Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Electric: Elektrobusy a projekt ZeEUS v Plzni

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Provoz dvojice elektrobusů a dobíjecí stanice byl v rámci projektu ZeEUS zahájen na přelomu května a června v Plzni.

Do ostrého provozu na pravidelné linky v Plzni byly vyslány dva elektřinou poháněné autobusy, které byly vyvinuty a vyrobeny plzeňskou společností Škoda Electric. Zároveň s nimi byla do provozu uvedena nová nabíjecí stanice ze Škodovky.

V Plzni jsou v rámci projektu nasazena vozidla Škoda Perun HP, která využívají lithium-iontové akumulátory se schopností generování vysokého výkonu. Ty pak lze v intervalu šesti až osmi minut dobít na plnou kapacitu s výkonem až 600 kW proudem až 1000 A. Takto zotavený elektrobus je připraven na dalších 30 km jízdy a podle Škoda Electric může tímto způsobem operovat v podstatě nepřetržitě.

Propojení elektřinou poháněného autobusu a dobíjecí stanice se provádí pomocí plně automatizovaného dobíjecího ramena s kontakty umístěnými na střeše vozidla.

Škoda Perun HP představuje plnohodnotný městský nízkopodlažní autobus s přepravní kapacitou 82 cestujících, z nichž 27+1 mohou být sedící pasažéři. Maximální rychlost vozidla je 80 km/h a Škoda Electric nabízí různé úrovně volitelného vybavení a vnitřní konfigurace podle požadavků zákazníků.

Celý projekt vývoje elektrobusů včetně stavby nabíjecí stanice je zastřešen prestižním evropským projektem ZeEUS (Zero Emision Urban Bus System), jehož cílem je detailní sběr provozních dat a klíčových parametrů, která povedou k nejlepšímu řešení v oblasti elektromobility pro veřejnou dopravu a stanovení další strategie vývoje.

Kromě Plzně jsou do tohoto projektu zapojena města Barcelona, Londýn, Stockholm, Münster, Bonn a Cagliari. Koordinátorem projektu je mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu - UITP.

Partnerství pod hlavičkou projektu uzavřely Škoda Electric, Plzeňské městské dopravní podniky, Plzeňská teplárenská a také Západočeská univerzita v Plzni, která se zabývá vyhodnocením projektu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)