Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia 1,9 TDI

Tomáš Zajíček
Diskuze (7)

Test Škody Octavia 1,8 SLX jste již určitě v našem on-line automagazínu četli, takže se dnes budu obšírněji věnovat novému motoru testované Octavie.

Ještě předtím však krátce shrnu hlavní klady a zápory Octavie obecně. Těší mě, že kladů je u Octavie podstatně více a těmi také začnu. Výborný dojem na mě vždy udělá dobře naladěný podvozek bez záludných reakcí v extrémních situacích, který je doplněn výbornými brzdami. Ty umí vůz ze stokilometrové rychlosti zastavit již po 41 metrech a ani zahřáté neslábnou. Divili byste se, kolik světoznámých značek nechává Octavie v tomto testu za sebou. Dalším trumfem Octavie je kvalitní dílenské zpracování jak karosérie, tak i interiéru vozu, kde za jízdy nic nevrže ani neskřípe. Nesmím zapomenout na skutečně obrovský zavazadlový prostor, který mě po otevření pátých dveří vždy znovu překvapí. A nakonec je zde samozřejmě příznivá cena, která dělá z Octavie štiku jak u nás tak i v zahraničí. Možná vás to překvapí, ale v listopadu se Octavia na německém trhu již dostala mezi padesát nejprodávanějších modelů aut a dokonce předstihla svou starší sestru Felicii.

Každý již asi ví, že nejkritizovanější oblast Octavie je prostor pro nohy na zadních sedadlech, kterého opravdu není mnoho, ale při vzrůstu do 180 cm se i vzadu dá slušně cestovat. Řidič a spolujezdec se však nesmí moc roztahovat . Obecně známá je i vyšší spotřeba a nižší tah motoru 1,8 20V, což se potvrdilo i v redakčním testu magazínu AUTO.CZ. Na tomto však ve Škodovce již zapracovali a inovovanou osmnáctistovku co nejdříve otestujeme. Posledním spíše subjektivním předmětem časté kritiky je poněkud předimenzovaná palubní deska a její světlá barva.

Motor testované Octavie je z rodu supermoderních TDi motorů koncernu VW. Není to tak dávno, co měl tento motor premiéru v automobilech Audi, takže jeho montáž do Octavií je téměř poctou. Jde o úsporný a osvědčený čtyřválec s objemem 1896 cm3. Jeho hlavní předností je velmi nízká spotřeba při velkém výkonu. Těchto parametrů u VW dosáhli kombinací přímého vstřikování a přeplňováním turbodmychadlem. Jeho výkon 81 kW se prakticky vyrovnává nejsilnějšímu zážehovému motoru 1,8 20V (92 kW) a točivý moment 235 Nm zážehovou osmnáctistovku výrazně překonává.

Po krátkém žhavení motor bez problémů naskakuje a můžeme vyrazit... První dojem z jízdy je trošku pokažen přílišným hlukem, pronikajícím od ještě studeného dieselu do interiéru. Po několika minutách (a zahřátí motoru) hluk klesá, ale i takto se nedá mluvit o mimořádném odhlučnění. Na obranu Octavie ovšem musím říci, že obdobnou zvukovou kulisu přináší TDI 81 kW např. i v podstatně dražší Audi A4. Jízda s tímto motorem trochu hluku navíc však zcela vynahrazuje. Turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek dodává motoru překvapivou sílu, která dělá z tohoto vozu velmi svižný dopravní prostředek. Do dvou tisíc otáček se toho moc neděje, ale po překonání této hranice jste zatlačeni do sedadel mohutným nárůstem výkonu. Motor přímo dychtivě akceleruje a teprve u 4500 otáček růst výkonu začíná stagnovat. Odstupňování převodovky je dobré, jednotlivé převodové stupně se vhodně překrývají, takže jízda s tímto motorem je příjemná. Jedinou nevýhodou tohoto motoru (kromě vyšší hlučnosti) je poměrně prudký náběh točivého momentu kolem dvou tisíc otáček, takže pokud otáčky klesnou pod tuto hranici, mimořádný výkon tohoto motoru je tatam. Takovéto jízdní podmínky se objevují především ve městě.

Samostatnou kapitolou je spotřeba vozů vybavených TDi motory. Již před lety se luxusní vozy Audi s motory TDi proslavily nízkou spotřebou okolo 5-7 litrů nafty na sto kilometrů. U Octavie tomu není jinak. V našem testu spotřeba nepřesáhla 7 litrů, a to jsme vysokého výkonu motoru využívali takřka nepřetržitě.

Komu tedy nevadí trochu hluku navíc, a zároveň se nechce loudat s klasickým (a slabým) dieselem, má příležitost využít kvalitní nabídky automobilky Škoda. Jediné, co by případnému zájemci o tento motor v Octavii mohlo v koupi zabránit, je cena 529.900 Kč, která o plných 180.000 tisíc převyšuje cenu základní verze Octacie s motorem 1,6 (55 kW) - 349.900 Kč. Nutno ovšem upozornit, že tento rozdíl v ceně nevzniká jen díky dražší pohonné jednotce, ale také díky lepší výbavě Octavie TDi.

Tomáš Zajíček
Diskuze (7)
Cena základní sestavy 529 900 Kč
Cena testované sestavy 529 900 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4150
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 1900 - 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1295
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1295 / 510
Rozměr pneu: 0
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4511
b) šířka (mm): 1731
c) výška (mm): 1429
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
4. 4. 2021 23:22
Re: nejlepší auto své doby
Celkovo to bol veľký kvicht na malom podvozku. Veľké balóny, krátky rázvor a previsy ako autobus. Na pohľad veľké auto, ale vzadu miesta ako v aute o triedu dole. Voči starším škodovkám malý zázrak, pre zbytok sveta stál za reč možno objem kufra. Motory boli lepšie zabalené vo Volkswagenoch.
4. 4. 2021 20:03
Re: Zlata era
Preco je to konkretne 2400? Pocul som ze dlhodobo nad 3000 skodi vstrekom. Jazdim plus minus do 2400 1.6 hdi. Sem tam ho podrzim ca 20 min okolo 3500 (dpf, carbon a spol) 150000 a zatial nenituje, ale zvuk noveho auta to tiez uz nema.
4. 4. 2021 19:17
Re: Zlata era
Pokud někde uvidíš O1 v kombíku na origo značkových 17" kolech, tak to NIKDY není originální Octavia Combi, ale je to tuzing. Combi mohlo mít maximálně 16" kola.
17" kola mohl mít jen RS s karoserií liftback, kde byla speciální příčná výztuha zadní části auta, která zasahovala do kufru.
Naprostá většina Oktávek vyjela z fabriky na 15" kolech s balonovými pneumatikami a to i verze 1.8T 110 kW.
Avatar - 3_diamanty
4. 4. 2021 15:55
Zlata era
Naj kombinacia bola za mna o1 po fl v kombiku a s tym 1,8t 20v .... v nejakej ciernej a na origo znackovych 17tkach :yes:
4. 4. 2021 15:37
Re: nejlepší auto své doby
Nejlepší auto? To je trochu přehnané, ne?
Ano, diesely byly asi nejlepší. Ano, čtyřkolku neměl skoro žádný jiný konkurent. Ano, skoro žádný konkurent nedovedl nabídnout v "civilních" verzích motor, který by dokázal držet krok s 1.8T 110 kW. Ale celkově to auto určitě nejlepší nebylo.