Seat Leon 1,4 TSI – Lehkonohý Španěl

Seat Leon 1,4 TSI – Lehkonohý Španěl

 
 

Seat Leon s přeplňovaným agregátem 1,4 TSI je nelevnějším modelem s motorem TSI na českém trhu. Jak si španělský hatchback rozumí s agregátem, který bude pohánět i nový Superb?

Testovaný vůz ukrýval v motorovém prostoru nový přeplňovaný benzinový agregát 1,4 TSI. Doba totiž přeje malým motorům s velkým měrným výkonem, mluvíme o tzv. downsizingu. Pomocí přeplňování lze totiž u agregátů malými zdvihovými objemy docílit podobných parametrů, jakými se mohou pochlubit atmosférické motory objemově větší o desítky procent. Řidiči si pochvalují větší porci točivého momentu a relativně příznivou spotřebu. Několik vozů s malými, přeplňovanými pohonnými jednotkami nové generace již prošlo redakčními testy, takže na první pohled je sněhobílý Seat Leon 1,4 TSI pouze dalším zástupcem rozrůstající se rodiny benzinových turbomotorů. Výchozí situace je o mnoho zajímavější při zjištění, že tento agregát, tedy 1,4 TSI s výkonem 92 kW, bude tvořit základ palety motorů pro novou generaci Škody Superb.

Leon, sázka na jistotu

Seat Leon není žádným zelenáčem, vždyť současnou generaci jsme poprvé testovali na podzim roku 2005, a tak nás zajímal hlavně nový agregát a to, jak si bude s automobilem rozumět.

obrázek [300 x 441] Neměli bychom ale opomenout povedená sportovní sedadla, která tělu poskytovala velmi dobrou boční oporu při ostřejší jízdě jakož i nadprůměrný komfort na delších cestách. S automobilem jsme najezdili přibližně 600 kilometrů a za celou dobu testu si řidič ani občasní spolujezdci nemohli na sedadla stěžovat. Sedadla jsou spolu s koženým sportovním volantem a 16“ disky z lehkých slitin, součástí příplatkového paketu SPORT LIMITED, který dovozce nabízí za 14.000,- Kč. Lze jej tedy více než doporučit. Na dlouhých cestách jsme žehrali nad absencí loketní opěrky pro pravou řidičovu ruku.

Výtka směřuje k ovládání audia, které sice umělo bez problémů přečíst i CD se soubory formátu MP3 ukrytými v podadresářích, za to celková ergonomie ovládání audiosoustavy pokulhává. Tlačítko pro změnu nastavení hlasitosti a tlačítko pro posun ve skladbách/ rádiových stanicích je umístěno neprakticky vpravo na středovém panelu. Multifunkční volant by byl vítaným pomocníkem. Ve voze nám také chyběl ukazatel spotřeby, testovací vůz disponoval pouze základním palubním infodisplejem, který nabízí pouze údaje o venkovní teplotě vzduchu, denní a celkové počítadlo ujetých kilometrů a hodiny. Naopak potěšilo dobré zpracování interiéru.

To důležité se skrývá uvnitř

Ano, alfou a omegou tohoto redakčního testu není hnidopišské prozkoumávání palubní desky a chybějících funkcí zřejmě nejžádanější výbavy Reference, nýbrž vyzkoušení přeplňovaného agregátu 1,4 TSI o objemu 1390 cm3.

Motor spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou, která se ukázala být výborným společníkem jak ve městě tak při dálničních cestách. Na šestý převodový stupeň totiž při udávané rychlosti 130 km/h pracuje agregát v přijatelných 2900 min-1, což se blahodárně projevuje na spotřebě. Přesnost řazení je příkladná, na dotek velmi příjemná řadící páka se pohybuje v přesně vymezených drahách, jediný problém bylo občasné zaprotestování prvního převodového stupně a zpátečky, které lze ale připsat na vrub relativní syrovosti vozu (na počátku testu měl vůz najeto méně než dva tisíce kilometrů).

