reklama


Seat Leon 2,0 FSI - racionální sportování

Seat Leon 2,0 FSI - racionální sportování

 
 

Využili jsme vzácnou příležitost vyzkoušet těsně po sobě dvě podobné motorizace v jediném modelu; po siláckém dvoulitru TFSI Vám povíme o výhodách a nevýhodách stejného motoru bez přeplňování – stopadesátikoňového FSI.

Využili jsme vzácnou příležitost vyzkoušet těsně po sobě dvě podobné motorizace v jediném modelu; po siláckém dvoulitru TFSI Vám povíme o výhodách a nevýhodách stejného motoru bez přeplňování – stopadesátikoňového FSI.

Červeného Leona jsme k testu obdrželi – stejně jako minule – ve špičkovém sportovně laděném provedení Sport-Up, jehož doplňky měnily každou banální jízdu v malé či větší dobrodružství. Tento motor je možné získat i v provedení Stylance, které je o 19 tisíc levnější a kromě sportovních doplňků nabízí shodnou výbavu. Nejlevněji se lze k provedení Sport-Up dostat s osvědčenou hliníkovou šestnáctistovkou 75 kW, která stojí velmi solidních 508.900 Kč.

Vybírali jsme

obrázek [300 x 212] Aktuálně jsou v nabídce tři zážehové (1,6 MPI 75 kW, 2,0 FSI 110 kW a 2,0 TFSI 136 kW) a dvě vznětové (1,9 TDI 77 kW a 2,0 TDI 103 kW) jednotky, přičemž 2,0 FSI lze získat s šestistupňovým Tiptronicem a silnější TDI zase se sekvenční převodovkou DSG. Čtyři úrovně výbavy Reference, Sport, Stylance a Sport-Up lze v případě Sport-Up mít se všemi motory, pro Stylance odpadá TFSI a pro dvě zbývající zůstává nejslabší zážehový a slabší vznětový motor.

TFSI kontra FSI

Na první pohled se nic nezměnilo, ovšem pak jsme postupně zjistili, že sportovní charakter sestoupil o pomyslný stupínek. Kromě plnění motoru jsou obyčejnějšího druhu také brzdy a namísto nádherných příplatkových „osmnáctek“ nás vozila litá kola o palec menší, patřící do standardu výbavy Sport-Up.

V první řadě samozřejmě motor; chybějící turbodmychadlo ubralo nejen 26 kW a 70 Nm, ale především brizanci a suverenitu v nízkých otáčkách. Ačkoliv se zvenku – kromě štítku – nedá nijak poznat, zda pod kapotou rotuje turbodmychadlo, či ne, a ani volnoběh se ničím neprozradí, po prvním protúrování jsou karty na stole a dobře slyšitelná fistulka prozradí, zač je toho loket.

Přeplňování je samozřejmě znát v každé vteřině, ovšem atmosférický dvoulitr má co nabídnout i v tomto srovnání; lépe dýchá a pracuje v nejnižších otáčkách těsně nad volnoběhem, kdy turbomotor ještě čeká na dávku stlačeného kyslíku. Také jmenovité otáčky jsou vyšší – FSI dosáhne zčerstva hranice 7000, tedy o rovných 500 více, než TFSI. Sympatičtější je i zvukový projev – syté dunění má lahodnější a plnější tón, než s turbodmychadlem. Méně vrásek působí i útraty u benzinových čerpadel; spotřeba v dlouhodobém průměru poklesla na přijatelných, ovšem nikterak skvělých 9,5 l devadesátiosmioktanového Naturalu na 100 km.

Dynamika

obrázek [300 x 240] sice s turbodmychadlem odložila naléhavost, ovšem stejně jako v Octavii se nám velice líbila a vyzdvihli jsme především takřka neuvěřitelnou pružnost, pocitově se blížící plochým motorům „boxerům“. Heslo „řaďte kdykoliv“, jímž jsme uvedli test zmíněné Octavie 2,0 FSI, platí bezezbytku i zde. Málokterý současný zážehový čtyřválec si dá líbit přeřazení a zátah od tisíce otáček, ovšem FSI s tím nemá problém. Příjemná je také exaktní reakce motoru na sešlápnutí plynu bez čekání na roztočení turbodmychadla. Agilita motoru zaslouží nejvyšší známku – neustále budil jistotu, že v každé vteřině udělá, to co má.

