Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia III vs. II - Která z nich je lepší?

Martin Machala
Diskuze (152)
Spousta příznivců octavie bude zvažovat, zda-li si objednat tu novou a být takzvaně in, nebo vzít rozum do hrsti a koupit předchůdce, který se doprodává. Přímé porovnání obou soupeřů pomůže toto dilema vyřešit.

Jedeme v druhé generaci octavie a říkáme si, že na odcházející model si vede víc než dobře. Mimořádně kvalitní interiér, skvělý podvozek, čtrnáctistovka TSI krásně táhne, místa celkem dost. Až nás napadá, o kolik a jestli vůbec může být třetí generace lepší. Novinka se povedla, ale opravdu přinesla citelný mezigenerační pokrok?

První pocit

Před pražským Žofínem si přebíráme tmavě modrou Octavii III, usedáme do béžového interiéru. A najednou jsme v úplně jiném světě. Třetí generace působí daleko luxusněji, hodnotněji. Ano, sedíme v nejvyšší výbavě Elegance, naše testovací škodovka je navíc dovybavena snad naprosto vším, co ceník nabízí. Přesně takový je však i dvojkový liftback. Verze Elegance, příplatků až na střechu. Vedle nástupkyně ale naprosto nemilosrdně zastárla. Přístrojová deska nám najednou připomíná spíše rapid, přední pofaceliftové světlomety působí po konfrontaci s novinkou skoro legračně.

Okamžitě vnímáme i mohutnější tvary třetí generace. Minulé provedení se opticky zčistajasna smrsklo na rozměr rapidu. Když trojka postává jenom tak sama, rozdíl zdaleka nevynikne. Přímé porovnání ale staršímu modelu centimetry důsledně ubírá.

Je to passat?

Není to passat, ale octavia třetí generace. Snahu Škodovky vtlačit novinku do prostoru mezi nižší střední a střední třídu můžete brát jako marketingové klišé. Když jsme však druhou generaci vyměnili za třetí, na výše popsaný přelom jsme se opravdu posunuli.

Výsledný dojem dělá kromě hodnotnějšího interiéru také jeho šířka. Ve dvojce jsme museli mít kolena u sebe jak způsobný školáček, třetí generace nám dovolila rozvalit se jak v křesle. I díky rozměrnějším sedačkám. Hubenějším postavám starší, sevřenější posezení nikdy nevadilo. Teď už ale chápu, co tím chtěl kolega Jirka Baborský říct, když si stěžoval, že se do sedaček předchozí octavie nevejde. Po návratu o generaci zpět jsem si připadal, jako by mě posadili do tramvaje. Naměřené centimetry zdaleka nevystihují reálnou zkušenost. Nepřeháníme ani o píď – přesun z Octavie II do novinky odpovídá z pohledu prostoru a komfortu sedaček přestupu na passat. Vyzkoušejte sami, budete souhlasit.

Porovnání vnitřních rozměrůOctavia III Octavia II
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 160/16 155/12
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 91-99/95, 3-13/5 91-100/94, 4-13/6
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 131/129, 147/147 128/128, 145/142
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 49 x 52/47 x 47 52 x 50/49 x 52
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 64 x 50 62 x 48

Návrat mezi céčka?

Komfort odpružení má jisté rezervy. Hlavně uložení zadní nápravy se na některých nerovnostech

do karoserie opírá citelněji, než by si kdy takový passat dovolil. Tupá rána se neozve nikdy, třeba zpomalovací práh zvládá nová generace zcela v rámci parametrů segmentu D.

Zvlášť po této decentní zkušenosti očekáváte podobně elegantní přístup i na pražské dlažbě. Z návalu menších nerovností navazujících v rychlém sledu je ale odpružení nervózní. Octavia nedokáže takový povrch přehlížet, ale všímá si každé kostky. Kdybyste se však rozhodli nerespektovat předepsanou rychlost 50 km/h, podvozek by se uklidnil a dokázal na dlažbu hledět s nadhledem.

Stejná zkušenost s minulou generací? Další potvrzení, že novinka povýšila. I přes zmíněnou kritiku. Ani dvojka posádku neurazí neomalenou ránou, na soustavě nerovností ale neklidně poskakuje pro jistotu úplně celá. Auto má tendenci věrně kopírovat povrch vozovky a plně se přizpůsobit profilu.

