Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Lodgy Stepway Outdoor 1.6 – Stylařem za pár korun

Michal Fokt
Diskuze (50)
Co se dneska tváří jako SUV, to je cool, tak proč ne kompaktní rumunské MPV? Navíc může být vaše za tři stovky…


Design, interiér


Když jsem vloni testovat nejluxusnější možnou verzi Dacie Logan MCV, s ohledem na to, kolik stojí, jsem z ní měl vcelku dobrý pocit, jakkoli to „na hvězdičky“ úplně slavně nedopadlo. Co se dá dělat, rumunská značka prostě hraje vlastní sport. Nicméně pro velký úspěch tu teď mám na test další dacii, která se na naše rendez-vous pěkně nastrojila.

Uznejte sami – když je něco prezentováno jako limitovaná série, tak to má svojí váhu, jakkoli nevím, jestli zrovna u zákazníků Dacie, navíc je otázkou, čím je vlastně tato edice limitována. Ale bez jízlivosti – vezmeme-li v úvahu, že je výchozí lodgy nemá zrovna sexy křivky, Stepway Outdoor představuje opravdu dramatické zlepšení. Nová maska chladiče v kombinaci s nástavci nárazníku a offroadovým „lipem“ působí výrazně drsněji, což jinak „olízané“ karoserii propůjčí modernější „look“ a plastové nástavce blatníků zase trochu rozbijí neutěšenou masu víceméně jednolité masy plechu. Sice se tím ještě umocnil efekt v karoserii zapadlých kol, ale vzhledem k tomu, že šestnáctipalcové tmavé ráfky mají pěkný design, také zde jsou provedené změny „do plusu“. K lepšímu pocitu přispívají také barevně odlišená zrcátka a střešní ližiny, která vůz také trošku ozvláštní.

Protože velké výkroje blatníků i větší světlá výška už jsou u lodgy standardem, „off-roadový" efekt verze Stepway Outdoor působí vcelku komplexně, což podtrhuje ještě imitace ochranného spodního krytu zadního nárazníku a masivní plastové ochrany bočních dveří. Za sebe musím říct, že to je dobrá práce.

Příjemným překvapením je na poměry Dacie i interiér. Polokožen(kov)á sedadla s kontrastním oranžovým šitím (prý je to „měděná“) mají pěkný design čalounění, stejná oranž…měděná se objevuje i na výdeších ventilace a rámečku středového panelu, vyvedeného v lesklém černém plastu, jenž masu palubní desky příjemně oživí, displej infotainmentu je v ještě akceptovatelné výšce a snadno se ovládá a na čtyřramenný volant se nastěhoval matný chrom.

dacia testy dodavky dacia testy dodavky  

Prostě a jednoduše – tohle je nejlepší interiér dacie, v jakém jsem kdy seděl. Sice to stále je k nejbližší konkurenci ještě tak dvě generace zpátky, ale už jsme alespoň ve druhém tisíciletí... Po usednutí se ukazuje, že sedadla jsou široká, pohodlná, byť jen s náznakem bočního vedení, řazení pětistupňového manuálu je klasický renault před pár lety, takže trošku delší, trošku kostrbatější a trošku s vůlemi, nicméně přesné a... přijatelné. Volant se dobře drží, potěší schránka v horní části palubky a přehledné přístroje.

Naopak ergonomie ovladačů ventilace je bídná, na tak kvůli jim samotným, ale z důvodu jejich umístění příliš nízko. Zaskočila mě také reakce displeje na zařazení zpátečky, než se na něm objevil obraz couvací kamery, zpravidla už jsem měl vycouváno. Ale to jsou všechno drobnosti, podstatné je, že je vpředu, ale i vzadu místa ve všech směrech tak akorát (nad hlavou pak více než to), takový o třídu větší scénic může jen tiše závidět. Když vezmeme v úvahu, že technicky vzato je lodgy trošku přerostlé malé MPV, je slušná i nabídka místa v příčném směru, i když tři dětské sedačky do druhé řady nedostanete, je tedy také spíše 4+1místné.


Posádka s sebou ovšem na výlet či dovolenou může vzít, co ji napadne, kufr o objemu 827 litrů je prostě gigantický a posouvá lodgy na úplně jinou úroveň. A to si ještě můžete v nabídce příslušenství přikoupit 400litrový střešní box…

Motor, jízdní vlastnosti


Na Lodgy s motorem 1,6 l se 75 kW a 156 N.m jsem zprvu hleděl poněkud nedůvěřivě, ovšem s ohledem na to, že auto váží jen necelých 1200 kg a má docela krátké zpřevodování pětistupňového manuálu, jsem byl nakonec příjemně překvapen. Vůz dynamicky předčil moje očekávání, při dvoumístném obsazení má překvapivě slušnou dynamiku už od středního pásma otáček a má příjemnou výkonovou špičku, pokud by se tedy některý z majitelů v budoucnu rozhodl podívat se za hranici 3000 otáček.

