Scania: Kompozitní materiály v konstrukci podvozku

 

Scania a Královský technologický institut ve Stockholmu spolupracují na výzkumu možného využití kompozitních materiálů v konstrukci podvozků nákladních vozidel.

Kompozitní materiály jsou dnes v hojné míře používány v konstrukci závodních, sportovních a supersportovních automobilů, ale jejich přednosti v podobě vysoké pevnosti i tuhosti a zároveň nízké hmotnosti jim mohou otevřít cestu i do konstrukce podvozků nákladních vozidel.

Podle současných výsledků společného výzkumu a vývoje značky Scania s Královským technologickým institutem mají v budoucnosti nové lehké materiály, jako jsou například uhlíková vlákna, hrát stále větší roli při výrobě těžkých užitkových vozidel, a to zejména v případě městských autobusů a distribučních nákladních vozidel.

Aktuální studie uvádí, že lze dosáhnout snížení hmotnosti až o 40 procent, jestliže jsou z kompozitních materiálů vyrobeny klíčové nosné komponenty podvozku. Úspora hmotnosti v konstrukci vozidla může být v kombinaci s konvečním pohonným ústrojím využita pro zvýšení hmotnosti převáženého nákladu.

Pro městské autobusy a distribuční nákladní vozidla, která většinou nepřevážejí příliš těžké náklady, má tato úspora zcela jiný význam. Tyto vozy jsou totiž využívány především ve městech, kde je kladen stále větší důraz na provoz bez emisí škodlivých výfukových plynů. Při výrazně nižší hmotnosti podvozku tak tyto stroje mohou i při osazení čistě elektrickým nebo hybridním pohonným systémem dosahovat nižší nebo srovnatelné hmotnosti s konvenčními vozidly podobných rozměrů a přepravní kapacity.

Scania představí novou generaci nákladních vozidel

Kompozitní materiály mají sice v současnosti vysokou nákupní cenu, ale při pohledu z hlediska životního cyklu užitkových vozidel se podle studie společnosti Scania jejich využití může ekonomicky vyplatit.

Vedle nízké hmotnosti mají pak oproti konvečním materiálům navrch i díky své pevnosti a tuhosti. K dalším přednostem má patřit pomalejší stárnutí, menší náchylnost k únavě materiálu a samozřejmě i absence koroze, jíž podléhají kovové komponenty podvozků užitkových vozidel.

Konstruktérům pak použití kompozitních materiálů umožní větší svobodu při navrhování nových podvozku, kdy mohou opustit současná konveční řešení a zcela je přizpůsobit použitému pohonnému systému i následnému využití vozidla v každodenním provozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Právo: ANO nabídlo ČSSD vnitro Právo: ANO nabídlo ČSSD vnitro

Sociální demokracie by mohla dostat ministerstvo vnitra,…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tupá nádhera Zápisník Marka Schwarzmanna: Tupá nádhera

Jsem jediným, komu se zdá, že nejaktivnějším…

Policii se nedaří nábor nových příslušníků. Velikostí platů ji poráží armáda Policii se nedaří nábor nových příslušníků. Velikostí platů ji poráží armáda

Rozdíl v platech nastupujících vojáků a policistů je přes…

 
Zdroj: Scania

Štítky Nákladní Scania Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Uplynulé čtvrtletí očima Františky: Tohle už nikdy více!

Uplynulé čtvrtletí očima Františky: Tohle už nikdy více!

Módní inventura na společenských akcích zaznamenaných kreací uplynulých tří měsíců tohoto roku dává na vědomí,…

Brejchovou smrt Miloše Formana (†86) zdrtila! Nemůže kvůli tomu ani spát

Brejchovou smrt Miloše Formana (†86) zdrtila! Nemůže…

Nejen že natočil film, který ji navždy proslavil, ale také byl ženatý s její sestrou. Není divu, že hvězda…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Konec skrývání, Koukalová ukázala knihu fanouškům: fronta a nervy!

Konec skrývání, Koukalová ukázala knihu fanouškům:…

Česká biatlonistka Gabriela Koukalová kvůli zranění a olympijské nejistotě na dlouhé měsíce zmizela z očí svých…

 

Reflex.cz

Cesta trpaslíka Ovčáčka na Hrad a nikdy zpátky aneb Dojemné shledání malého a velkého Jirky

Cesta trpaslíka Ovčáčka na Hrad a nikdy zpátky aneb…

„Většinou řežu hlavu Miloši Zemanovi nebo Jiřímu Ovčáčkovi a dávám ji na jiné tělo.“ To je věta, kterou vám…

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…