Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Economy Run 2011: S Fabií 1,2 HTP pod 2,8 l/100 km

Aleš Dragoun
Diskuze (30)
V Economy Run rozhodují emise CO2, a tak tříválec HTP letos vyhrál před turbodiesely 1,6 TDI a 1,4 TDI.

30. ročník Škoda Economy Run se konal ve dnech 17. a 18. září 2011. Poprvé se tato soutěž jela již v roce 1980, jen v letech 1981 a 1983 byla pauza. Akce se zúčastňují výhradně vozy značky Škoda, vždyť jí také pořádá Automotoklub Škoda Mladá Boleslav.

Letošní trasa měřila celkem 325,9 km a byla rozdělena do dvou etap. Startovalo se v areálu Servisních služeb v Kosmonosích a posádky vyrazily přes Nymburk, Kolín, Čáslav, Chrudim, Pardubice Hradec Králové a Jaroměř do Trutnova. Odtud se druhý den jelo zpět do Kosmonos přes Vrchlabí, Harrachov, Železný Brod, Turnov a Mnichovo Hradiště.

Bylo vypsáno celkem osm tříd dle zdvihového objemu motoru a navíc dvě zvláštní kategorie: Historic pro starší vozy (byť nikoliv skutečné veterány) a Handy pro tělesně postižené řidiče s automobily na ruční ovládání.

Hodnotila se celková spotřeba a s ní související emise CO2, průměrná rychlost a rozdíl mezi dosaženou a normovanou spotřebou, kterou najdeme zapsanou v technických průkazech. Hlavní slovo při sestavování pořadí měly emise, které byly přepočítávány dle stanovených koeficientů (2,38 kg/l pro zážehové motory, 2,65 kg/l pro vznětové).

Ač jsou startující vozy jen jedné značky, o národnostech účastníků to neplatí: kromě Čechů bychom ve startovní listině mezi 59 posádkami našli i Poláky, Slováky a Rusy. Polovina aut měla pod kapotou benzinové agregáty, druhá turbodiesely, alternativní paliva pravidla nepovolují.

Všechny dvoučlenné týmy měly k dispozici šipkový itinerář, kde byla uvedena délka trati, popis, časový limit a průměrná rychlost. Startovalo se ve dvouminutových intervalech. Automobily jsou určeny pro běžný silniční provoz, výbavou a výstrojí odpovídají platným předpisům. Případné úpravy (týkaly se pouze ručního ovládání) musí být zapsány v technickém průkazu.

Průběh soutěže se přibližuje závodům konaným v zahraničí pod hlavičkou FIA, proto byl také letos použit stejný systém tankování jako loni. To proběhlo ve dvou fázích: poprvé všechny posádky načerpaly palivo do prvního vypnutí pistole (podle pravidel alespoň 20 litrů). Pak odjely třináctikilometrový zkušební okruh a po technické přejímce doplnily pohonné hmoty podruhé, tentokrát na třetí vypnutí. Díky nemožnosti správně změřit stav paliva (nedoplní se levá část nádrže) byly pro letošek vyloučeny všechny vozy s pohonem obou náprav, SUV Yeti vyrobené do května 2010 a Superby druhé generace.

Absolutního vítězství dosáhla posádka Marek Tribula/Martin Kadlec s Fabií první generace poháněnou poněkud kontroverzním motorem 1,2 HTP/47 kW: 2,78 l/100 km. Porazili i nejúspěšnější vznětovou škodovku: Fabii Monte Carlo 1,6 TDI Marka Tomíška a Davida Kazdy, která sice spotřebovala méně (2.605 l/100 km,), ale po přepočtu stanoveným koeficientem měla vyšší emise CO2. Kategorie Historic se stala kořistí Petra Horníčka a Michala Freyvalda s Felicií roku výroby 1997 a výkonem 4,069 l/100 km. Vítězi Handy byli vyhlášeni František Liška a Jaroslav Bednář (Fabia II Combi 1,2 TSI/77 kW), kteří spálili na stejnou vzdálenost 4,437 l benzinu. Nejúspěšnějšími ženami byly absolutně jedenácté Lenka Zusková a Barbora Klírová (Octavia A5 Combi 1,9 TDI).

