22.2. 2013 Martin Machala Martin Machala

Škoda Octavia III vs. II - Která z nich je lepší?

 

Spousta příznivců octavie bude zvažovat, zda-li si objednat tu novou a být takzvaně in, nebo vzít rozum do hrsti a koupit předchůdce, který se doprodává. Přímé porovnání obou soupeřů pomůže toto dilema vyřešit.

Jedeme v druhé generaci octavie a říkáme si, že na odcházející model si vede víc než dobře. Mimořádně kvalitní interiér, skvělý podvozek, čtrnáctistovka TSI krásně táhne, místa celkem dost. Až nás napadá, o kolik a jestli vůbec může být třetí generace lepší. Novinka se povedla, ale opravdu přinesla citelný mezigenerační pokrok?

První pocit

Před pražským Žofínem si přebíráme tmavě modrou Octavii III, usedáme do béžového interiéru. A najednou jsme v úplně jiném světě. Třetí generace působí daleko luxusněji, hodnotněji. Ano, sedíme v nejvyšší výbavě Elegance, naše testovací škodovka je navíc dovybavena snad naprosto vším, co ceník nabízí. Přesně takový je však i dvojkový liftback. Verze Elegance, příplatků až na střechu. Vedle nástupkyně ale naprosto nemilosrdně zastárla. Přístrojová deska nám najednou připomíná spíše rapid, přední pofaceliftové světlomety působí po konfrontaci s novinkou skoro legračně.

Okamžitě vnímáme i mohutnější tvary třetí generace. Minulé provedení se opticky zčistajasna smrsklo na rozměr rapidu. Když trojka postává jenom tak sama, rozdíl zdaleka nevynikne. Přímé porovnání ale staršímu modelu centimetry důsledně ubírá.

Je to passat?

Není to passat, ale octavia třetí generace. Snahu Škodovky vtlačit novinku do prostoru mezi nižší střední a střední třídu můžete brát jako marketingové klišé. Když jsme však druhou generaci vyměnili za třetí, na výše popsaný přelom jsme se opravdu posunuli.

Výsledný dojem dělá kromě hodnotnějšího interiéru také jeho šířka. Ve dvojce jsme museli mít kolena u sebe jak způsobný školáček, třetí generace nám dovolila rozvalit se jak v křesle. I díky rozměrnějším sedačkám. Hubenějším postavám starší, sevřenější posezení nikdy nevadilo. Teď už ale chápu, co tím chtěl kolega Jirka Baborský říct, když si stěžoval, že se do sedaček předchozí octavie nevejde. Po návratu o generaci zpět jsem si připadal, jako by mě posadili do tramvaje. Naměřené centimetry zdaleka nevystihují reálnou zkušenost. Nepřeháníme ani o píď – přesun z Octavie II do novinky odpovídá z pohledu prostoru a komfortu sedaček přestupu na passat. Vyzkoušejte sami, budete souhlasit.

Porovnání vnitřních rozměrůOctavia III Octavia II
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 160/16 155/12
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 91-99/95, 3-13/5 91-100/94, 4-13/6
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 131/129, 147/147 128/128, 145/142
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 49 x 52/47 x 47 52 x 50/49 x 52
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 64 x 50 62 x 48

Návrat mezi céčka?

Komfort odpružení má jisté rezervy. Hlavně uložení zadní nápravy se na některých nerovnostech do karoserie opírá citelněji, než by si kdy takový passat dovolil. Tupá rána se neozve nikdy, třeba zpomalovací práh zvládá nová generace zcela v rámci parametrů segmentu D.

Zvlášť po této decentní zkušenosti očekáváte podobně elegantní přístup i na pražské dlažbě. Z návalu menších nerovností navazujících v rychlém sledu je ale odpružení nervózní. Octavia nedokáže takový povrch přehlížet, ale všímá si každé kostky. Kdybyste se však rozhodli nerespektovat předepsanou rychlost 50 km/h, podvozek by se uklidnil a dokázal na dlažbu hledět s nadhledem.

Stejná zkušenost s minulou generací? Další potvrzení, že novinka povýšila. I přes zmíněnou kritiku. Ani dvojka posádku neurazí neomalenou ránou, na soustavě nerovností ale neklidně poskakuje pro jistotu úplně celá. Auto má tendenci věrně kopírovat povrch vozovky a plně se přizpůsobit profilu.

