5.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Škoda Favorit 1600 H: Tento extrémní superfavorit vyhrál na Nürburgringu

 

Na sklonku roku 1991 připravili v závodním oddělení Škody opravdu extrémního favorita. Jak tohle auto vzniklo, co jej pohánělo za motor a kolik jelo?

Jsou závodní auta, která svůj výchozí model připomínají na první pohled. A pak jsou taková, u nichž došlo k těžké modifikaci. Ta může být tvarová i technická. I v dobách vlády jedné strany taková auta v Mladé Boleslavi vznikala. Takovým vozem byla třeba Škoda Rapid 130 R/H s maximální rychlostí až 260 km/h. Na tuto tradici Škodovka navázala i po Sametové revoluci, přičemž základem pro stavbu takového auta se stal tehdy nejnovější počin, revolučně řešená Škoda Favorit.

Favorit jen siluetou

Závodní speciál Favorit 1600 H však svůj výchozí model připomíná pouze svými tvary. Karoserie je dále doplněna četnými aerodynamickými prvky. Vzadu zaujme obří křídlo, vpředu zase „lízátko“ pod předním nárazníkem. Některé karosářské díly pak tvůrci vyrobili z plastů, případně hliníkových slitin, čímž jistě sledovali dosažení co možná nejpříznivější hmotnosti vozu. Však také celé auto připravené k závodu vychýlilo ručka váhy na hodnotu 720 kg. Základem tohoto závoďáku byl samozřejmě skelet z favoritu, ovšem v četných partiích dodatečně vyztužený, v jiných zase odlehčený. Jak je patrné z označení vozu, jeho primárním zaměřením bylo klání ve skupině H.

Škoda Favorit LS 1600: Favorit měl dostat šestnáctistovku! Byla lepší než 1.6 od VW ve Felicii…

Jenže to nebylo všechno. To nejzajímavější se ukrývalo pod přední kapotou. Namísto motoru 1.3 OHV s třikrát uloženým klikovým hřídelem vůz poháněl nový čtyřválec s pětkrát uloženou „klikou“ a objemem 1,6 litru s rozvodem OHC. S vrtáním válců 78 mm a zdvihem pístů 83,5 mm byl motor nadčtvercové koncepce. Přesný zdvihový objem tedy byl 1596 cm3. Kompresní poměr dosahoval hodnoty 11,8:1. O přípravu směsi se staraly již tradičně dva dvojité karburátory Weber 45. V této první verzi motor dosahoval nejvyššího výkonu 123 kW při 6500 otáčkách za minutu. Vrchol točivého momentu 176 N.m byl dostupný při 5500 otáčkách za minutu.

Pozdější verze motoru vyměnila karburátory za vstřikování benzínu, což přineslo další zvýšení výkonu na 129 kW. Se zástavbou vstřikování se však počítalo už od samého začátku projektu.

Na motor navazovala šestistupňová převodovka, představená už dříve. I ta vznikla v závodním oddělení ve Škodě. Jak je u převodovek závodních automobilů obvyklé, nabízela možnost úpravy převodů, včetně koncového, a to podle trati. S nejdelším zpřevodováním vůz dokázal vyvinout rychlost až 240 km/h. Naopak s lehčími převody, které byly určeny pro okruhy s kratšími rovinkami, se auto umělo rozjet z 0 na 100 km/h za rovných šest sekund.

Na šasi změn méně

Na rozdíl od motoru, který byl svým způsobem unikátní a hlavně zcela nový, provedli konstruktéři na podvozku sériového auta pouze dílčí úpravy. Přední i zadní nápravy zůstaly v principu zachovány. Samozřejmě došlo na výměnu pružin a tlumičů, které odpovídaly závodnímu nasazení vozu. Vůz dostal na všechna kola kotoučové brzdy, pneumatiky byly použity od firmy Good Year. Zajímavé je, že původní tvarový návrh vozu byl dále cizelován s využitím aerodynamického tunelu Volkswagenu. Auto v roce 1992 startovalo v závodech 24h Nürburgring a v něm posádka vozu Kvaizar, Samohýl, Obermann vyhrála ve své kategorii.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ředitel IKEMu Aleš Herman rezignoval, zamíří do soukromého sektoru Ředitel IKEMu Aleš Herman rezignoval, zamíří do soukromého sektoru

Ředitel pražského Institutu klinické a experimentální…

Glosa Martina Čabana: Kuberova proměna Glosa Martina Čabana: Kuberova proměna

Volba předsedy Senátu dopadla dobře. V první řadě pro…

Velká Británie může odejít z unie i bez dohody, setrvání v Evropě odmítám, uvedla Mayová Velká Británie může odejít z unie i bez dohody, setrvání v Evropě odmítám, uvedla Mayová

Britská vláda se stále připravuje i na možnost odejít z…

 

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

 



To nejlepší ze škodováckého muzea: Favorit králem Nürburgringu To nejlepší ze škodováckého muzea: Favorit králem Nürburgringu

Kromě rallye se Favorit objevoval i na závodních…

To nejlepší ze škodováckého muzea: První kroky k Favoritu To nejlepší ze škodováckého muzea: První kroky k Favoritu

Práce na novém škodováckém modelu s motorem vpředu a…

 



 
Audi e-tron dorazilo na český trh. Elektrické SUV má první cenu!

Audi e-tron dorazilo na český trh. Elektrické SUV má první cenu!

Dnes 13:45

Čtyři kruhy završují mimořádně plodný modelový rok příjezdem elektrického SUV e-tron. Do showroomů zamíří v únoru příštího roku, v Praze jej ale můžete vidět právě teď.




Blesk.cz

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak získat od státu až 450 tisíc?

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak…

Od poloviny října mohou lidé nově žádat o dotace na zateplení, které provedou svépomocí. Není to ale jediná…

Lékaři odhalili příčinu Pomejeho bolestí: Zlomenina v rozkroku!

Lékaři odhalili příčinu Pomejeho bolestí: Zlomenina…

Za to, že Jiří Pomeje (53) neudělal krok bez berle, a ohromné bolesti, může zlomená stydká kost! Aby se na to…

 

iSport.cz

V Japonsku začíná sezona Světového poháru. Záda drží, hlásí Sáblíková

V Japonsku začíná sezona Světového poháru. Záda…

Devítihodinový časový posun s rychlobruslařkou Martinou Sáblíkovou v japonském Obihiru pěkně cvičí. Její záda, s…

Salfický: Hemský do Pardubic? Uděláme maximum. Řešíme i trenéry

Salfický: Hemský do Pardubic? Uděláme maximum.…

V Brně nevstřelily jediný gól, Pardubice ve středu večer padly na ledě mistrovské Komety 0:2. A byť pod novým…

 

Reflex.cz

Andreje Babiše dostane z politiky jen kriminál

Andreje Babiše dostane z politiky jen kriminál

Premiér by měl okamžitě podat demisi a zcela se stáhnout z politiky. Je svým způsobem fascinující, že k tomu…

Kalifornská katastrofa z ptačí perspektivy. Takto vypadá požár, který zlikvidoval území větší než Praha

Kalifornská katastrofa z ptačí perspektivy. Takto…

Kalifornii už týden sužuje ničivý požár, pravděpodobně nejhorší v historii státu. K dnešku se hovoří již o 59…