Sedmimístné osobní vozy na českém trhu: Šťastná 7
Už se vám také stalo, že jste náhle potřebovali do auta naložit více než obligátních pět cestujících? Nám celkem často. Potom jenom litujeme, že v kufru není složena třetí řada a musíme jet dvěma auty. Ano, tato zbytečnost se někdy může hodit! Početnější rodiny ani nad menším vozem neuvažují. Známe několik kolegů novinářů, kteří by se bez sedmimístného automobilu neobešli. A při objíždění jednotlivých dealerství jsme i potkali několik lidí, kteří se záměrně soustředili na sedmimístné modely.
„Čekáme třetího potomka, a proto se poohlížíme po prostornějším, ale cenově ještě dostupnějším voze se sedmi sedadly,“ říkal shodně manželský pád zkoumající Dacii Lodgy. Proto jsme se rozhodli vytvořit seznam všech nabízených sedmimístných osobních aut, změřit místo ve třetí řadě i velikost sedadel a vyzkoušet si, jak složité je se na ně dostat.
Vestavěná sedadla
Umístění třetí řady sedaček do osobních vozidel s délkou karoserie do pěti metrů má několik pravidel. Konstrukčně složitější, ale uživatelsky nejjednodušší jsou skládací sedadla uložená pod podlahou kufru. Nezabírají příliš místa a při běžném cestování nepřekážejí naložení kufru, který má v pětimístné konfiguraci dostatečný objem. A pokud náhle potřebujete přepravit víc lidí, není nic snadnějšího než je jedním nebo dvěma pohyby vysunout. To je případ mnoha moderních kompaktních nebo středních MPV a také větších SUV. Některé automobilky v tomto směru vycházejí zákazníkům vstříc a třetí řadu dodávají zdarma. Ve většině případů je k dispozici i posuvná druhá řada, takže lze upravovat prostor pro kolena v zadní části podle aktuálních potřeb. Nejlevnějším modelem se standardně vestavěnou sklápěcí třetí řadou je dosluhující Opel Zafira Classic.
Úsporné řešení
Existují však také levnější varianty. Jde o stále oblíbenější osobní dodávky, jež prostorností překonávají většinu kompaktních MPV. V jejich případě
výrobce třetí řadu do zavazadlového prostoru namontuje tak, že nejde nikam schovat. Prostě dozadu umístí dvousedadlo nebo samostatná křesla, která můžete sklopit jenom tak, že vzadu překáží v kufru při přepravě většího nákladu. Typickými představiteli jsou Citroën Berlingo, Fiat Doblo, Renault Kangoo nebo Volkswagen Caddy. Do této skupiny patří i nejlevnější sedmimístný vůz na trhu – Dacia Lodgy. Ne že by konstrukčně vycházel z užitkového modelu, ale v rámci snižování pořizovacích nákladů je sedák ve třetí řadě vcelku a sklápět lze jen opěradla. Pro zvětšení kufru můžete zadní sedadla vyklopit do kolmé polohy, stále však zabírají dost místa. Takže nezbývá než je vyháknout z úchytů, úplně vyndat a nechat v garáži. Potom ale přijdete o schopnost reagovat na aktuální potřebu přepravit více lidí a je potřeba dopředu plánovat. Pozor také při prohlídce na STK. Jestliže máte v technickém průkazu uvedených sedm míst, nesmíte si třetí řadu zapomenout doma – to se vám však u systému se sklápěním do podlahy nestane.
Naše poznatky
Při běžném redakčním testování jsme se setkali s většinou sedmimístných vozidel. Redakční postřehy jsou jednoznačné. Motoristům využívajícím hodně často třetí řadu doporučujeme prodloužené verze užitkových modelů, jakými jsou Volkswagen Caddy Maxi nebo Renault Kangoo Maxi. Vzadu nabízejí spoustu místa a výborně se do nich nastupuje. Dražší možností jsou tradiční zástupci středních MPV jako Ford Galaxy, Seat Alhambra či Volkswagen Sharan. Počítejte ale s tím, že budete muset sáhnout hlouběji do kapsy. Pro dobrý pocit, že v případě potřeby odvezete i více než pět lidí, stačí vybrat si ze široké nabídky kompaktních MPV. Terénní automobily a SUV nás o potřebě disponovat třetí řadou nepřesvědčily, protože mají většinou pohon všech kol, zabírající hodně místa.
