Test Auto.cz

Citroën Grand C4 Picasso AT – To je panečku automat!

14.3. 2014
Verdikt
 

Za zcela novou automatickou převodovku žádá Citroën příplatek umírněných 40.000 korun. V případě C4 Picasso s turbodieselem 2.0 BlueHDi má tento výdaj rozhodně smysl.

Citroën Grand C4 Picasso jsme otestovali už na podzim hned po uvedení na trh. Vůz v dnešním testu se liší jenom v pár ohledech – k novému turbodieselu 2.0 BlueHDi přidává automatickou převodovku a naopak mu chybí pár položek příplatkové výbavy. Proto se tentokrát zaměříme právě na ony rozdílné aspekty.

Euro 6 standardem

Přesto se sluší alespoň na úvod zopakovat pár slov k motoru. BlueHDi je firemní pojmenování vznětových agregátů, které splňují přísnou emisní normu Euro 6. Ta je striktní především u emisí NOx, a tak se BlueHDi od dosavadních HDi liší zejména instalací katalyzátoru SCR. Ten se nachází ve společném obalu s filtrem pevných částic pod podlahou vozu, podle tvrzení automobilky se v tomto zařízení odbourá 90 % oxidů dusíku a 99,9 % pevných částic. Kromě toho SCR přímo přispívá ke snížení spotřeby o 4 %, protože motor může pracovat v účinnějším režimu. Praktickou výhodou je také menší závislost spotřeby na zátěži motoru.

obrázek [600 x 402]  

K dalším modifikacím patří zvýšení komprese, nový tvar spalovací komory, odlehčení bloku, použití oleje 0W15, ale také inteligentní řízení průtoku oleje a chladicí kapaliny. Motor BlueHDi je celkově o sedm kilogramů lehčí a dostal systém start-stop, který vychází z technologie e-HDi s výkonným reverzibilním alternátorem (používá se místo startéru). Parametry 110 kW a 370 N.m jsou spíše konzervativní, Picasso však dostává slabší verzi motoru. Citroën má v záloze i provedení se 133 kW a 400 N.m, které se objeví například v modelu DS5.

Nová převodovka

Novinkou je také automatická převodovka Aisin AM6 III. Má větší rozsah převodů, častěji přemosťuje hydrodynamický měnič a umí řadit rychleji. Především ale umí spolupracovat se systémem start-stop, což je u klasického automatu poměrně složitý konstruktérský oříšek a zároveň v době neustálého tlaku na snížení normované spotřeby naprostá nezbytnost. Motor se vypíná až po úplném zastavení, přičemž restart trvá 400 ms, tedy poloviční čas proti klasickému startéru. Automatické nastartování prakticky zabere přesně tu dobu, která je potřebná k přesunutí pravé nohy z brzdy na pedál plynu.

obrázek [600 x 369]  

Stejně jako u předchozí generace Picassa se převodovka obsluhuje avantgardní páčkou nad volantem. Neobvyklé umístění voliče vyžaduje chvíli zvykání, problémem je spíše subtilní provedení plastové páčky v kombinaci s relativně velkou silou, která je potřeba pro její přesun mezi jednotlivými polohami. K dispozici je také manuální volba převodů (v režimech M i D) pomocí plastových páček pevně uchycených ke sloupku volantu. Toto řešení, typické pro Citroëny a Peugeoty, v principu připomíná například vozy Ferrari nebo Nissan GT-R. Zrovna v rodinném MPV by ale bohatě stačily decentní tlačítka nebo páčky na zadní straně volantu.

Automat se nebojí využít sílu motoru v nízkých otáčkách, a tak dálničních 130 km/h znamená otáčky na úrovni pouhých 2100 min-1. Tomu odpovídá průměrná spotřeba 7,5 l na 100 km, vzhledem k efektivitě motoru i převodovky se ale v běžných rychlostech na vyšší průměry jen tak nedostanete. Ve městě totiž Picasso spotřebuje do sedmi litrů a mimo město není problém jezdit s průměrem pod šest litrů na 100 kilometrů.

Podvozek a interiér

Jízdní vlastnosti se mezigeneračně zlepšily. Picassu příliš nevyhovují ostré nerovnosti, které přejíždí hlučně a neklidně, v zatáčkách se ale naklání jenom umírněně a poslušně drží zvolenou stopu. Problémem jsou pouze náznaky nervozity na dálnici, když se do dlouhé karoserie opře boční vítr.

