Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saipa Tiba 211: Lidový hatchback z exotické země

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Íránská automobilka Saipa určitě není příliš známá, přesto existuje již od roku 1966. Aktuálně představila hatchback Tiba 211.

Pětidveřový hatchback Tiba 211 je odvozen od klasického čtyřdveřového sedanu, který se prodává už čtyři roky. Dominují mu poměrně jednoduché zaoblené tvary, které rozhodně neurazí. Možná až na přední část odkazují spíše na devadesátá léta, ale Íráncům to určitě nevadí, původní návrhy karoserie totiž pocházejí od věhlasného Giugiara! Páté dveře umožňují pohodlnější přístup do zavazadelníku, který je prý poměrně velký. Zadní lavice se dá navíc sklopit.

Automobil využívá modifikovanou platformu S81. Ta je společným dílem Mazdy a Fordu a zdědila ji i nám dobře známá licenční Kia Pride. Ano, jedná se o takřka historickou Mazdu 121 první generace prodávanou také jako Ford Festiva. Saipa (Société Anonyme Iranienne de Production Automobile) tento maličký vůz z druhé poloviny osmdesátých let dodnes vyrábí pod různými názvy a v rozličných karosářských variantách včetně užitkových. Jeho produkci zahájila až v roce 2001, tedy rok poté, co byla ukončena v Jižní Koreji. V Íránu saipy potkáte skoro na každém rohu, tvoří asi 40 % vozového parku.

Ale vraťme se zpět k novince: Tiba 211 je zhruba čtyři metry dlouhá, původní sedan s krátkou stupňovitou zádí měří 4105 mm. Motor je v nabídce jediný: zážehová čtyřválcová patnáctistovka s 60 kW (82 k)/5200 min-1, točivý moment 126 N.m/3200 min-1 přenáší dopředu pětistupňová přímo řazená převodovka. I agregát pochází z Pride. Auto váží kolem jedné tuny. Spotřeba se bude určitě pohybovat na úrovni 5,6 l/100 km v mimoměstském provozu, ve městech je pochopitelně Tiba žížnivější: na stejnou vzdálenost spálí 7,2 l benzinu. Toto jsou údaje známé pro výchozí sedan.

Je-li zachována základní výbava čtyřdveřových verzí, hatchbacky se mohou těšit na elektrická přední okna a CD přehrávač. ABS je také ve standardu, airbag však najdeme pouze v řidičově volantu. Druhý je za příplatek, stejně jako klimatizace, dálkové centrální zamykání, litá kola a elektrické ovládání zadních oken. Volant i přední sedačky se dají nastavit. Další součásti výbav představují i mlhovky, posilovač řízení a rádio s MP3, USB a Bluetooth. Údaje o tom, ve kterém stupni je najdeme, však bohužel chybí. Obě dvě karosářská provedení Saipy Tiba se vyrábí v íránské továrně v Kashanu.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
4. 7. 2013 08:33
Re: Cena?
Hlavně by asi byla celkem drahá evropská homologace, a vybudování prodejní-servisní sítě. A pak je další otázka, jak nastavit cenu, a jestli by se náklady na tyhle opičárny vrátily.
4. 7. 2013 08:30
Felicie
Taková trochu silnější Felicia to bude... Kdyby tohle u nás prodávali za rozumnou cenu (tj. pod 200 tisíc) koncem 90. let, mohli s tím mít slušný úspěch.
Dneska by museli jít dost pod 150 - to auto je viditelně starší koncepce a Íránský původ na tržní hodnotě nepřidá: Navíc by museli vybudovat aspoň minimální servisní síť a jak už jsem naznačil - cenově o dost podlézt Dacii Sandero...
3. 7. 2013 12:29
Re: Cena?
ale to určitě by se chytlo, ale nevím kolik by stály manipulační a servisní náklady za auto, které umožní prodej vozu v zemi ( tj. poplatky za dovoz, náklady v prodejně za manipulaci, clo apod.) Tyto náklady pak zdražují vstupy a tak zvednou cenu tohoto vozu. Jako v případě prodeje značky TATA
Avatar - Hittman
3. 7. 2013 11:30
Cena?
Nevidím cenu...to by se u nás určitě chytlo.... >:D