Škoda Fabia WRC – budoucí vítěz?

Škoda Fabia WRC – budoucí vítěz?

 
 

Jedním z vrcholů Ženevského autosalónu bylo představení Škody Fabia WRC. Ta má ještě letos nahradit současnou Octavii WRC na kolbištích MS automobilových soutěží. Pojďme se spolu podívat co se o tomto malém zázraku vlastně ví.

Fabia WRC přichází po čtyřech letech intenzivního vývoje Octavie WRC, která sice dokázala získat několik dílčích úspěchů, ale nepodařilo se ji dotáhnout do vítězné podoby. Její nástupce by tak měl i díky využití limitů daných předpisy, nashromážděné zkušenosti přeměnit v tolik očekávaný úspěch. Nejzásadnější změnou k lepšímu by měla být především podstatně menší délka, neboť pohonný agregát vývojově navazuje na ten v Octavii.

Jak Fabia WRC vlastně vznikla? Předpisy pro vozy WRC vyžadují, aby vůz vycházel ze sériového základu o délce minimálně 3750 mm, který je nutno vyrobit v minimálním množství 25 000 kusů. Z tohoto základu může být odvozena již speciálnější verze o délce minimálně 4000 mm a rozvoru min. 2440 mm, která musí být vyrobena ve 2500 exemplářů. První předpoklad hravě zvládá standardní Fabia a druhý zase v Ženevě představená novinka Fabia RS. Jelikož jediným omezujícím faktorem pro homologaci jsou rozměry, tak dostala Fabia RS jako pohonný agregát vznětový motor 1,9 TDI, přestože speciál WRC má samozřejmě zážehovou jednotku. Prakticky jediným pojítkem mezi homologačním RS-kem a ostrým WRC je skelet karosérie. Ten byl jako jediný převzat a to ještě s výraznými úpravami. Zvenčí viditelnou nejvýraznější změnou je značné rozšíření blatníků až na hranici povolenou předpisy – 1770 mm. Tato úprava umožnila rozšíření rozchodu kol, což by mělo výrazně vylepšit jízdní vlastnosti vozu. Další změnou navazující na rozšíření, jsou nové nárazníky, vpředu s mohutným spoilerem a rozměrnými vstupy pro chladící vzduch k motoru. Stejně jako dominantní prvek zádě, spoiler na výklopné stěně, byl jejich tvar pečlivě analyzován v aerodynamickém tunelu a pro jejich výrobu zvolen velmi lehký materiál, pravděpodobně uhlíkový kompozit. Prvkem působícím na první pohled trochu luxusně je elektrické vyhřívání odlehčeného čelního a skel předních dveří, nicméně hlavním důvodem je bezpečnost jezdců. Vyhřívaná skla se za žádných podmínek nezamlží. Úpravy ne tak viditelné, ale o to významnější jsou provedeny pod povrchem karosérie. Podlaha byla upravena pro použití pohonu 4x4 a mohutný středový tunel ukrývá mimo tohoto, také tepelně odstíněné výfukové potrubí. Skelet prošel vyztužením, které obnáší instalaci bezpečnostního klecového rámu a zpevněny byly také kotevní místa odpružení a pomocných rámů. Palivové nádrže jsou na stejném místě jako u Fabie RS, ale mají dvojnásobný objem, 90 litrů.

