Scania: Kompozitní materiály v konstrukci podvozku

 

Scania a Královský technologický institut ve Stockholmu spolupracují na výzkumu možného využití kompozitních materiálů v konstrukci podvozků nákladních vozidel.

Kompozitní materiály jsou dnes v hojné míře používány v konstrukci závodních, sportovních a supersportovních automobilů, ale jejich přednosti v podobě vysoké pevnosti i tuhosti a zároveň nízké hmotnosti jim mohou otevřít cestu i do konstrukce podvozků nákladních vozidel.

Podle současných výsledků společného výzkumu a vývoje značky Scania s Královským technologickým institutem mají v budoucnosti nové lehké materiály, jako jsou například uhlíková vlákna, hrát stále větší roli při výrobě těžkých užitkových vozidel, a to zejména v případě městských autobusů a distribučních nákladních vozidel.

Aktuální studie uvádí, že lze dosáhnout snížení hmotnosti až o 40 procent, jestliže jsou z kompozitních materiálů vyrobeny klíčové nosné komponenty podvozku. Úspora hmotnosti v konstrukci vozidla může být v kombinaci s konvečním pohonným ústrojím využita pro zvýšení hmotnosti převáženého nákladu.

Pro městské autobusy a distribuční nákladní vozidla, která většinou nepřevážejí příliš těžké náklady, má tato úspora zcela jiný význam. Tyto vozy jsou totiž využívány především ve městech, kde je kladen stále větší důraz na provoz bez emisí škodlivých výfukových plynů. Při výrazně nižší hmotnosti podvozku tak tyto stroje mohou i při osazení čistě elektrickým nebo hybridním pohonným systémem dosahovat nižší nebo srovnatelné hmotnosti s konvenčními vozidly podobných rozměrů a přepravní kapacity.

Scania představí novou generaci nákladních vozidel

Kompozitní materiály mají sice v současnosti vysokou nákupní cenu, ale při pohledu z hlediska životního cyklu užitkových vozidel se podle studie společnosti Scania jejich využití může ekonomicky vyplatit.

Vedle nízké hmotnosti mají pak oproti konvečním materiálům navrch i díky své pevnosti a tuhosti. K dalším přednostem má patřit pomalejší stárnutí, menší náchylnost k únavě materiálu a samozřejmě i absence koroze, jíž podléhají kovové komponenty podvozků užitkových vozidel.

Konstruktérům pak použití kompozitních materiálů umožní větší svobodu při navrhování nových podvozku, kdy mohou opustit současná konveční řešení a zcela je přizpůsobit použitému pohonnému systému i následnému využití vozidla v každodenním provozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
Zdroj: Scania
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

Víte všechno o správném mytí auta? Expertů jsme se ptali i na tlakovou vodu Víte všechno o správném mytí auta? Expertů jsme se ptali i na tlakovou vodu

Zima už je téměř u konce a odstranění soli a špíny nyní…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Dnes 18:50

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let ležely na záchodě mafiánského sídla

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let…

Dva obrazy Vincenta Van Gogha v celkové hodnotě kolem 100 milionů dolarů (2,5 miliardy Kč), ukradené před 14…

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro jejich zaměstnance

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro…

Diskont Lidl se dává do obchodu se stravenkami. Ty původně nabídl svým 8000 zaměstnancům, nyní je začne nabízet…

 

iSport.cz

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko jen remizovalo s Kanadou

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko…

Fotbalisté Německa v domácí přípravě porazili 1:0 Anglii. Soupeři českého týmu v kvalifikaci o postup na…

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík a debutant Jankto

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík…

Po bídném prvním poločase přišla konečně gólová smršť. Trenér české reprezentace Karel Jarolím vyměnil o…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…