Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saleen Foursixteen: Lepší výkony pro elektrickou Teslu

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Není moderní doba poněkud zvrácená? Tuní se už i elektromobily. Věhlasný Saleen sáhl na Model S od Tesly.

Firmu z kalifornské Corony založil před třiceti lety Steve Saleen. Proslula hlavně laděnými Mustangy a pickupy série F od Fordu. Upravuje ale i úhlavního nepřítele „poníka“, tedy Camaro. Hodně známý je rovněž vlastní supersport S7. Ale nyní zaměřila svou pozornost úplně jiným směrem, na elektromobily. Saleen Foursixteen (416) vychází z nejvýkonnějšího modelu P85 Performance. Zveřejněné technické úpravy jsou víceméně decentní, avšak důležité.

„Esko“ dostalo stálý převod 11,39:1 a samosvorný diferenciál. To tedy znamená, že bude o něco lépe akcelerovat a zlepší se trakce. Také jízdní vlastnosti se posunou, protože vytuněná tesla se může pochlubit také modifikacemi podvozku, setup má označení S4. Šasi je nyní i plně nastavitelné a rovněž kontrola stability doznala úprav softwaru. No, teréňák z ní rozhodně u Saleenu neudělali, ale o to tady vůbec nešlo. O výkonnějším elektromotoru se nemluví, ale optimální teplotu poháněcí soustavy udržuje větší chladič a vodní čerpadlo z vlastního vývoje. Na 310 kW a 680 N.m nejspíš nebylo třeba nic měnit... Navíc tomuto číslu odpovídá i zmíněné označení 416, je to totiž výkon v amerických koních! Kaliforňané sice jeho význam oficiálně neprozradili, ale nejspíš nebudeme daleko od pravdy!

Rudé auto dostalo desetipaprsková litá kola, decentní karbonový difuzor a poměrně velké zadní křídlo, tovární tesly mají jen odtokovou hranu. Masivní ráfky mimochodem snížily neodpruženou hmotnost o 13 kg. Vpředu se proměnilo ještě více: zmizela elipsovitá maska i stylizovaný emblém s T. Nárazník s lízátkem je nyní mnohem agresivnější. Na bocích nechybějí mřížky pro chlazení karbon-keramických brzd. Kapota má místo dvou prolisů ve tvaru V hned čtyři. Interiér je laděn do efektní černobílé kombinace, na předních sportovních sedačkách najdeme loga firmy. U Saleenu se za svou práci nestydí, nemají proč, i když tohle auto nemá zrovna pod kapotou V8 a vzadu čtyři chromované výfuky... Obří středová obrazovka, která je i obyčejným Modelům S vlastní, zde pochopitelně nechybí.

Foursixteen se představil o uplynulém víkendu v Pebble Beach a firma jej bude prodávat za 152 tisíc dolarů, tedy necelých 3.2 milionu Kč. To je pochopitelně základní cena, na elektromobil dostane zájemce (nejen) v USA slevy. Majitele starších Modelů S určitě potěší i ten fakt, že některé díly budou i součástí firemního katalogu, takže si je mohou dokoupit. Pro Evropany to ovšem znamená dovoz na vlastní pěst a problémy s homologací...

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - eniel lorien
19. 8. 2014 13:02
chladenie
zaklad je aby nieco urobili s chladenim.. potom to bude ok...A biela koza na vrchu pristrojovej dosky????? piii...na ako hrom...