reklama


Škoda Fabia WRC – budoucí vítěz?

Škoda Fabia WRC – budoucí vítěz?

 
 

Jedním z vrcholů Ženevského autosalónu bylo představení Škody Fabia WRC. Ta má ještě letos nahradit současnou Octavii WRC na kolbištích MS automobilových soutěží. Pojďme se spolu podívat co se o tomto malém zázraku vlastně ví.

Fabia WRC přichází po čtyřech letech intenzivního vývoje Octavie WRC, která sice dokázala získat několik dílčích úspěchů, ale nepodařilo se ji dotáhnout do vítězné podoby. Její nástupce by tak měl i díky využití limitů daných předpisy, nashromážděné zkušenosti přeměnit v tolik očekávaný úspěch. Nejzásadnější změnou k lepšímu by měla být především podstatně menší délka, neboť pohonný agregát vývojově navazuje na ten v Octavii.

Jak Fabia WRC vlastně vznikla? Předpisy pro vozy WRC vyžadují, aby vůz vycházel ze sériového základu o délce minimálně 3750 mm, který je nutno vyrobit v minimálním množství 25 000 kusů. Z tohoto základu může být odvozena již speciálnější verze o délce minimálně 4000 mm a rozvoru min. 2440 mm, která musí být vyrobena ve 2500 exemplářů. První předpoklad hravě zvládá standardní Fabia a druhý zase v Ženevě představená novinka Fabia RS. Jelikož jediným omezujícím faktorem pro homologaci jsou rozměry, tak dostala Fabia RS jako pohonný agregát vznětový motor 1,9 TDI, přestože speciál WRC má samozřejmě zážehovou jednotku. Prakticky jediným pojítkem mezi homologačním RS-kem a ostrým WRC je skelet karosérie. Ten byl jako jediný převzat a to ještě s výraznými úpravami. Zvenčí viditelnou nejvýraznější změnou je značné rozšíření blatníků až na hranici povolenou předpisy – 1770 mm. Tato úprava umožnila rozšíření rozchodu kol, což by mělo výrazně vylepšit jízdní vlastnosti vozu. Další změnou navazující na rozšíření, jsou nové nárazníky, vpředu s mohutným spoilerem a rozměrnými vstupy pro chladící vzduch k motoru. Stejně jako dominantní prvek zádě, spoiler na výklopné stěně, byl jejich tvar pečlivě analyzován v aerodynamickém tunelu a pro jejich výrobu zvolen velmi lehký materiál, pravděpodobně uhlíkový kompozit. Prvkem působícím na první pohled trochu luxusně je elektrické vyhřívání odlehčeného čelního a skel předních dveří, nicméně hlavním důvodem je bezpečnost jezdců. Vyhřívaná skla se za žádných podmínek nezamlží. Úpravy ne tak viditelné, ale o to významnější jsou provedeny pod povrchem karosérie. Podlaha byla upravena pro použití pohonu 4x4 a mohutný středový tunel ukrývá mimo tohoto, také tepelně odstíněné výfukové potrubí. Skelet prošel vyztužením, které obnáší instalaci bezpečnostního klecového rámu a zpevněny byly také kotevní místa odpružení a pomocných rámů. Palivové nádrže jsou na stejném místě jako u Fabie RS, ale mají dvojnásobný objem, 90 litrů.

Pohon Fabie WRC byla svěřen osvědčenému koncernovému přeplňovanému motoru 1,8T s pěti ventily na válec, který však opět využívá volnosti předpisů a jeho objem je zvětšen na 2,0 litry. Výkon motoru není žádným tajemstvím, neboť je dán velikostí předepsaného restriktoru před turbodmychadlem, který má průměr 34 mm. Tento jednoduchý prostředek udržuje jeho hodnotu na úrovni přibližně 220 kW (300 k) u všech speciálů ve startovním poli. Jediným polem působnosti pro motoráře tak zůstává vyladění jeho křivky ve všech otáčkách a zisk maximálního točivého momentu s ideálním průběhem. U turbomotoru je důležitá eliminace prodlevy při sešlápnutí plynového pedálu, tzv. turboefektu. To má na starosti systém ALS (Anti Lag System), který umožňuje dodatečným spalováním paliva ve výfukovém systému udržovat pracovní otáčky turbodmychadla. ALS je ovládán řídící jednotkou motoru na základě informací o otáčkách motoru a turba, teplotě, okamžiku zážehu, poloze škrtící klapky apod. Při jeho prvním použití ve stávajících Octaviích docházelo zpočátku až k propálení výfukového potrubí kvůli vysokým provozním teplotám. Ve výfukovém potrubí jsou umístěny také sportovní katalyzátory, aby provozem WRC tolik netrpělo životní prostředí. Velmi důležité je řízení motoru na hranici klepání, aby nedošlo k jeho poškození a přitom byl schopen dlouhodobě podávat maximální výkon. Pro použití v náročných klimatických podmínkách je ve voze instalována nádrž na 20 litrů vody, která dodatečně ostřikuje chladič stlačeného vzduchu, čímž zajišťuje nevadnoucí výkon motoru i ve velkých vedrech.

