Škoda Fabia 2010: Facelift podrobně, technická data nových motorů

Škoda Fabia 2010: Facelift podrobně, technická data nových motorů

 
 

Nejmenší Škoda se po 3 letech dočkala modernizace. Pozměněná příď přesně odpovídá významu slova facelift, pod kapotou ale došlo ke generační obměně. Střed a vrchol civilní zážehové nabídky tvoří čtyřválce 1,2 TSI (63, 77 kW), naftová škála je zcela nová.

Škoda v Ženevě nemá žádný zcela nový model, ale větších, či menších vylepšení nebo nových motorických verzí je více než dost snad v každé modelové řadě.

Novou Fabii RS, která se představuje hned ve dvou provedeních – hatchback a kombi – jsme popsali už v článku Ženeva 2010: Premiéra zbrusu nové Fabie RS!.

Zde se budeme věnovat jiné novince - modernizované Škodě Fabii v civilním provedení.

Design
Nový vzhled Fabií a Roomsteru ovlivňuje nová mřížka chladiče a trojrozměrně tvarované světlomety, které byly podstatně rozšířeny, a zdůrazňují tak horizontální linii přední části vozu. Zachován zůstal tvar prosklených ploch připomínajících hledí přílby, který byl a nadále je důležitým identifikačním prvkem obou modelových řad. U obou modelů zůstala zachována možnost odlišného lakování střechy.

Boční linie Fabie se teď díky novým světlometům, které zasahují více do boku vozu, jeví jako více protažená.

Zadní část malých škodovek se nezměnila.

Modernizaci modelové řady doplňují nová kola z lehké slitiny společně s novými ozdobnými kryty kol a novými odstíny laku – metalická zelená Rallye, metalická modrá Aqua a modrá Pacific.

Na přání lze objednat nejen model Fabia Combi, ale nově i hatchback Fabia s podélným střešním nosičem. Odlehčená konstrukce drží dodatečné zatížení v rozumných mezích: obě lišty střešního nosiče váží méně než dva kilogramy.

Změny v interiéru

Uvnitř došlo na vylepšení funkčních detailů i celkového estetického sladění prvků interiéru.

Základní barevné uspořádání a potahové látky u výbavy Classic se nemění, ale od základu výše je téměř vše jinak. Ambiente bude dodávána s decentnějšími potahovými látkami ve třech tmavších odstínech (černé a modré) než dosud, Elegance má nové vzory při zachování převládající černé a béžové barvy.

Nový paket chrom zahrnuje jezdce výdechů ventilace, hlavici řadicí páky, rámeček manžety řadicí páky a aretační tlačítko páky ruční brzdy provedené v chromu. Nové kůží potažené multifunkční volanty dodávané na přání, umožňují dálkové ovládání audiosoustavy a telefonu. Volit lze mezi tří- a čtyřramenným provedením. Nadále tak již nebude dodáván podvolantový modul (dosud umisťovaný vlevo pod volantem) jako prostředek dálkového ovládání rádia a telefonu.

Na přístrojové desce byl přepracován sdružený přístrojový panel. Místo na centrálním displeji slouží k zobrazení doporučeného převodového stupně. U verzí s převodovkou DSG lze na tomto místě vyčíst, který převodový stupeň je právě zařazen. Jako podstatný bezpečnostní údaj je na centrálním displeji konstantně zobrazena také vnější teplota. Kromě toho je tu indikována i funkce tempomatu, stejně jako individuálně programovatelná rychlostní varování, které řidiče upozorňuje na maximální rychlost v zemích s permanentním rychlostním limitem na dálnicích nebo při vybavení vozu zimními pneumatikami s omezenou maximální rychlostí.

Základní klimatizace Climatic má původní provedení ovládacího panelu, vyšší elektronicky regulovaná verze Climatronic má nový panel s hodnotněji působící grafikou. Funkce se ani v jednom případě nemění.

Funkci elektrického ovládání oken lze nyní aktivovat i pomocí dálkového ovládání centrálního zamykání. Delším stiskem tlačítka pro uzamknutí vozu se všechna elektricky ovládaná okna při opuštění vozu zavřou. Naopak například v létě může řidič už z dálky otevřít okna svého na slunci odstaveného vozu a rychleji tak ochladit interiér.

Rádia a navigace

Ve stejném duchu došlo na upgrade vnějších panelů autorádií s černobílými kontrastními displeji. Základní rádio Blues s CD a MP3 přehrávačem vyplňuje dvouDINový prostor, přičemž jeho spodní část tvoří otevřená schránka. DvouDINové a dvoutunerové radio Blues umí mj. na velkém displeji zobrazovat informace z parkovacího asistenta. Obě rádia jsou vybaveny digitálním signálovým procesorem a ekvalizérem.

