Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Auto v roce 2018: Prozradila, kde prodává nejvíce a naznačila, že řidiče nečeká lehká doba

David Bureš
Diskuze (67)
Prodeje mladoboleslavské automobilky loni sice čile rostly, provozní zisk ale klesl. Firma přiznala proč.

Rok 2018 už je nějakou dobu za námi, globálně působícím společnostem ale zkrátka nějakou dobu trvá, než uplynulý rok vyhodnotí. Škoda Auto tak pořádá výroční tiskovou konferenci prezentující své loňské výsledky až dnes. Co mladoboleslavská automobilka prozradila o uplynulém roce a jaký je výhled pro ten letošní? Jen pozitivní zprávy to nejsou...

Začněme ale právě z té dobré stránky věci. Škoda Auto za rok 2018 předala zákazníkům 1.253.700 automobilů, čímž dosáhla nového rekordu ve své historii. Oproti roku 2017 šlo totiž o nárůst 4,4 %. Firmě se dařilo hlavně v Evropě a také v Číně, a to přestože tamní trh po letech klesl.

Právě nejlidnatější země světa je pro Škodu nadále největším trhem na světě, loni tam prodala 341.000 aut, o 4,9 % více než o rok dříve. Výhled pro letošní rok ale už tak růžový není, prodeje nových automobilů na čínském trhu klesají, mimo jiné kvůli obchodní válce s USA a zavedení cel na značnou část dodávaného zboží, což pro automobilky včetně Škody může mít vážné důsledky. Na Čínu se kvůli neustálému růstu v posledních letech spoléhají, a tak jim nastalá situace může zkomplikovat obchodní výsledky. Dobře o tom ví i předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier, který před situací na čínském trhu na výroční tiskové konferenci varoval.

skoda ceskytrh ekonomika elektromobil skoda ceskytrh ekonomika elektromobil

Automobilka mimochodem dnes působí už na 103 trzích světa, nově k nim loni přibyl Singapur. Druhý největší trh pro Škodu je Německo se 176.600 prodanými vozy, zatímco domovská Česká republika následují třetí s 93.600 vozy. Doma tak Škoda prodává více než v takových zemích, jako je Itálie, Velká Británie nebo Francie, tedy značně větší trhy.

Škoda Auto v roce 2018: Největší světové trhy
Poř.ZeměProdeje 2018 [ks]
1.Čína341.000
2.Německo176.600
3.Česká republika93.600
4.Rusko81.500
5.Velká Británie74.500
6.Polsko71.100
7.Francie32.000
8.Španělsko27.000
9.Itálie26.400
10.Rakousko24.900

Obchodní potíže v Číně mohou mít na automobilku vážný důsledek i kvůli tomu, že Škodě navzdory růstu prodejů loni klesl provozní zisk, o 14,6 % na 1,38 miliardy eur. Maier to vysvětluje nejen nepříznivým směnným kurzem a vlivem nových emisních norem v Evropské unii, ale také nutností velkých investic, souvisejících s digitalizací a elektrifikací. A opravdu, investice automobilky (bez aktivovaných vývojových nákladů) meziročně vzrostly o 22,2 % na 896 milionů eur. Jen do českých výrobních závodů zamířilo více než 500 milionů eur, a to například do nové lakovny v Mladé Boleslavi nebo do výkonnějších datových center

Právě nutné náklady na příchod elektromobilů bude mít negativní důsledek pro zájemce o běžný automobil. Maier totiž na konferenci přiznal, že konvenční auta budou muset zdražit, právě kvůli nutnosti investic do elektrifikace nabídky. V příštích čtyřech letech totiž budou do elektromobility a nových řešení mobility směřovat dvě miliardy eur. „Individuální mobilita podraží,“ říká otevřeně šéf Škody.

skoda ceskytrh ekonomika elektromobil skoda ceskytrh ekonomika elektromobil

S tím souvisí i omezení nabídky u konvenčních aut, aby byly k dispozici jen ty verze, které budou značce vydělávat. Proto Škoda omezí některé kombinace motorů a převodovek i výbav. Konkrétně Fabia se už zbavila kombinace 1.0 TSI (85 kW) a manuálu, zatímco Citigo bude do budoucna dostupné jen jakožto elektromobil. Oboje souvisí i s příchodem přísnějších emisních norem.