TEST Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi – Dobře našlápnuto

Progresivní interiér jsme už dobře popsali dříve, proto test zakončíme jen krátkým ohlédnutím. Revoluční pojetí s dotykovou obrazovkou, která ovládá většinu funkcí (navigaci, audio, ale i třeba klimatizaci), nemusí sednout každému, nám se ale líbí. Citroën se dokázal odlišit od ostatních, navíc přidává výborný výhled, prostornou kabinu a bohatou výbavu. Sedmimístnou konfiguraci berte jako nouzovou, ale tři rovnocenná sedadla v druhé řadě s dostatkem prostoru pro nohy a 725 litrů zavazadlového prostoru jsou silnými trumfy v boji s ostatními rodinnými vozy.

obrázek [600 x 294]  

Závěr

Spojení dvoulitrového turbodieselu a automatu je nejdražším pohonem nového Citroënu Grand C4 Picasso, současně je ale také tou nejlepší možností, co si do tohoto modelu objednat. Motor se 110 kW je úsporný a nově navržená převodovka patří k těm nejlepším mezi konkurenty co do komfortu i logiky řazení. K pohodovému zaměření Picassa navíc automat tak nějak sedí více…

Nejlevnější verze modelu414.900 Kč (1.6 VTi/88 kW Attraction)
Základ s testovaným motorem560.900 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW Tendance)
Testovaný vůz s výbavou770.800 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW AT Exclusive)

Plusy

  • Místo v podélném směru
  • Velikost zavazadlového prostoru (5 míst)
  • Spotřeba málo závislá na stylu jízdy
  • Kultivovanost běhu motoru
  • Komfort a logika řazení automatu

Minusy

  • Nízko položené sedáky zadních sedadel
  • Stísněný prostor v třetí řadě
  • Pestrobarevné displeje mimo zorné pole řidiče mohou odpoutávat pozornost
  • Komfort tlumení na ostrých nerovnostech
  • Méně přehledný tvar přední části karoserie
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën Grand C4 Picasso AT

Cena v základní výbavě: 560 900 Kč Cena v testované výbavě: 770 800 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, 3x Isofix v zadních sedadlech, ESP, kontrola trakce, asistent rozjezdu do kopce, elektronická parkovací brzda, kontrola mrtvého úhlu, přední a zadní parkovací čidla + kamera, aktivní tempomat s omezovačem rychlosti, stop & start, bezklíčový přístup a startování, dvouzónová klimatizace, mlhovky s přisvětlováním do zatáček, dešťové čidlo, dotykový 7“ displej, autorádio s MP3, bluetooth konektivita, opěrka nohou u spolujezdce, elektrická sedadla s masážní funkcí, čalounění látka/kůže, litá 17” kola atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+14.900,-), Multimedia Plug & Play: přehrávač DVD, 2x samostatné barevné obrazovky, 2x bezdrátová sluchátka, ovládací panel na zadní straně středové konzoly (+20.000,-), Pack Park Assist 360: Pack Park Assist, Vision 360 (4 kamery umožňující panoramatický záběr okolí vozu), ostřikovače světlometů (+12.000,-), Pack Drive Assist: Systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu AFIL, automatické dálkové světlomety, aktivní bezpečnostní pásy vpředu s reverzibilním předpínačem, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou (+8.000,-), Pack Family (sedmimístné provedení): 2 samostatná a stejně široká sedadla ve třetí řadě sklopná do podlahy, posuvná sedadla ve druhé řadě, pevné sklopné krycí desky na zadní straně sedadel druhé řady, výdechy klimatizace pro třetí řadu sedadel, přenosná samonabíjecí kapesní svítilna v zavazadlovém prostoru, 2x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu ve třetí řadě, 2x výškově nastavitelné opěrky hlavy pro sedadla ve třetí řadě (+15.000,-).

Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí

Tvrdě proti Rusku, zavelel americký Kongres a schválil…

Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích

Rok od spuštění vládního podpůrného programu pro…

Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

 

Štítky Citroën Testy MPV

Technické údaje
Motor Citroën Grand C4 Picasso AT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 4.1 / 4.5
Emise CO2:117
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 725 / 1843
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1635 / 645
Rozměr pneu:205/55 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4597
b) šířka (mm): 1826
c) výška (mm): 1634
d) rozvor (mm): 2840
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 480
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën Grand C4 Picasso AT – To je…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 






 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Měla k tomu vážný důvod! Pavla Tomicová (55), která se na tiskovce k novému seriálu ČT Trapný padesátky…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

O Romech se přece nesmí psát špatně!

O Romech se přece nesmí psát špatně!

Napsal jsem sloupek, takovou impresi, že po Ostravě se procházejí agresívní tlupy Romů, obklopené houfy řvoucích…

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…