Překvapivá realita
Při koupi sedmimístného vozu je potřeba přemýšlet hodně dopředu. Čtenář Luboš Čítek si v roce 2008 pořídil Peugeot 307 SW, protože často vyráželi na výlety v šesti lidech – s manželkou, dvěma dětmi a rodiči. Ojetý vůz podle jeho představ měl však sedadel pouze pět. Vybral si jej
tedy s představou, že si jedno sedadlo dokoupí třeba na vrakovišti. U Peugeotu 307 jsou místa ve druhé a třetí řadě stejná, o to menší problém v tom viděl. Realita jej ale překvapila – neporušená sedadla byl velký problém sehnat, a když už je na nějakém vrakovišti měli, odmítali prodat jeden kus. Buď ještě druhou řadu s třemi sedadly za 15 000 Kč, nebo nic. Nakonec trvalo čtyři roky, než pan Luboš našel na inzerát jedno za rozumných 2500 Kč. Naštěstí se děti zhruba do dvanácti let dozadu v pohodě vejdou, takže auto ještě původní plány rodiny naplní.
Model | Ceny od | Příplatek za 3. řadu | Objem kufru |
Audi Q7 | 1 413 000 Kč | 20 100 Kč | 330 l |
Citroën Berlingo Multispace | 374 900 Kč | 30 000 Kč | 100 l |
Citroën C4 Grand Picasso | 429 900 Kč | 15 000 Kč | 170 l |
Citroën C8 | 655 900 Kč | 26 000 Kč | 225-480 l |
Dacia Lodgy | 254 900 Kč | 15 000 Kč | 207 l |
Fiat 500L Living | 386 900 Kč | 20 000 Kč | 168 l |
Fiat Doblo Panorama | 314 450 Kč | 23 300 Kč | 133 l |
Fiat Freemont | 499 900 Kč | zdarma | 136 l |
Ford Galaxy | 679 990 Kč | zdarma | 308-435 l |
Ford Grand C-Max | 408 490 Kč | 18 500 Kč | 65 l |
Ford Grand Tourneo Connect | 527 270 Kč | 7 260 Kč | 322 l |
Ford S-Max | 648 490 Kč | 28 500 Kč | 285 l |
Chevrolet Captiva | 631 500 Kč | zdarma | 97 l |
Chevrolet Orlando | 368 000 Kč | zdarma | 101 l |
Kia Carens | 414 980 Kč | 15 000 Kč | 103 l |
Kia Sorento | 684 980 Kč | 20 000 Kč | 116 l |
Lancia Voyager | 972 900 Kč | zdarma | 934 l |
Land Rover Discovery | 1 279 575 Kč | 43 439 Kč | 280 l |
Mazda 5 | 562 900 Kč | zdarma | 158 l |
Mercedes-Benz GL | 1 801 690 Kč | zdarma | 300 l |
Mitsubishi Outlander | 750 000 Kč | zdarma | 128 l |
Mitsubishi Pajero LWB | 898 000 Kč | zdarma | 215 l |
Nissan Pathfinder | 734 000 Kč | zdarma | 190 l |
Nissan Qashqai+2 | 379 000 Kč | zdarma | 130 l |
Opel Combo Tour | 436 689 Kč | 22 264 Kč | 133 l |
Opel Zafira Classic | 329 900 Kč | zdarma | 140 l |
Opel Zafira Tourer | 425 300 Kč | 17 400 Kč | 152 l |
Peugeot 5008 | 391 000 Kč | 16 000 Kč | 213 l |
Peugeot 807 | 625 000 Kč | 26 000 Kč | 225 l |
Peugeot Partner Tepee | 360 000 Kč | 25 000 Kč | 100 l |
Renaul Grand Scenic | 409 900 Kč | 15 000 Kč | 208 l |
Renault Grand Espace | 844 900 Kč | zdarma | 456 l |
Renault Kangoo Maxi | 399 900 Kč | zdarma | 300 l |
Seat Alhambra | 666 900 Kč | 18 000 Kč | 267 l |
Toyota Land Cruiser | 1 209 900 Kč | 60 000 Kč | 104 l |
Toyota Land Cruiser V8 | 1 860 000 Kč | 50 000 Kč | 259 l |
Toyota Prius+ | 719 900 Kč | zdarma | 232 l |
Toyota Verso | 416 900 Kč | 17 000 Kč | 155 l |
Volkswagen Caddy Life | 373 279 Kč | 17 624 Kč | 190 l |
Volkswagen Caddy Life Maxi | 514 159 Kč | zdarma | 530 l |
Volkswagen Sharan | 851 900 Kč | 38 000 Kč | 300 l |
Volkswagen Touran | 529 000 Kč | 16 100 Kč | 121 l |
Dacia Lodgy