Právě co se týče modelů, zůstává nejprodávanější Škodovkou Octavia s 388.200 loni prodanými kusy. Následuje Rapid se 191.500 exempláři, v jeho případě je ale nutné zdůraznit, že v Indii a Číně se prodává v jiné podobě, letos bude navíc nahrazen hatchbackem Scala. Třetí je Fabia, což znamená, že konvenční auta stále tvoří většinu prodejů mladoboleslavské značky a jasně tak překonávají SUV. Na chvostu pořadí je Kamiq, to ale jen tím, že se začal prodávat až v průběhu roku, zatím model určený pro Čínu, který se od toho evropského liší designem i technikou.

Škoda Auto v roce 2018: Nejprodávanější modely
Poř.ModelDodávky zákazníkům 2018 [ks]
1.Octavia388.200
2.Rapid191.500
3.Fabia190.900
4.Kodiaq149.200
5.Superb138.100
6.Karoq115.700
7.Citigo39.200
8.Kamiq27.900

V této souvislosti je nutné zdůraznit i fakt, že Škoda zůstává především českým výrobcem. Z domácích výrobních linek sjelo v roce 2018 celkem 886.100 vozů, o 3,3 % více než o rok dříve. I kvůli tomu Maier zdůrazňuje, že i elektromobily bude Škoda vyrábět doma – v roce 2020 začne v Mladé Boleslavi produkce elektrického SUV vycházejícího z konceptu Vision iV. Mladoboleslavský závod navíc od letoška bude vyrábět elektrické komponenty pro plug-in hybridní modely i dalších značek skupiny VW Group, což spolu s plánovaným přesunem produkce Volkswagenu Passat do Kvasin (od roku 2023) dokazuje, že německý koncern českému výrobci věří.

skoda ceskytrh ekonomika elektromobil skoda ceskytrh ekonomika elektromobil

S tím souvisí i fakt, že Škoda v roce 2018 převzala odpovědnost za modelovou ofenzivu koncernu Volkswagen na indickém trhu. V rámci tzv. projektu India 2.0 automobilka vyvine vozy značek Škoda a VW speciálně podle potřeb indických zákazníků, které využijí novou platformu. Prvním z těchto modelů bude SUV v segmentu A0 (středně velký vůz), které bude představeno v roce 2020.

David Bureš
Diskuze (67)

Doporučujeme

21. 3. 2019 21:29
Re: Cesta do automobilové elektropropasti už začala
Ten slovník naprosto odpovídá vážnosti situace. Bohužel. :-(
Avatar - Emel
21. 3. 2019 08:35
Re: řidiče nečeká lehká doba ?
No... Škoda chce elektro není úplně přesné... spíš musí chtít elektro.
21. 3. 2019 08:05
Re: Cesta do automobilové elektropropasti už začala
naprosto, sileny, bezprecedentni, zlocin, zniceni, nesmyslne, nechteny nikdo, brutalni, dominovy, absurdne …. zajimavej slovnik :-)
Avatar - beibej
20. 3. 2019 22:48
Re: Nikdo nic neví
elektromobily by mohly v budoucnu platit tzv. nájezdovou daň. Jednorázově třeba každý měsíc až každé dva roky při stk + revizi(nahradí emise) podle natočených km. Různé tarify bude možné dohodnout jako u mobilních operátorů. Stáčení nepomůže bude se odečítat z černé skříňky vybavené gps. >:-[]
20. 3. 2019 22:28
Re: Překotný vývoj elmobilů
Je mi uplně jedno jestli budu jezdit na baterky nebo na benzín
jen nechci být "zoufalec " co čeká 3hodky u nabíječky aby mohl popjet k další.

Nikdo nehaní elektromobily ale systém , jsem zvědavý až se na středně velkém sídlišti nebo malém městě vrátí lidi domu z práce a naráz pustí šťávu do svých elektrických přibližovadel.No a pak budem po blacoutu všichni jezdit na kolech:D