Seat Ibiza: Nová éra španělského výrobce začala před 30 lety

 

Seat Ibiza znamenal pro španělskou automobilku přelom. Zbavila se závislosti na Fiatu a před třiceti lety představila v Paříži první model, který s italskými vozy neměl takřka nic společného.

Seat si oblíbil lokální zeměpisné názvy svých vozů a nová řada nesla jméno jednoho z Baleárských ostrovů, které Španělsku patří. Vydržel jí až dodnes, i když se vyrábí ve čtvrté generaci. V některých státech je pojem „Ibiza“ spojený s automobily daleko známější než samotná značka Seat. Paradoxně právě první řada byla jedním z nejúspěšnějších dovážených modelů do Itálie (!) a na svou dobu atraktivní design hranatých hatchbacků vznikl u Giugiarova Italdesignu.

První generace (1984-1993)

Prapůvodní Ibiza (typ 021A) se vyráběla už od konce dubna 1984 ještě v barcelonské továrně Zona Franca, novinářům byla prezentována v červenci, ale výstavní premiéru si odbyla až v zářijové Paříži. Zpočátku pouze třídveřové vozy měřily na délku jen 3,64 m a byly poháněny zážehovými čtyřválci 1,2 l/51 kW a 1,5 l/63 kW. Jejich vývoj dostali na starost v Zuffenhausenu a Seat se tím chlubil hrdými nápisy „System Porsche“. Podvozek tvořily vpředu vzpěry McPherson a vinuté pružiny, vzadu byla ještě tuhá náprava s příčným listovým perem. Spojení s Fiatem se ale nezbavil zcela, atmosférický diesel 1,7 l/41 kW pocházel opět z Turína, stejně jako model Junior s motorem 0,9 l/32 kW. Ten měl totiž přesně 903 cm3. Na podzim šestaosmdesátého roku, kdy se Seat ocitl pod křídly VW, se objevila praktičtější pětidveřová karoserie. Sportovní modely zastupoval SXi s patnáctistovkou vyladěnou na 74 kW (v sérii od roku 1988). První vzhledové změny přišly na řadu na jaře 1989, následoval čtyřválec 1,7 l/72 kW a dokonce přeplňovaný 1,5 l s 80 kW pro Švýcarsko. V březnu 1991 se začala prodávat modernizovaná Ibiza New Style s novými nárazníky a maskou, také interiér prokoukl. Celkem vzniklo 1.342.001 vozů první generace. Zajímavostí je mezinárodně nehomologovaný soutěžní speciál se dvěma motory, který se proháněl v domácích rallye. Nanjing Soyat s původní Ibizou nezapře podobnost, čínská automobilka dokonce koupila linku i práva k jeho produkci.

Druhá generace (1993-2002)

Oblá druhá generace už využívala techniky koncernu Volkswagen, smlouva o spolupráci byla uzavřena dávno před debutem té původní, v září 1982. Řádně narostla, celková délka se přehoupla přes 3,8 m. Debutovala na autosalonu v Barceloně v květnu 1992 a do vínku dostala motory od objemu 1,0 do 2,0 l s 33-85 kW, spektrum bylo tedy velmi široké, špičku představoval dvoulitr GT. Diesely 1,9 l byly k mání jak v nepřeplňované verzi (50 kW), tak i s turbodmychadlem (55, 66 a 81 kW). Ibiza GTI měla pod kapotou zážehovou osmnáctistovku se čtyřventilovou technikou a 95 kW. Výrobní program velmi záhy rozšířil i tříprostorový sedan Cordoba. V sezóně 1996 se zakulatily nárazníky, které přišly o černé otěrové lišty a komu nestačily sportovní verze, zvolil novou Cupru s benzinovým dvoulitrem a 110 kW. Dodnes používané označení je složeninou z výrazů Cup a Racing. Květen 1999 přinesl radikálně modifikovanou Ibizu s kompletně přepracovaným černým interiérem, znovu se ukázala na domácí půdě v katalánské metropoli. Cupra už měla pětiventilový čtyřválec 1.8T/115 kW. Bylo vyrobeno také 200 kusů Cupry R. Ibiz 6K vyjelo do světa celkem 1.522.607 exemplářů a v Jižní Africe ji znali coby Volkswagen Polo Playa. Proslula rovněž na rychlostních zkouškách světových automobilových soutěží v kategorii F2, tedy dvoulitrů s jednou poháněnou nápravou. Nejvyšší specifikaci WRC už Seat vyvinul z větší dvoudveřové Cordoby.