Na českém trhu nejlevnější sedmimístné osobní vozidlo. I přes celkem skromnou délku karoserie 4498 mm nabídne dostatečně prostorný interiér a ve třetí řadě slušné místo i pro dospělé cestující s výškou do 175 cm – příjemné jsou také rozměry sedáků a opěradel. Vyšší postavy už budou strádat v oblasti kolen, protože lodgy nemá posuvnou prostřední řadu a nemůže rozdělovat prostor podle aktuálních požadavků. Nízká cena se odráží na konstrukci vozu a variabilitě. Když se třetí řada sklopí, zabírá výraznou část kufru. Jde sice jednoduše vyjmout z vozu, ale potom musíte dopředu plánovat, zda ji budete potřebovat. V porovnání s ostatními modely této velikosti se nám líbil slušný přístup na třetí řadu, protože sedadla ve druhé řadě se hodně vyklápějí, a dále přiměřený kufr.
Prostor ve 3. řadě | |
Šířka minimální/maximální (mm) | 110/130 |
Výška od sedáku ke stropu (mm) | 91 |
Délka na nohy k předním opěradlům (mm) | 66 |
Délka/šířka sedáku ve 3. řadě (mm) | 44/49 |
Výška opěradla ve 3. řadě (mm) | 57 |
Velikost kufru za 3. řadou/2. řadou/max. (l) | 207/827/2617 |
Ceny od (Kč) | 254 900 |
Příplatek za 3. řadu (Kč) | 15 000 |
Citroën Grand C4 Picasso
Francouzský Citroën patří mezi tradiční výrobce kompaktních MPV, která mohou být vybavena třetí řadou sedadel. V současné generaci modelu C4 Picasso se o to stará provedení Grand s délkou karoserie 4597 mm a tradičně zajímavým designem. Příplatková zadní sedadla jsou ukryta v podlaze kufru a lze je jednoduchým pohybem vztyčit. Velikostí ale patří k nejmenším a dospělé osobě se na nich nebude sedět pohodlně – sedák je utopený hodně nízko, nepodepírá stehna a opěradlo je krátké, přestože by to prostorově neměl být problém. Prostřední řada má totiž podélně posunovatelná sedadla a ani 175 cm vysoký člověk neměl problém nastavit si je tak, aby mu v obou řadách zbyl před koleny dostatek místa pro pohodlnou jízdu. Nastupování patří k průměru, velikost kufru odráží celkové rozměry vozu a vlastně i hodnoty ostatních kompaktních MPV.
Prostor ve 3. řadě | |
Šířka minimální/maximální (mm) | 116/133 |
Výška od sedáku ke stropu (mm) | 86 |
Délka na nohy k předním opěradlům (mm) | 53/68 |
Délka/šířka sedáku ve 3. řadě (mm) | 37/37 |
Výška opěradla ve 3. řadě (mm) | 53 |
Velikost kufru za 3. řadou/2. řadou/max. (l) | 170/645–725/1843 |
Ceny od (Kč) | 429 900 |
Příplatek za 3. řadu (Kč) | 15 000 |
Volkswagen Caddy Maxi
V základním provedení caddy si musíte za třetí řadu sedadel připlatit, ale v prodloužené verzi Maxi ji dostanete ve standardní výbavě. Sice je v nabídce jen s motorizací 1.6 TDI/75 kW, což nákup výrazně prodražuje, ale věřte, že se máte na co těšit. I když je vůz dlouhý jen 4876 mm, nabídne
na třetí řadě pohodlné dvojkřeslo, dostatek místa i dospělým cestujícím ve všech směrech a navíc kufr se slušným objemem 530 litrů. Po vyjmutí zadních sedadel – bohužel je není kam složit a sklopit lze jenom opěradlo – se z Caddy Maxi stane doslova stěhovák. Ukotvení sedadel je pevnější, protože jsou velká, masivní a pohodlná. Nejde o žádné nouzové řešení, ale plnohodnotná křesla. Díky posuvným bočním dveřím, vysoké střeše a systému skládání sedadel v prostřední řadě se dozadu velmi dobře nastupuje. Pokud vám jde pouze o prostor a pohodlí pro cestující na třetí řadě, není v našem přehledu lepšího auta.