Pohon Fabie WRC byla svěřen osvědčenému koncernovému přeplňovanému motoru 1,8T s pěti ventily na válec, který však opět využívá volnosti předpisů a jeho objem je zvětšen na 2,0 litry. Výkon motoru není žádným tajemstvím, neboť je dán velikostí předepsaného restriktoru před turbodmychadlem, který má průměr 34 mm. Tento jednoduchý prostředek udržuje jeho hodnotu na úrovni přibližně 220 kW (300 k) u všech speciálů ve startovním poli. Jediným polem působnosti pro motoráře tak zůstává vyladění jeho křivky ve všech otáčkách a zisk maximálního točivého momentu s ideálním průběhem. U turbomotoru je důležitá eliminace prodlevy při sešlápnutí plynového pedálu, tzv. turboefektu. To má na starosti systém ALS (Anti Lag System), který umožňuje dodatečným spalováním paliva ve výfukovém systému udržovat pracovní otáčky turbodmychadla. ALS je ovládán řídící jednotkou motoru na základě informací o otáčkách motoru a turba, teplotě, okamžiku zážehu, poloze škrtící klapky apod. Při jeho prvním použití ve stávajících Octaviích docházelo zpočátku až k propálení výfukového potrubí kvůli vysokým provozním teplotám. Ve výfukovém potrubí jsou umístěny také sportovní katalyzátory, aby provozem WRC tolik netrpělo životní prostředí. Velmi důležité je řízení motoru na hranici klepání, aby nedošlo k jeho poškození a přitom byl schopen dlouhodobě podávat maximální výkon. Pro použití v náročných klimatických podmínkách je ve voze instalována nádrž na 20 litrů vody, která dodatečně ostřikuje chladič stlačeného vzduchu, čímž zajišťuje nevadnoucí výkon motoru i ve velkých vedrech.

Převodové ústrojí moderních vozů WRC, to je především elektronické řízení všeho, co se řídit dá. Ovládání poloautomatické šestistupňové převodovky je sice svěřeno pilotovi pomocí tlačítek na volantu (nebo pod volantem), ale vše hlídá samostatná řídící jednotka, která pracuje v součinnosti s řídící jednotkou motoru. Pro případ poruchy řadícího poloautomatu zůstává k dispozici také „klasická“ řadící páka těsně vedle volantu. Také pohon 4x4 se třemi aktivními diferenciály je řízen samostatnou elektronikou. Ta má mimo ovládací funkce, také funkci servisní, když po celou rychlostní zkoušku shromažďuje data o funkci systému, která se poté dají stáhnout a na jejich základě provést případné změny. Systém 4x4 je také vybaven funkcí, která při použití ruční brzdy automaticky dočasně odpojí pohon zadní nápravy, aby bylo možno zablokováním zadních kol uvést vůz do kontrolovaného smyku při projíždění hodně utažených zatáček.

Jednou z nejnamáhanějších partií soutěžního vozu je podvozek, který musí mnohdy zvládat dramaticky odlišné vlastnosti šotolinových i asfaltových tratí. Z těchto důvodů byl také náležitě vyztužen a obě nápravy jsou uloženy v pomocných rámech. Základní koncepce zavěšení vychází ze závěsu McPherson. Přední náprava má spodní trojúhelníková ramena, vzadu je víceprvkový závěs se dvěmi příčnými a jedním podélným ramenem. Těhlice jsou svařeny z plechových výlisků, pro asfalt jsou titanové, pro šotolinu ocelové. Příčné zkrutné stabilizátory jsou stejně jako tuhost pružících jednotek se dvěmi pružinami na jedno kolo, seřizovatelné. Světlá výška vozu se dá nastavit v rozmezí 80 až 240 mm. Brzdy i rozměry kol jsou používány ve dvou provedeních, opět podle povrchu trati. Pro asfalt jsou v hořčíkových ráfcích 8,0Jx18 ukryty vpředu duté kotouče 378x32 mm a vzadu 355x28 mm. Pro šotolinu je určena kombinace 7,0Jx15 a brzdy 304x28 mm, resp. 304x25 mm. Na sníh budou používány ráfky 5,5Jx16. Pro všechny rozměry jsou používány pneumatiky Michelin.

Interiér vozu je na první pohled podřízen především své funkci. Tvar přístrojové desky sice vychází ze sériové, ale tím jejich podobnost končí. Vyrobena je z lehkého materiálu a je osazena pouze tím nejnutnějším. Pilot má před sebou velkoplošný displej s kontrolkami, který informuje o nebezpečí překročení mezních hodnot důležitých veličin. Nad středovou konzolou je velký ukazatel zařazené rychlosti a optimálních otáček motoru. Středová konzola je nabitá přepínači ovládajícími všechno možné, např. diferenciály či palivová čerpadla. Před konzolou jsou dvě páky, jedna je řadící a druhá, zelená, je páka ruční brzdy. Spolujezdec má k dispozici stejné informace jako pilot, ale na větším dispeji. Může volit mezi digitální, nebo grafickou formou zobrazení. Navíc má navigační přístroj s palubním počítačem, který mu umožňuje sledovat informace důležité pro samotnou soutěž, údaje o trati, čase, množství paliva, dojezdu apod. Vše je umístěno ve snadném dosahu šestibodovými pásy pevně připoutané posádky. V interiéru nesmí chybět komunikační systém mezi jezdcem a spolujezdcem a také rádio pro spojení vozu s týmem. Pro bezpečnost posádky je zde také hasící systém a odpojování elektrické energie.

