Seat slaví, vyrobil pětimiliontou Ibizu
Auto s pořadovým číslem 5.000.000 opustilo montážní linku 29. září. Záležitost je o to pikantnější, že nejprodávanější Seat slaví třicet let od premiéry, tu výstavní měl právě na Mondial de l'Automobile 1984. Původní Ibiza je považována za první opravdu svébytný model značky, i když si zachovala zčásti konstrukční příbuznost s italskými Fiaty. Seat, dnes součást koncernu Volkswagen, přece vznikl jako licenční výrobce vozů turínského koncernu. Proč bylo zvoleno právě jméno jednoho z Baleárských ostrovů? Jednoduše proto, že už v první polovině 80. let se stal oblíbeným letním cílem zahraničních turistů, hlavně těch německých. Většina Čechů si musela ještě takřka dekádu nechat na návštěvu této destinace zajít chuť.
Historii Ibizy jsme připomněli zde, původní hranatá vznikala ještě v továrně Zona Franca. Základní verze se zážehovou dvanáctistovkou stála tehdy 820.000 peset, v současných cenách a přepočtu na koruny to představuje částku 430 tisíc! Měla na svém kontě například i prototyp kupé Ibiza Raider, který se dočkal kusové produkce coby Anibal Podadera, Francisco Podadera jich postavil pouze 83, padesátka z nich byla i přes značné problémy homologována. Ve Španělsku se potkat dají s trochou štěstí, i když jich přežilo jen deset! Neméně zajímavý byl kabriolet, který se k zákazníkům nedostal. Na sklonku své kariéry se modernizovaná Ibiza New Style stala oficiálním vozem olympiády v Barceloně (1992).
Druhá generace Ibizy se vyráběla v mnoha derivátech včetně sedanů Cordoba. Ty vznikaly zprvu ve čtyřdveřové (1993), později i ve dvoudveřové verzi SX (1995). Přišla i užitková Inca a nakonec kombi Vario (1997). Se svým logem je dokonce nabízel rovněž mateřský Volkswagen. Do třetí Ibizy přežil v novém hávu už jen čtyřdveřový sedan. Jeho počty však v oněch pěti milionech zahrnuty nejsou.
Dnes je Ibiza čtvrté generace nejprodávanějším španělským automobilem vůbec. Celosvětově. Třídveřové hatchbacky dostaly sportovnější tvary a název SC, první kombi v historii řady (zmíněnou Cordobu Vario nepočítáme) zase zkratku ST. Doma zůstala pouze čtvrtina celkové produkce z oněch třech dekád, zbylých zhruba 3,5 milionu vozů se vyvezlo do více než 75 zemí. Nejdůležitějšími exportními trhy jsou v současnosti Itálie, Francie, Německo, Velká Británie a sousední Portugalsko. Malé hatchbacky a kombi však potkáte v hojné míře i v pro nás exotickém Mexiku. Překonání mety znamená, že Ibizy IV se už zrodilo přes 1,05 milionu exemplářů.
Seat zveřejnil i další zajímavé statistiky. Na výrobě se v Martorellu aktuálně podílí zhruba 1.600 zaměstnanců a na sedm stovek robotů. 21 % pracovníků tvoří ženy. Jediný vůz urazí během celého procesu 12 km, teprve pak je hotov a může vyrazit k zákazníkům, respektive nejprve k dealerům. Týdně zde vzniká sedm stovek Ibiz. Na všech dosavadních pět milionů bylo spotřebováno 70 milionů kilogramů laku. A kdyby se všechny vyrobené vozy seřadily těsně za sebou, což samozřejmě už možní není, vytvořily by řadu dlouhou 19.300 km. Tak daleko je to z Martorellu do Aucklandu na Novém Zélandu. Na pátou generaci si počkáme ještě dva roky. Jméno jí určitě zůstane, Seat nebude hazardovat. Vždyť Ibiza se v mnohých zemích stala synonymem pro samotnou značku.