Seat Bolero 330 BT (1998): Sporťák, GT a sedan v jednom

 

Seat měl koncem 20. století hodně sportovní ambice, což dokazoval na studiích. Značka nakonec orientaci změnila, ale Bolero 330 BT rozhodně stojí za připomenutí.

Seat měl v devadesátých letech minulého století slušně nalinkovanou kariéru, šlo o rychle se rozvíjející značku. Volkswagen z ní chtěl udělat konkurenta Alfy Romeo. Na 68. ročníku autosalonu v Ženevě 1998 představila sytě žlutou studii Bolero 330 BT. Už jméno vzbuzovalo španělský temperament a vášeň, vždyť bolero je lidovým tancem z Pyrenejského poloostrova. Čtyřdveřový sedan sázel na avantgardní, ale uhlazené linky, byl tak trochu i gran turismem. Marketingové slovní spojení „čtyřdveřové kupé“ však ještě nikdo nepoužíval a na Rover který jej pro jednu z verzí řady P5 vymyslel už dávno předtím, si nikdo nevzpomněl.

Ani technika nezůstávala pozadu. Bolero mělo totiž v přídi umístěný vidlicový šestiválec 2,8 l s výkonem 242 kW/5800 min-1, číslo 330 tedy znamenalo zaokrouhlený počet koňských sil. Agregát s pětiventilovou technikou pocházel zcela jistě od Audi a k impozantním parametrům mu pomáhala dvojice turbodmychadel. Tedy nic, co bychom dnes neznali, že? Tyto hodnoty už samy o sobě nasvědčují, že šlo o skutečně sportovní auto, i když by se dalo považovat i za rodinné. Konstruktéři do něj nainstalovali to nejlepší, co měli k dispozici včetně čtyřkolky. Stálý pohon obou náprav disponoval mezinápravovým diferenciálem Torsen, uzávěrky vpředu i vzadu už ovládala elektronika.

Plně funkční auto na šestipaprskových devatenáctipalcových kolech (s devítipalcovou šířkou) obutých do pneumatik rozměru 255/40 dokázalo upalovat až 273 km/h. Není divu, z nuly na 100 km/h se dostalo za rovných 5 s. Před šestnácti lety vzbuzovalo všeobecné nadšení, už tehdy bylo však jasné, že více než jeden exemplář nevznikne. Bolero přineslo alespoň nově stylizované firemní logo s písmenem S. Bylo hlavně demonstrací technických i stylistických schopností Seatu. A to se prý na ženevském stánku objevil jistý arabský šejk, který se zeptal, zda by mu nemohli postavit 300 aut! Hovořil údajně se samotným tehdejším prezidentem Pierrem Alainem de Smedtem, ale k dohodě jaksi nedošlo.

Dnes bychom vůz zařadili bez problémů do nižší střední třídy, vždyť jeho podvozek měl rozvor 2658 mm, kola byla od sebe vzdálena vždy 1542 mm. Bolid pak měřil na délku 4521, do šířky 1840 a na výšku jen 1383 mm. V době premiéry se však jednalo o segment D, tedy střední třídu. Elegán vážil 1615 kg a dalších 550 kg mohla mít posádka i zavazadla. Těch se do zádě vešlo až 400 l, její otevírání bylo zcela skryté. Karoserie měla rovněž takřka zapuštěné kliky dveří, z obrysu vyčnívaly jen minimálně. Přední pár se otevíral klasicky, zadní byla ovšem posuvná směrem vzad jako u MPV a zcela chyběl střední sloupek. Určitě by Bolero neudělalo ostudu ani dnes, vždyť jeho čistý a plynulý design vtipně kombinoval obliny a hrany, ba dokonce pravé úhly a rozhodně nevypadá bůhvíjak zastarale! Hlavní světla využívala tehdy hypermoderní xenonové výbojky. Palubní deska ze šedého polymeru a kvalitního hliníku obsahovala digitální i analogové přístroje, tlačítek a ovladačů měla přitom minimum, a to doba dotykových displejů měla teprve přijít...

Ač se mluvilo o tom, že nové Toledo 1M, které přišlo na řadu ještě v roce 1998 v Paříži, bude vypadat velmi podobně, nakonec tomu tak úplně nebylo. Seat se však později nevzdal ani myšlenky na roadster. Ostře řezaná Formula ze Ženevy 1999 měla dokonce turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr se 177 kW umístěný za dvojicí sedadel. Lehounký sporťák jel 235 km/h a z klidu na stovku sprintoval během necelých pěti vteřin. Šestistupňová polosamočinná sekvenční převodovka Tiptronic měla kromě futuristického voliče na středové konzole i páčky pod volantem pro rychlejší změny stupňů, spojkový pedál tedy chyběl. Bolero používalo mimochodem úplně stejné ústrojí, které přenášelo až 500 N.m v rozmezí od 1800 do 3600 otáček. Opět šlo o vynikající číslo... Ve Frankfurtu 2001 přišlo na řadu Tango, které předznamenalo další stylistický vývoj Seatu.

Sériového roadsteru jsme se však nikdy nedočkali, španělská automobilka se kromě sportovních verzí FR a Cupra na bází velkosériových modelů ubírala trochu jinou, praktičtější a levnější cestou. Ne vždy se jí záměr zdařil, viz třetí generace Toleda (5P), nebo pokus o vstup do střední třídy se starší koncernovou technikou v případě Exea. Čtvrtá Ibiza a zejména nový Leon však ženou výrobce zpět nahoru.

Psali jsme: Seat Bolero 330 BT

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů

Vláda by při projednávání unijní reformy azylové politiky…

Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií

Nový investor, se kterým jedná společnost Vítkovice Heavy…

 
Zdroj: Autoblog Espaňol, Netcarshow

Štítky Seat Střední třída Sportovní Roadster

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 



Seat Toledo FR Line: Sportovně laděný španělský Rapid Seat Toledo FR Line: Sportovně laděný španělský Rapid

V Mladé Boleslavi vyráběný liftback španělské značky se…

Seat Toledo 2014 má řadu vylepšení, ceny se nemění Seat Toledo 2014 má řadu vylepšení, ceny se nemění

Seat uvádí na český trh model Toledo pro rok 2014. Těšte…

 



 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Včera

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Drahoš udělá Kalouska premiérem, tvrdí nový útok. A Zemanovi se zle vysmál kritik

Drahoš udělá Kalouska premiérem, tvrdí nový útok. A…

Finalista prezidentské volby Jiří Drahoš musí čelit další dezinformaci. Proruské webové stránky vytáhly těžký…

Rodiče zplodili 13 dětí, které týrali a věznili. Jde o fanatické křesťany, kteří prý konali boží vůli

Rodiče zplodili 13 dětí, které týrali a věznili. Jde…

Nelidští tyrané, kteří zplodili 13 dětí, které pak věznili, týrali, nechali vyhladovět a přivázali je řetězy,…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa čeká druhá operace

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa…

Martin Kolomý s kamionem Tatra se postaral o nejlepší český výsledek v 11. etapě Rallye Dakar. Pilot týmu…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…