Škoda 440: Spartak slaví šedesáté narozeniny

 

Škoda 440 se stala v padesátých letech minulého století nesplněným a neplnitelným snem mnoha našich motoristů. Koupili si ji až později jako ojetinu. Právě slaví šedesátiny.

Spartak měl být původně pouze tzv. „mezitypem lidového vozu“. Jednalo se vlastně o nástupce poválečné řady 1101/102, která vycházela ještě z Popularu. Nakonec se dočkal jedné velké modernizace a ve výrobě vlastně vydržel až do začátku 70. let. Ale nepředbíhejme. Název Spartak byl prapůvodně oficiálním a nesla jej kromě prototypů také ověřovací série. Včetně prvního vůbec vozu představeného 19. prosince 1953 u příležitosti 69. narozenin prezidenta Antonína Zápotockého.

Úvodní exemplář z nulté série byl veřejnosti prezentován 1. května 1954, proto v titulku zmiňované šedesátiny. Místem debutu se stala prvomájová manifestace ve „městě automobilů“. Patřilo to ke koloritu tehdejší, pro část národa velmi neveselé doby a nebylo ničím neobvyklým. Proč ale nepřežilo jméno Spartak.? Tehdejší AZNP (Automobilové závody, národní podnik) se nakonec vrátily k předválečnému kódování: první číslo znamenalo počet válců, druhé pak výkon v koňských silách. Panovaly totiž obavy z možných soudních sporů s nizozemským výrobcem mopedů a malých motocyklů Sparta. Už tedy žádný Spartak, ba dokonce ani Rival, ale Škoda 440. Přezdívka však dvoudveřovému čtyřmístnému a na svou dobu elegantnímu tudoru už zůstala a používá se dodnes.

Čtyřválec OHV objemu 1089 cm3 dával 29 kW, jeho kořeny ale sahaly také až k Popularu. Podvozek tvořil páteřový rám, centrální nosná roura a výkyvné polonápravy odpružené příčnými půleliptickými listovými pery. Jednalo se o vůz klasické koncepce čtyřstupňová převodovka přenášela sílu na zadní kola. Vládní nařízení říkalo, že 80 % součástí musí pocházet z předchozího modelu, takže „osvědčená“ řešení použita být musela.

Sériová produkce byla zahájena až koncem léta roku 1955. To už měla novinka za sebou lednový debut v Bruselu, ovšem ve vyšperkovaném provedení s názvem Orlík. Cena standardní verze 27.450 Kčs byla mimo finanční možnosti většiny tehdejších československých motoristů, průměrný plat tehdy dosahoval zhruba 1200 korun, ale například dělníci po vyučení měli sotva polovinu. Navíc byl potřeba poukaz, který vydávala hlavně odborová organizace. Je jasné, že zájemce o koupi musel mít ten správný kádrový profil a navíc ještě našetřené peníze na složení depozitu ve výši dvou třetin vozu. Pro ty, kteří se nelíbili, tu byl ještě volný trh, ovšem s dvouletou čekací lhůtou a cenou 38 tisíc korun! Domácí klientela dostávala zpočátku jen chudě vybavené exempláře bez topení a se smaltovanými doplňky místo chromovaných, exportních kusů bylo málo.

Od března 1957 se však vyráběla i pro československý trh verze s lepší výbavou. V létě se objevila výkonnější Škoda 445 s agregátem 1221 cm3/33 kW ze „sedanů“ typu 1201, která se lišila zvenčí pouze přídí. Spartaků bylo nakonec vyrobeno 75,4 tisíce ve slabším a necelých 9,4 tisíce v silnějším provedení. Více než tisícovka z nich putovala až za Atlantik, do USA! Nezapomínejme ani na úhlednou otevřenou čtyřistapadesátku s plátěnou střechou. Prototyp 440 Sport byl vystavován už v září 1956 v Brně, ten měl ale ještě vzadu klasické vypouklé víko zavazadelníku z dvoudveřových modelů s pevnou střechou, které se k zaměření vozu moc nehodilo. Neměli bychom vynechat ani stejně starý prototyp se sklolaminátovými „šaty“ z vysokomýtské Karosy. Sériová Škoda 450 se v Kvasinách začala stavět v květnu 1958, díky montáži dvou spádových karburátorů měla zvýšený výkon čtyřválce 1,09 l na necelých 37 kW. Dnes je opravdu vzácná,celková produkce totiž jen o desítku kusů přesáhla tisícovku.

