TEST Škoda Octavia Combi 1,8 TSI 4x4 vs. Octavia Scout 1,8 TSI – Funkčnost vs. image
Opravdový Scout
Mít vůz s vyšší světlou výškou má jednu obrovskou výhodu – v terénu jste na tom o mnoho lépe s průchodností a nějaký ten kámen na cestě vás nezastaví. Většina vozů sice stráví většinu času ve městech, i zde může na řidiče číhat nástraha typu vyššího chodníku při parkování. Když k tomu připočteme oplastování vozu a odolnější design kol z lehkých slitin je Škoda Octavia Scout připravena poprat se plnohodnotně s městskou džunglí.
Na rozdíl od ostatních stejně pojmenovaných kolegů z modelového portfolia automobilky Škoda (máme na mysli Fabie a Roomstery Scout), nabízí Octavia Scout pohon všech čtyř kol a to díky mezinápravové spojce Haldex čtvrté generace. I my jsme se na vlastní kůži přesvědčili o jejích kvalitách při zdolávání překážek za nízkých adhezních podmínek. Scout je tak oproti klasické Octavii 4x4 boduje tam, kde je mimo trakci všech čtyř kol vyžadována i vyšší světlá výška. Kupci Scouta se mimo dobrých terénních vlastností (steré jsou u obou variant limitovány převisy spíše než světlou výškou) mohou těšit i na vyšší posaz za volantem a lehce drsnější image. A nezastírejme si fakt, že i ona hraje při výběru nového vozu svou roli. SUV jsou zkrátka stále v kurzu. Spotřeba, nespotřeba.
skoda strednitrida octavia testy srovnavacitesty
Jak se ale oba dva vozy liší? Kromě lehce zvýšené světlé výšky u Scoutu (ten se pyšní světlou výškou 180 mm, zatímco Octavia 4x4 i s paketem pro špatné cesty se může pochlubit „jen“ 163 milimetry, bez něho pak 138 mm) se jedná o již zmíněné oplastování modelu Scout kolem celého vozu a to včetně lemů blatníků. Jiné je také provedení předních i zadních nárazníků, kdy vizuální, spíše než funkční roli hraje u Scoutu na spoilerech stříbrný „ochranný“ plast. Jejich tvarování ale příznivě ovlivňují nájezdové úhly. Celkově se tak Scout tváří o velký kus drsněji v čemž mu napomáhají i kulatá mlhová světla či stříbrné střešní ližiny. Při pohledu z boku vynikne díky většímu prostoru mezi koly a karoserií vyšší stavba Octavie Scout.
Interiér
Uvnitř nalezneme velmi kvalitní, povedený interiér, který může většina konkurentů z nižší střední třídy díky jeho ergonomii a kvalitě jen tiše závidět. Vše je tam kde má být a na evropského zákazníka působí interiér Octavie dojmem saka šitého na míru. Za to si ale nechá Škoda poměrně dobře zaplatit, a tak jistý přesah do střední třídy je následně vyjádřen i cenovkou.
Největším rozdílem v kokpitech obou dnes porovnávaných modelů je velice offroadově se tvářící držadlo před spolujezdcem. Jeho funkčnost je bezproblémová, nemohli jsme se ale zbavit pocitu že nám na nějaké větší nerovnosti zůstane v ruce jako ono slavné utržené sluchátko; jako předimenzovaně jeho ukotvení rozhodně nepůsobí. Test ovšem přežilo ve zdraví a hlavně bez vrzání. Co se nám líbilo je důsledné dotažení oplastování i na prahy (nejen jejich nástavce) dveří, bahno či jiné nečistoty tak půjdou snadno umýt a případný poškrábaný plast lze na rozdíl od karoserie docela lehce vyměnit. Řidiči si kromě ochrany prahů s nápisem „Scout“ všimnou i kovových krytů pedálů.
