TEST Dacia Lodgy Stepway Outdoor 1.6 – Stylařem za pár korun
Design, interiér
Když jsem vloni testovat nejluxusnější možnou verzi Dacie Logan MCV, s ohledem na to, kolik stojí, jsem z ní měl vcelku dobrý pocit, jakkoli to „na hvězdičky“ úplně slavně nedopadlo. Co se dá dělat, rumunská značka prostě hraje vlastní sport. Nicméně pro velký úspěch tu teď mám na test další dacii, která se na naše rendez-vous pěkně nastrojila.
Uznejte sami – když je něco prezentováno jako limitovaná série, tak to má svojí váhu, jakkoli nevím, jestli zrovna u zákazníků Dacie, navíc je otázkou, čím je vlastně tato edice limitována. Ale bez jízlivosti – vezmeme-li v úvahu, že je výchozí lodgy nemá zrovna sexy křivky, Stepway Outdoor představuje opravdu dramatické zlepšení. Nová maska chladiče v kombinaci s nástavci nárazníku a offroadovým „lipem“ působí výrazně drsněji, což jinak „olízané“ karoserii propůjčí modernější „look“ a plastové nástavce blatníků zase trochu rozbijí neutěšenou masu víceméně jednolité masy plechu. Sice se tím ještě umocnil efekt v karoserii zapadlých kol, ale vzhledem k tomu, že šestnáctipalcové tmavé ráfky mají pěkný design, také zde jsou provedené změny „do plusu“. K lepšímu pocitu přispívají také barevně odlišená zrcátka a střešní ližiny, která vůz také trošku ozvláštní.
Protože velké výkroje blatníků i větší světlá výška už jsou u lodgy standardem, „off-roadový" efekt verze Stepway Outdoor působí vcelku komplexně, což podtrhuje ještě imitace ochranného spodního krytu zadního nárazníku a masivní plastové ochrany bočních dveří. Za sebe musím říct, že to je dobrá práce.
Příjemným překvapením je na poměry Dacie i interiér. Polokožen(kov)á sedadla s kontrastním oranžovým šitím (prý je to „měděná“) mají pěkný design čalounění, stejná oranž…měděná se objevuje i na výdeších ventilace a rámečku středového panelu, vyvedeného v lesklém černém plastu, jenž masu palubní desky příjemně oživí, displej infotainmentu je v ještě akceptovatelné výšce a snadno se ovládá a na čtyřramenný volant se nastěhoval matný chrom.
Prostě a jednoduše – tohle je nejlepší interiér dacie, v jakém jsem kdy seděl. Sice to stále je k nejbližší konkurenci ještě tak dvě generace zpátky, ale už jsme alespoň ve druhém tisíciletí... Po usednutí se ukazuje, že sedadla jsou široká, pohodlná, byť jen s náznakem bočního vedení, řazení pětistupňového manuálu je klasický renault před pár lety, takže trošku delší, trošku kostrbatější a trošku s vůlemi, nicméně přesné a... přijatelné. Volant se dobře drží, potěší schránka v horní části palubky a přehledné přístroje.
Naopak ergonomie ovladačů ventilace je bídná, na tak kvůli jim samotným, ale z důvodu jejich umístění příliš nízko. Zaskočila mě také reakce displeje na zařazení zpátečky, než se na něm objevil obraz couvací kamery, zpravidla už jsem měl vycouváno. Ale to jsou všechno drobnosti, podstatné je, že je vpředu, ale i vzadu místa ve všech směrech tak akorát (nad hlavou pak více než to), takový o třídu větší scénic může jen tiše závidět. Když vezmeme v úvahu, že technicky vzato je lodgy trošku přerostlé malé MPV, je slušná i nabídka místa v příčném směru, i když tři dětské sedačky do druhé řady nedostanete, je tedy také spíše 4+1místné.
Posádka s sebou ovšem na výlet či dovolenou může vzít, co ji napadne, kufr o objemu 827 litrů je prostě gigantický a posouvá lodgy na úplně jinou úroveň. A to si ještě můžete v nabídce příslušenství přikoupit 400litrový střešní box…
Motor, jízdní vlastnosti
Na Lodgy s motorem 1,6 l se 75 kW a 156 N.m jsem zprvu hleděl poněkud nedůvěřivě, ovšem s ohledem na to, že auto váží jen necelých 1200 kg a má docela krátké zpřevodování pětistupňového manuálu, jsem byl nakonec příjemně překvapen. Vůz dynamicky předčil moje očekávání, při dvoumístném obsazení má překvapivě slušnou dynamiku už od středního pásma otáček a má příjemnou výkonovou špičku, pokud by se tedy některý z majitelů v budoucnu rozhodl podívat se za hranici 3000 otáček.