Porovnání vnějších rozměrůOctavia III Octavia II
Délka (mm) 4659 4569
Šířka (mm) 1814 1769
Výška (mm) 1460 1462
Rozvor (mm) 2667 2578

Další zmenšení

Podle technických údajů se hmotnost obou generací s motorem 1.4 TSI liší o 55 kg (lehčí je novinka!). V zatáčkách se ale oba liftbacky chovají, jako by mezi nimi byl rozdíl třídy. Nejde vůbec o to, že by trojka vybavená vlečenou nápravou v oblouku zaostávala. Už v hlavním testu jsme se vás snažili přesvědčit, že jednodušší řešení svoji práci zvládá velmi dobře. Spíš mluvíme o několikrát popsané schopnosti octavie vyvolat dojem většího auta. Za volantem třetí generace vám připadne, že do zatáčky musíte nahrnout větší hmotu. Samotný průjezd pak proběhne naprosto samozřejmě, až překvapivě hbitě.

Stejně tak i v případě druhé generace. Jenom s tím rozdílem, že si připadáte jak o třídu níž. Minulá octavia působí lehce, subtilně, obratně. Zkrátka jako menší auto.

Setkání druhého a třetího vydání potvrdilo ještě jednu věc – řazení novinky opravdu nechodí tak hladce. Alespoň v případě čtrnáctistovky TSI. Zvláštní odklon od dokonalosti.

Nemusí se bát

Na začátku jsme měli obavy, jestli trojka výborného předchůdce dostatečně překoná. Zbytečně. Novinka je lepší prakticky ve všech směrech a v některých parametrech se dotýká střední třídy. Prostornost, zpracování, celkový dojem z interiéru i karoserie… V těchto bodech je nová octavia opravdu „déčková“, tedy střední.

My ji ale budeme pořád řadit spíš o patro níž. Hlavně kvůli omezenějšímu komfortu podvozku. Že ale mezi kompakty patří aktuálně s přehledem na vrchol, berte jako hotovou věc.

Druhá generace Škody Octavia tak může v klidu odejít. Kariéru jako tour stejně dělat nebude – tuto mezeru vyplňuje rapid, takže se loučíme!

Martin Machala
Diskuze (152)
17. 2. 2016 13:50
octavia II > octavia III
(kto by nepochopil je to matematicke znamienko nerovnosti)
... mimochodom uz len veta "Ve dvojce jsme museli mít kolena u sebe jak způsobný školáček" sa ukazala ako nezmysel :D.. ked mi ludia povedali ze v O2 sa im sedelo pohodlnejsie nez v BMW 5 :)... no a dalsia vec .. O3 ma trapny podvozok s trapnou zadnou napravou ktora sa na O2 v zakladnej vybave ani nechyta .. kazdy trosku znaly vie ze nezavysle zavesenie kolies je omnoho kvalitnejsie a bezpecnejsie (v krizovych situaciach) ako obycajna vlecna naprava >:D .. a ze hviezdou a autom roka >:D .. .. mozno ked si kupite RS alebo 4x4 a dostanete normalny podvozok :-)
26. 2. 2013 12:21
Re: Babské povídačky
Přidám pár informací. Já si na rozdíl od tebe toho breptu odpustím.
Zmíněná Hyundai i30. Musíme jí vzít ve verzi combi abychom se malinko přiblížili k 590 litrům zavazadlového prostoru Octavie 3. Hyundai i30 combi nám nabídne 528 litrů.
Octavie. Základní motor 1,2 TSI 63kW a 160 Nm krouťák již od 1400 otáček.
Výbava: 7 airbagů, ESC včetně multikolizní brzdy, aktivní kapota pro ochranu chodců, autorádio Blues, přípojka pro USB a Aux-In, elektricky ovládaná okna vpředu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově stavitelné sedadlo řidiče a centrální zamykání. Za 10 000,- koupíme klimatizaci a tónovaná skla (nyní je to bez příplatku). Co víc potřebuješ v autě? Mlhovky, palubní počítač a parkovací senzory máš za 16 500,- metalízu za 13 200,- (máš na výběr ze 3 nemetalických barev bez příplatku). Jsme na 367 600 Kč
Hyundai Motor 1,4i CVVT 73kW, 137 Nm při 4300 otáčkách
ESP, 6 airbagů, Elektrické ovládání předních oken, Výškově/podélně nastavitelný volant, Centrální zamykání, Elektricky ovládaná vnější zrcátka, Palubní počítač.
20 000,- za klimatizaci, 10 000 za rádio. Za metalízu 13 000,- nebo výběr ze dvou nemetalických barev.
Jsme na 342 990,-

