Saab pomůže Číňanům s distribucí levných SUV v USA a Evropě
"Smáli jsme se, když přišli se svými prvními auty Japonci, smáli jsme se Korejcům, ale až přijdou Číňani, smát se nebudeme," řekl novinářům šéf Saabu Victor Muller na setkání, které bylo věnováno novému spojení švédské automobilky s čínskou Hawtai Motor Group.
Minulý týden obě firmy oznámily, že čínská Hawtai Motor Group investuje 150 milionů eur (3,6 miliardy Kč) do záchrany ztrátového švédského výrobce automobilů.
Investice umožní Saabu zaplatit dluhy a v příštím týdnu i obnovit produkci. Hawtai obdrží za 120 milionů eur zhruba 30procentní podíl ve Spykeru a dalších 30 milionů eur poskytne ve formě úvěru. Dohoda o investici zahrnuje rovněž vytvoření společného podniku a počítá se zahájením výroby automobilů Saab v Číně pro místní trh v roce 2013.
Hawtai se v posledních týdnech dostala do médií zejména díky novému SUV SUV Hawtai B35, které velmi připomíná úspěšný vůz Porsche Cayenne. Technika čínského vozu pochází z korejského Hyundaie Santa Fe předchozí generace.
Muller odmítl potvrdit, že by se Saab měl stát přímo distributorem tohoto konkrétního vozu, ale připustil, že dealerská síť na hlavních západních trzích patří k ceněným aktivům švédské autombilky, které velmi zajímá expandující čínské výrobce.
Muller řekl, že je možné, že se Saab stane distributorem levného SUV z Číny (cena kolem 10.000 USD) pro evropský a americký trh, ale že zatím není možné říci o jaký model a jakou značku půjde. První vozy podle něj nebudou dosahovat na bezpečnostní standard špičkových modelů ve třídě, ale nízká cena prý bude dostatečným atraktorem pro zákazníky.