Akcelerační schopnosti

se subjektivně příliš nelišily od „turba“, ovšem jen zpočátku. Po několika hodinách jsme si uvědomili, že motor se sice točí lehce, ale jedeme přeci jen pomaleji, zejména do kopců. S přibývající zátěží se tento rozdíl zvětšuje a s pěti lidmi a jejich zavazadly na palubě klesá mrštnost vozu k průměru.

To ovšem v žádném případě neznamená zklamání; narozdíl od šestnáctistovky FSI, se kterou jsme se také krátce svezli (momentálně není v ČR v nabídce) a jíž je nutné k dynamickému poježdění držet neustále v horní půlce otáčkoměru, nabízí dvoulitr decentně podanou, přesně dávkovatelnou slušnou sílu doslova v celém rozsahu otáček. V praxi lze bez řazení zrychlit z patnáctiset až k sedmi tisícům otáček a vůz po celou dobu velmi solidně akceleruje bez výrazných hluchých míst. I ke sportovní jízdě nechybí potenciál – po okreskách mírně nad českým rychlostním limitem ze sebe podařený motor vydává to nejlepší a je skoro jedno, který ze tří nejvyšších rychlostních stupňů je právě zařazený.

Akustický projev

obrázek [300 x 210] je díky pečlivé izolaci utlumený k neobtěžujícímu bzučení, které na volnoběh přehluší již potichu puštěné rádio či větrák ventilace. Se zvyšujícími se otáčkami se přidávají decibely, ovšem ani pod červeným polem jich není příliš a navíc díky pečlivě laděnému výfuku získaly atraktivní syté basové tóny. Při jízdě je trochu slyšet odvalování velkých pneumatik a stejně jako minule překvapivě brzy aerodynamický hluk. Ovšem při předpisových rychlostech je ve voze takřka sametové ticho a lze poslouchat nerušeně i jinak nepříliš jakostní CD přehrávač.

Spotřeba

trochu ochladila nadšení z ostatních vlastností motoru. Při velice úsporné jízdě se sice lze udržet pod hranicí osmi litrů, ovšem cestování pak postrádá mnoho z radostí, nabízených silným motorem. Reálnější je o litr více; dalších pět deci nám přidala panující zima a provedené dynamické zkoušky. Při dlouhodobém městském ježdění pak počítač ukázal 10,6 l/100 km. Přímé vstřikování prostě zřetelně přidalo více na radostech z jízdy, než hospodárnosti.

Závěr

obrázek [300 x 193] Atmosférický přímovstřikový dvoulitr přináší povedený a hodnotný kompromis pro ty, kteří si nechtějí nebo nemohou pořídit základní šetnáctistovku a TFSI se jim zdá zbytečné. Vzal si to dobré z obou stran; umí svézt velmi jiskrně a díky sportovnímu podvozku provedení Sport-Up také labužnicky vychutnávat zatáčky, přesto mu nechybí kultivovanost a zejména pružnost ke každodennímu příměstskému posouvání. Proti TFSI je pružnější a úspornější, rozdíl v jízdní dynamice je subjektivně menší, než ve výkonových křivkách. Oproti adorovanému podobně výkonnému dvoulitrovému TDI zase nabízí daleko kultivovanější projev, větší rozsah použitelných otáček a o 41 tisíc korun nižší cenovku; počítat je ovšem nutné s téměř dvojnásobnou spotřebou. Zda dáte přednost hlučné úsporné síle, či sametové, ale trochu nestřídmé mrštné kultivovanosti, je na vás.

