Škoda MissionL: První frankfurtské dojmy (video)
Koncernový večer konaný u příležitosti mezinárodního autosalonu ve Frankfurtu se stal místem světové premiéry designového konceptu MissionL. Koncept blízký sériovému stavu nabízí pohled na nový kompaktní model české automobilky. Novinka bude v roce 2012 uvedena na trhy v Evropě, Rusku a Číně.
Konceptem MissionL Škoda ukazuje, jak bude vypadat nový model zařazený mezi Fabii a příští Octavii.
Od Vision D k MissionL
MissionL - vůz s karoserií liftback - působí jako hotové auto, stačí si odmyslet zapuštěné kliky dveří, bohatě prosklenou střechu a nejspíš i velká kola s pneumatikami 225/40 R18.
Studie zdařile kombinuje eleganci s civilním vzhledem. Nevypadá ani lacině, ani zbytečně nabubřele. Zatím neznáme jeho přesné vnější rozměry, podle zběžného srovnání je ale nový model o něco menší než Octavia II – především na délku. Koncept MissionL měří přibližně 4,5 metru. Jeho kufr pojme více než 500 litrů zavazadel.
Při živém setkání je zepředu jasné, že se díváme na Škodu. Tvarové řešení přídě je logickým pokračováním dosavadního vývoje mladoboleslavského designu. Proti Vision D došlo na zjemnění řady linek i celkového výrazu nové tváře. Světlomety jsou větší, ale diodová technika v nich zatím zůstává.
Masku chladiče tvoří charakteristické vertikálně uspořádané lamely. Nad nimi se už modernizované logo značky nenachází v chromované ploše, ale je samostatným prvkem přední hrany kapoty.
Profil ctí klasické tříprostorové uspořádání a karoserie je zakončena úměrně dlouhým zadním převisem s poměrně sportovním designem. Kdybychom neviděli před půl rokem Vision D, nepochybovali bychom ani sekundu o tom, že jde o následníka první novodobé Octavie.
Superb jako vzor
Interiér je pro někoho možná nečekaně odvozen od Superbu. Základní architektura palubní desky odpovídá předchozímu konceptu Vision D, vzhledově je ale výsledek přiblížený sériové výrobě jednoduše dalším evolučním krokem ve vnitřním designu škodovek.
Škoda vyslyšela nářky nad širokým středovým panelem – nyní se naopak napojení palubní desky na středový tunel příkladně zužuje. Sedadla, volant, řadicí páka i středová konzola se už asi zásadně měnit nebudou.
Při pohledu dovnitř je tedy zřejmé, že stačí odmyslet bílou barvu, vyměnit ji za praktičtější odstín a odstranit několik designových parádiček. Takto nejspíš vznikne definitivní podoba nové Škody.
Made in Boleslav
Škoda bude nový vůz odvozený z MissionL vyrábět od příštího roku v hlavním závodě v Mladé Boleslavi vedle Fabie a Octavie. ČTK to na autosalonu ve Frankfurtu řekl mluvčí společnosti Rudolf Dreithaler.
V současnosti se v hlavním závodě pracuje na rozšiřování výroby. V rámci zvyšování kapacity se má zvednout denní produkce Octavií z 800 na 1200 vozů. Produkce Fabií by měla zůstat na 1200 vozech.
Kdy Škoda představí šestou modelovou řadu v sériové podobě, dosud zástupci automobilky neoznámili. S velkou pravděpodobností to ale bude příští rok na jaře na autosalonu v Ženevě.
Indie, Evropa, Rusko, Čína
Škoda má naplánován na následující roky mohutný růst a k tomu potřebuje objemové modely. Nový automobil odvozený z MissionL ale nebude jediným modelem mezi Fabií a třetí Octavií.
Ještě letos se v Indii začne prodávat sedan Škoda Lauretta, odvozený z Volkswagenu Polo sedan.
Evropa dostane klasický liftback, který by se na trhu měl objevit v polovině roku 2012, pro čínský a ruský trh budou připraveny odvozené varianty.
Mezi Fabii a Octavii: Rozměry i cenou
Zatímco třetí generace Fabie zřejmě zůstane u současných rozměrů, třetí Octavia povyroste, aby uvolnila prostor pro vůz odvozený z MissionL.
Podobná logika bude použita i při konstrukci ceny. Nástupce Octavie Tour nemůže být s ohledem na vysoce konkurenční tržní prostředí výrazně dražší, a tak předpokládáme, že ceník Škody Rapid bude v roce 2012 začínat pod 300.000,-Kč.