Nástup turbodmychadla pod dvěma tisíci otáček je doprovázen lineárním nárůstem výkonu, který zastaví až omezovač. S výkonem 92 kW nemůžete pochopitelně čekat žádnou raketu, dynamickou jízdu ale rozhodně ano. Na 1300 kilogramů těžký vůz je totiž 200 Nm dostatečná porce točivého momentu, a tak lze, s ručičkou ukazatele otáček mezi dvěma a třemi tisíci, jezdit příjemně svižně a přitom s rozumnou spotřebou pohonných hmot. Během celého testu jsme zaznamenali průměrnou spotřebu 7 l benzinu na 100 kilometrů (přibližně 1/3 dálnice, 1/3 město a zbylá třetina okresní silnice), což je údaj prakticky totožný s výrobcem udávanou kombinovanou spotřebou. Ano na jedna čtyřku žádná sláva, ale pokud by byl etalonem atmosférický motor s podobnými parametry (odhadem kubatura kolem 1,8 l), asi byste jezdili za víc.

obrázek [555 x 285]
 

Pro rychlé předjíždění je nutné motor vytočit za hranici tří tisíc otáček, v tomto pásmu vám totiž agregát poskytne to nejlepší, co se v něm skrývá. A nemluvíme pouze o jeho síle, ale také o příjemném, i když poměrně hodně utlumeném sportovním témbru jeho hlasu.

Tento malý přeplňovaný agregát, pakliže bude opravdu tak spolehlivý, jak slibuje výrobce, má v budoucnu rozhodně dostatečný potenciál stát se základním pilířem benzinových motorizací v širokém modelovém portfoliu koncernu Volkswagen. Nabízí totiž dostatek výkonu, který naplno využijete spíše výjimečně a přijatelnou spotřebu při každodenním používání.

Závěr

Posledním otazníkem je zástavba tohoto agregátu do nové Škody Superb, která bude přeci jen o nějakých 200 kilogramů těžší. Nárůst pohotovostní hmotnosti na úroveň té předpokládané pro model Superb 1,4 TSI suplovali v Leonu tři dospělí pasažéři. S jejich nástupem se sice lehkonohý Leon stal o poznání těžkopádnějším, pokud bychom se ale na tento agregát dívali optikou základní benzinové motorizace pro budoucí manažerský sedan (resp. kombi) s okřídleným šípem ve znaku, nebylo by příliš co kritizovat.

Dnes byl ale testován Leon. Ten s agregátem motorem 1,4 TSI (92 kW) tvoří harmonický pár a rozhodně představuje, na rozdíl od základní atmosférické motorizace, zajímavou volbu. Zřetelně však slyšíme povzdech milovníků sportovně střižených hatchbacků nad cenovkou, kterou SEAT tvrdošíjně drží jen těsně pod 459 tisíci. Konkurence již snížila v zájmu přiblížení cen Cee’du ceníkové ceny hluboko pod tuto úroveň, takže kolem 400 tisíc koupíte nejen podobně výkonné turbo pro každého, ale nemusíte už připlácet za položky jako klimatizace nebo rádio.

První cena vozu399.900,-Kč (Leon 1,4 Basis, 1,4 l 63 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací458.900,-Kč (Leon 1,4 TSI Basis, 92 kW )
Základní cena testovaného vozu498.900,-Kč (Leon 1,4 TSI Reference , 92 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků512.900,-Kč (Leon 1,4 TSI Reference , 92 kW)

Plusy

  • Agilní motor s dobrou spotřebou paliva
  • Šestistupňová převodovka s přesným řazením
  • Stále moderní design
  • Jízdní vlastnosti
  • Skvělá přední sedadla a poloha řidiče za volantem