V současné době probíhá intenzivní testování nového vozu a plánovaný premiérový start se odehraje pravděpodobně v poslední třetině letošní sezóny. Nám nezbude než si přát, aby nová Fabia WRC jela stejně dobře jako vypadá a v blízké době přivezla do Mladé Boleslavi také první zlatý věnec z nejvyšší třídy soutěžního sportu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Státní zaměstnanci berou přes 28 tisíc, nejhůře na tom jsou učitelé Státní zaměstnanci berou přes 28 tisíc, nejhůře na tom jsou učitelé

Průměrný plat zaměstnanců státu loni vzrostl meziročně o…

Jak se kdysi stavěly dálnice a proč ty současné tolik nevydrží? Jak se kdysi stavěly dálnice a proč ty současné tolik nevydrží?

Po dálnicích ze 70. a 80. let jezdíme dodnes, byť se…

Lyžaře v Tyrolských Alpách vozí nová lanovka od Pininfariny. Sezona trvá až do června Lyžaře v Tyrolských Alpách vozí nová lanovka od Pininfariny. Sezona trvá až do června

Nad Innsbruckem je největší rakouská ledovcová lyžařská…

VIDEO: Musk chce vybudovat autodráhy pod městy. Už má první koncept VIDEO: Musk chce vybudovat autodráhy pod městy. Už má první koncept

Elon Musk si v prosinci stěžoval na dopravní situaci v…

 

Štítky Škoda Fabia WRC

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychle a zběsile v běžném provozu. Kolik předpisů porušil tento šílenec? Rychle a zběsile v běžném provozu. Kolik předpisů porušil tento šílenec?

Šílenost. Jinak se asi zřejmě toto video jinak nazvat…

 




Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela? Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela?

Před bezmála deseti lety se zrodilo soutěžní kupé na…

Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl? Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl?

Sami všichni dobře víte, co dělat, když ve zpětném…

 



 
Polarizační brýle: Jak to, že umí schovat displeje?

Polarizační brýle: Jak to, že umí schovat displeje?

Dnes 11:00

Polarizační brýle se při řízení hodí, protože vám umí odfiltrovat různé odlesky. Jenže zároveň vám mohou zkazit výhled na head-up displej nebo obrazovku multimediálního systému.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Klokani sexem zastavili dopravu. Nerozhodil je ani troubící autobus plný dětí

Klokani sexem zastavili dopravu. Nerozhodil je ani…

Na předměstí australského Melbourne se v pátek zastavil provoz. Postaral se o to párek klokanů, kteří si dopřáli…

 

iSport.cz

Boxerská paráda! Souboj snů ovládl Joshua, Klička poslal třikrát k zemi

Boxerská paráda! Souboj snů ovládl Joshua, Klička…

 Britský boxer Anthony Joshua je v profesionálním ringu novým vládcem těžké váhy. Na slavném stadionu ve Wembley…

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do nebe posílali góly

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do…

Jen obyčejný ligový zápas? Ne, v Plzni byla při vítězství nad Duklou 2:0 cítit úplně jiná nálada. Viktoria si…

 

Reflex.cz

Gigantické propouštění: V Turecku přišly o práci téměř 4000 státních úředníků

Gigantické propouštění: V Turecku přišly o práci…

Turecké úřady propustily více než 3900 zaměstnanců státní správy, armády a četnictva. Ve svém oficiálním…

Který blbec vymýšlí reklamy na Facebooku?

Který blbec vymýšlí reklamy na Facebooku?

S obrovským překvapením jsem po nákupu v internetovém obuvnictví zaznamenal vlnu reklam na další boty, které mi…