Mimochodem, v květnu letošního roku ujel se Škodou Fabia GreenLine mistr úsporné jízdy Rakušan Gerhard Plattner na jedno natankování 2.006 km. Ekologická Fabia tak dosáhla spotřeby 2,21 l/100 km, dle norem EU je přitom takřka o 1,2 l vyšší.

Škoda Economy Run 2011 - TOP 10
Poř.PosádkaVozidloSpotřebaRychlostCO2
1.Tribula Marek, Kadlec MartinFabia hatchback (2003), 1.2 HTP/40 kW2,780 l/100km53,72 km/h66,164 g/km
2.Tomíšek Marek, Kazda DavidFabia hatchback Monte Carlo (2011), 1.6 TDI/77 kW2,605 l/100km55,39 km/h69,035 g/km
3.Altman Pavel, Pekárek PetrFabia combi (2008), 1.4 TDI PD/59 kW2,645 l/100km53,57 km/h70,092 g/km
4.Krátký Radovan, Kopanev AlexanderFabia hatchback (2000), 1,9 TDI/74 kW2,725 l/100km54,62 km/h72,206 g/km
5.Pačes Ota, Pačesová JanaFabia hatchback (2001), 1.2 HTP/40 kW3,044 l/100km53,28 km/h72,444 g/km
6.Pastírik Aleš, Skořepa JiříFabia hatchback (2006), 1.2 HTP/40 kW3,145 l/100km53,87 km/h74,854 g/km
7.Volráb Dušan, Volráb JanOctavia A5 (2010), 1.9 TDI PD/77 kW2,860 l/100km53,87 km/h75,784 g/km
8.Cudlín Zdeněk, Cudlín MartinOctavia A5 (2006), 1.9 TDI PD/77 kW2,912 l/100km57,85 km/h77,166 g/km
9.Šimůnek Michal, Bačák DavidOctavia A5 (2010), 1.9 TDI PD/77 kW3,007 l/100km53,57 km/h79,687 g/km
10.Pechr Zbyšek, Pechrová JitkaFabia hatchback GreenLine (2011), 1.2 TDI CR DPF/55 kW3,053 l/100km53,87 km/h80,907 g/k

Diskuse:

Za kolik jezdí vaše auto?

Aleš Dragoun
Diskuze (30)
24. 9. 2011 08:02
Re: CO2
Eh? Při spálení vodíku vznikají oxidu dusíku? A kde se berou?
23. 9. 2011 20:17
Re: 53Kmh za hodinu
Pocuj nechcem ta nejako nazvat,ale 53 kmh na usek 325km je smiesne...To by musel byt usek medzi samimi dedinami, inak to nie je mozne. a Nepresvedci ma asi nikto...
Avatar - Special-line
22. 9. 2011 20:36
Re: 53Kmh za hodinu
Na trasu co jeli (neznám ji 100% celou), si myslím že to není tak hrozné. Jeli to ve dvou dnesch takže zhruba po půlce. Už jen průjezd Chrudimí je ve špičce celkem mazec. Pak jeli přes Harrachov, takže motačky v kopcích. Mylsím že kdyby to nejeli na spotřebu a jeli v limitu (jsou to silnice prvních tříd), tak by asi lehce nad 60 udělali. Přes 70 si myslím že ne viz to co jsem jel já a to bylo v Neděli a bez provozu.
22. 9. 2011 20:13
Re: 53Kmh za hodinu
53 nie je hrozne?

1. Usek mal 325KM to znamena,ze ho presli za 6 hodin!!!! To je akoze normalne?

2. Kolko ludi co ma HTP ma takuto spotrebu?
Avatar - WinDiesel
22. 9. 2011 18:09
Re: Dobrý postřeh
Navrhuji vrazit výfuk do kabiny a měřit CO2 dojezdem do přichcípnutí. :-)