30.5. 2014 Martin Machala Martin Machala

Škoda Octavia G-Tec: První jízdní dojmy

 

V Holandsku jsme se poprvé svezli autem, které by u nás konečně mohlo pohnout se stojatými vodami CNG. Řídili jsme kombi Škoda Octavia G-Tec!

Stlačený zemní plyn se už dlouho považuje za jednu z nejrozumnějších cest, jak se vyrovnat se zeleným nátlakem. U nás však stále zatím spíš ticho po pěšině, s čímž první škodovka na CNG – nejmenší citigo – nemohla udělat vůbec nic. Méně vhodného kandidáta na plynovou osvětu si těžko představit, však se také u nás neprodalo ani deset takových miniškodovek.

Teď je tu však fleety i českými rodinami milovaná Škoda Octavia třetí generace! Kdo jiný by měl CNG vyšlapávat cestičku než nejprodávanější model českého trhu?

Zkrátka octavia

Na letišti v Amsterodamu před námi stojí naprosto tuctová Octavia Combi, která svou alternativní výlučnost dává najevo pouze štítkem na zádi. V interiéru je již díky zdvojenému palivoměru (jeden pro benzin a druhý pro CNG) a rozšířenému palubnímu počítači (musí přece počítat dvě paliva) rozpoznání plynové octavie o malinkatý kousíček snazší. Stále však lze s jistotou prohlásit, že verze CNG vypadá úplně stejně jako jakákoliv jiná octavia.

V uživatelsky zcela zaběhnutých kolejích pokračujeme i nadále. Nastartujeme, nikde žádný režim nepřepínáme a jedeme. Samozřejmě automaticky na plyn. Octavia G-Tec je vozidlo primárně určené pro spalování CNG a k benzinu se uráčí jen tehdy, když plyn dojde nebo teploty klesnou k minus deseti stupňům. V druhém případě však tradičnější z paliv využije pouze pro nastartování a první metry, pak se znovu přepne na plyn.

Z tohoto pohledu možná překvapí, že na benzin stále urazíte víc než dvojnásobnou vzdálenost. Zatímco plyn zvládne nejvýš 410, benzin si troufne až na 920 kilometrů. Celkový akční rádius 1330 km však svádí k tomu, zkusit Chorvatsko na jednu nádrž. Respektive tři, kromě benzinové s klasickým objemem 50 litrů s sebou octavia veze další dvě na plyn (celkově 97 litrů, pro snadnější orientaci jde o 15 kg zemního plynu).

Holandské brouzdání

Jak už jsme řekli, plynový dojezd dosahuje 410 kilometrů. Reálně bychom to viděli na plus minus tři stovky. I zde totiž platí, že život přináší trochu jiné výstupy než data z tabulek. Udávané kombinované spotřeby 3,5 kg plynu na 100 km se nám nepodařilo dosáhnout ani v krajně rovinatém Nizozemsku, kde jsme se navíc díky ideálně zvolené trase nejčastěji pohybovali rychlostí kolem 110 km/h. Musíte uznat, že lepší podmínky jsme si nemohli přát! A přece jsme jezdili nejlépe za 4,1 kg CNG.

Ještě jedno upozornění. Kdo by chtěl dynamiku Octavie G-Tec srovnávat s už známou čtrnáctistovkou TSI, bude možná lehce zaskočen. Plynová verze čtyřválce 1.4 TSI totiž dosahuje výkonu 81 kW, tradiční benzinová se pro octavii nabízí ve variantě 103 kW. Jízdní projev tedy můžeme prohlásit za poklidnější, vyhovující rodinnému tempu a plus minus odpovídající čtyřválci 1.2 TSI/77 kW. Nádrže na plyn také něco váží (viz tabulka), i plynová verze však stále odveze ve verzi liftback dostačujících 564 kg, kombi o pětatřicet kil méně.

Ještě nějaké rozdíly?

Asi vám už došlo, že když Octavia G-Tec veze navíc 97 litrů ve formě nádrží na CNG, musela si je někde vzít. Správně, brala v zavazadlovém prostoru! Základní objem kufru liftbacku se snížil na 460 litrů, kombi odveze o dvacet víc. Z litrového piedestalu tak plynová octavia spadla, my však její přepravní kapacitu považujeme stále za víc než slušnou.

To bychom už brečeli spíše pro nenávratnou ztrátu rezervy. Pro ni se už místo zkrátka nenašlo. Lepicí sada je pro Octavii G-Tec jedinou záchranou.

Ale teď pozor, velice důležitá informace! Možná jste již někde zaslechli, že se octavia prodává se dvěma různými zadními nápravami. A že daleko rozšířenější a levnější vlečená varianta není z pohledu komfortu úplně nejšťastnějším řešením. A představte si, Octavii G-Tec bylo dopřáno složitější a dražší víceprvkové zavěšení! Na dokonale hladkém holandském asfaltu jsme jeho přínos nemohli docenit, jsme si však jistí, že hned v prvním českém testu víceprvkové pohodlí rozlišíme bezpečně.

