člověk zauvažuje nad technikou, tak to vlastně ani není nijak přehnaně drahé...
2. 1. 2017 23:06
Re: Radšej s tým neplávať
>:D >:D >:D Ruský Titanic v praxi! :-) :no:
Avatar - pumpkin
2. 1. 2017 22:17
Radšej s tým neplávať
Ako taká náhrada za staré Lavíny od Beskydsportu to môže byť fajn, ale s plávaním opatrne. >:D
[odkaz]