Seat Bolero 330 BT (1998): Sporťák, GT a sedan v jednom

 

Seat měl koncem 20. století hodně sportovní ambice, což dokazoval na studiích. Značka nakonec orientaci změnila, ale Bolero 330 BT rozhodně stojí za připomenutí.

Seat měl v devadesátých letech minulého století slušně nalinkovanou kariéru, šlo o rychle se rozvíjející značku. Volkswagen z ní chtěl udělat konkurenta Alfy Romeo. Na 68. ročníku autosalonu v Ženevě 1998 představila sytě žlutou studii Bolero 330 BT. Už jméno vzbuzovalo španělský temperament a vášeň, vždyť bolero je lidovým tancem z Pyrenejského poloostrova. Čtyřdveřový sedan sázel na avantgardní, ale uhlazené linky, byl tak trochu i gran turismem. Marketingové slovní spojení „čtyřdveřové kupé“ však ještě nikdo nepoužíval a na Rover který jej pro jednu z verzí řady P5 vymyslel už dávno předtím, si nikdo nevzpomněl.

Ani technika nezůstávala pozadu. Bolero mělo totiž v přídi umístěný vidlicový šestiválec 2,8 l s výkonem 242 kW/5800 min-1, číslo 330 tedy znamenalo zaokrouhlený počet koňských sil. Agregát s pětiventilovou technikou pocházel zcela jistě od Audi a k impozantním parametrům mu pomáhala dvojice turbodmychadel. Tedy nic, co bychom dnes neznali, že? Tyto hodnoty už samy o sobě nasvědčují, že šlo o skutečně sportovní auto, i když by se dalo považovat i za rodinné. Konstruktéři do něj nainstalovali to nejlepší, co měli k dispozici včetně čtyřkolky. Stálý pohon obou náprav disponoval mezinápravovým diferenciálem Torsen, uzávěrky vpředu i vzadu už ovládala elektronika.

Plně funkční auto na šestipaprskových devatenáctipalcových kolech (s devítipalcovou šířkou) obutých do pneumatik rozměru 255/40 dokázalo upalovat až 273 km/h. Není divu, z nuly na 100 km/h se dostalo za rovných 5 s. Před šestnácti lety vzbuzovalo všeobecné nadšení, už tehdy bylo však jasné, že více než jeden exemplář nevznikne. Bolero přineslo alespoň nově stylizované firemní logo s písmenem S. Bylo hlavně demonstrací technických i stylistických schopností Seatu. A to se prý na ženevském stánku objevil jistý arabský šejk, který se zeptal, zda by mu nemohli postavit 300 aut! Hovořil údajně se samotným tehdejším prezidentem Pierrem Alainem de Smedtem, ale k dohodě jaksi nedošlo.

Dnes bychom vůz zařadili bez problémů do nižší střední třídy, vždyť jeho podvozek měl rozvor 2658 mm, kola byla od sebe vzdálena vždy 1542 mm. Bolid pak měřil na délku 4521, do šířky 1840 a na výšku jen 1383 mm. V době premiéry se však jednalo o segment D, tedy střední třídu. Elegán vážil 1615 kg a dalších 550 kg mohla mít posádka i zavazadla. Těch se do zádě vešlo až 400 l, její otevírání bylo zcela skryté. Karoserie měla rovněž takřka zapuštěné kliky dveří, z obrysu vyčnívaly jen minimálně. Přední pár se otevíral klasicky, zadní byla ovšem posuvná směrem vzad jako u MPV a zcela chyběl střední sloupek. Určitě by Bolero neudělalo ostudu ani dnes, vždyť jeho čistý a plynulý design vtipně kombinoval obliny a hrany, ba dokonce pravé úhly a rozhodně nevypadá bůhvíjak zastarale! Hlavní světla využívala tehdy hypermoderní xenonové výbojky. Palubní deska ze šedého polymeru a kvalitního hliníku obsahovala digitální i analogové přístroje, tlačítek a ovladačů měla přitom minimum, a to doba dotykových displejů měla teprve přijít...

Ač se mluvilo o tom, že nové Toledo 1M, které přišlo na řadu ještě v roce 1998 v Paříži, bude vypadat velmi podobně, nakonec tomu tak úplně nebylo. Seat se však později nevzdal ani myšlenky na roadster. Ostře řezaná Formula ze Ženevy 1999 měla dokonce turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr se 177 kW umístěný za dvojicí sedadel. Lehounký sporťák jel 235 km/h a z klidu na stovku sprintoval během necelých pěti vteřin. Šestistupňová polosamočinná sekvenční převodovka Tiptronic měla kromě futuristického voliče na středové konzole i páčky pod volantem pro rychlejší změny stupňů, spojkový pedál tedy chyběl. Bolero používalo mimochodem úplně stejné ústrojí, které přenášelo až 500 N.m v rozmezí od 1800 do 3600 otáček. Opět šlo o vynikající číslo... Ve Frankfurtu 2001 přišlo na řadu Tango, které předznamenalo další stylistický vývoj Seatu.

Sériového roadsteru jsme se však nikdy nedočkali, španělská automobilka se kromě sportovních verzí FR a Cupra na bází velkosériových modelů ubírala trochu jinou, praktičtější a levnější cestou. Ne vždy se jí záměr zdařil, viz třetí generace Toleda (5P), nebo pokus o vstup do střední třídy se starší koncernovou technikou v případě Exea. Čtvrtá Ibiza a zejména nový Leon však ženou výrobce zpět nahoru.

Psali jsme: Seat Bolero 330 BT

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak

Předsedou KSČM se po sobotním sjezdu stal opět Vojtěch…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 
Zdroj: Autoblog Espaňol, Netcarshow

Štítky Seat Střední třída Sportovní Roadster

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Seat Toledo FR Line: Sportovně laděný španělský Rapid Seat Toledo FR Line: Sportovně laděný španělský Rapid

V Mladé Boleslavi vyráběný liftback španělské značky se…

Seat Toledo 2014 má řadu vylepšení, ceny se nemění Seat Toledo 2014 má řadu vylepšení, ceny se nemění

Seat uvádí na český trh model Toledo pro rok 2014. Těšte…

 



 
Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Včera

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?




Blesk.cz

Chlapec s autismem postavil největší repliku Titaniku z lega. Teď doplula do USA

Chlapec s autismem postavil největší repliku…

Největší světovou repliku neslavně proslulého parníku Titanic, která kdy byla sestavena z kostek lega,  trvalo…

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

SESTŘIHY: Olomouc se vrátila před Spartu, Plzeň porazila Brno

SESTŘIHY: Olomouc se vrátila před Spartu, Plzeň…

Fotbalisté Sparty ve 25. kole HET ligy zdolali i díky parádní trefě Nicolae Stanciua Jablonec 2:0. Na třetím…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…