5.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Škoda Favorit 1600 H: Tento extrémní superfavorit vyhrál na Nürburgringu

 

Na sklonku roku 1991 připravili v závodním oddělení Škody opravdu extrémního favorita. Jak tohle auto vzniklo, co jej pohánělo za motor a kolik jelo?

Jsou závodní auta, která svůj výchozí model připomínají na první pohled. A pak jsou taková, u nichž došlo k těžké modifikaci. Ta může být tvarová i technická. I v dobách vlády jedné strany taková auta v Mladé Boleslavi vznikala. Takovým vozem byla třeba Škoda Rapid 130 R/H s maximální rychlostí až 260 km/h. Na tuto tradici Škodovka navázala i po Sametové revoluci, přičemž základem pro stavbu takového auta se stal tehdy nejnovější počin, revolučně řešená Škoda Favorit.

Favorit jen siluetou

Závodní speciál Favorit 1600 H však svůj výchozí model připomíná pouze svými tvary. Karoserie je dále doplněna četnými aerodynamickými prvky. Vzadu zaujme obří křídlo, vpředu zase „lízátko“ pod předním nárazníkem. Některé karosářské díly pak tvůrci vyrobili z plastů, případně hliníkových slitin, čímž jistě sledovali dosažení co možná nejpříznivější hmotnosti vozu. Však také celé auto připravené k závodu vychýlilo ručka váhy na hodnotu 720 kg. Základem tohoto závoďáku byl samozřejmě skelet z favoritu, ovšem v četných partiích dodatečně vyztužený, v jiných zase odlehčený. Jak je patrné z označení vozu, jeho primárním zaměřením bylo klání ve skupině H.

Škoda Favorit LS 1600: Favorit měl dostat šestnáctistovku! Byla lepší než 1.6 od VW ve Felicii…

Jenže to nebylo všechno. To nejzajímavější se ukrývalo pod přední kapotou. Namísto motoru 1.3 OHV s třikrát uloženým klikovým hřídelem vůz poháněl nový čtyřválec s pětkrát uloženou „klikou“ a objemem 1,6 litru s rozvodem OHC. S vrtáním válců 78 mm a zdvihem pístů 83,5 mm byl motor nadčtvercové koncepce. Přesný zdvihový objem tedy byl 1596 cm3. Kompresní poměr dosahoval hodnoty 11,8:1. O přípravu směsi se staraly již tradičně dva dvojité karburátory Weber 45. V této první verzi motor dosahoval nejvyššího výkonu 123 kW při 6500 otáčkách za minutu. Vrchol točivého momentu 176 N.m byl dostupný při 5500 otáčkách za minutu.

Pozdější verze motoru vyměnila karburátory za vstřikování benzínu, což přineslo další zvýšení výkonu na 129 kW. Se zástavbou vstřikování se však počítalo už od samého začátku projektu.

Na motor navazovala šestistupňová převodovka, představená už dříve. I ta vznikla v závodním oddělení ve Škodě. Jak je u převodovek závodních automobilů obvyklé, nabízela možnost úpravy převodů, včetně koncového, a to podle trati. S nejdelším zpřevodováním vůz dokázal vyvinout rychlost až 240 km/h. Naopak s lehčími převody, které byly určeny pro okruhy s kratšími rovinkami, se auto umělo rozjet z 0 na 100 km/h za rovných šest sekund.

Na šasi změn méně

Na rozdíl od motoru, který byl svým způsobem unikátní a hlavně zcela nový, provedli konstruktéři na podvozku sériového auta pouze dílčí úpravy. Přední i zadní nápravy zůstaly v principu zachovány. Samozřejmě došlo na výměnu pružin a tlumičů, které odpovídaly závodnímu nasazení vozu. Vůz dostal na všechna kola kotoučové brzdy, pneumatiky byly použity od firmy Good Year. Zajímavé je, že původní tvarový návrh vozu byl dále cizelován s využitím aerodynamického tunelu Volkswagenu. Auto v roce 1992 startovalo v závodech 24h Nürburgring a v něm posádka vozu Kvaizar, Samohýl, Obermann vyhrála ve své kategorii.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 






 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…