Plynová revoluce?

Ani ne korunové náklady na kilometr zní jako rajská hudba, to pak člověk hned mávne rukou nad pouhou šedesátkou plniček. Jenže co ta plynová legrace vlastně stojí? Základních a velice zajímavých 433.900 Kč, což je cena prakticky shodná s motorizací 1.6 TDI/77 kW. Za kombík se připlácí třiatřicet tisíc. Jestli má někdy plynová revoluce vypuknout, pak je to teď!

Škoda Octavia Combi
Verze 1.4 CNG/81 kW 1.2 TSI/77 kW 1.4 TSI/103 kW 1.6 TDI/77 kW
Zdvihový objem (cm3) 1395 1197 1395 1598
Výkon (kW při ot./min) 81/4800-6000 77/4500-5500 103/4500-6000 77/3000-4000
Točivý moment (N.m při ot./min) 200/1500-3500 175/1400-4000 250/1500-3500 250/1500-2750
Provozní hmotnost (kg) 1412 1247 1272 1322
Maximální rychlost (km/h) 193 193 212 191
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,0 10,5 8,5 11,0
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 3,5 kg/100 km 5,3 5,5 4,2
Cena (Kč) 466 900 392 900 434 900 454 900

Tankování

Během testovacích jízd v okolí Amsterodamu jsme si rovněž na vlastní pěst vyzkoušeli tankování CNG. Dá se říct, že od standardního benzinového procesu se liší méně než jeho nejbližší konkurent LPG. Zatímco stále rozšířenější LPG po vyjmutí pistole předvede smradlavý plivanec plynu, CNG se bez podobných efektů obejde. Už jenom těch stanic aby bylo víc… Podle Českého plynárenského svazu by jich ale do tří let mělo přibýt nejméně 150. Těšíme se!

Práskač

V Octavii G-Tec najdeme také čidlo kvality tankovaného CNG. V menu palubního počítače se tak můžete proklikat k procentuálnímu vyjádření obsahu metanu v CNG. Čím je podíl vyšší, tím dochází k efektivnějšímu spalování a tím pádem jedete za míň. My jsme v Holandsku tankovali CNG s osmdesátiprocentním podílem metanu, což bylo podle vyjádření Škodovky stále velmi dobré číslo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren

Focením vlaků, letadel či krajiny se zabývá hodně lidí, o…

Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu

Téměř rok a půl po referendu o vystoupení Británie z…

Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová

Evropská unie v současné podobě je podle šéfky…

Ve zpracování halal masa se točí téměř půl bilionu dolarů Ve zpracování halal masa se točí téměř půl bilionu dolarů

Průmysl zpracování masa podle arabského práva má hodnotu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia G-Tec: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Škoda Octavia Cup: Konečně proběhlo testování nového prototypu! Škoda Octavia Cup: Konečně proběhlo testování nového prototypu!

Letošní sezona Škoda Octavia Cupu dopadla neslavně.…

Škoda Octavia RS může mít až 315 koní, když navštíví ABT Sporstline GmbH Škoda Octavia RS může mít až 315 koní, když navštíví ABT Sporstline GmbH

Dvorní úpravce vozů značek Volkswagen, Audi, Seat a Škoda…

 



 
Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Dnes 08:00

Podle německých médií se blíží konec dieselu. Lidé prý udělají nejlépe, když svůj hned prodají. Bazary by tedy měly přetékat auty za hubičku. Jenže věřte německým novinám a televizi.




Blesk.cz

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se narodily doma, sex byl až po svatbě!

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se…

Herec Matouš Ruml (32) se ve dvaceti letech oženil s herečkou Terezou a vychovávají spolu syna Nathanaela (8) a…

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před popravou jí dělal ze života peklo

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před…

S nožem pod krkem musela už údajně začátkem prosince čelit výhrůžkám svého exmanžela podnikatelka Blanka D.…

 

iSport.cz

Další český sudí blízko NHL: Pískám i ženy. Za měsíc stihnu 60 zápasů

Další český sudí blízko NHL: Pískám i ženy. Za měsíc…

Sekl s hokejem, sbalil si tašku a odletěl do Ameriky. Petr Hejna měl jako hráč za cíl prosadit se v NHL.…

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale padl. Bayern zvýšil náskok

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale…

Fotbalisté Dortmundu v 17. kole německé ligy porazili 2:1 Hoffenheim a po pěti zápasech se dočkali domácí výhry.…

 

Reflex.cz

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za mrtvé novorozeně, které ještě žilo

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za…

V hlavním indickém městě Dillí se odehrál velmi neobvyklý a tragický případ: lékaři označili novorozená dvojčata…

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Ač vyučen psychologem, ani v nejmenším nechápu pohnutky prezidentských kandidátů, kteří do klání vstupují, aniž…