Obávám se však, že i přes jeho snahu by motor 1.2 TCe byl pro potřeby „esúvéčkového“ lodgy vhodnější a překvapuje mě, že Stepway Outdoor tuto možnost nenabízí, jeho 190 N.m by zvládlo i vyšší zatížení při plném obsazení a zaplnění kufru. Příjemný pocit z motoru ale skončí při tankování. Na dálnici totiž lodgy točí ve 130 km/h zhruba 3800 otáček a spaluje strašidelných 9,9 l benzinu a nijak slavné to není ani při devadesátce, kdy požaduje při 2600 otáčkách 6,4 litru benzinu.

dacia testy dodavky dacia testy dodavky  

Malé plus pak má šestnáctistovka za odhlučnění, hluk sice do kabiny proniká, ale drží se v rozumných mezích a z celkové úrovně ruchů od podvozku a obtékajícího vzduchu nijak nevyčnívá.

Dacie nemívají zrovna v hledáčku jízdní vlastnosti, spíše sází na komfort, což je dáno zemí původu a kvalitou tamních silnic a auta z toho benefitují i na našich špatných asfaltkách. Lodgy Stepway Outdoor se ale standardům značky trošku vymyká. Možná na to mají vliv šestnáctipalcová kola, ale především jde o nutnost, danou vyšší stavbou karoserie, tužší naladění je jedinou možností, jak zajistit alespoň nějaké jízdní vlastnosti.

A Dacii se povedlo najít opravdu slušný kompromis. Co rozhodně překvapí, jsou jízdní vlastnosti, lodgy se v zatáčkách naklání jen minimálně, ochotně zatáčí a dá se s ním na kvalitním povrchu jezdit o dost svižněji, než byste si vůbec pomysleli. Dokonce si myslím, že šasi má na víc, než si myslí systém jízdní stability, jenž zasahuje na můj vkus poměrně brzo, ale s ohledem na celkové pojetí auta v tom nevidím problém, majitelům kontrolka na palubce blikne zřídkakdy.

dacia testy dodavky dacia testy dodavky  

Když k tomu přidáme příjemné „dodávkové“ řízení se spoustou zpětné vazby, může být jízda s lodgy dokonce zábava, jakkoli je občas trošku nepřesné. Na nerovném povrchu se pak v tom všem vrtění a škubání malinko ztrácí přehled o tom, co vlastně dělají kola. Ale opět – bavíme se stále o lowcostovém MPV…

Nejlepší na tom ale je, že schopnosti na silnici nebyly vykoupeny tvrdým podvozkem. Ano, tohle lodgy je tužší, než ostatní dacie, ale běžné nerovnosti zvládá pohlcovat dobře. Problémy mají tlumiče jen na špatném povrchu se sérií nedokonalostí, tam trošku nestíhají a (prázdné) auto začne být trošku neklidné. Na větších výtlucích ovšem už poměrně výrazně rázuje. Potěší i subjektivně dostatečně účinné brzdy s rychlým nástupem a dobrým dávkováním účinku.

Závěr


Popravdě řečeno mě Dacia Lodgy Stepway Outdoor příjemně překvapila. Změny designu karoserie pomohly přidat unylému a disproporčnímu autu trochu „šťávy“ a drobnosti v interiéru zlepšily vnímání i v této oblasti, přičemž prostornost a praktičnost zůstává. Podvozek je zdařilým kompromisem mezi jízdními vlastnostmi a komfortem a motor zajišťuje autu příjemnou dynamiku.


Jedinou skutečnou slabinou rumunského vozu s marockým pasem je vysoká spotřeba benzinu, ovšem uvážíme-li, jaké užitné vlastnosti vůz nabízí za částku jen lehce převyšující 300 tisíc korun, s tím lze myslím vcelku dobře žít. Osobně bych si už asi nezvykl na absenci automatické klimatizace, ale jinak nemám s lodgy naprosto žádný problém. Méně náročný zákazník nemusí mít obavy, že by musel přistupovat na nekonečnou řadu kompromisů, ba co víc, za směšné peníze dostane komplexnější auto, než jaké nabízí za mnohonásobně víc renomovanější konkurence.

dacia testy dodavky dacia testy dodavky  

Nejlevnější verze modelu224.900 Kč (Access 1,6 SCe 75 kW)
Základ s testovaným motorem224.900 Kč (Access 1,6 SCe 75 kW)
Testovaný vůz bez příplatků305.900 Kč (Stepway Outdoor 1,6 SCe 75 kW)
Testovaný vůz s výbavou332.200 Kč (Stepway Outdoor 1,6 SCe 75 kW)