První cena vozu429.900,- (1,6 75 kW Reference)
První cena vozu s testovanou motorizací558.900,- (2,0 FSI 110 kW Stylance)
Základní cena testovaného vozu577.900,- (2,0 FSI 110 kW Sport-Up)
Cena testovaného vozu vč. příplatků648.160,- (2,0 FSI 110 kW Sport-Up)

Související články:

Plusy

  • působivý design
  • přesné jízdní vlastnosti sportovního podvozku
  • pružný motor a kultivovaný motor
  • exaktní a dobře odstupňovaná převodovka
  • vynikající sportovní sedačky
  • příznivá prodejní cena

Mínusy

  • spartánský vzhled palubní desky
  • zhoršený výhled šikmo vpřed a vzad
  • omezený komfort pérování
  • vyšší spotřeba 2,0 FSI
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Leon 2,0 FSI

Cena v základní výbavě: 577 900 Kč Cena v testované výbavě: 648 160 Kč

Základní výbava:17“ ráfky z lehkých slitin, kliky dveří v barvě vozu, elektricky ovládaná a sklopná vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě vozu, přední stěrače ve svislé poloze, tónovaná determální skla, klimatizace „Climatic“, anténa, sportovní mřížka chladiče, integrované přední mlhovky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, sportovní sedadla, výškově a podélně nastavitelný volant, make-up zrcátka osvětlená, volant a řadící páka v kůži, el. ovl. oken vpředu a vzadu, elektronický imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, rádio s CD a 6-ti repro, tempomat, funkce Coming-Home, palubní počítač, ukazatel vnější teploty, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, Isofix, ABS, TCS, Agile chassis, sportovní podvozek, senzor tlaku v pneu, SAFE otevírání dveří, odkládací schránky

Výbava testovaného vozu:rádio s CD + 6 repro (+15.520,-), bixenonové světlomety (+22.600,-), alarm s prostorovým čidlem (+6.810,-), ESP s DSR (+13.930,-), Metalíza (+11.400,-)

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová

Naděžda Kavalírová byla nejvýraznější osobností…

Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky,…

 
Technické údaje
Motor Seat Leon 2,0 FSI
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 11.1 / 6.1 / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 341 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1260 / 570
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1768
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 360
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Seat Leon 2,0 FSI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Je to oficiální: Seat Leon Cupra dostal pohon všech kol a 300 koní Je to oficiální: Seat Leon Cupra dostal pohon všech kol a 300 koní

Seat představil modernizovaný model Leon už v druhé…

Seat Leon 2017: Omlazená verze má české ceny Seat Leon 2017: Omlazená verze má české ceny

Faceliftovaný leon se nám "vycenil". Možná vás překvapí,…

 



 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho partner, co nemoc zamlčel

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho…

Šok ze sdělení diagnózy, strach z odsouzení rodiny a také postupné smíření se s nemocí. To prožívají lidé, u…

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe: Zjistil neuvěřitelné věci!

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe:…

Když podnikatel Petr Kratochvíl (66) ztratil všechny ze svojí rodiny a zůstal sám, začal se obracet ke svým…

 

iSport.cz

Jágr vstřelil devátý gól v sezoně, Sedin dosáhl hranice 1000 bodů

Jágr vstřelil devátý gól v sezoně, Sedin dosáhl…

Jaromír Jágr vstřelil v pátečním utkání NHL devátý gól v sezoně, Florida ale prohrála na ledě Vancouveru 1:2.…

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na oporu odmítla

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na…

S bojem o titul to myslí vážně. Vedení pražské Slavie zavrhlo zajímavou nabídku na reprezentačního záložníka…

 

Reflex.cz

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev záporákovi z Batmana?

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev…

Video, které začalo kolovat po internetu ukazuje, že se současný americký prezident Donald Trump při psaní svého…

Česká pošta nelže!

Česká pošta nelže! "Balík do ruky" dostane vždycky…

Česká pošta mne úplně oslnila svým marketingovým trikem. Její služba „Balík do ruky“ svým názvem přece…

 
 
reklama