Stejně jako sourozenci z vyšších modelových řad, mohou být Fabia i Roomster vybaveny navigačním systémem Amundsen, který disponuje pětipalcovou dotykovou obrazovkou, čtečkou SD karet a vstupem aux-in pro připojení externích audiozařízení. Na přání (v kombinaci s rádiem Swing nebo navigačním systémem Amundsen) je navíc možno vůz vybavit vstupem MDI (Mobile Device Interface) pro možnost připojení audiozařízení s koncovkami pro iPod, aux-in, USB a mini USB, které se nachází v prostoru pod spodní odkládací schránkou před sedadlem spolujezdce.

Nové jsou navíc i přípravy pro telefon GSM II, které disponují funkcí označovanou jako audiostreaming. Tato funkce umožňuje současně udržovat dvě různá spojení přes Bluetooth. Tak je možno při současném připojení telefonu k handsfree přehrávat i hudbu z externího paměťového média. Obě spojení lze ovládat pomocí tlačítek na multifunkčním volantu dodávaném na přání. Hlasové ovládání telefonu lze aktivovat tlačítkem na multifunkčním volantu nebo tlačítkem na držáku telefonu, který je součástí přípravy GSM II Comfort.

Aktivní bezpečnost
Novinkou pro modelovou řadu Fabia je možnost přiobjednání nepřímé kontroly tlaku v pneumatikách a asistenta pro rozjezd do kopce (Hill-holder), díky přechodu ze asistenčního systému Bosch 8.0 na novější Bosch 8.2.

Nová přední mlhová světla mají jednotný design (dříve kulaté a hranaté provedení). V základní verzi mají jedinou žárovku pro mlhový světlomet, ve vyšší pak i druhou pro odbočovací statické světlo.

Přední světlomety mají nový tvar. Základní provedení je i nadále vybaveno žárovkou H4, vyšší stupeň má tzv. DE-modul, který však nově obsluhuje pouze potkávací světlomet, přičemž dalkový světlomet má samostatnou žárovku a odraznou plochu ve vnitřní části sdruženého světlometu.

V nouzových situacích reagují Fabia a Roomster blikáním brzdových nebo varovných světel. Pokud zpomalení při brzdění z rychlosti nad 60 km/h činí více než 7 m/s2, vyhodnotí to elektronika jako nouzovou situaci a varuje za sebou jedoucí vozidla blikáním brzdových světel s frekvencí 3 Hz. Pokud rychlost po nouzovém brzdění klesne pod hodnotu 10 km/h a pokud hodnota zpomalení klesne pod 2,5 m/s2, přepne se blikání na výstražná světla se svou frekvencí 1,25 Hz, čímž nabádají přijíždějící vozidla k opatrnosti.

Zajištění obou modelů proti odcizení je odolnější vůči neoprávněnému vniknutí. Nová generace imobilizéru chrání vůz účinněji před odcizením.

Bezpečnost zvyšuje lépe dimenzovaný posilovač brzd. Větší válec umožňuje brzdný účinek lépe dávkovat a spontánněji reaguje na sílu, kterou se působí na pedál. To nakonec znamená rychlejší a citlivější zpomalování vozu.

Nové motory pro Fabii

V rámci modernizace řady Fabia/Roomster prošla radikální obměnou nabídka motorů. Všechny jsou buď modernizované, nebo pro značku Škoda zcela nové a všechny splňují emisní standard Euro 5.

HTP nově

Základ zážehového portfolia i nadále tvoří nejprodávanější motor 1,2 HTP v modernizovaném provedení. Dynamické parametry se nemění, kombinovaná spotřeba ale klesla. U základního provedení se 44 kW na 5,7 l/100 km (-0,2 l/100 km), u silnějšího s 51 kW na 5,5 l/100 km (-0,4 l/100 km). Pro tyto motory byla vyvinuta nová odlehčená kliková hřídel, která je o 1,7 kilogramu lehčí než její předchůdce.

Místo obvyklého pouzdrového řetězu zaujal v modernizovaném motoru 1,2 HTP takzvaný ozubený řetěz, jehož články se skládají ze třech částí, což zajišťuje, že se řetěz po ozubených kolech bude odvalovat měkce a tiše. Tím bylo možno podstatným způsobem zlepšit zvukový projev tříválcových motorů při akceleraci a deceleraci. Zejména ve vyšším frekvenčním rozsahu a při často využívaném pásmu od 1600 min-1 do 3400 min-1 se hladina hluku podle výrobce snížila.