Největší modernizace přišla na řadu v lednu roku 1959, kdy se objevila nová lichoběžníková přední náprava s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, listová pera zůstala pouze vzadu, ale byla zesílena, jediný svazek nahradily dva. Nyní oválné přední masce chyběly dříve typické „vousky“. Mladoboleslavští se rozhodli i pro nové názvy, ze Škody 440 se stala Octavia, výkonnější provedení se jmenovalo Super. Půvabná otevřená 450 s možností laminátového hardtopu se proměnila ve Felicii. Později se postupně objevily i modely Touring Sport s dvoukarburátorovými motory 1,09 a 1,22 litru, stejně jako Felicia Super, ta výhradně s větší pohonnou jednotkou. Mimochodem, levnější verze Octavií se v SRN a Rakousku prodávaly pod názvem Popular, v Belgii jako Spartia. Kariéra tudorů a kabrioletů skončila v dubnu, respektive červnu 1964. To už nový závod chrlil první embéčka s motory vzadu. Octavií se rozjelo do světa 220,5 tisíce, Felicií necelých 14,9 tisíce.

Felicia je sice mnohdy nazývána roadsterem, ale na zadní nouzovou lavici se vešly děti. Nadále se však už od léta 1961 vyrábělo kombi, jehož produkce byla zastavena po několika technických i vzhledových modifikacích až v prosinci 1971 po více než šestnácti letech s konečným účtem přes 50,2 tisíce exemplářů. Přitom měl být tento vůz jen dočasným řešením. Nakonec jich brány továren v Mladé Boleslavi a Kvasinách (zde se rodily hlavně kombíky) opustilo dohromady skoro 372 tisíc, z toho 86 tisíc původních modelů 440/445/450. V obou „generacích“ existovaly i pick-upy, sloužily však výhradně interním potřebám automobilky a rozvážely materiál po hlavním závodě.

Octavie i Felicie jsou zatím na veteránských srazech vidět v hojném počtu. Do dnešních dnů ale přežily jen necelé dvě tisícovky Spartaků, tedy konkrétně modelů 440. Ceny pojízdných aut se podle informací Sdružení automobilového průmyslu (SAP) pohybují mezi 60 a 80 tisící korunami, ale za vůz ve špičkovém stavu zájemce zaplatí i 150 tisíc. U něj nesmí chybět „bižuterie“, tedy drobnosti, které ho odlišují od Octavií.

VETERÁN.AUTO.CZ: Škoda 440 - Od Spartaku k Octavii Super

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

 
Zdroj: ČTK, SAP, Automobil Revue

Štítky Škoda Octavia Malé vozy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Škoda 450: Předchůdce slavné Felicie debutoval před 60 lety Škoda 450: Předchůdce slavné Felicie debutoval před 60 lety

Sportovní Felicii, půvabný sportovní kabriolet zná každý.…

 



 
Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Dnes 16:45

Malinký roadster S800 nebyl v rozporu se zažitým názorem tím úplně prvním automobilem japonské značky. Tato pocta náleží vozu z přesně opačného spektra nabídky, a sice drobnému pick-upu T360.




Blesk.cz

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez šatů a nemohou si to vynachválit!

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez…

Tenhle pár je senzací internetu! Nicka a Lins z Belgie cestují kolem světa a své poznatky z cest sdílí s lidmi…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude dohánět, ví Šilhavý

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude…

Rekordní ligová série bez prohry je u konce – Slavii po 36 zápasech, v nichž sešívaní v domácí soutěži bodovali,…

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a tři hattricky

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a…

Jedenáct kol, jedenáct vítězství a 11 bodů náskok. Fotbalisté Plzně si připsali v HET lize další triumf, když…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…