Octavia má vše co i30, navíc má: Parkovací senzory, Kolenní airbag, aktivní kapotu, tónovaná skla, 60 litrů zavazadlového prostoru a i takovou hloupost v podobě většího výběru barvy bez příplatku.
Teď mi nějak nepřijde, že je markantně předražená. Ani ne 25 tisíc s tím, že máš větší výbavu mi přijde jako dost vyrovnaný boj.
Mulitlink vs. vlečená náprava je dikutabilní. Ano vlečná je hlučnější, ale svou práci odvede stejně dobře. 5 kvalt vs. 6 kvalt je také diskutabliní 5 kvalt má delší převody a TSI má o 23 Nm více, navíc má maximum 160 Nm již od 1400 otáček což výrazně pomáhá ke snížení spotřeby více, než 6ti kvalt a kdo z Vás bude honit 1,4 v Hyundai na dálnici ve 160 km/h aby opravdu 6 kvalt ocenil?

Octavia by určitě mohla být levnější, nebo by mohla některé prvky nabízet v základu (například mlhovky, palubní počítač či klimatizaci) Multi link, by mohl být za příplatek k dostání také, když je MQB taková skládačka. Každopádně bych ale netvrdil, že je tolik předražená. Oproti O2 zlevnila. Seděl jsem v ní a nepřijde mi o tolik více šizená. Jak často přejíždíš rukou výplně dveří aby ti chyběla látková výplň.

A ta věta o tom, když pustíš fantazii u vybírání příplatků mě rozesmála... Je samozřejmé, když budeš mít všechny asistenty, velkou navigaci, auto v kůži, velký 18" kola, adaptivní tempomat, a tak dál, že se cena změní na 600 -700 tisíc. Však to jsou prvky výbavy, pro které musíš k prémiové značce, tak určitě nebudou za příplatek 10 000,-

Já bych si novou O3 nekoupil. Ale neříkám, že je to tak špatné a předražené auto. Ve své třídě bude zase patřit ke špičce. Komu se líbí a chce jej, tak ať si ho koupí. Komu se nelíbí a chce něco jiného, tak ať mlčí a pořídí si něco jiného. Taky nehážu špínu na Opel, který se mi nelíbí a zdá se mi předražený. Prostě články o něm ignoruji...
25. 2. 2013 17:24
Re: SadoMaso
A kdo je sakra zvědavej na tvé žvásty o tom, jak je SM hrozný časopis. Možná, kdyby sis ho kupoval, tak bys zjistil, že tam vychvalují i jiné značky než Škodovky, v mnoha srovnávacích testech byly Škodovky poraženy, zkritizovány, vozy, které je porazily vychváleny.

Možná ti je SM nesympatický kvůli tomu, že tam většinou japonská a korejská auta ve srovnávačkách příliš neuspějí, to ale není vina redaktorů SM (jednou se mi zdálo, že Hyundaji i30 proti Golfu trochu vylepšili průměr známkou za design 1.25, což je úplně nesmyslné ohodnocení, když to auto vypadá nevyváženě i na sedmnáctkách kolech), SM prostě nemůže za to, že současné vozy koncernu VW jsou komplexnější než jejich asijští konkurenti. Byť uznávám, že design koncernových aut je v některých případech příliš nudný (viz nový Touran, Rapid). ;-)
25. 2. 2013 11:37
Re: keby nebola octavia III
Nejsem naprosto žádný zastánce škody, ale když čtu zdejší slovenské příspěvky, je z nich nezkutečně cítít mindrák, že jejich "vlastní" automobilka je z koreje... Ostatní, kteří zde vyrábí (VW/škoda, PSA) jsou out. Je vidět, že to, oč se snaží korejec z nošovic v ČR (a co se mu zatím nedaří - aneb "jediné české..." a "nejlepší české...") se už slovenské odnoži korejce ze Žiliny dokonale podařilo...
25. 2. 2013 08:40
Re: Jiný svět
Citát z článku: " Komfort odpružení má jisté rezervy. Hlavně uložení zadní nápravy se na některých nerovnostech do karoserie opírá citelněji, než by si kdy takový passat dovolil. Tupá rána se neozve nikdy, třeba zpomalovací práh zvládá nová generace zcela v rámci parametrů segmentu D.

Zvlášť po této decentní zkušenosti očekáváte podobně elegantní přístup i na pražské dlažbě. Z návalu menších nerovností navazujících v rychlém sledu je ale odpružení nervózní."