Prostor ve 3. řadě | |
Šířka minimální/maximální (mm) | 115/145 |
Výška od sedáku ke stropu (mm) | 98 |
Délka na nohy k předním opěradlům (mm) | 65 |
Délka/šířka sedáku ve 3. řadě (mm) | 44/49 |
Výška opěradla ve 3. řadě (mm) | 55 |
Velikost kufru za 3. řadou/2. řadou/max. (l) | 530/1350/3880 |
Ceny od (Kč) | 514 159 |
Příplatek za 3. řadu (Kč) | zdarma |
Lancia Voyager
Velká MPV plní požadavky na co nejvíce míst ve třetí řadě nejlépe. Na českém trhu mezi nimi vyčnívá Lancia Voyager, která se zrodila v konstrukční kanceláři značky Chrysler. I proto má „americké“ rozměry a s délkou karoserie 5218 mm se řadí mezi koráby evropských silnic. Původní je i rozmístění sedadel v konfiguraci 2 + 2 + 3, takže na zadní řadě má místo trojice cestujících. Vzhledem k proporcím karoserie se ale nemusejí bát o nedostatek prostoru. Dozadu se pohodlně vejdou i tři dospělí. Trojsedadlo je velké, pohodlné a po několika krocích se úplně schová v podlaze kufru. Podobný systém skládání mají pozice ve druhé řadě, takže vytvoření rovné a nízko položené plochy nic nebrání a s kapacitou 4100 l může konkurovat středním dodávkám. Lancia ale i po obsazení všech míst cestujícími pobere 934 l nákladu, což je úžasná hodnota. Navíc přístup k zadním sedadlům přes velké posunovací zadní dveře nemá téměř žádnou chybu.
Prostor ve 3. řadě | |
Šířka minimální/maximální (mm) | 124/159 |
Výška od sedáku ke stropu (mm) | 93 |
Délka na nohy k předním opěradlům (mm) | 63-72 |
Délka/šířka sedáku ve 3. řadě (mm) | 48/40 |
Výška opěradla ve 3. řadě (mm) | 59 |
Velikost kufru za 3. řadou/2. řadou/max. (l) | 934/2394/4100 |
Ceny od (Kč) | 972 900 |
Příplatek za 3. řadu (Kč) | zdarma |
Mitsubishi Outlander
Terénní auta většinou disponují dlouhou karoserií a v kufru často zbývá dost zbytečného místa. Proč tam tedy nepřipevnit další sedadla? Většina velkých SUV tak nabízí možnost dokoupit třetí řadu a zvýšit tím přepravní kapacitu na sedm míst. Nutno podotknout, že jde většinou o nouzové řešení. Mitsubishi Outlander drží svou tradici a sedm sedadel nabízí bez příplatku, přitom za cenu 750.000 Kč dostanete i pohon všech kol se vznětovým čtyřválcem. To je velmi dobrá nabídka. Díky posuvným sedadlům ve druhé řadě lze upravovat podle potřeby i místo pro cestující sedící na zadních sedadlech, která mají přijatelné rozměry a jednoduše je lze schovat do podlahy kufru. Prostoru nad hlavou ani na šířku není nazbyt, ale pro děti nebo osoby menšího vzrůstu dostačuje. V sedmimístné konfiguraci se za zadní sedadla vejde i náš testovací kufr s rozměry 56 x 38 x 20 cm. Přestože se při nastupování musela figurantka hodně snažit a ohýbat, zažili jsme u jiných SUV i horší chvilky.
Prostor ve 3. řadě | |
Šířka minimální/maximální (mm) | 101/134 |
Výška od sedáku ke stropu (mm) | 87 |
Délka na nohy k předním opěradlům (mm) | 49-74 |
Délka/šířka sedáku ve 3. řadě (mm) | 39/46 |
Výška opěradla ve 3. řadě (mm) | 50 |
Velikost kufru za 3. řadou/2. řadou/max. (l) | 128/667/1608 |
Ceny od (Kč) | 750 000 |
Příplatek za 3. řadu (Kč) | zdarma |