Škoda zahajuje vývoj nových aut pro Indii. Jako první přijde SUV
Indický trh patří mezi největší automobilové světa, v prvním pololetí roku 2018 byla dokonce čtvrtým největším, po Číně, USA a Japonsku, když přeskočila Německo. Pro automobilové výrobce má tak velký obchodní potenciál, protože do budoucna se tam očekává další prodejní růst. Velká část země totiž ještě není motorizována. Škoda v Indii působí už od roku 2001, zatím se jí však nepovedlo se tam výrazně prosadit. Teď to zkouší znovu.
Škoda loni dostala od vedení koncernu Volkswagen Group za úkol vyvinout novou platformu MQB A0 IN, která má být prostředkem pro modelovou ofenzivu koncernu na tomto trhu, a nyní tento úkol začíná realizovat. Značka za účasti českého premiéra Andreje Babiše otevřela v indickém Pune nové Technologické centrum, které bude vyvíjet vozy vytvořené na míru požadavků indických zákazníků, a to v rámci tzv. projektu India 2.0.
Indický trh je specifický, a tak se koncernu na něm zatím nepovedlo se prosadit. I přes obří velikost země je většina potenciálních zákazníků velice chudá, a tak na automobil postavený podle evropských požadavků nedosáhnou. Škodě, potažmo Volkswagenu tak nestačilo zjednodušit svá v Evropě dobře známá auta, pro indické zákazníky byla stále příliš drahá, a tak to koncern nyní zkusí s na míru postavenou architekturou.
Ta bude vysoce lokalizovaná, i kvůli snížení nákladů bude 95 % výroby komponentů probíhat lokálně. Auta i přes specifickou techniku mají plnit nejvyšší standardy v oblasti bezpečnosti, kvality a designu. Všechny plánované modely budou splňovat přísnější bezpečnostní a emisní požadavky, které budou v Indii platit od roku 2020, díky čemuž je bude možné exportovat i do dalších rychle se rozvíjejících zemí.
Také většina samotného technického vývoje bude probíhat lokálně, Škoda a Volkswagen do něj společně investují na 250 milionů eur (cca 6,4 miliardy korun). Indičtí vývojáři budou zodpovídat za projektový management, elektroniku, infotainment, design, interiér, podvozek a vývoj celého vozu.
„Indie má vynikající univerzity a vysoce kvalifikované zaměstnance a toto moderní centrum nám pomůže tohoto potenciálu využít – zejména pak v oblasti designu a vývoje. Lokální vývoj je podle nás klíčem k úspěchu,“ komentuje to šéf technického vývoje ve Škodě Auto Christian Strube.
V Pune bude automobily pro indický trh vyvíjet tým zhruba 250 specialistů, kteří jako první úkol dostali vyvinout pro Indii SUV střední velikosti v segmentu A0. Škoda má na starosti celý koncernový vývoj pro indický trh, a tak zatím nevíme, zda dané SUV ponese znaky mladoboleslavské nebo wolfsburské automobilky. Představeno má být každopádně v roce 2020, další modely s novou platformou budou posléze následovat.
Původně měla Škoda spolupracovat na tomto úkolu s domácí automobilkou Tata, s níž dokonce podepsala memorandum o porozumění, dohoda ale nakonec padla. Firma to v oficiálním prohlášení vysvětlila tím, že se technické, ani ekonomické synergie nedají realizovat ve společně požadovaném rozsahu, a tak nedávalo smysl spolupráci realizovat.