Škoda Fabia WRC – budoucí vítěz?

Škoda Fabia WRC – budoucí vítěz?

 
 

Jedním z vrcholů Ženevského autosalónu bylo představení Škody Fabia WRC. Ta má ještě letos nahradit současnou Octavii WRC na kolbištích MS automobilových soutěží. Pojďme se spolu podívat co se o tomto malém zázraku vlastně ví.

Fabia WRC přichází po čtyřech letech intenzivního vývoje Octavie WRC, která sice dokázala získat několik dílčích úspěchů, ale nepodařilo se ji dotáhnout do vítězné podoby. Její nástupce by tak měl i díky využití limitů daných předpisy, nashromážděné zkušenosti přeměnit v tolik očekávaný úspěch. Nejzásadnější změnou k lepšímu by měla být především podstatně menší délka, neboť pohonný agregát vývojově navazuje na ten v Octavii.

Jak Fabia WRC vlastně vznikla? Předpisy pro vozy WRC vyžadují, aby vůz vycházel ze sériového základu o délce minimálně 3750 mm, který je nutno vyrobit v minimálním množství 25 000 kusů. Z tohoto základu může být odvozena již speciálnější verze o délce minimálně 4000 mm a rozvoru min. 2440 mm, která musí být vyrobena ve 2500 exemplářů. První předpoklad hravě zvládá standardní Fabia a druhý zase v Ženevě představená novinka Fabia RS. Jelikož jediným omezujícím faktorem pro homologaci jsou rozměry, tak dostala Fabia RS jako pohonný agregát vznětový motor 1,9 TDI, přestože speciál WRC má samozřejmě zážehovou jednotku. Prakticky jediným pojítkem mezi homologačním RS-kem a ostrým WRC je skelet karosérie. Ten byl jako jediný převzat a to ještě s výraznými úpravami. Zvenčí viditelnou nejvýraznější změnou je značné rozšíření blatníků až na hranici povolenou předpisy – 1770 mm. Tato úprava umožnila rozšíření rozchodu kol, což by mělo výrazně vylepšit jízdní vlastnosti vozu. Další změnou navazující na rozšíření, jsou nové nárazníky, vpředu s mohutným spoilerem a rozměrnými vstupy pro chladící vzduch k motoru. Stejně jako dominantní prvek zádě, spoiler na výklopné stěně, byl jejich tvar pečlivě analyzován v aerodynamickém tunelu a pro jejich výrobu zvolen velmi lehký materiál, pravděpodobně uhlíkový kompozit. Prvkem působícím na první pohled trochu luxusně je elektrické vyhřívání odlehčeného čelního a skel předních dveří, nicméně hlavním důvodem je bezpečnost jezdců. Vyhřívaná skla se za žádných podmínek nezamlží. Úpravy ne tak viditelné, ale o to významnější jsou provedeny pod povrchem karosérie. Podlaha byla upravena pro použití pohonu 4x4 a mohutný středový tunel ukrývá mimo tohoto, také tepelně odstíněné výfukové potrubí. Skelet prošel vyztužením, které obnáší instalaci bezpečnostního klecového rámu a zpevněny byly také kotevní místa odpružení a pomocných rámů. Palivové nádrže jsou na stejném místě jako u Fabie RS, ale mají dvojnásobný objem, 90 litrů.

Pohon Fabie WRC byla svěřen osvědčenému koncernovému přeplňovanému motoru 1,8T s pěti ventily na válec, který však opět využívá volnosti předpisů a jeho objem je zvětšen na 2,0 litry. Výkon motoru není žádným tajemstvím, neboť je dán velikostí předepsaného restriktoru před turbodmychadlem, který má průměr 34 mm. Tento jednoduchý prostředek udržuje jeho hodnotu na úrovni přibližně 220 kW (300 k) u všech speciálů ve startovním poli. Jediným polem působnosti pro motoráře tak zůstává vyladění jeho křivky ve všech otáčkách a zisk maximálního točivého momentu s ideálním průběhem. U turbomotoru je důležitá eliminace prodlevy při sešlápnutí plynového pedálu, tzv. turboefektu. To má na starosti systém ALS (Anti Lag System), který umožňuje dodatečným spalováním paliva ve výfukovém systému udržovat pracovní otáčky turbodmychadla. ALS je ovládán řídící jednotkou motoru na základě informací o otáčkách motoru a turba, teplotě, okamžiku zážehu, poloze škrtící klapky apod. Při jeho prvním použití ve stávajících Octaviích docházelo zpočátku až k propálení výfukového potrubí kvůli vysokým provozním teplotám. Ve výfukovém potrubí jsou umístěny také sportovní katalyzátory, aby provozem WRC tolik netrpělo životní prostředí. Velmi důležité je řízení motoru na hranici klepání, aby nedošlo k jeho poškození a přitom byl schopen dlouhodobě podávat maximální výkon. Pro použití v náročných klimatických podmínkách je ve voze instalována nádrž na 20 litrů vody, která dodatečně ostřikuje chladič stlačeného vzduchu, čímž zajišťuje nevadnoucí výkon motoru i ve velkých vedrech.

Převodové ústrojí moderních vozů WRC, to je především elektronické řízení všeho, co se řídit dá. Ovládání poloautomatické šestistupňové převodovky je sice svěřeno pilotovi pomocí tlačítek na volantu (nebo pod volantem), ale vše hlídá samostatná řídící jednotka, která pracuje v součinnosti s řídící jednotkou motoru. Pro případ poruchy řadícího poloautomatu zůstává k dispozici také „klasická“ řadící páka těsně vedle volantu. Také pohon 4x4 se třemi aktivními diferenciály je řízen samostatnou elektronikou. Ta má mimo ovládací funkce, také funkci servisní, když po celou rychlostní zkoušku shromažďuje data o funkci systému, která se poté dají stáhnout a na jejich základě provést případné změny. Systém 4x4 je také vybaven funkcí, která při použití ruční brzdy automaticky dočasně odpojí pohon zadní nápravy, aby bylo možno zablokováním zadních kol uvést vůz do kontrolovaného smyku při projíždění hodně utažených zatáček.

