Seat Ibiza: Nová éra španělského výrobce začala před 30 lety

 

Seat Ibiza znamenal pro španělskou automobilku přelom. Zbavila se závislosti na Fiatu a před třiceti lety představila v Paříži první model, který s italskými vozy neměl takřka nic společného.

Seat si oblíbil lokální zeměpisné názvy svých vozů a nová řada nesla jméno jednoho z Baleárských ostrovů, které Španělsku patří. Vydržel jí až dodnes, i když se vyrábí ve čtvrté generaci. V některých státech je pojem „Ibiza“ spojený s automobily daleko známější než samotná značka Seat. Paradoxně právě první řada byla jedním z nejúspěšnějších dovážených modelů do Itálie (!) a na svou dobu atraktivní design hranatých hatchbacků vznikl u Giugiarova Italdesignu.

První generace (1984-1993)

Prapůvodní Ibiza (typ 021A) se vyráběla už od konce dubna 1984 ještě v barcelonské továrně Zona Franca, novinářům byla prezentována v červenci, ale výstavní premiéru si odbyla až v zářijové Paříži. Zpočátku pouze třídveřové vozy měřily na délku jen 3,64 m a byly poháněny zážehovými čtyřválci 1,2 l/51 kW a 1,5 l/63 kW. Jejich vývoj dostali na starost v Zuffenhausenu a Seat se tím chlubil hrdými nápisy „System Porsche“. Podvozek tvořily vpředu vzpěry McPherson a vinuté pružiny, vzadu byla ještě tuhá náprava s příčným listovým perem. Spojení s Fiatem se ale nezbavil zcela, atmosférický diesel 1,7 l/41 kW pocházel opět z Turína, stejně jako model Junior s motorem 0,9 l/32 kW. Ten měl totiž přesně 903 cm3. Na podzim šestaosmdesátého roku, kdy se Seat ocitl pod křídly VW, se objevila praktičtější pětidveřová karoserie. Sportovní modely zastupoval SXi s patnáctistovkou vyladěnou na 74 kW (v sérii od roku 1988). První vzhledové změny přišly na řadu na jaře 1989, následoval čtyřválec 1,7 l/72 kW a dokonce přeplňovaný 1,5 l s 80 kW pro Švýcarsko. V březnu 1991 se začala prodávat modernizovaná Ibiza New Style s novými nárazníky a maskou, také interiér prokoukl. Celkem vzniklo 1.342.001 vozů první generace. Zajímavostí je mezinárodně nehomologovaný soutěžní speciál se dvěma motory, který se proháněl v domácích rallye. Nanjing Soyat s původní Ibizou nezapře podobnost, čínská automobilka dokonce koupila linku i práva k jeho produkci.

Druhá generace (1993-2002)

Oblá druhá generace už využívala techniky koncernu Volkswagen, smlouva o spolupráci byla uzavřena dávno před debutem té původní, v září 1982. Řádně narostla, celková délka se přehoupla přes 3,8 m. Debutovala na autosalonu v Barceloně v květnu 1992 a do vínku dostala motory od objemu 1,0 do 2,0 l s 33-85 kW, spektrum bylo tedy velmi široké, špičku představoval dvoulitr GT. Diesely 1,9 l byly k mání jak v nepřeplňované verzi (50 kW), tak i s turbodmychadlem (55, 66 a 81 kW). Ibiza GTI měla pod kapotou zážehovou osmnáctistovku se čtyřventilovou technikou a 95 kW. Výrobní program velmi záhy rozšířil i tříprostorový sedan Cordoba. V sezóně 1996 se zakulatily nárazníky, které přišly o černé otěrové lišty a komu nestačily sportovní verze, zvolil novou Cupru s benzinovým dvoulitrem a 110 kW. Dodnes používané označení je složeninou z výrazů Cup a Racing. Květen 1999 přinesl radikálně modifikovanou Ibizu s kompletně přepracovaným černým interiérem, znovu se ukázala na domácí půdě v katalánské metropoli. Cupra už měla pětiventilový čtyřválec 1.8T/115 kW. Bylo vyrobeno také 200 kusů Cupry R. Ibiz 6K vyjelo do světa celkem 1.522.607 exemplářů a v Jižní Africe ji znali coby Volkswagen Polo Playa. Proslula rovněž na rychlostních zkouškách světových automobilových soutěží v kategorii F2, tedy dvoulitrů s jednou poháněnou nápravou. Nejvyšší specifikaci WRC už Seat vyvinul z větší dvoudveřové Cordoby.

