Škoda Octavia Combi: první stručné srovnání
Krátce po zveřejnění prvních snímků a informací o novém kombi se pojďme podívat na to, jak si novinka rozměrově vede ve srovnání s konkurenty. Do srovnávané skupiny jsme zařadili jak vozy nižší střední třídy kam Octavia teoreticky patří, tak i vůbec největší kombi dostupná na trhu.
Minulá generace kombi se prodávala úspěšně už od roku 1998, kdy výroba teprve nabíhala, takže k zákazníkům se tehdy dostalo zhruba 15 tisíc kombi. Od roku 1999 odbyt rostl s výjimkou roku 2002, což je pravděpodobně důsledek povodní. Podíl kombi na celkové výrobě řady Octavia se pohyboval mezi 36 a 41 % a také tento podíl se, s tím jak Octavia stárla, zvyšoval. Popsané trendy jsou vidět z tohoto grafu a z první tabulky.
Odbyt modelové řady Škoda Octavia | |||||||
1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Octavia | 47876 | 87.127 | 90.733 | 96.253 | 97.679 | 98.766 | 97.198 |
Octavia Combi | 0 | 15.246 | 52.518 | 62.250 | 66.455 | 65.251 | 68.437 |
Celkem (liftback+kombi) | 47876 | 102.373 | 143.251 | 158.503 | 164.134 | 164.017 | 165.635 |
podíl Octavie Combi | 0,00% | 14,89% | 36,66% | 39,27% | 40,49% | 39,78% | 41,32% |
O zařazení vozu Škoda Octavia do některé ze škatulek se vedou mezi čtenáři Auto.cz spory prakticky od vzniku našeho serveru a tato situace se nevylepšila ani po představení nového modelu na posledním ženevském autosalonu. Automobil s rozvorem 2578 mm teď dostal druhou karosářskou variantu, prostorné kombi. Protože jsou známá pouze základní data, omezíme se tentokrát na stručné porovnání velikostí objemů zavazadlových prostorů a vnějších rozměrů.
Do našeho výběru jsme vybrali následující vozy: nová Škoda Octavia Combi, Škoda Octavia Combi „klasik“, Citroën C5 Break, Fiat Stilo Multiwagon, Ford Focus kombi, Ford Mondeo kombi, nový Opel Astra Caravan, Opel Vectra Caravan, Peugeot 307 SW, Renault Mégane Grandtour a kombi Nissan Primera Traveller.
Nová Škoda Octavia Combi a velká kombi (1. díl tabulky) | |||||||
Škoda | Citroën | Ford | Nissan | Opel | |||
Octavia Combi (nová) | C5 Break | Mondeo kombi | Primera kombi | Vectra Caravan | |||
Vnější rozměry | |||||||
Délka [mm] | 4572 | 4755 | 4804 | 4675 | 4822 | ||
Šířka [mm] | 1769 | 1770 | 1812 | 1760 | 1798 | ||
Výška [mm] | 1467 | 1515 | 1441 | 1482 | 1500 | ||
Rozvor [mm] | 2578 | 2750 | 2754 | 2680 | 2830 | ||
Zavazadlový prostor | |||||||
Základní objem [l] | 580 | 563 | 540 | 465 | 530 | ||
Objem při sklopených zadních sedadlech [l] | 1620 | 1658 | 1700 | 1670 | 1850 | ||
Délka po zadní sed. [mm] | 1065* | 1088 | 1140 | n. k d. | 1175 | ||
Šířka min. [mm]*** | n. k d. | 1126 | 1141 | n. k d. | 1060 | ||
Cena od [Kč] | 480000** | 679000 | 668900 | 618300 | 644900 |
* údaj - nová Octavia liftback
** odhad Auto.cz
*** šířka min.= šířka mezi podběhy
n. k d.= není k dispozici
Namítáte-li, že srovnáváme různé třídy, jde o záměr. Velká kombi jako Opel Vectra Caravan nebo Ford Mondeo jsou o 23 až 25 cm delší než nová Octavia Combi, takže není divu, že jejich vnitřní prostor je větší. To platí bez výjimky u prostoru měřeném po střechu, který nabízí automobily po sklopení zadních sedadel. Zde je výhodou delší rozvor, který se projevuje velkorysým prostorem na zadních sedadlech a po jejich sklopení také možností transportu podstatně delších předmětů.