Třetí generace (2001-2009)

Třetí Ibiza (6L) se ještě více zakulatila. Baculaté hatchbacky s délkou 3,95 m se představily tentokrát v Boloni v prosinci 2001 a znovu už od začátku zahrnovaly tří- i pětidveřové provedení. Zaujaly také na tehdejší dobu vysokým pontonem karoserie vůči bočním oknům a čirými zadními světly. V bariérových zkouškách Euro NCAP si třetí Ibiza odnesla čtyřhvězdičkové hodnocení, standard už představovaly dva airbagy. Zadní náprava byla kliková s torzní příčkou. V útrobách vrčely základní zážehové tříválce 1.2 HTP/40 a 47 kW, respektive vznětový 1.4 TDI/55 kW, ale ještě i naftový čtyřválec 1.9 SDI 47 kW bez přeplňování. Oproti tomu Cupra nabídla benzinovou osmnáctistovku s turbem a 132 kW, respektive dopovaný diesel 1.9 TDI/118 kW. Montovaly se i dvoulitry MPI s 85 kW, slabší 1,4 l 16V/74 kW a později přepracované malé naftové tříválce objemu 1,4 l s 51 a 59 kW. Turbodiesely 1,9 l disponovaly třeba i 96 kW, zážehový čtyřválec 1,8 l zase 110 kW, pro tyto modely se používalo označení FR (Formula Racing) a v hierarchii stály pod Cuprami. Facelift z ledna 2006 nebyl tak radikální, na víku zavazadlového prostoru se objevil velký nápis Ibiza a vpředu našel své místo nový nárazník. Tříválce HTP měly od té doby 44 a 51 kW, čtyřválcová čtrnáctistovka s manuální převodovkou i 63 kW a nová šestnáctistovka 77 kW. Ibiza Pepé se vyráběla souběžně s novou generací až do sezóny 2009. I produkce této řady překročila milionovou hranici, narodilo se jich přesně 1.084.989. Také zde existoval tříprostorový sedan Cordoba.

Čtvrtá generace (2008-dosud)

Žádný model nevydrží v nabídce věčně, v roce 2008 následovala současná řada s interním kódem 6J. Ta konečně v testech Euro NCAP získala pětihvězdičkové hodnocení. Důraz na sportovní zaměření se odrazil i v tom, že třídveřový hatchback obdržel zkratku SC (Sport Coupe) a paleta karosářských variant se postupně rozšířila také o kombi ST, vůbec poprvé v historii. Standardní verze se dočkaly zážehových jednotek 1.2 HTP/44 a 51 kW, 1.4/63 kW a 1.6/77 kW, modely FR a Cupra se mohly pochlubit motory 1.4 TSI se 110, respektive 132 kW a dvouspojkovými převodovkami DSG. Diesely zastupovaly zprvu 1.4 TDI/51 a 59 kW a 1.9 TDI/77 kW se vstřikováním čerpadlo-tryska, postupně od roku 2010 je vystřídaly moderní common-raily 1.2 TDI a 1.6 TDI, druhý jmenovaný dokonce se třemi stupni naladění (55, 66 a 77 kW). Motorová obměna pokračovala koncernovými jednotkami 1.2 TSI. Karoserii bylo možné zušlechtit černou přídí (Bocanegra), velkou popularitu si získala obzvláště v dalekém Japonsku. Facelift, který přišel předloni v samém úvodu roku, trochu zdrsněl hlavně tuto část díky novým světlům, zajímavé prolisy na bocích zůstaly.

Ibizy se nevyráběly během třiceti let své existence pouze v Barceloně a Martorellu, ale i Brazílii a jeden čas dokonce ve slovenské Bratislavě. Koupit jste si je mohli třeba v Argentině, Austrálii, Chile, Saúdské Arábii a Singapuru. Výčet akčních modelů jednotlivých generací by vydal na hodně dlouhý článek, takže na závěr zmiňme slovně alespoň některé názvy: del Sol, Crono, Disco, Salsa, Marina, Slalom a Guapa.

JAKE.AUTO.CZ: Seat Ibiza (přehled všech testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit

Až jeden milion lidí má uzavřenou úvěrovou smlouvu s…

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

 
Zdroj: Autoblog Espaňol

Štítky Seat Malé vozy Sportovní Kupé Hot-hatch

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Seat Ibiza Cupra: Stihne ji osud Fabie RS? Seat Ibiza Cupra: Stihne ji osud Fabie RS?

Pro sportovní verzi Cupra nejvhodnější model Seatu…

Vyzkoušeli jsme nový Seat Ibiza. Jak se povedl? A jaké je 1.5 TSI Evo? Vyzkoušeli jsme nový Seat Ibiza. Jak se povedl? A jaké je 1.5 TSI Evo?

Pro španělský Seat je kompaktní městský hatchback Ibiza…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Dnes 18:52

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně. „Mluvili jsme otevřeně“

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně.…

Stav francouzsko-ruských vztahů byl dnes hlavním tématem rozhovorů francouzského a ruského prezidenta ve…

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli skoro o 60 milionů

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli…

Od dnešního spuštění programu Dešťovka do zhruba 17:00 přijal Státní fond životního prostředí (SFŽP) 1215…

 

iSport.cz

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s Braunschweigem zvládl

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s…

Fotbalisté Wolfsburgu se udrželi v bundeslize. Po domácí výhře 1:0 nad Braunschweigem zvítězili v barážové…

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že podporu stáhne i CEFC

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že…

V názvu fotbalové ligy dojde k další změně. Firma ePojisteni.cz se jako titulární sponzor rozhodla nevyužít…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…