22.2. 2013 Martin Machala Martin Machala

Škoda Octavia III vs. II - Která z nich je lepší?

 

Spousta příznivců octavie bude zvažovat, zda-li si objednat tu novou a být takzvaně in, nebo vzít rozum do hrsti a koupit předchůdce, který se doprodává. Přímé porovnání obou soupeřů pomůže toto dilema vyřešit.

Jedeme v druhé generaci octavie a říkáme si, že na odcházející model si vede víc než dobře. Mimořádně kvalitní interiér, skvělý podvozek, čtrnáctistovka TSI krásně táhne, místa celkem dost. Až nás napadá, o kolik a jestli vůbec může být třetí generace lepší. Novinka se povedla, ale opravdu přinesla citelný mezigenerační pokrok?

První pocit

Před pražským Žofínem si přebíráme tmavě modrou Octavii III, usedáme do béžového interiéru. A najednou jsme v úplně jiném světě. Třetí generace působí daleko luxusněji, hodnotněji. Ano, sedíme v nejvyšší výbavě Elegance, naše testovací škodovka je navíc dovybavena snad naprosto vším, co ceník nabízí. Přesně takový je však i dvojkový liftback. Verze Elegance, příplatků až na střechu. Vedle nástupkyně ale naprosto nemilosrdně zastárla. Přístrojová deska nám najednou připomíná spíše rapid, přední pofaceliftové světlomety působí po konfrontaci s novinkou skoro legračně.

Okamžitě vnímáme i mohutnější tvary třetí generace. Minulé provedení se opticky zčistajasna smrsklo na rozměr rapidu. Když trojka postává jenom tak sama, rozdíl zdaleka nevynikne. Přímé porovnání ale staršímu modelu centimetry důsledně ubírá.

Je to passat?

Není to passat, ale octavia třetí generace. Snahu Škodovky vtlačit novinku do prostoru mezi nižší střední a střední třídu můžete brát jako marketingové klišé. Když jsme však druhou generaci vyměnili za třetí, na výše popsaný přelom jsme se opravdu posunuli.

Výsledný dojem dělá kromě hodnotnějšího interiéru také jeho šířka. Ve dvojce jsme museli mít kolena u sebe jak způsobný školáček, třetí generace nám dovolila rozvalit se jak v křesle. I díky rozměrnějším sedačkám. Hubenějším postavám starší, sevřenější posezení nikdy nevadilo. Teď už ale chápu, co tím chtěl kolega Jirka Baborský říct, když si stěžoval, že se do sedaček předchozí octavie nevejde. Po návratu o generaci zpět jsem si připadal, jako by mě posadili do tramvaje. Naměřené centimetry zdaleka nevystihují reálnou zkušenost. Nepřeháníme ani o píď – přesun z Octavie II do novinky odpovídá z pohledu prostoru a komfortu sedaček přestupu na passat. Vyzkoušejte sami, budete souhlasit.

Porovnání vnitřních rozměrůOctavia III Octavia II
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 160/16 155/12
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 91-99/95, 3-13/5 91-100/94, 4-13/6
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 131/129, 147/147 128/128, 145/142
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 49 x 52/47 x 47 52 x 50/49 x 52
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 64 x 50 62 x 48

Návrat mezi céčka?

Komfort odpružení má jisté rezervy. Hlavně uložení zadní nápravy se na některých nerovnostech do karoserie opírá citelněji, než by si kdy takový passat dovolil. Tupá rána se neozve nikdy, třeba zpomalovací práh zvládá nová generace zcela v rámci parametrů segmentu D.

Zvlášť po této decentní zkušenosti očekáváte podobně elegantní přístup i na pražské dlažbě. Z návalu menších nerovností navazujících v rychlém sledu je ale odpružení nervózní. Octavia nedokáže takový povrch přehlížet, ale všímá si každé kostky. Kdybyste se však rozhodli nerespektovat předepsanou rychlost 50 km/h, podvozek by se uklidnil a dokázal na dlažbu hledět s nadhledem.

Stejná zkušenost s minulou generací? Další potvrzení, že novinka povýšila. I přes zmíněnou kritiku. Ani dvojka posádku neurazí neomalenou ránou, na soustavě nerovností ale neklidně poskakuje pro jistotu úplně celá. Auto má tendenci věrně kopírovat povrch vozovky a plně se přizpůsobit profilu.

Porovnání vnějších rozměrůOctavia III Octavia II
Délka (mm) 4659 4569
Šířka (mm) 1814 1769
Výška (mm) 1460 1462
Rozvor (mm) 2667 2578

Další zmenšení

Podle technických údajů se hmotnost obou generací s motorem 1.4 TSI liší o 55 kg (lehčí je novinka!). V zatáčkách se ale oba liftbacky chovají, jako by mezi nimi byl rozdíl třídy. Nejde vůbec o to, že by trojka vybavená vlečenou nápravou v oblouku zaostávala. Už v hlavním testu jsme se vás snažili přesvědčit, že jednodušší řešení svoji práci zvládá velmi dobře. Spíš mluvíme o několikrát popsané schopnosti octavie vyvolat dojem většího auta. Za volantem třetí generace vám připadne, že do zatáčky musíte nahrnout větší hmotu. Samotný průjezd pak proběhne naprosto samozřejmě, až překvapivě hbitě.

Stejně tak i v případě druhé generace. Jenom s tím rozdílem, že si připadáte jak o třídu níž. Minulá octavia působí lehce, subtilně, obratně. Zkrátka jako menší auto.

Setkání druhého a třetího vydání potvrdilo ještě jednu věc – řazení novinky opravdu nechodí tak hladce. Alespoň v případě čtrnáctistovky TSI. Zvláštní odklon od dokonalosti.

Nemusí se bát

Na začátku jsme měli obavy, jestli trojka výborného předchůdce dostatečně překoná. Zbytečně. Novinka je lepší prakticky ve všech směrech a v některých parametrech se dotýká střední třídy. Prostornost, zpracování, celkový dojem z interiéru i karoserie… V těchto bodech je nová octavia opravdu „déčková“, tedy střední.

My ji ale budeme pořád řadit spíš o patro níž. Hlavně kvůli omezenějšímu komfortu podvozku. Že ale mezi kompakty patří aktuálně s přehledem na vrchol, berte jako hotovou věc.

Druhá generace Škody Octavia tak může v klidu odejít. Kariéru jako tour stejně dělat nebude – tuto mezeru vyplňuje rapid, takže se loučíme!

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země

Turecká armáda v sobotu v severosyrském Afrínu, který…

Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek

Předsedou Zelených se v sobotu stal Petr Štěpánek,…

Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge

Americký zemědělský gigant Archer Daniels Midland (ADM)…

Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia III vs. II - Která z nich je lepší?







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 





 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Včera

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat draze, bič trestá nevinné

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat…

Lidé s přiznanou invaliditou nebo maminky pečující o postižené děti se kvůli legislativnímu paskvilu dostávají…

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či černé barvě

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či…

Chystáte se rekonstruovat kuchyň nebo třeba jen vyměnit kuchyňskou linku? Pak byste určitě měli vědět, jaké…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli, desítky dalších mají zranění. Hasiči budou zasahovat do noci

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli,…

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici nedaleko Masarykova nábřeží na Novém Městě zemřeli…

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…