Škoda Economy Run 2011: S Fabií 1,2 HTP pod 2,8 l/100 km
30. ročník Škoda Economy Run se konal ve dnech 17. a 18. září 2011. Poprvé se tato soutěž jela již v roce 1980, jen v letech 1981 a 1983 byla pauza. Akce se zúčastňují výhradně vozy značky Škoda, vždyť jí také pořádá Automotoklub Škoda Mladá Boleslav.
Letošní trasa měřila celkem 325,9 km a byla rozdělena do dvou etap. Startovalo se v areálu Servisních služeb v Kosmonosích a posádky vyrazily přes Nymburk, Kolín, Čáslav, Chrudim, Pardubice Hradec Králové a Jaroměř do Trutnova. Odtud se druhý den jelo zpět do Kosmonos přes Vrchlabí, Harrachov, Železný Brod, Turnov a Mnichovo Hradiště.
Bylo vypsáno celkem osm tříd dle zdvihového objemu motoru a navíc dvě zvláštní kategorie: Historic pro starší vozy (byť nikoliv skutečné veterány) a Handy pro tělesně postižené řidiče s automobily na ruční ovládání.
Hodnotila se celková spotřeba a s ní související emise CO2, průměrná rychlost a rozdíl mezi dosaženou a normovanou spotřebou, kterou najdeme zapsanou v technických průkazech. Hlavní slovo při sestavování pořadí měly emise, které byly přepočítávány dle stanovených koeficientů (2,38 kg/l pro zážehové motory, 2,65 kg/l pro vznětové).
Ač jsou startující vozy jen jedné značky, o národnostech účastníků to neplatí: kromě Čechů bychom ve startovní listině mezi 59 posádkami našli i Poláky, Slováky a Rusy. Polovina aut měla pod kapotou benzinové agregáty, druhá turbodiesely, alternativní paliva pravidla nepovolují.
Všechny dvoučlenné týmy měly k dispozici šipkový itinerář, kde byla uvedena délka trati, popis, časový limit a průměrná rychlost. Startovalo se ve dvouminutových intervalech. Automobily jsou určeny pro běžný silniční provoz, výbavou a výstrojí odpovídají platným předpisům. Případné úpravy (týkaly se pouze ručního ovládání) musí být zapsány v technickém průkazu.
Průběh soutěže se přibližuje závodům konaným v zahraničí pod hlavičkou FIA, proto byl také letos použit stejný systém tankování jako loni. To proběhlo ve dvou fázích: poprvé všechny posádky načerpaly palivo do prvního vypnutí pistole (podle pravidel alespoň 20 litrů). Pak odjely třináctikilometrový zkušební okruh a po technické přejímce doplnily pohonné hmoty podruhé, tentokrát na třetí vypnutí. Díky nemožnosti správně změřit stav paliva (nedoplní se levá část nádrže) byly pro letošek vyloučeny všechny vozy s pohonem obou náprav, SUV Yeti vyrobené do května 2010 a Superby druhé generace.
Absolutního vítězství dosáhla posádka Marek Tribula/Martin Kadlec s Fabií první generace poháněnou poněkud kontroverzním motorem 1,2 HTP/47 kW: 2,78 l/100 km. Porazili i nejúspěšnější vznětovou škodovku: Fabii Monte Carlo 1,6 TDI Marka Tomíška a Davida Kazdy, která sice spotřebovala méně (2.605 l/100 km,), ale po přepočtu stanoveným koeficientem měla vyšší emise CO2. Kategorie Historic se stala kořistí Petra Horníčka a Michala Freyvalda s Felicií roku výroby 1997 a výkonem 4,069 l/100 km. Vítězi Handy byli vyhlášeni František Liška a Jaroslav Bednář (Fabia II Combi 1,2 TSI/77 kW), kteří spálili na stejnou vzdálenost 4,437 l benzinu. Nejúspěšnějšími ženami byly absolutně jedenácté Lenka Zusková a Barbora Klírová (Octavia A5 Combi 1,9 TDI).
Mimochodem, v květnu letošního roku ujel se Škodou Fabia GreenLine mistr úsporné jízdy Rakušan Gerhard Plattner na jedno natankování 2.006 km. Ekologická Fabia tak dosáhla spotřeby 2,21 l/100 km, dle norem EU je přitom takřka o 1,2 l vyšší.
Škoda Economy Run 2011 - TOP 10 | |||||
Poř. | Posádka | Vozidlo | Spotřeba | Rychlost | CO2 |
1. | Tribula Marek, Kadlec Martin | Fabia hatchback (2003), 1.2 HTP/40 kW | 2,780 l/100km | 53,72 km/h | 66,164 g/km |
2. | Tomíšek Marek, Kazda David | Fabia hatchback Monte Carlo (2011), 1.6 TDI/77 kW | 2,605 l/100km | 55,39 km/h | 69,035 g/km |
3. | Altman Pavel, Pekárek Petr | Fabia combi (2008), 1.4 TDI PD/59 kW | 2,645 l/100km | 53,57 km/h | 70,092 g/km |
4. | Krátký Radovan, Kopanev Alexander | Fabia hatchback (2000), 1,9 TDI/74 kW | 2,725 l/100km | 54,62 km/h | 72,206 g/km |
5. | Pačes Ota, Pačesová Jana | Fabia hatchback (2001), 1.2 HTP/40 kW | 3,044 l/100km | 53,28 km/h | 72,444 g/km |
6. | Pastírik Aleš, Skořepa Jiří | Fabia hatchback (2006), 1.2 HTP/40 kW | 3,145 l/100km | 53,87 km/h | 74,854 g/km |
7. | Volráb Dušan, Volráb Jan | Octavia A5 (2010), 1.9 TDI PD/77 kW | 2,860 l/100km | 53,87 km/h | 75,784 g/km |
8. | Cudlín Zdeněk, Cudlín Martin | Octavia A5 (2006), 1.9 TDI PD/77 kW | 2,912 l/100km | 57,85 km/h | 77,166 g/km |
9. | Šimůnek Michal, Bačák David | Octavia A5 (2010), 1.9 TDI PD/77 kW | 3,007 l/100km | 53,57 km/h | 79,687 g/km |
10. | Pechr Zbyšek, Pechrová Jitka | Fabia hatchback GreenLine (2011), 1.2 TDI CR DPF/55 kW | 3,053 l/100km | 53,87 km/h | 80,907 g/k |