Obávám se však, že i přes jeho snahu by motor 1.2 TCe byl pro potřeby „esúvéčkového“ lodgy vhodnější a překvapuje mě, že Stepway Outdoor tuto možnost nenabízí, jeho 190 N.m by zvládlo i vyšší zatížení při plném obsazení a zaplnění kufru. Příjemný pocit z motoru ale skončí při tankování. Na dálnici totiž lodgy točí ve 130 km/h zhruba 3800 otáček a spaluje strašidelných 9,9 l benzinu a nijak slavné to není ani při devadesátce, kdy požaduje při 2600 otáčkách 6,4 litru benzinu.
Malé plus pak má šestnáctistovka za odhlučnění, hluk sice do kabiny proniká, ale drží se v rozumných mezích a z celkové úrovně ruchů od podvozku a obtékajícího vzduchu nijak nevyčnívá.
Dacie nemívají zrovna v hledáčku jízdní vlastnosti, spíše sází na komfort, což je dáno zemí původu a kvalitou tamních silnic a auta z toho benefitují i na našich špatných asfaltkách. Lodgy Stepway Outdoor se ale standardům značky trošku vymyká. Možná na to mají vliv šestnáctipalcová kola, ale především jde o nutnost, danou vyšší stavbou karoserie, tužší naladění je jedinou možností, jak zajistit alespoň nějaké jízdní vlastnosti.
A Dacii se povedlo najít opravdu slušný kompromis. Co rozhodně překvapí, jsou jízdní vlastnosti, lodgy se v zatáčkách naklání jen minimálně, ochotně zatáčí a dá se s ním na kvalitním povrchu jezdit o dost svižněji, než byste si vůbec pomysleli. Dokonce si myslím, že šasi má na víc, než si myslí systém jízdní stability, jenž zasahuje na můj vkus poměrně brzo, ale s ohledem na celkové pojetí auta v tom nevidím problém, majitelům kontrolka na palubce blikne zřídkakdy.
Když k tomu přidáme příjemné „dodávkové“ řízení se spoustou zpětné vazby, může být jízda s lodgy dokonce zábava, jakkoli je občas trošku nepřesné. Na nerovném povrchu se pak v tom všem vrtění a škubání malinko ztrácí přehled o tom, co vlastně dělají kola. Ale opět – bavíme se stále o lowcostovém MPV…
Nejlepší na tom ale je, že schopnosti na silnici nebyly vykoupeny tvrdým podvozkem. Ano, tohle lodgy je tužší, než ostatní dacie, ale běžné nerovnosti zvládá pohlcovat dobře. Problémy mají tlumiče jen na špatném povrchu se sérií nedokonalostí, tam trošku nestíhají a (prázdné) auto začne být trošku neklidné. Na větších výtlucích ovšem už poměrně výrazně rázuje. Potěší i subjektivně dostatečně účinné brzdy s rychlým nástupem a dobrým dávkováním účinku.
Závěr
Popravdě řečeno mě Dacia Lodgy Stepway Outdoor příjemně překvapila. Změny designu karoserie pomohly přidat unylému a disproporčnímu autu trochu „šťávy“ a drobnosti v interiéru zlepšily vnímání i v této oblasti, přičemž prostornost a praktičnost zůstává. Podvozek je zdařilým kompromisem mezi jízdními vlastnostmi a komfortem a motor zajišťuje autu příjemnou dynamiku.
Jedinou skutečnou slabinou rumunského vozu s marockým pasem je vysoká spotřeba benzinu, ovšem uvážíme-li, jaké užitné vlastnosti vůz nabízí za částku jen lehce převyšující 300 tisíc korun, s tím lze myslím vcelku dobře žít. Osobně bych si už asi nezvykl na absenci automatické klimatizace, ale jinak nemám s lodgy naprosto žádný problém. Méně náročný zákazník nemusí mít obavy, že by musel přistupovat na nekonečnou řadu kompromisů, ba co víc, za směšné peníze dostane komplexnější auto, než jaké nabízí za mnohonásobně víc renomovanější konkurence.
Nejlevnější verze modelu | 224.900 Kč (Access 1,6 SCe 75 kW) |
Základ s testovaným motorem | 224.900 Kč (Access 1,6 SCe 75 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 305.900 Kč (Stepway Outdoor 1,6 SCe 75 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 332.200 Kč (Stepway Outdoor 1,6 SCe 75 kW) |
Plusy
- Prostorné rodinné auto
- Slušné jízdní vlastnosti a komfort
- Přijatelná dynamika motoru
Minusy
- Lacině působící interiér
- Absence automatické klimatizace
- Spotřeba benzinu
Foto: Petr Homolka