Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania - HPI ve všech dvanáctilitrových motorech

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)
V evropské dálkové dopravě jsou dnes nejvíce rozšířené motory s výkony přes 400 koní. V roce 2001 měl tento segment 45% podíl na evropském trhu s nákladními automobily, což odpovídá více než 100.000 prodaným kusům.

Největší segment trhu představují šestiválcové motory od 390 do 450 koní a tak není divu, že švédská Scania věnuje svým zástupcům v této třídě náležitou pozornost.

Nový motor 420 koní o zdvihovém objemu 11,7 l, výkonu 309 kW (420 k) při 1900 ot./min se oproti dosavadnímu motoru vyznačuje o 100 Nm vyšším točivým momentem což znamená 5% nárůst na 2100 Nm při 1050 až 1300 ot./min. Motor splňuje normu Euro 3.

Systém vysokotlakého vstřikování HPI vyvinula Scania ve spolupráci s firmou Cummins. Na rozdíl od elektromechanicky ovládaného systému PD (Pumpe-Düse, čerpadlo-tryska) je systém HPI ovládán hydraulicky. Oba systémy regulují časování vstřikovačů individuálně pro každý válec. V systému Scania HPI je k ovládání vstřikovačů použito odděleného toku paliva. K největším přednostem systému Scania HPI patří jednoduchost a odolnost. Ovládání a dodávka paliva probíhají při nízkém tlaku. Vysoký vstřikovací tlak se vytváří až v samotném vstřikovači. Komponenty jsou odolné a lehce přístupné ze studené strany motoru.

Nově vyvinuté elektronické řízení motoru Scanie se vyznačuje výkonnějším procesorem a dokonalejším softwarem, který umožnil snížit počet senzorů a snímaných dat, přičemž elektronikou vyhodnocená diagnostická data jsou mnohem podrobnější.

Počínaje zářím 2002 budou všechny dvanáctilitrové motory Scania vyráběné v Evropě vybaveny systémem vysokotlakého vstřikování Scania HPI.

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)