Scania: Kompozitní materiály v konstrukci podvozku

 

Scania a Královský technologický institut ve Stockholmu spolupracují na výzkumu možného využití kompozitních materiálů v konstrukci podvozků nákladních vozidel.

Kompozitní materiály jsou dnes v hojné míře používány v konstrukci závodních, sportovních a supersportovních automobilů, ale jejich přednosti v podobě vysoké pevnosti i tuhosti a zároveň nízké hmotnosti jim mohou otevřít cestu i do konstrukce podvozků nákladních vozidel.

Podle současných výsledků společného výzkumu a vývoje značky Scania s Královským technologickým institutem mají v budoucnosti nové lehké materiály, jako jsou například uhlíková vlákna, hrát stále větší roli při výrobě těžkých užitkových vozidel, a to zejména v případě městských autobusů a distribučních nákladních vozidel.

Aktuální studie uvádí, že lze dosáhnout snížení hmotnosti až o 40 procent, jestliže jsou z kompozitních materiálů vyrobeny klíčové nosné komponenty podvozku. Úspora hmotnosti v konstrukci vozidla může být v kombinaci s konvečním pohonným ústrojím využita pro zvýšení hmotnosti převáženého nákladu.

Pro městské autobusy a distribuční nákladní vozidla, která většinou nepřevážejí příliš těžké náklady, má tato úspora zcela jiný význam. Tyto vozy jsou totiž využívány především ve městech, kde je kladen stále větší důraz na provoz bez emisí škodlivých výfukových plynů. Při výrazně nižší hmotnosti podvozku tak tyto stroje mohou i při osazení čistě elektrickým nebo hybridním pohonným systémem dosahovat nižší nebo srovnatelné hmotnosti s konvenčními vozidly podobných rozměrů a přepravní kapacity.

Scania představí novou generaci nákladních vozidel

Kompozitní materiály mají sice v současnosti vysokou nákupní cenu, ale při pohledu z hlediska životního cyklu užitkových vozidel se podle studie společnosti Scania jejich využití může ekonomicky vyplatit.

Vedle nízké hmotnosti mají pak oproti konvečním materiálům navrch i díky své pevnosti a tuhosti. K dalším přednostem má patřit pomalejší stárnutí, menší náchylnost k únavě materiálu a samozřejmě i absence koroze, jíž podléhají kovové komponenty podvozků užitkových vozidel.

Konstruktérům pak použití kompozitních materiálů umožní větší svobodu při navrhování nových podvozku, kdy mohou opustit současná konveční řešení a zcela je přizpůsobit použitému pohonnému systému i následnému využití vozidla v každodenním provozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 
Zdroj: Scania

Štítky Nákladní Scania Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Včera

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S kamarádem Gatesem založil Microsoft

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S…

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel v pondělí ve věku 65 let. Miliardář, filantrop a hledač…

 

iSport.cz

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál, Wales slaví i bez Balea

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál,…

Fotbalisté Francie vyhráli po obratu ve šlágru dnešního programu Ligy národů nad Německem 2:1. Letošní mistři…

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví, zajistili si první místo

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví,…

Čeští fotbalisté prohráli v Charkově s Ukrajinou 0:1 a budou tak ve skupině B1 Ligy národů hrát už jen o druhé…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…