Zážehové šestnáctiventilové čtyřválce nekončí, jejich posledním představitelem zůstane motor 1,4 16V (63 kW). Taky jeho kombinovaná spotřeba klesla (5,9 l/100 km, -0,6 l/100 km), a to při nepatrně lepší dosahované dynamice (0-100 km/h za 12,2 s, dříve 12,3 s).

Z nabídky pro Evropu definitivně zmizel motor 1,6 16V (77 kW) s plynule variabilním časováním sacích ventilů. Končí také jediná šestistupňová převodovka v modelové řadě Fabia/Roomster - japonský automat Aisin s hydrodynamickým měničem - prodávaný pod obchodním označením Tiptronic. V provedení Euro 4 a Euro 2 výroba pokračuje pro mimoevropské trhy.

Nástup TSI ve Fabii

Absolutní novinkou je motor 1,2 TSI dodávaný ve dvou verzích - s 63 kW a se 77 kW. Na rozdíl od Octavie a Yetiho budou mít Fabie 1,2 TSI pouze pětistupňovou převodovku.

Přítomnost dvou zážehových motorů se 63 kW vysvětluje pohled na křivku točivého momentu motoru TSI. Jeho 160 Nm je k dispozici mezi 1500 a 3500 min-1, což představuje významný posun proti 132 Nm ve 3800 min-1 u atmosférického motoru 1,4 16V. Projevuje se to na zrychlení (0-100 km/h za 11,7 s) i na kombinované spotřebě (5,2 l/100 km), která je v této motorizaci vůbec nejnižší ze zážehových modelů značky Škoda.

Verze 1,2 TSI (77 kW, 175 Nm) bude dodávána i se sedmistupňovou převodovkou DSG, jejíž kombinovaná spotřeba činí jen 5,3 l/100 km.

Škoda Fabia 2010 - Zážehové motory
Zážehové motory1,2 HTP1,2 HTP1,4 16V1,2 TSI (63 kW)1,2 TSI (77 kW)
Převodovka5M5M5M5M5M (7DSG)
Zdvihový objem [cm3]11981198139011971197
Válce/ventily3/23/44/44/24/2
Nejvyšší výkon [kW/min-1]44/520051/540063/500063/480077/5000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]108/3000112/3000132/3800160/1500–3500175/1550–4100
Max. rychlost [km/h]155163175177191 (189)
Zrychlení 0-100 km/h [s]16,514,912,211,710,1 (10,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,75,55,95,25,3 (5,3)

Už jen common-rail

Zcela nové dieselové motory pokrývají výkonnostní spektrum od 55 kW do 77 kW při zdvihovém objemu od 1,2 do 1,6 litru. Všechny jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Mezi nejdůležitější změny patří přechod na vysokotlaké vstřikování pomocí systému Common Rail, který dosahuje vstřikovacích tlaků až 160 MPa a rychlá reakce piezo-vstřikovačů, umožňující provést až pět vstřiků v jednom taktu. Motory tak nabídnou citelně klidnější chod a snížení emisí škodlivin; všechny dieselové motorizace se mohou pochlubit emisemi pod 110g CO2/km, kombinovaná spotřeba se pohybuje mezi 3,8 l/100 km a 4,2 l/100 km.

Základní naftovou jednotkou je nový tříválec 1,2 TDI (55 kW), nad ním figurují čtyřválcové motory 1,6 TDI (66 kW) a 1,6 TDI (77 kW).

Škoda Fabia 2010 - Vznětové motory
Vznětové motory1,2 TDI CR1,6 TDI CR1,6 TDI CR
Zdvihový objem [cm3]119915981598
Válce/ventily3/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]55/400066/420077/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]180/1500–3450230/1500–2500250/1500–2500
Max. rychlost [km/h]166176188
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,212,610,9
Komb. spotřeba [l/100 km]3,84,24,2

Výroba modernizovaných vozů začne v dubnu 2010.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia 2010: Facelift podrobně,…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku?

Fabii na zemní plyn Škodovka zatím neudělala. Zastoupil…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Jiří Kajínek je na svobodě. Jeho doživotní trest ukončila prezidentská milost a v úterý ve 13:40 opustil…

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

 

iSport.cz

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány? Ptejte se Martina Vaniaka

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány?…

Ve Slavii ho fanoušci milovali a přezdívali ho „čaroděj“. Když se ale stal z Martina Vaniaka trenér brankářů,…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta byla láska na první pohled

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta…

Víte, jak to chodí v kavárnách. Někoho tam potkáte, chvíli se s ním pobavíte, pak se zas přidá někdo jiný, kdo…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…