Seat Leon 2,0 FSI - racionální sportování

Seat Leon 2,0 FSI - racionální sportování

 
 

Využili jsme vzácnou příležitost vyzkoušet těsně po sobě dvě podobné motorizace v jediném modelu; po siláckém dvoulitru TFSI Vám povíme o výhodách a nevýhodách stejného motoru bez přeplňování – stopadesátikoňového FSI.

Využili jsme vzácnou příležitost vyzkoušet těsně po sobě dvě podobné motorizace v jediném modelu; po siláckém dvoulitru TFSI Vám povíme o výhodách a nevýhodách stejného motoru bez přeplňování – stopadesátikoňového FSI.

Červeného Leona jsme k testu obdrželi – stejně jako minule – ve špičkovém sportovně laděném provedení Sport-Up, jehož doplňky měnily každou banální jízdu v malé či větší dobrodružství. Tento motor je možné získat i v provedení Stylance, které je o 19 tisíc levnější a kromě sportovních doplňků nabízí shodnou výbavu. Nejlevněji se lze k provedení Sport-Up dostat s osvědčenou hliníkovou šestnáctistovkou 75 kW, která stojí velmi solidních 508.900 Kč.

Vybírali jsme

obrázek [300 x 212] Aktuálně jsou v nabídce tři zážehové (1,6 MPI 75 kW, 2,0 FSI 110 kW a 2,0 TFSI 136 kW) a dvě vznětové (1,9 TDI 77 kW a 2,0 TDI 103 kW) jednotky, přičemž 2,0 FSI lze získat s šestistupňovým Tiptronicem a silnější TDI zase se sekvenční převodovkou DSG. Čtyři úrovně výbavy Reference, Sport, Stylance a Sport-Up lze v případě Sport-Up mít se všemi motory, pro Stylance odpadá TFSI a pro dvě zbývající zůstává nejslabší zážehový a slabší vznětový motor.

TFSI kontra FSI

Na první pohled se nic nezměnilo, ovšem pak jsme postupně zjistili, že sportovní charakter sestoupil o pomyslný stupínek. Kromě plnění motoru jsou obyčejnějšího druhu také brzdy a namísto nádherných příplatkových „osmnáctek“ nás vozila litá kola o palec menší, patřící do standardu výbavy Sport-Up.

V první řadě samozřejmě motor; chybějící turbodmychadlo ubralo nejen 26 kW a 70 Nm, ale především brizanci a suverenitu v nízkých otáčkách. Ačkoliv se zvenku – kromě štítku – nedá nijak poznat, zda pod kapotou rotuje turbodmychadlo, či ne, a ani volnoběh se ničím neprozradí, po prvním protúrování jsou karty na stole a dobře slyšitelná fistulka prozradí, zač je toho loket.

Přeplňování je samozřejmě znát v každé vteřině, ovšem atmosférický dvoulitr má co nabídnout i v tomto srovnání; lépe dýchá a pracuje v nejnižších otáčkách těsně nad volnoběhem, kdy turbomotor ještě čeká na dávku stlačeného kyslíku. Také jmenovité otáčky jsou vyšší – FSI dosáhne zčerstva hranice 7000, tedy o rovných 500 více, než TFSI. Sympatičtější je i zvukový projev – syté dunění má lahodnější a plnější tón, než s turbodmychadlem. Méně vrásek působí i útraty u benzinových čerpadel; spotřeba v dlouhodobém průměru poklesla na přijatelných, ovšem nikterak skvělých 9,5 l devadesátiosmioktanového Naturalu na 100 km.

Dynamika

obrázek [300 x 240] sice s turbodmychadlem odložila naléhavost, ovšem stejně jako v Octavii se nám velice líbila a vyzdvihli jsme především takřka neuvěřitelnou pružnost, pocitově se blížící plochým motorům „boxerům“. Heslo „řaďte kdykoliv“, jímž jsme uvedli test zmíněné Octavie 2,0 FSI, platí bezezbytku i zde. Málokterý současný zážehový čtyřválec si dá líbit přeřazení a zátah od tisíce otáček, ovšem FSI s tím nemá problém. Příjemná je také exaktní reakce motoru na sešlápnutí plynu bez čekání na roztočení turbodmychadla. Agilita motoru zaslouží nejvyšší známku – neustále budil jistotu, že v každé vteřině udělá, to co má.

Akcelerační schopnosti

se subjektivně příliš nelišily od „turba“, ovšem jen zpočátku. Po několika hodinách jsme si uvědomili, že motor se sice točí lehce, ale jedeme přeci jen pomaleji, zejména do kopců. S přibývající zátěží se tento rozdíl zvětšuje a s pěti lidmi a jejich zavazadly na palubě klesá mrštnost vozu k průměru.

To ovšem v žádném případě neznamená zklamání; narozdíl od šestnáctistovky FSI, se kterou jsme se také krátce svezli (momentálně není v ČR v nabídce) a jíž je nutné k dynamickému poježdění držet neustále v horní půlce otáčkoměru, nabízí dvoulitr decentně podanou, přesně dávkovatelnou slušnou sílu doslova v celém rozsahu otáček. V praxi lze bez řazení zrychlit z patnáctiset až k sedmi tisícům otáček a vůz po celou dobu velmi solidně akceleruje bez výrazných hluchých míst. I ke sportovní jízdě nechybí potenciál – po okreskách mírně nad českým rychlostním limitem ze sebe podařený motor vydává to nejlepší a je skoro jedno, který ze tří nejvyšších rychlostních stupňů je právě zařazený.