Plusy

  • Prostorné rodinné auto
  • Slušné jízdní vlastnosti a komfort
  • Přijatelná dynamika motoru

Minusy

  • Lacině působící interiér
  • Absence automatické klimatizace
  • Spotřeba benzinu

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (50)
Dacia Lodgy Stepway Outdoor 1.6
Cena základní sestavy 305 900 Kč
Výbava základní sestavy Disky kol z lehké slitiny, střešní ližiny, ABS, stabilizační systém, čelní a boční airbagy vpředu, posilovač řízení, palubní počítač, omezovač rychlosti,tempomat, mlhové světlomety, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické stahování předních oken, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, dělená zadní sedadla, dotykový multimediální navigační systém MEDIA NAV s rádiem, USB, Bluetooth handsfree a navigací a další. Kč
Cena testované sestavy 332 200 Kč
Výbava testované sestavy 16“ kola Dark Metal (12.000,-), Metalíza (12.900,-), el. Ovládání zadních oken (3000,-), vyhřívání předních sedadel (6000,-), zadní parkovací senzory a kamera (5000,-), mapy Evropa (3000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 156 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.2 / 6.1
Emise CO2: 139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 827 / 2617
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1261 / 554
Rozměr pneu: 195/55 R16
Dacia Lodgy Stepway Outdoor 1.6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4498
b) šířka (mm): 1751
c) výška (mm): 1682
d) rozvor (mm): 2810
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1080
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
27. 10. 2017 17:22
Re: na nejake aktivity v prirode
mal som Logana MCV ktorý má teraz najazdené 250tis. km, prerobené na plyn a motor stále šlape ako hodinky.....len treba dať namontovať domazávanie ventilov
8. 10. 2017 12:22
1.6 benzín prerobiť na LPG...
... tento motor je ideálne prerobiť na LPG a potom už sa nestarať, akú má spotrebu :yes:
Ináč 9,9l/100km pri 130-ke je dosť veľa, na mojej bývalej Accordke Tourer 2.4 140kW s automatom som mal aktuálnu na rovinke pri 132km/h podľa GPS 8,5l/100km.
26. 5. 2017 16:00
Ještě dodatek o spotřebě
Mám pořád vypnutý ECO režim, jinak by to auto nejelo... lze jednoduchým stisknutím tlačítka aktivovat.
26. 5. 2017 15:28
MOTOR
Nevím co někteří myslí slabý motor.. je tam motor 1.6 SCE....75kw, který je podobný ve většině ojetinách v bazarech dostupných..

Je možné že někteří jsou zvyklý na 1.6 které mají okolo 100kw... tak to je jiná písen, ale pro běžného uživatele který naloží auto dospělými lidmi jede uplně normálně jak kerékoliv auto s podobným motorem a výkonem.... je FAKE že nejde autem předjíždět... trošku se sníží výkon... ale fabie HTP předjížím normalne a spotřeba furt okolo 7l
26. 5. 2017 15:23
SPOTŘEBA,ÚČELNOST,CENA
Dobrý den, mám auto koupeno 2016.
Rálné čísla spotřeby. Pokud jezdím bez klimy tak nepřekročím 7,1 L/100km a to auto nešetřím na okreskách ani na dálnici. Ať je naložené či nikolov. Účelnost, jsme mladá rodinna, která si kladla za důraz, spolehlivý, jednoduchý motor:1.6SCe 75kW,velký prostor jako mají vetší MPV, nové a levné auto... prostě IKEA... Je pravda že auto má tvrdé, ale dobře umyvatelné plasty. V základu má EKO pneumatiky, je potřeba neřezat zatáčky smykem, člověk sleví s komfortu prémiových vozů tak dostane DACII jako supr volbu na přesun z místa A do B.

Př.: Pokud má člověk omezený rozpočet a nechce mít budoucí ojetinu jako pokladničku, či pokud nemá možnost kupovat prověřenou ojetinu z dobrých rukou je toto auto IDEÁLNÍ volba.

Předchozí auta: Opel Zafira B 1.6 ,VW POLO 1.4 ,WV GOLF 1.9 TDI, WV PASSAT 2.0 TDI. Hlavně do aut typu TDI je pravda že jsem jezdi +- 5l/100km ale většinou měly moc nalítáno a je to pak drahá pokladnička. Rodinna se rozrostla a bylo třeba sáhnout TIP- ojetý VW SHARAN za 200t. - je to premiové auto ale hodně jeté, takže pokladnička. Dacia mě stalá 260t., je velikostně podobně velká (+,-) ale nová!!!