Minusy

  • Zhoršený výhled šikmo vpřed a vzad
  • Vyšší ceníková cena
  • Absence některých obvyklých položek výbavy (ukazatel spotřeby, tempomat)
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Leon 1,4 TSI

Cena v základní výbavě: 498 900 Kč Cena v testované výbavě: 512 900 Kč

Základní výbava:5dveřové provedení, 16" ocelové ráfky, kliky dveří v barvě vozu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná determální skla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný sportovní volant, dělená zadní sedadla (1/3-2/3), make-up zrcátka u řidiče a spolujezdce, kryt zavazadlového prostoru vyjímatelný, 2 držáky nápojů, schránka pod sedadlem řidiče, dvojité světlomety, elektrické ovládání oken předních dveří s ochranou proti přiskřípnutí, elektronický imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání včetně víčka nádrže, dálkově ovládané odemykání zavazadlového prostoru, osvětlení zavazadlového prostoru, 2 x 12V zásuvka v interiéru, rádio s CD/MP3 přehrávačem a 6ti reproduktory, spínač denního jízdního osvětlení, bílé podsvícení přístrojů, klimatizace Climatic, signalizace zapnutých světel, ukazatel vnější teploty, airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), boční airbagy, hlavové průběžné airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, systém ISOfix, ABS +TCS, elektromechanický posilovač řízení, systém podvozku "Agile chassis", dojezdové rezervní kolo, selektivní otevírání dveří vozu SAFE, SEAT Service® Mobility

Výbava testovaného vozu:SPORT LIMITED - 16 “ ráfky z lehkých slitin, sportovní sedadla, mlhovky, sportovní volant v kůži (+14.000,-)

České ocelárny čeká boj o přežití České ocelárny čeká boj o přežití

Hutě varují, že je vyšší náklady na emisní povolenky…

Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur

Evropská komise dnes udělila americkému výrobci čipů…

 
Technické údaje
Motor Seat Leon 1,4 TSI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5.4 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 341 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1300 / 659
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1768
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Seat Leon 1,4 TSI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,13
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Petr Fulín má nové auto! A taky kalendář… Petr Fulín má nové auto! A taky kalendář…

Pro Petra Fulína byla letošní sezóna určitě tou…

Seat Leon ST Cupra R: Ještě okořeněnější kombík dorazí už příští rok Seat Leon ST Cupra R: Ještě okořeněnější kombík dorazí už příští rok

Ještě výkonnější Leon ST Cupra R s pohonem všech kol již…

 



 
Renault Captur dCi 110 X-MOD – Zkus mě rozesmát

TEST: Renault Captur dCi 110 X-MOD – Zkus mě rozesmát

Dnes 12:51

Modernizace Renaultu Captur se zaměřila hlavně na změny vzhledu a doplnění výbavy. Otestovali jsme „terénní“ verzi X-MOD v kombinaci s nejsilnějším turbodieselem nabídky.




Blesk.cz

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

Doplatila na naivitu, způsob života, nebo chtivost po penězích? Pašeračka Tereza H. (21), která byla na letišti…

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na maděru! Skučící arénu si pustily 2,2 milionu diváků

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na…

Prezidentská debata mezi stávajícím prezidentem Milošem Zemanem (73) a profesorem Jiřím Drahošem (68), která…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

138 minut v Dallasu! Faksa to schytal od rváče, pak srovnal kapitána

138 minut v Dallasu! Faksa to schytal od rváče, pak…

Šest vstřelených gólů, šest rvaček a celkem 138 trestných minut. Zábava potexasku. Hodně divoký zápas viděli…

 

Reflex.cz

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak volit ve 2. kole prezidentské volby i bez nich

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak…

Řadu lidí po celé republice zachvátila panika, že ještě nedostali volební hlasovací lístky pro druhé kolo…

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum o Zemanovi

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum…

První prezidentská debata na TV Prima znovu ukázala jedno: to nejsou volby, kde by šlo o střet pravice/levice,…