Saipa Tiba 211: Lidový hatchback z exotické země
Pětidveřový hatchback Tiba 211 je odvozen od klasického čtyřdveřového sedanu, který se prodává už čtyři roky. Dominují mu poměrně jednoduché zaoblené tvary, které rozhodně neurazí. Možná až na přední část odkazují spíše na devadesátá léta, ale Íráncům to určitě nevadí, původní návrhy karoserie totiž pocházejí od věhlasného Giugiara! Páté dveře umožňují pohodlnější přístup do zavazadelníku, který je prý poměrně velký. Zadní lavice se dá navíc sklopit.
Automobil využívá modifikovanou platformu S81. Ta je společným dílem Mazdy a Fordu a zdědila ji i nám dobře známá licenční Kia Pride. Ano, jedná se o takřka historickou Mazdu 121 první generace prodávanou také jako Ford Festiva. Saipa (Société Anonyme Iranienne de Production Automobile) tento maličký vůz z druhé poloviny osmdesátých let dodnes vyrábí pod různými názvy a v rozličných karosářských variantách včetně užitkových. Jeho produkci zahájila až v roce 2001, tedy rok poté, co byla ukončena v Jižní Koreji. V Íránu saipy potkáte skoro na každém rohu, tvoří asi 40 % vozového parku.
Ale vraťme se zpět k novince: Tiba 211 je zhruba čtyři metry dlouhá, původní sedan s krátkou stupňovitou zádí měří 4105 mm. Motor je v nabídce jediný: zážehová čtyřválcová patnáctistovka s 60 kW (82 k)/5200 min-1, točivý moment 126 N.m/3200 min-1 přenáší dopředu pětistupňová přímo řazená převodovka. I agregát pochází z Pride. Auto váží kolem jedné tuny. Spotřeba se bude určitě pohybovat na úrovni 5,6 l/100 km v mimoměstském provozu, ve městech je pochopitelně Tiba žížnivější: na stejnou vzdálenost spálí 7,2 l benzinu. Toto jsou údaje známé pro výchozí sedan.
Je-li zachována základní výbava čtyřdveřových verzí, hatchbacky se mohou těšit na elektrická přední okna a CD přehrávač. ABS je také ve standardu, airbag však najdeme pouze v řidičově volantu. Druhý je za příplatek, stejně jako klimatizace, dálkové centrální zamykání, litá kola a elektrické ovládání zadních oken. Volant i přední sedačky se dají nastavit. Další součásti výbav představují i mlhovky, posilovač řízení a rádio s MP3, USB a Bluetooth. Údaje o tom, ve kterém stupni je najdeme, však bohužel chybí. Obě dvě karosářská provedení Saipy Tiba se vyrábí v íránské továrně v Kashanu.