Akustický projev

obrázek [300 x 210] je díky pečlivé izolaci utlumený k neobtěžujícímu bzučení, které na volnoběh přehluší již potichu puštěné rádio či větrák ventilace. Se zvyšujícími se otáčkami se přidávají decibely, ovšem ani pod červeným polem jich není příliš a navíc díky pečlivě laděnému výfuku získaly atraktivní syté basové tóny. Při jízdě je trochu slyšet odvalování velkých pneumatik a stejně jako minule překvapivě brzy aerodynamický hluk. Ovšem při předpisových rychlostech je ve voze takřka sametové ticho a lze poslouchat nerušeně i jinak nepříliš jakostní CD přehrávač.

Spotřeba

trochu ochladila nadšení z ostatních vlastností motoru. Při velice úsporné jízdě se sice lze udržet pod hranicí osmi litrů, ovšem cestování pak postrádá mnoho z radostí, nabízených silným motorem. Reálnější je o litr více; dalších pět deci nám přidala panující zima a provedené dynamické zkoušky. Při dlouhodobém městském ježdění pak počítač ukázal 10,6 l/100 km. Přímé vstřikování prostě zřetelně přidalo více na radostech z jízdy, než hospodárnosti.

Závěr

obrázek [300 x 193] Atmosférický přímovstřikový dvoulitr přináší povedený a hodnotný kompromis pro ty, kteří si nechtějí nebo nemohou pořídit základní šetnáctistovku a TFSI se jim zdá zbytečné. Vzal si to dobré z obou stran; umí svézt velmi jiskrně a díky sportovnímu podvozku provedení Sport-Up také labužnicky vychutnávat zatáčky, přesto mu nechybí kultivovanost a zejména pružnost ke každodennímu příměstskému posouvání. Proti TFSI je pružnější a úspornější, rozdíl v jízdní dynamice je subjektivně menší, než ve výkonových křivkách. Oproti adorovanému podobně výkonnému dvoulitrovému TDI zase nabízí daleko kultivovanější projev, větší rozsah použitelných otáček a o 41 tisíc korun nižší cenovku; počítat je ovšem nutné s téměř dvojnásobnou spotřebou. Zda dáte přednost hlučné úsporné síle, či sametové, ale trochu nestřídmé mrštné kultivovanosti, je na vás.

První cena vozu429.900,- (1,6 75 kW Reference)
První cena vozu s testovanou motorizací558.900,- (2,0 FSI 110 kW Stylance)
Základní cena testovaného vozu577.900,- (2,0 FSI 110 kW Sport-Up)
Cena testovaného vozu vč. příplatků648.160,- (2,0 FSI 110 kW Sport-Up)

Související články:

Plusy

  • působivý design
  • přesné jízdní vlastnosti sportovního podvozku
  • pružný motor a kultivovaný motor
  • exaktní a dobře odstupňovaná převodovka
  • vynikající sportovní sedačky
  • příznivá prodejní cena

Mínusy

  • spartánský vzhled palubní desky
  • zhoršený výhled šikmo vpřed a vzad
  • omezený komfort pérování
  • vyšší spotřeba 2,0 FSI
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Leon 2,0 FSI

Cena v základní výbavě: 577 900 Kč Cena v testované výbavě: 648 160 Kč

Základní výbava:17“ ráfky z lehkých slitin, kliky dveří v barvě vozu, elektricky ovládaná a sklopná vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě vozu, přední stěrače ve svislé poloze, tónovaná determální skla, klimatizace „Climatic“, anténa, sportovní mřížka chladiče, integrované přední mlhovky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, sportovní sedadla, výškově a podélně nastavitelný volant, make-up zrcátka osvětlená, volant a řadící páka v kůži, el. ovl. oken vpředu a vzadu, elektronický imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, rádio s CD a 6-ti repro, tempomat, funkce Coming-Home, palubní počítač, ukazatel vnější teploty, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, Isofix, ABS, TCS, Agile chassis, sportovní podvozek, senzor tlaku v pneu, SAFE otevírání dveří, odkládací schránky

Výbava testovaného vozu:rádio s CD + 6 repro (+15.520,-), bixenonové světlomety (+22.600,-), alarm s prostorovým čidlem (+6.810,-), ESP s DSR (+13.930,-), Metalíza (+11.400,-)

Komentář: Realitní bublina je opět ve hře Komentář: Realitní bublina je opět ve hře

Ve středu byla zveřejněna statistika Eurostatu vývoje cen…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu Senát dnes v noci…

Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci

Irácký velvyslanec Valíd Šiltágh vyzval české firmy k…

O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

 
Technické údaje
Motor Seat Leon 2,0 FSI
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.1 / 6.1 / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 341 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1260 / 570
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1768
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 360
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Seat Leon 2,0 FSI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede

Český automobilový jezdec Petr Fulín zvítězil v jedné z…

Fulín na Nürburgringu: Výhra a třetí místo Fulín na Nürburgringu: Výhra a třetí místo

Český jezdec Petr Fulín uspěl ve třetím podniku letošního…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Kubera o „boji“ o Hrad: Valenta dodá vrtulník, žena se na mou kandidaturu mračí

Kubera o „boji“ o Hrad: Valenta dodá vrtulník, žena…

Senátor a dlouholetý teplický primátor Jaroslav Kubera (ODS) se už chystá na případnou prezidentskou kampaň.…

„Osekaná“ kandidátka ČSSD na jihu Čech je kompletní. Po Zimolovi odešlo 9 lidí

„Osekaná“ kandidátka ČSSD na jihu Čech je kompletní.…

Jihočeští sociální demokraté po sporech s celostátním vedením ČSSD potvrdili v korespondečním hlasování členů,…

 

iSport.cz

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a zdravil legendu Tour

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a…

PŘÍMO Z FRANCIE | V naprosté pohodě je na Tour de France obhájce titulu Chris Froome. Až v takové, že si během…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…