Jednou z nejnamáhanějších partií soutěžního vozu je podvozek, který musí mnohdy zvládat dramaticky odlišné vlastnosti šotolinových i asfaltových tratí. Z těchto důvodů byl také náležitě vyztužen a obě nápravy jsou uloženy v pomocných rámech. Základní koncepce zavěšení vychází ze závěsu McPherson. Přední náprava má spodní trojúhelníková ramena, vzadu je víceprvkový závěs se dvěmi příčnými a jedním podélným ramenem. Těhlice jsou svařeny z plechových výlisků, pro asfalt jsou titanové, pro šotolinu ocelové. Příčné zkrutné stabilizátory jsou stejně jako tuhost pružících jednotek se dvěmi pružinami na jedno kolo, seřizovatelné. Světlá výška vozu se dá nastavit v rozmezí 80 až 240 mm. Brzdy i rozměry kol jsou používány ve dvou provedeních, opět podle povrchu trati. Pro asfalt jsou v hořčíkových ráfcích 8,0Jx18 ukryty vpředu duté kotouče 378x32 mm a vzadu 355x28 mm. Pro šotolinu je určena kombinace 7,0Jx15 a brzdy 304x28 mm, resp. 304x25 mm. Na sníh budou používány ráfky 5,5Jx16. Pro všechny rozměry jsou používány pneumatiky Michelin.

Interiér vozu je na první pohled podřízen především své funkci. Tvar přístrojové desky sice vychází ze sériové, ale tím jejich podobnost končí. Vyrobena je z lehkého materiálu a je osazena pouze tím nejnutnějším. Pilot má před sebou velkoplošný displej s kontrolkami, který informuje o nebezpečí překročení mezních hodnot důležitých veličin. Nad středovou konzolou je velký ukazatel zařazené rychlosti a optimálních otáček motoru. Středová konzola je nabitá přepínači ovládajícími všechno možné, např. diferenciály či palivová čerpadla. Před konzolou jsou dvě páky, jedna je řadící a druhá, zelená, je páka ruční brzdy. Spolujezdec má k dispozici stejné informace jako pilot, ale na větším dispeji. Může volit mezi digitální, nebo grafickou formou zobrazení. Navíc má navigační přístroj s palubním počítačem, který mu umožňuje sledovat informace důležité pro samotnou soutěž, údaje o trati, čase, množství paliva, dojezdu apod. Vše je umístěno ve snadném dosahu šestibodovými pásy pevně připoutané posádky. V interiéru nesmí chybět komunikační systém mezi jezdcem a spolujezdcem a také rádio pro spojení vozu s týmem. Pro bezpečnost posádky je zde také hasící systém a odpojování elektrické energie.

V současné době probíhá intenzivní testování nového vozu a plánovaný premiérový start se odehraje pravděpodobně v poslední třetině letošní sezóny. Nám nezbude než si přát, aby nová Fabia WRC jela stejně dobře jako vypadá a v blízké době přivezla do Mladé Boleslavi také první zlatý věnec z nejvyšší třídy soutěžního sportu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Útočník v centru švédského Malmö postřelil nejméně čtyři lidi Útočník v centru švédského Malmö postřelil nejméně čtyři lidi

V centru jihošvédského Malmö bylo dnes večer postřeleno…

Nové ohnisko výstavby: v Brně vzniknou čtvrti za desítky miliard Nové ohnisko výstavby: v Brně vzniknou čtvrti za desítky miliard

Staré průmyslové areály ve druhém největším městě České…

OBRAZEM: První Favorit sjel z výrobní linky před 30 lety OBRAZEM: První Favorit sjel z výrobní linky před 30 lety

Škoda Favorit byl jedním ze symbolů devadesátých let. Na…

 

Štítky Škoda Fabia WRC

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

 






 
V Česku je k mání raritní Tatra 700. Z požadované částky se vám protočí panenky

V Česku je k mání raritní Tatra 700. Z požadované částky se vám protočí panenky

Včera

Pokud chcete domů pořídit vzácnou a kompletně zrestaurovanou Tatrovku, nyní máte možnost. Ale plácnete se přes kapsu.




Blesk.cz

Těhotná Adriana Sklenaříková: Měsíc před porodem se sotva valí!

Těhotná Adriana Sklenaříková: Měsíc před porodem se…

Už za měsíc by měla modelka Adriana Sklenaříková (46) porodit své první dítě, i tak se ale vydala na cesty! Z…

53 retro pařeb v jednom aneb návrat do herních 90. let. Recenze Sega Mega Drive Classics

53 retro pařeb v jednom aneb návrat do herních 90.…

16bitová konzole Mega Drive od Segy neodmyslitelně patří k herní historii. V první polovině 90. let šlo o…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Šok u šampiona NHL! Ve Washingtonu rezignoval trenér, dostal málo peněz

Šok u šampiona NHL! Ve Washingtonu rezignoval…

Deset dnů po zisku Stanleyova poháru rezignoval trenér Washingtonu Barry Trotz. Hokejisty Capitals i se třemi…

 

Reflex.cz

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

V tomto článku se nepíše, že pan prezident je blázen, ani to, že trpí alkoholovou demencí čili Korsakovovou…

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od pivovaru pro nejlepší hráče i muslimům, ti ale nesmí pít

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od…

Fotbalové mistrovství světa v Rusku je kromě show Ronalda, Messiho, Neymara a dalších také obrovským byznysem.…