Třetí generace (2001-2009)

Třetí Ibiza (6L) se ještě více zakulatila. Baculaté hatchbacky s délkou 3,95 m se představily tentokrát v Boloni v prosinci 2001 a znovu už od začátku zahrnovaly tří- i pětidveřové provedení. Zaujaly také na tehdejší dobu vysokým pontonem karoserie vůči bočním oknům a čirými zadními světly. V bariérových zkouškách Euro NCAP si třetí Ibiza odnesla čtyřhvězdičkové hodnocení, standard už představovaly dva airbagy. Zadní náprava byla kliková s torzní příčkou. V útrobách vrčely základní zážehové tříválce 1.2 HTP/40 a 47 kW, respektive vznětový 1.4 TDI/55 kW, ale ještě i naftový čtyřválec 1.9 SDI 47 kW bez přeplňování. Oproti tomu Cupra nabídla benzinovou osmnáctistovku s turbem a 132 kW, respektive dopovaný diesel 1.9 TDI/118 kW. Montovaly se i dvoulitry MPI s 85 kW, slabší 1,4 l 16V/74 kW a později přepracované malé naftové tříválce objemu 1,4 l s 51 a 59 kW. Turbodiesely 1,9 l disponovaly třeba i 96 kW, zážehový čtyřválec 1,8 l zase 110 kW, pro tyto modely se používalo označení FR (Formula Racing) a v hierarchii stály pod Cuprami. Facelift z ledna 2006 nebyl tak radikální, na víku zavazadlového prostoru se objevil velký nápis Ibiza a vpředu našel své místo nový nárazník. Tříválce HTP měly od té doby 44 a 51 kW, čtyřválcová čtrnáctistovka s manuální převodovkou i 63 kW a nová šestnáctistovka 77 kW. Ibiza Pepé se vyráběla souběžně s novou generací až do sezóny 2009. I produkce této řady překročila milionovou hranici, narodilo se jich přesně 1.084.989. Také zde existoval tříprostorový sedan Cordoba.

Čtvrtá generace (2008-dosud)

Žádný model nevydrží v nabídce věčně, v roce 2008 následovala současná řada s interním kódem 6J. Ta konečně v testech Euro NCAP získala pětihvězdičkové hodnocení. Důraz na sportovní zaměření se odrazil i v tom, že třídveřový hatchback obdržel zkratku SC (Sport Coupe) a paleta karosářských variant se postupně rozšířila také o kombi ST, vůbec poprvé v historii. Standardní verze se dočkaly zážehových jednotek 1.2 HTP/44 a 51 kW, 1.4/63 kW a 1.6/77 kW, modely FR a Cupra se mohly pochlubit motory 1.4 TSI se 110, respektive 132 kW a dvouspojkovými převodovkami DSG. Diesely zastupovaly zprvu 1.4 TDI/51 a 59 kW a 1.9 TDI/77 kW se vstřikováním čerpadlo-tryska, postupně od roku 2010 je vystřídaly moderní common-raily 1.2 TDI a 1.6 TDI, druhý jmenovaný dokonce se třemi stupni naladění (55, 66 a 77 kW). Motorová obměna pokračovala koncernovými jednotkami 1.2 TSI. Karoserii bylo možné zušlechtit černou přídí (Bocanegra), velkou popularitu si získala obzvláště v dalekém Japonsku. Facelift, který přišel předloni v samém úvodu roku, trochu zdrsněl hlavně tuto část díky novým světlům, zajímavé prolisy na bocích zůstaly.

Ibizy se nevyráběly během třiceti let své existence pouze v Barceloně a Martorellu, ale i Brazílii a jeden čas dokonce ve slovenské Bratislavě. Koupit jste si je mohli třeba v Argentině, Austrálii, Chile, Saúdské Arábii a Singapuru. Výčet akčních modelů jednotlivých generací by vydal na hodně dlouhý článek, takže na závěr zmiňme slovně alespoň některé názvy: del Sol, Crono, Disco, Salsa, Marina, Slalom a Guapa.

JAKE.AUTO.CZ: Seat Ibiza (přehled všech testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

Glosa Jaroslava Bukovského: Koruna rzí vývozu Glosa Jaroslava Bukovského: Koruna rzí vývozu

Politika slabé koruny pomalu ztrácí jeden ze svých…

Ceny ropy rostou, Kuvajt prodloužil dohodu o těžbě Ceny ropy rostou, Kuvajt prodloužil dohodu o těžbě

Ceny ropy na světových trzích dnes rostly třetí den po…

Křetínský koupil slovenského výrobce kotlů SES, použil k tomu pohledávky Křetínský koupil slovenského výrobce kotlů SES, použil k tomu pohledávky

Společnost EP Industries miliardáře Daniela Křetínského…

 
Zdroj: Autoblog Espaňol
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Seat Ibiza Cupra a X-Perience: Jak by se vám líbily tyto deriváty? Seat Ibiza Cupra a X-Perience: Jak by se vám líbily tyto deriváty?

Seat zatím představil pouze standardní provedení nové…

Nový Seat Ibiza živě: Malý Leon to nakonec úplně není Nový Seat Ibiza živě: Malý Leon to nakonec úplně není

Na první pohled možná nová Ibiza svého většího sourozence…

 



 
Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Dnes 18:45

Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Nenalíčená manželka Hejlíka šokovala! Nejdřív strachem o syna, pak obličejem

Nenalíčená manželka Hejlíka šokovala! Nejdřív…

Otevření největšího obchodu s luxusí módou si nenechali ujít Lukáš (37) a Veronika (34) Hejlíkovi. Pár, který…

 

iSport.cz

Sparta pyká za fanoušky. Pokuta 100 tisíc a uzavření míst pro ultras

Sparta pyká za fanoušky. Pokuta 100 tisíc a uzavření…

Disciplinární komise Ligové fotbalové asociace potrestala Spartu pokutou 100 tisíc korun a uzavřením části…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Následující příběh zasáhl pražskou společnost jako málokterý jiný. Při nevyzpytatelné a nikým nečekané tragédii,…