Nová Škoda Octavia Combi a někteří její konkurenti (2. díl tabulky) | |||||||
Škoda | Škoda | Fiat | Ford | Opel | Peugeot | Renault | |
Octavia Combi (nová) | Octavia Combi | Stilo Multiwagon | Focus kombi | Astra Caravan (nová) | 307 Break | Mégane Grandtour | |
Vnější rozměry | |||||||
Délka [mm] | 4572 | 4513 | 4515 | 4454 | 4515 | 4419 | 4500 |
Šířka [mm] | 1769 | 1731 | 1755 | 1702 | 1753 | 1757 | 1775 |
Výška [mm] | 1467 | 1457 | 1570 | 1447 | 1500 | 1544 | 1460 |
Rozvor [mm] | 2578 | 2512 | 2600 | 2615 | 2703 | 2708 | 2690 |
Zavazadlový prostor | |||||||
Základní objem [l] | 580 | 548 | 510 | 520 | 530 | 503 | 520 |
Objem při sklopených zadních sedadlech [l] | 1620 | 1512 | 1480 | 1580 | 1570 | 1675 | 1600 |
Délka po zadní sed. [mm] | 1065* | 1081 | n.k d. | 1048 | 1085 | n.k d. | 1054 |
Śířka min. (mm) *** | n. k d. | 1004 | n.k d. | 1156 | 1088 | 978 | 1120 |
Cena od [Kč] | 480000** | 455000 | 435000 | 458500 | n.k d. | 465000 | 460000 |
* údaj - nová Octavia liftback
** odhad Auto.cz
*** šířka min.= šířka mezi podběhy
n. k d.= není k dispozici
V základním pětimístném uspořádání je situace poněkud vyrovnanější a je jasné, že 580 litrů základního zavazadlového prostoru nové Octavie kombi je velmi nadprůměrná hodnota. Konkurence se drží v úzké oblasti kolem obvyklých pěti set litrů.
Jsme sami zvědaví na naše první dojmy ze setkání s novým kombi, protože dvě první zveřejněné fotografie byly pečlivě vybrané tak, aby vůz zachytily v tom nejlepším světle. Předpokládáme, že poměrně dlouhý automobil nebylo vůbec snadné obléci do podobně dynamického kabátu, jako tomu bylo u první generace. Boční prolis boku karosérie a příbuznost s liftbackem nadiktovaly designérům neobvykle široká a relativně nízká koncová světla, která jsou umístěna tak vysoko jak to jen bylo možné. U konkurence dnes častěji najdeme světla zakomponovaná do posledního sloupku karosérie. Aplikací tohoto řešení by však byla inspirace vzhledem vozů nejmenované severské značky příliš do očí bijící.
Cenové srovnání je postaveno pouze na spekulaci o budoucí základní ceně, která podle nás musí být nižší než 500 000,- Kč a reálně by se mohla pohybovat v rozmezí 470 000 a 480 000,-Kč. Za takovou cenu však dostanete pouze základní motorizaci 1.4 (55 kW), takže po naložení prostorného vozu po střechu neočekávejte od tohoto základu velké divy. Ostatně konkurence v této cenové oblasti nenabízí zpravidla o mnoho koní více. Podélná dynamika jízdy bude stoprocentním vytížením každopádně postižena, otázkou zůstává jak se vyspělý podvozek Octavie a naladění odpružení popere s velkým rozpětím celkové hmotnosti automobilu a pravděpodobnou vyšší polohou těžiště proti naloženému liftbacku.
S podobně velkou užitečnou hmotností, jako má liftback (660 kg!), rozměrným zavazadelníkem a snad také konkurenceschopnou cenou by se z kombi mohl stát vážný konkurent vozů, které jsou o jednu až dvě třídy větší.