Škoda Octavia 1,9 TDI

Škoda Octavia 1,9 TDI

 
 

Test Škody Octavia 1,8 SLX jste již určitě v našem on-line automagazínu četli (), takže se dnes budu obšírněji věnovat novému motoru testované Octavie. Ještě předtím však krátce shrnu hlavní klady a zápory Octavie obecně. Těší mě, že kladů je u...

Test Škody Octavia 1,8 SLX jste již určitě v našem on-line automagazínu četli ( a pokud ne, tak se podívejte), takže se dnes budu obšírněji věnovat novému motoru testované Octavie.

Ještě předtím však krátce shrnu hlavní klady a zápory Octavie obecně. Těší mě, že kladů je u Octavie podstatně více a těmi také začnu. Výborný dojem na mě vždy udělá dobře naladěný podvozek bez záludných reakcí v extrémních situacích, který je doplněn výbornými brzdami. Ty umí vůz ze stokilometrové rychlosti zastavit již po 41 metrech a ani zahřáté neslábnou. Divili byste se, kolik světoznámých značek nechává Octavie v tomto testu za sebou (). Dalším trumfem Octavie je kvalitní dílenské zpracování jak karosérie, tak i interiéru vozu, kde za jízdy nic nevrže ani neskřípe. Nesmím zapomenout na skutečně obrovský zavazadlový prostor, který mě po otevření pátých dveří vždy znovu překvapí. A nakonec je zde samozřejmě příznivá cena, která dělá z Octavie štiku jak u nás tak i v zahraničí. Možná vás to překvapí, ale v listopadu se Octavia na německém trhu již dostala mezi padesát nejprodávanějších modelů aut a dokonce předstihla svou starší sestru Felicii.

Každý již asi ví, že nejkritizovanější oblast Octavie je prostor pro nohy na zadních sedadlech, kterého opravdu není mnoho, ale při vzrůstu do 180 cm se i vzadu dá slušně cestovat. Řidič a spolujezdec se však nesmí moc roztahovat . Obecně známá je i vyšší spotřeba a nižší tah motoru 1,8 20V, což se potvrdilo i v redakčním testu magazínu AUTO.CZ. Na tomto však ve Škodovce již zapracovali a inovovanou osmnáctistovku co nejdříve otestujeme. Posledním spíše subjektivním předmětem časté kritiky je poněkud předimenzovaná palubní deska a její světlá barva.

Motor testované Octavie je z rodu supermoderních TDi motorů koncernu VW. Není to tak dávno, co měl tento motor premiéru v automobilech Audi, takže jeho montáž do Octavií je téměř poctou. Jde o úsporný a osvědčený čtyřválec s objemem 1896 cm3. Jeho hlavní předností je velmi nízká spotřeba při velkém výkonu. Těchto parametrů u VW dosáhli kombinací přímého vstřikování a přeplňováním turbodmychadlem. Jeho výkon 81 kW se prakticky vyrovnává nejsilnějšímu zážehovému motoru 1,8 20V/92 kW a točivý moment 235 Nm zážehovou osmnáctistovku výrazně překonává.

Po krátkém žhavení motor bez problémů naskakuje a můžeme vyrazit... První dojem z jízdy je trošku pokažen přílišným hlukem, pronikajícím od ještě studeného dieselu do interiéru. Po několika minutách (a zahřátí motoru) hluk klesá, ale i takto se nedá mluvit o mimořádném odhlučnění. Na obranu Octavie ovšem musím říci, že obdobnou zvukovou kulisu přináší TDi/81 kW např. i v podstatně dražší Audi A4. Jízda s tímto motorem trochu hluku navíc však zcela vynahrazuje. Turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek dodává motoru překvapivou sílu, která dělá z tohoto vozu velmi svižný dopravní prostředek. Do dvou tisíc otáček se toho moc neděje, ale po překonání této hranice jste zatlačeni do sedadel mohutným nárůstem výkonu. Motor přímo dychtivě akceleruje a teprve u 4500 otáček růst výkonu začíná stagnovat. Odstupňování převodovky je dobré, jednotlivé převodové stupně se vhodně překrývají, takže jízda s tímto motorem je příjemná. Jedinou nevýhodou tohoto motoru (kromě vyšší hlučnosti) je poměrně prudký náběh točivého momentu kolem dvou tisíc otáček, takže pokud otáčky klesnou pod tuto hranici, mimořádný výkon tohoto motoru je tatam. Takovéto jízdní podmínky se objevují především ve městě.

Samostatnou kapitolou je spotřeba vozů vybavených TDi motory. Již před lety se luxusní vozy Audi s motory TDi proslavily nízkou spotřebou okolo 5-7 litrů nafty na sto kilometrů. U Octavie tomu není jinak. V našem testu spotřeba nepřesáhla 7 litrů, a to jsme vysokého výkonu motoru využívali takřka nepřetržitě.

Komu tedy nevadí trochu hluku navíc, a zároveň se nechce loudat s klasickým (a slabým) dieselem, má příležitost využít kvalitní nabídky automobilky Škoda. Jediné, co by případnému zájemci o tento motor v Octavii mohlo v koupi zabránit, je cena 529900 Kč, která o plných 180000 tisíc převyšuje cenu základní verze Octacie s motorem 1,6/55 kW - 349900,- Kč. Nutno ovšem upozornit, že tento rozdíl v ceně nevzníká jen díky dražší pohonné jednotce, ale také díky lepší výbavě Octavie TDi.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 529 900 Kč Cena v testované výbavě: 529 900 Kč

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl

Chirurg Tomáš Šebek se vrátil z mise Lékařů bez hranic…

Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila při…

Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4150
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1295
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1295 / 510
Rozměr pneu:0
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4511
b) šířka (mm): 1731
c) výška (mm): 1429
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 5
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,20
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla! Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla!

V Chrudimi se aktuálně prodává na první pohled obyčejná…

Škoda Octavia RS s překvapivou výdrží: RS po 460.000 km jako nové Škoda Octavia RS s překvapivou výdrží: RS po 460.000 km jako nové

Octavie RS si kupovali podnikatelé z rozmaru. Za tři roky…

 



 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty Lucemburků i vlak legionářů!

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen) plzeňské ruce na Slavii?

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen)…

Přou se o to i sami rozhodčí. Byla, nebo nebyla ruka? Tady jsou čtyři situace z jarní části ePojisteni.cz ligy,…

 

Reflex.cz

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Svědkové Jehovovi jsou celkově nesympatickým společenstvím, které nemám rád a kterému zazlívám, že svým dětem…

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…