Co se týče prostornosti, tak tam si oba modely mohou s klidem podat ruce. Rozdílná čísla v tabulce v případě podélného prostoru vpředu a vzadu jakož i nad hlavou jsou výsledkem použití střešního okna u Scout, ale hlavně elektricky nastavitelnými sedadly, kterými byl Scout vybaven. Ta totiž oproti klasicky manuálně stavitelným sedadlům poměrně podstatně zaostávají v možnostech jejich nastavení na což byste při zaškrtávání této položky v seznamu příplatkové výbavy neměli zapomenout.
skoda strednitrida octavia testy srovnavacitesty Škoda Octavia Combi byla vždy velebena pro svůj ohromný zavazadlový prostor kam se vejde opravdu spousta nákladu. Jeho základní objem se z dřívějších 580 litrů zvýšil až na 605 litrů. Ptáte se, jaké úpravy mladoboleslavští inženýři provedli? Inu, ve voze nyní nenajdete rezervu, a tak se při měření objemu vešlo do kufru o pár měřících krychliček více. Takhle by ale mělo vypadat každé rodinné kombi – výborně přístupný a pravidelný zavazadelník jakoby přímo vybízel k naplnění. Obě verze disponují (pochopitelně) naprosto stejným objemem, a tak jediným rozdílem je nestejná výška hrany zavazadlového prostoru od země – oněch několik málo milimetrů ale v praxi mnoho rozdílu opravdu nenadělá.
Jízda
Zatímco oplastování či držadlo před spolujezdcem se na jízdních vlastnostech vozu podepíšou věru jen minimálně, vyšší světlá výška spolu s o 60 kg zvýšenou hmotností Octavie Scout oproti Octavii Combi 4x4 již určitou roli hraje.
Začněme z pohledu ekologicky smýšlejícího zákazníka spotřebou. Následující tabulka ukazuje, že v Octavii Scout se sice můžete díky vyššímu posazu a z něj pramenícího lepšího rozhledu cítit bezpečněji, oproti modelu Octavia Combi 4x4 si za to ale u benzinové pumpy připlatíte. Scout v tomto ohledu zjevně doplácí na svou horší aerodynamiku, kdy je jeho součinitel odporu roven 0,34 zatímco Škoda Octavia 4x4 dosahuje hodnoty o dvě desetiny nižší. Svou roli bezesporu hraje i vyšší valivý odpor velký kol Scouta.
Vše podstatné naleznete v následující tabulce, námi odečtené hodnoty se v obou případech vztahují k motoru 1,8 TSI (118 kW).
Odečtená spotřeba paliva | 4x4 | Scout |
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] | 6,2 | 7 |
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] | 7,6 | 8,5 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1] | 2400 | 2400 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] | 3100 | 3100 |
Agregát samotný zaslouží velkou pochvalu. Tento benzinový motor je velmi dobře odhlučněný, jeho síla se navzdory přeplňování vyvíjí s otáčkami lineárně už od dvou až tří tisíc a co překvapí nejvíce je ochota přeplňovaného čtyřválce pracovat s radostí až téměř v sedmitisícovém pásmu. Zásoba newtonmetrů ve středních otáčkách je pro testované vozy více než dostatečná, ba naopak svou dynamikou (zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 resp. u Scoutu za 8,4 s) nás obě Octavie velmi mile překvapily. U řazení či řízení jsme u obou modelů nezaznamenali žádné výraznější odchylky a ani k jednomu nemáme zásadní připomínky.
Komfort jízdy je o něco lepší ve Scoutu, který se s větším přehledem dokáže přenést přes četné nerovnosti číhající na tuzemských cestách. To samozřejmě dvojnásob platí ve městě, kde se v sedadlech Scoutu budete cítit více odděleni od dlažebních kostek, všudypřítomných výmolů, propadlých kanálů či tramvajových kolejí. Tuto výhodu bohužel pro Octavii Scout maže větší potápění zádě při akceleraci a přídě při ostrém brzdění i větší náklony karoserie při ostřejších manévrech; řidič se tak necítí tolik spjat s vozem jako v případě Octavie 4x4. Navíc oproti ní do interiéru více proniká hluk od kol.
skoda strednitrida octavia testy srovnavacitesty
Oba dva modely těží z výhod mezinápravové spojky Haldex a poměrně lehkého a výkonného agregátu pod kapotou. Nedotáčivost se oproti verzi s čistě předním pohonem o kus odsouvá, výhody točivého momentu proudícího i k zadním kolům využijete při každém razantnějším rozjezdu na kluzkých površích.
Náš závěr? Komfortněji zaměřeným řidičům tak nelze než ke koupi doporučit spíše verzi Scout, která si svou posádku umí hýčkat o něco lépe.
Ceny
Škoda si za odlišný vzhled a mírně pozměněné terénní schopnosti Scout nechá velkoryse zaplatit. Výbava je sice vizuálně atraktivnější než u srovnatelné a již velmi dobře vybavené Octavie Combi 4x4 Elegance, ale ani po dorovnání výbavy se nedostanete k rozumným jednotkám tisíců, které by měly plasty na Scout stát.
Cenové srovnání - Škoda Octavia Combi 4x4 vs. Octavia Scout | ||
Motorizace | 1,8 TSI 4x4 | 1,8 TSI 4x4 |
Stupeň výbavy | Elegance | Scout |
Základní cena v dané výbavě | 665.900,- | 724.900,- |
Čelní airbagy | S | S |
Boční airbagy | S | S |
Hlavové airbagy | S | S |
Stabilizační systém | S | S |
Automaticky regulovaná klimatizace | S | S |
Autorádio s CD | S | S |
Navigační systém | 12.690,- | 12.690,- |
Metalický lak | 11.500,- | 11.500,- |
Xenonové světlomety | 25.700,- | 22.200,- |
Centrální zamykání s d.o. | S | S |
Elektricky ovládaná okna vpředu | S | S |
Elektricky ovládaná okna vzadu | S | S |
Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí | 17.900,- | 17.900,- |
Kola z lehkých slitin 15" | S | - |
Kola z lehkých slitin 17" | 8.600,- | S |
Mlhové světlomety | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | S | S |
Palubní počítač | S | S |
Parkovací senzory vzadu | S | 9.000,- |
Tempomat | S | S |
Navíc je v ceníku nad Octavií Combi Elegance ještě výbava Laurin&Klement. Je sice ještě dražší než Scout, ale to co zde automaticky dostáváte by jinak pro Elegance stálo přes 100 tisíc Kč. Kdo tedy chce luxusně vybavenou Octavii s nenápadným vzhledem, měl by se zajímat právě o vrcholný model. Je totiž relativně výhodnější koupí než Scout.
Závěr
Smyslem tohoto testu nebylo odrazovat od koupě Octavie Scout, ale ukázat také alternativy, které v ceníku momentálně nejžádanějšího modelu Škody trochu neprávem zapadávají. Konkurenční terénní kombi obvykle bývají při srovnatelné výbavě a jízdní dynamice dražší, což platí i o většině SUV.
Škoda dnes má v portfoliu výborný přeplňovaný čtyřválec 1,8 TSI i vyspělý pohon všech kol, který splňuje požadavky na něj kladené jak při jízdě na silnici, tak v lehčím terénu.
Scout má v modelové řadě Octavia výsadní postavení a Škoda si za to nechá zaplatit. Cenově citlivější zákazníci, kteří překonají fakt, že jejich auto nebude svým vzhledem říkat vůbec nic o povaze majitele, ušetří volbou velmi dobře vybavených Octavií Combi 4x4.
Když se náhodou při zaškrtávání příplatkových položek dostane ceníková cena vysněného vozu přes 700 tisíc korun, doporučujeme k vaší pozornosti špičkovou výbavu Laurin&Klement. Za mírně navýšenou cenu Scoutu totiž dostanete auto s výbavou, připomínající luxusní prémiovou kategorii.
skoda strednitrida octavia testy srovnavacitesty
Škoda Octavia Combi 1,8 TSI 4x4 Elegance
První cena vozu | 584.900,-Kč (Octavia Combi 4x4, 1,9 TDI 77 kW, Ambiente) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 620.900,-Kč (Octavia Combi 4x4, 1,8 TSI 118 kW, Ambiente) |
Základní cena testovaného vozu | 665.900,-Kč (Octavia Combi 4x4, 1,8 TSI 118 kW, Elegance) |
Plusy
- Funkčně identický vůz jako Scout, levnější o 60 tisíc Kč
- Nižší spotřeba paliva
- Menší hluk od kol
- Lepší vlastnosti na silnici
- Lepší aerodynamika
Minusy
- Ve srovnání se Scoutem nenápadný vzhled
- Oproti Scoutu menší průchodnost terénem
Škoda Octavia Scout 1,8 TSI
První cena vozu | 724.900,- Kč (Octavia Scout, 1,8 TSI 118 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 724.900,- Kč (Octavia Scout, 1,8 TSI 118 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 724.900,- Kč (Octavia Scout, 1,8 TSI 118 kW) |
Plusy
- Působivý design
- Bohatá výbava
- Příznivá cena ve srovnání s podobně vyhlížejícími konkurenty
- Lepší výhled z vozu
Minusy
- Vysoká cena ve srovnání s Octavií Combi 4x4
- Horší chování na silnici
- Vyšší spotřeba
- Horší aerodynamika
- Vyšší hlučnost na palubě