Převodové ústrojí moderních vozů WRC, to je především elektronické řízení všeho, co se řídit dá. Ovládání poloautomatické šestistupňové převodovky je sice svěřeno pilotovi pomocí tlačítek na volantu (nebo pod volantem), ale vše hlídá samostatná řídící jednotka, která pracuje v součinnosti s řídící jednotkou motoru. Pro případ poruchy řadícího poloautomatu zůstává k dispozici také „klasická“ řadící páka těsně vedle volantu. Také pohon 4x4 se třemi aktivními diferenciály je řízen samostatnou elektronikou. Ta má mimo ovládací funkce, také funkci servisní, když po celou rychlostní zkoušku shromažďuje data o funkci systému, která se poté dají stáhnout a na jejich základě provést případné změny. Systém 4x4 je také vybaven funkcí, která při použití ruční brzdy automaticky dočasně odpojí pohon zadní nápravy, aby bylo možno zablokováním zadních kol uvést vůz do kontrolovaného smyku při projíždění hodně utažených zatáček.

Jednou z nejnamáhanějších partií soutěžního vozu je podvozek, který musí mnohdy zvládat dramaticky odlišné vlastnosti šotolinových i asfaltových tratí. Z těchto důvodů byl také náležitě vyztužen a obě nápravy jsou uloženy v pomocných rámech. Základní koncepce zavěšení vychází ze závěsu McPherson. Přední náprava má spodní trojúhelníková ramena, vzadu je víceprvkový závěs se dvěmi příčnými a jedním podélným ramenem. Těhlice jsou svařeny z plechových výlisků, pro asfalt jsou titanové, pro šotolinu ocelové. Příčné zkrutné stabilizátory jsou stejně jako tuhost pružících jednotek se dvěmi pružinami na jedno kolo, seřizovatelné. Světlá výška vozu se dá nastavit v rozmezí 80 až 240 mm. Brzdy i rozměry kol jsou používány ve dvou provedeních, opět podle povrchu trati. Pro asfalt jsou v hořčíkových ráfcích 8,0Jx18 ukryty vpředu duté kotouče 378x32 mm a vzadu 355x28 mm. Pro šotolinu je určena kombinace 7,0Jx15 a brzdy 304x28 mm, resp. 304x25 mm. Na sníh budou používány ráfky 5,5Jx16. Pro všechny rozměry jsou používány pneumatiky Michelin.

Interiér vozu je na první pohled podřízen především své funkci. Tvar přístrojové desky sice vychází ze sériové, ale tím jejich podobnost končí. Vyrobena je z lehkého materiálu a je osazena pouze tím nejnutnějším. Pilot má před sebou velkoplošný displej s kontrolkami, který informuje o nebezpečí překročení mezních hodnot důležitých veličin. Nad středovou konzolou je velký ukazatel zařazené rychlosti a optimálních otáček motoru. Středová konzola je nabitá přepínači ovládajícími všechno možné, např. diferenciály či palivová čerpadla. Před konzolou jsou dvě páky, jedna je řadící a druhá, zelená, je páka ruční brzdy. Spolujezdec má k dispozici stejné informace jako pilot, ale na větším dispeji. Může volit mezi digitální, nebo grafickou formou zobrazení. Navíc má navigační přístroj s palubním počítačem, který mu umožňuje sledovat informace důležité pro samotnou soutěž, údaje o trati, čase, množství paliva, dojezdu apod. Vše je umístěno ve snadném dosahu šestibodovými pásy pevně připoutané posádky. V interiéru nesmí chybět komunikační systém mezi jezdcem a spolujezdcem a také rádio pro spojení vozu s týmem. Pro bezpečnost posádky je zde také hasící systém a odpojování elektrické energie.

V současné době probíhá intenzivní testování nového vozu a plánovaný premiérový start se odehraje pravděpodobně v poslední třetině letošní sezóny. Nám nezbude než si přát, aby nová Fabia WRC jela stejně dobře jako vypadá a v blízké době přivezla do Mladé Boleslavi také první zlatý věnec z nejvyšší třídy soutěžního sportu.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy

Na středoevropský region v loňském roce dopadlo výrazné…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela? Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela?

Před bezmála deseti lety se zrodilo soutěžní kupé na…

Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl? Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl?

Sami všichni dobře víte, co dělat, když ve zpětném…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém domě. Kvůli zášti k CNN?

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém…

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k účasti na tiskových konferencích Donalda Trumpa v Bílém…

Pražský kavárník »nabízí« loď z PET lahví: Unikát 15 let vyráběl bratr Janžurové

Pražský kavárník »nabízí« loď z PET lahví: Unikát 15…

Kavárník a podnikatel, který oživuje Prahu, Ondřej Kobza hledá vhodné místo pro ekoloď. Tu vytvořil bratr…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama