Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat slaví, vyrobil pětimiliontou Ibizu

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
Španělskému Seatu se podařil pěkný kousek, krátce před autosalonem v Paříži totiž vyjela z továrny v Martorellu pětimiliontá Ibiza.

Auto s pořadovým číslem 5.000.000 opustilo montážní linku 29. září. Záležitost je o to pikantnější, že nejprodávanější Seat slaví třicet let od premiéry, tu výstavní měl právě na Mondial de l'Automobile 1984. Původní Ibiza je považována za první opravdu svébytný model značky, i když si zachovala zčásti konstrukční příbuznost s italskými Fiaty. Seat, dnes součást koncernu Volkswagen, přece vznikl jako licenční výrobce vozů turínského koncernu. Proč bylo zvoleno právě jméno jednoho z Baleárských ostrovů? Jednoduše proto, že už v první polovině 80. let se stal oblíbeným letním cílem zahraničních turistů, hlavně těch německých. Většina Čechů si musela ještě takřka dekádu nechat na návštěvu této destinace zajít chuť.

Historii Ibizy jsme připomněli zde, původní hranatá vznikala ještě v továrně Zona Franca. Základní verze se zážehovou dvanáctistovkou stála tehdy 820.000 peset, v současných cenách a přepočtu na koruny to představuje částku 430 tisíc! Měla na svém kontě například i prototyp kupé Ibiza Raider, který se dočkal kusové produkce coby Anibal Podadera, Francisco Podadera jich postavil pouze 83, padesátka z nich byla i přes značné problémy homologována. Ve Španělsku se potkat dají s trochou štěstí, i když jich přežilo jen deset! Neméně zajímavý byl kabriolet, který se k zákazníkům nedostal. Na sklonku své kariéry se modernizovaná Ibiza New Style stala oficiálním vozem olympiády v Barceloně (1992).

Druhá generace Ibizy se vyráběla v mnoha derivátech včetně sedanů Cordoba. Ty vznikaly zprvu ve čtyřdveřové (1993), později i ve dvoudveřové verzi SX (1995). Přišla i užitková Inca a nakonec kombi Vario (1997). Se svým logem je dokonce nabízel rovněž mateřský Volkswagen. Do třetí Ibizy přežil v novém hávu už jen čtyřdveřový sedan. Jeho počty však v oněch pěti milionech zahrnuty nejsou.

Dnes je Ibiza čtvrté generace nejprodávanějším španělským automobilem vůbec. Celosvětově. Třídveřové hatchbacky dostaly sportovnější tvary a název SC, první kombi v historii řady (zmíněnou Cordobu Vario nepočítáme) zase zkratku ST. Doma zůstala pouze čtvrtina celkové produkce z oněch třech dekád, zbylých zhruba 3,5 milionu vozů se vyvezlo do více než 75 zemí. Nejdůležitějšími exportními trhy jsou v současnosti Itálie, Francie, Německo, Velká Británie a sousední Portugalsko. Malé hatchbacky a kombi však potkáte v hojné míře i v pro nás exotickém Mexiku. Překonání mety znamená, že Ibizy IV se už zrodilo přes 1,05 milionu exemplářů.

Seat zveřejnil i další zajímavé statistiky. Na výrobě se v Martorellu aktuálně podílí zhruba 1.600 zaměstnanců a na sedm stovek robotů. 21 % pracovníků tvoří ženy. Jediný vůz urazí během celého procesu 12 km, teprve pak je hotov a může vyrazit k zákazníkům, respektive nejprve k dealerům. Týdně zde vzniká sedm stovek Ibiz. Na všech dosavadních pět milionů bylo spotřebováno 70 milionů kilogramů laku. A kdyby se všechny vyrobené vozy seřadily těsně za sebou, což samozřejmě už možní není, vytvořily by řadu dlouhou 19.300 km. Tak daleko je to z Martorellu do Aucklandu na Novém Zélandu. Na pátou generaci si počkáme ještě dva roky. Jméno jí určitě zůstane, Seat nebude hazardovat. Vždyť Ibiza se v mnohých zemích stala synonymem pro samotnou značku.

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
30. 9. 2014 18:29
Re: gratulacia seatu ibiza
V tvém podání je to hodně jednoduché. Toledo (91-98) toho ponúkalo více na tehdejší dobu jako parádní design, vnitřní prostor, bohatou výbavu, moderní úsporné dieselové TDI motory VW za přijatelnou cenu v době kdy se v ČR vyráběly Favority a Felicie... Ve zkratce, byl to tehdy vůz začínajích podnikatelů a lidí při penězích, ale věřim, že mnohým zdejším diskutujích v té době ještě teklo mléko po bradě... Dnes samozřejmě Toleda z Mladé Boleslavi cílí na jiný typ zákazníků. Ibiza byla ve své době také velmi povedeným autem, jestli byla podle tebe Ibiza tehdy tuctovkou, tak to samé se dá říci o současném Riu nebo I20. Ty asi ani netušíš, jaká auta stavěla v té době konkurence.

Škoda ani Seat se nemůžou rozletět jako Korejci, protože jim není dovoleno nabízet "lepší" auta než dražší VW. Korejské automobilky žádná jiná značka nevlastní, takže mají volné ruce. "V tom je ten rozdíl." ;-)
30. 9. 2014 12:29
Re: gratulacia seatu ibiza
A kde sú tie Toledá dnes? Poslúžili, ale žiadna sláva, všetko, čo Toledo ponúkalo, bol veľký kufor. A čo ostatné vtedajšie modely? Ibiza, Inca - tuctovky do počtu. Nič svetoborného. Dnes Seat ponúka dobré autá, ale technicky sú to tak ako Škodovky z veľkej časti vlastne Volkswageny...
KIA/Hyundai sa spoliehajú na seba, nie na bohaté regály tretej strany. V tom je ten rozdiel.
30. 9. 2014 10:07
Re: gratulacia seatu ibiza
:-) Ano, dříve byla všeobecně korejská auta Evropanům k smíchu, svým designem i kvalitou. Jak se ty časy mění...
30. 9. 2014 09:49
Re: gratulacia seatu ibiza
"Žádná sláva"?, nevim jak u vás na Slovensku, ale v ČR bylo svého času např. Toledo I. nejprodávanějším zahraničním vozem než ho vyšachovala změna firemní strategie koncernu VW, resp. Škody a Seatu a z Toleda se stal sedan a Octavie vzala Toledu páté dveře... tím to začalo. Tou dobou prodával SEAT kolem půl mega aut ročně, více než Škoda.
30. 9. 2014 09:42
Re: gratulacia seatu ibiza
Třeba to jenom nepochopil, jako ostatní diskutéři na Bleskauto.cz :-)