22.2. 2013 Martin Machala Martin Machala

Škoda Octavia III vs. II - Která z nich je lepší?

 

Spousta příznivců octavie bude zvažovat, zda-li si objednat tu novou a být takzvaně in, nebo vzít rozum do hrsti a koupit předchůdce, který se doprodává. Přímé porovnání obou soupeřů pomůže toto dilema vyřešit.

Jedeme v druhé generaci octavie a říkáme si, že na odcházející model si vede víc než dobře. Mimořádně kvalitní interiér, skvělý podvozek, čtrnáctistovka TSI krásně táhne, místa celkem dost. Až nás napadá, o kolik a jestli vůbec může být třetí generace lepší. Novinka se povedla, ale opravdu přinesla citelný mezigenerační pokrok?

První pocit

Před pražským Žofínem si přebíráme tmavě modrou Octavii III, usedáme do béžového interiéru. A najednou jsme v úplně jiném světě. Třetí generace působí daleko luxusněji, hodnotněji. Ano, sedíme v nejvyšší výbavě Elegance, naše testovací škodovka je navíc dovybavena snad naprosto vším, co ceník nabízí. Přesně takový je však i dvojkový liftback. Verze Elegance, příplatků až na střechu. Vedle nástupkyně ale naprosto nemilosrdně zastárla. Přístrojová deska nám najednou připomíná spíše rapid, přední pofaceliftové světlomety působí po konfrontaci s novinkou skoro legračně.

Okamžitě vnímáme i mohutnější tvary třetí generace. Minulé provedení se opticky zčistajasna smrsklo na rozměr rapidu. Když trojka postává jenom tak sama, rozdíl zdaleka nevynikne. Přímé porovnání ale staršímu modelu centimetry důsledně ubírá.

Je to passat?

Není to passat, ale octavia třetí generace. Snahu Škodovky vtlačit novinku do prostoru mezi nižší střední a střední třídu můžete brát jako marketingové klišé. Když jsme však druhou generaci vyměnili za třetí, na výše popsaný přelom jsme se opravdu posunuli.

Výsledný dojem dělá kromě hodnotnějšího interiéru také jeho šířka. Ve dvojce jsme museli mít kolena u sebe jak způsobný školáček, třetí generace nám dovolila rozvalit se jak v křesle. I díky rozměrnějším sedačkám. Hubenějším postavám starší, sevřenější posezení nikdy nevadilo. Teď už ale chápu, co tím chtěl kolega Jirka Baborský říct, když si stěžoval, že se do sedaček předchozí octavie nevejde. Po návratu o generaci zpět jsem si připadal, jako by mě posadili do tramvaje. Naměřené centimetry zdaleka nevystihují reálnou zkušenost. Nepřeháníme ani o píď – přesun z Octavie II do novinky odpovídá z pohledu prostoru a komfortu sedaček přestupu na passat. Vyzkoušejte sami, budete souhlasit.

Porovnání vnitřních rozměrůOctavia III Octavia II
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 160/16 155/12
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 91-99/95, 3-13/5 91-100/94, 4-13/6
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 131/129, 147/147 128/128, 145/142
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 49 x 52/47 x 47 52 x 50/49 x 52
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 64 x 50 62 x 48

Návrat mezi céčka?

Komfort odpružení má jisté rezervy. Hlavně uložení zadní nápravy se na některých nerovnostech do karoserie opírá citelněji, než by si kdy takový passat dovolil. Tupá rána se neozve nikdy, třeba zpomalovací práh zvládá nová generace zcela v rámci parametrů segmentu D.

Zvlášť po této decentní zkušenosti očekáváte podobně elegantní přístup i na pražské dlažbě. Z návalu menších nerovností navazujících v rychlém sledu je ale odpružení nervózní. Octavia nedokáže takový povrch přehlížet, ale všímá si každé kostky. Kdybyste se však rozhodli nerespektovat předepsanou rychlost 50 km/h, podvozek by se uklidnil a dokázal na dlažbu hledět s nadhledem.