Porovnání vnějších rozměrůOctavia III Octavia II
Délka (mm) 4659 4569
Šířka (mm) 1814 1769
Výška (mm) 1460 1462
Rozvor (mm) 2667 2578

Další zmenšení

Podle technických údajů se hmotnost obou generací s motorem 1.4 TSI liší o 55 kg (lehčí je novinka!). V zatáčkách se ale oba liftbacky chovají, jako by mezi nimi byl rozdíl třídy. Nejde vůbec o to, že by trojka vybavená vlečenou nápravou v oblouku zaostávala. Už v hlavním testu jsme se vás snažili přesvědčit, že jednodušší řešení svoji práci zvládá velmi dobře. Spíš mluvíme o několikrát popsané schopnosti octavie vyvolat dojem většího auta. Za volantem třetí generace vám připadne, že do zatáčky musíte nahrnout větší hmotu. Samotný průjezd pak proběhne naprosto samozřejmě, až překvapivě hbitě.

Stejně tak i v případě druhé generace. Jenom s tím rozdílem, že si připadáte jak o třídu níž. Minulá octavia působí lehce, subtilně, obratně. Zkrátka jako menší auto.

Setkání druhého a třetího vydání potvrdilo ještě jednu věc – řazení novinky opravdu nechodí tak hladce. Alespoň v případě čtrnáctistovky TSI. Zvláštní odklon od dokonalosti.

Nemusí se bát

Na začátku jsme měli obavy, jestli trojka výborného předchůdce dostatečně překoná. Zbytečně. Novinka je lepší prakticky ve všech směrech a v některých parametrech se dotýká střední třídy. Prostornost, zpracování, celkový dojem z interiéru i karoserie… V těchto bodech je nová octavia opravdu „déčková“, tedy střední.

My ji ale budeme pořád řadit spíš o patro níž. Hlavně kvůli omezenějšímu komfortu podvozku. Že ale mezi kompakty patří aktuálně s přehledem na vrchol, berte jako hotovou věc.

Druhá generace Škody Octavia tak může v klidu odejít. Kariéru jako tour stejně dělat nebude – tuto mezeru vyplňuje rapid, takže se loučíme!

Spolupracujeme s TipCars.com
Vědci zjistili, že antibiotika a vitamin C likvidují rakovinu Vědci zjistili, že antibiotika a vitamin C likvidují rakovinu

Budoucí léky působící proti rakovinnému bujení v těle by…

Japonské Nintendo se vrací zpět do zisku. Pomohl mu zájem o novou herní konzoli Japonské Nintendo se vrací zpět do zisku. Pomohl mu zájem o novou herní konzoli

Japonský výrobce herních konzolí a videoher Nintendo se v…

České dráhy podepsaly milionový kontrakt. Vagony osadí čidly firma Alkal Baterie České dráhy podepsaly milionový kontrakt. Vagony osadí čidly firma Alkal Baterie

Plzeňská společnost získala od Českých drah rámcový…

Česká turistka pobodaná v Egyptě je ve stavu klinické smrti Česká turistka pobodaná v Egyptě je ve stavu klinické smrti

Češka zraněná předminulý týden při útoku na turisty v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia III vs. II - Která z nich je lepší?







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Toyota Prius Plug-in Hybrid – Návštěva z budoucnosti

TEST: Toyota Prius Plug-in Hybrid – Návštěva z budoucnosti

Dnes 12:52

Toyota na nejnovější provedení plug-in hybridního Priusu láká zejména skvělou spotřebou paliva. Jak moc je pravdivá a čím dalším vůz dokáže zaujmout?




Blesk.cz

Korpulentní kadeřnice Simona z Ulice je pryč: Tomicová drasticky zhubla

Korpulentní kadeřnice Simona z Ulice je pryč:…

Neuvěřitelná proměna! Pavla Tomicová (55) alias kadeřnice Simona z nováckého seriálu Ulice se doslova ztrácí…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Sparta vyrazila na Bělehrad. Ben Chaim už na palubě, Rosický chyběl

Sparta vyrazila na Bělehrad. Ben Chaim už na palubě,…

Misi, na jejímž konci je účast v základní skupině Evropské ligy, odstartovala pražská Sparta. Ve výpravě, která…

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo, vzkázal brankář

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo,…

Zatím žert? Nebo brzy už realita? Legendární útočník Jaromír Jágr po konci na Floridě sice ještě touží…

 

Reflex.cz

Neskutečná dobová reklama na vozy Lada. Auta létají vzduchem, jezdí vodou a nahání hrochy na safari

Neskutečná dobová reklama na vozy Lada. Auta létají…

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na…

Dánsko posílá lidi do vězení za žebrání na ulicích, stačí si říct o „drobáky“. Proč to nejde u nás?

Dánsko posílá lidi do vězení za žebrání na ulicích,…

Dva muži a jedna žena, všechno cizinci, byli ve středu odsouzeni soudem v Kodani na 14 dní do vězení, protože…