Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat sází na CNG. Nabídku plynových modelů rozšíří Arona. S novým tříválcem 1.0 TGI!

David Bureš
Diskuze (2)
Arona TGI bude prvním SUV s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Pod kapotou mu bude bít přeplňovaný zážehový tříválec.

V koncernu Volkswagen Group je po několikaleté pauze opět hodně slyšet o vozech na stlačený zemní plyn (CNG). Opět se představují nové modely na toto palivo, nedávno byla odhalena inovovaná Škoda Octavia G-Tec se čtyřválcem 1.5 TGI a nyní debutuje Seat Arona s tříválcem 1.0 TGI. První SUV na CNG poprvé uvidíme na nadcházejícím autosalonu v Paříži.

Plynové malé SUV je poháněno přeplňovaným zážehovým tříválcem o objemu jednoho litru, který je naladěn na 66 kW při 4500 až 5800 otáček. Točivý moment vrcholní hodnotou 160 N.m mezi 1900 až 3500 otáčkami. Spárován je se šestistupňovou, ručně řazenou převodovkou.

Parametry jsou spíše skromné, což vypovídá také o jízdních schopnostech. Arona TGI zrychlí z 0-100 km/h za 12,8 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 172 km/h.

Při jízdě na plyn se auto spoléhá na tři plynové nádrže, do nichž se vejde 14,3 kilogramu CNG, které autu umožňují ujet zhruba 400 kilometrů. Když plyn dojde, automobil se samočinně přepne na pohon benzinem, v takovém případě díky nouzové benzinové nádrži ujede dalších asi 160 kilometrů.

V rámci úprav pro pohon na CNG se tříválec 1.0 TGI dočkal pístů pokrytých chrom-niklem, které mají segmenty upravené pro pohon na plyn. Došlo také k zesílení ventilů, zatímco uzavírací rampy sacích a výfukových ventilů jsou zploštěny pro vyšší odolnost proti opotřebení. Turbodmychadlo je zase lehčí, aby turbína reagovala rychleji pro plynulejší zátah.

SUV je primárně poháněno plynem, když však teploty klesnou pod hranici -10 °C, startuje se pomocí benzinu. Poté se začnou ohřívat vstřikovače plynu a vůz začne spalovat CNG, jakmile to podmínky dovolí.

Arona TGI je v nabídce Seatu již čtvrtým modelem na CNG. Vedle malého SUV je taková verze odvozena od miniauta Mii, malého hatchbacku Ibiza a kompaktního modelu Leon. Z důvodu nových emisních norem ale tyto varianty z české nabídky Seatu minimálně na čas vypadly.

David Bureš
Diskuze (2)
28. 9. 2018 20:19
Re: Aroma by mohla slavit
Len ďalšie predražené fidlátko, ktoré naháňa CO2 pre flotilové emisie!
28. 9. 2018 16:01
Aroma by mohla slavit
CNG by mohlo v tomto modelu zaujmout. Vitara CNG v Belgii je populární.