Stejná zkušenost s minulou generací? Další potvrzení, že novinka povýšila. I přes zmíněnou kritiku. Ani dvojka posádku neurazí neomalenou ránou, na soustavě nerovností ale neklidně poskakuje pro jistotu úplně celá. Auto má tendenci věrně kopírovat povrch vozovky a plně se přizpůsobit profilu.

Porovnání vnějších rozměrůOctavia III Octavia II
Délka (mm) 4659 4569
Šířka (mm) 1814 1769
Výška (mm) 1460 1462
Rozvor (mm) 2667 2578

Další zmenšení

Podle technických údajů se hmotnost obou generací s motorem 1.4 TSI liší o 55 kg (lehčí je novinka!). V zatáčkách se ale oba liftbacky chovají, jako by mezi nimi byl rozdíl třídy. Nejde vůbec o to, že by trojka vybavená vlečenou nápravou v oblouku zaostávala. Už v hlavním testu jsme se vás snažili přesvědčit, že jednodušší řešení svoji práci zvládá velmi dobře. Spíš mluvíme o několikrát popsané schopnosti octavie vyvolat dojem většího auta. Za volantem třetí generace vám připadne, že do zatáčky musíte nahrnout větší hmotu. Samotný průjezd pak proběhne naprosto samozřejmě, až překvapivě hbitě.

Stejně tak i v případě druhé generace. Jenom s tím rozdílem, že si připadáte jak o třídu níž. Minulá octavia působí lehce, subtilně, obratně. Zkrátka jako menší auto.

Setkání druhého a třetího vydání potvrdilo ještě jednu věc – řazení novinky opravdu nechodí tak hladce. Alespoň v případě čtrnáctistovky TSI. Zvláštní odklon od dokonalosti.

Nemusí se bát

Na začátku jsme měli obavy, jestli trojka výborného předchůdce dostatečně překoná. Zbytečně. Novinka je lepší prakticky ve všech směrech a v některých parametrech se dotýká střední třídy. Prostornost, zpracování, celkový dojem z interiéru i karoserie… V těchto bodech je nová octavia opravdu „déčková“, tedy střední.

My ji ale budeme pořád řadit spíš o patro níž. Hlavně kvůli omezenějšímu komfortu podvozku. Že ale mezi kompakty patří aktuálně s přehledem na vrchol, berte jako hotovou věc.

Druhá generace Škody Octavia tak může v klidu odejít. Kariéru jako tour stejně dělat nebude – tuto mezeru vyplňuje rapid, takže se loučíme!

Spolupracujeme s TipCars.com
Investice do bytu je dnes jistota Investice do bytu je dnes jistota

Pokud nemáte finanční vzdělání, jste v podstatě vydáni na…

Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům

Americký prezident Donald Trump dnes podepsal dekret,…

Britský parlament schválil zákon o brexitu Britský parlament schválil zákon o brexitu

Britský parlament dnes schválil konečnou podobu zákona o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia III vs. II - Která z nich je lepší?







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 





 
Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Včera

Volvo odhalilo podobu sedanu S60 nové generace. Navíc na místě, kde bude vznikat, v už funkční továrně v Charlestonu (USA).




Blesk.cz

Nejlepší lázně v Česku: Poradíme, které se vybrat!

Nejlepší lázně v Česku: Poradíme, které se vybrat!

Máte zdravotní potíže nebo si jen potřebujete oddechnout? Pak popřemýšlejte o lázeňském pobytu. Na chronické…

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Martinec o vítězi Pastrňákovi: Je paráda, že chce vždy hrát za nároďák

Martinec o vítězi Pastrňákovi: Je paráda, že chce…

Podruhé za sebou vyhrál anketu Zlatá hokejka David Pastrňák, dvaadvacetiletá hvězdička Bostonu. Na první místo…

 

Reflex.cz

Vyrovnat se mužům nechci, říká bývalá ministryně Daniela Kovářová

Vyrovnat se mužům nechci, říká bývalá ministryně…

Mám za sebou feministické období, ale musela jsem se stát ministryní, abych si uvědomila, že toužím po ocenění…

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…