29.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda Octavia: Jak facelift změnil jednotlivé generace?

 

Každá ze tří novodobých generací octavie prošla v průběhu životního cyklu zásadní modernizací. Rozhodli jsme se je připomenout.

Životní cyklus mainstreamových automobilů trvá zhruba šest až sedm let. Vedle průběžných inovací bývá vyplněn zásadnější modernizaci uprostřed tohoto cyklu. Právě takového faceliftu se letos dočkala i Škoda Octavia.

Při této příležitosti jsme se rozhodli připomenout modernizovaná provedení jejích předchůdců. Také první a druhá novodobá generace octavie se v průběhu života dočkaly důležitých změn.

Octavia I facelift (2000-2010)

První roky života první novodobé generace byly vyplněny postupným obohacováním nabídky. Rok po liftbacku dorazilo na trh kombi, v roce 1998 přišlo luxusní provedení Laurin & Klement s čirými předními světlomety a estetičtější palubní deskou, zatímco rok 1999 byl ve znamení příchodu pohonu všech kol a prodlouženého liftbacku primárně určeného pro členy vlády. Zásadní modernizace se pak první octavia dočkala na začátku nového milénia, asi čtyři roky po zahájení prodeje vozu.

Vnější vzhled inovované jedničkové octavie se ve srovnání s facelifty nastupujících generací zase tolik nezměnil. Poznávacím znamením byl přepracovaný nárazník nebo jiná grafika zadních svítilen. Auto dostalo též standardně dodávaná čirá světla nebo lehce upravenou masku chladiče. Vnitřek byl nově laděn do černa, zatímco přístrojový štít měl novou grafiku. Přední sedadla navíc byla upravena tak, aby cestující vzadu měli více prostoru pro kolena.

Jak šel čas se Škodou Octavia: Průkopnici k dvacetinám

Výbavu rozšířily tehdy moderní prvky jako ESP, displej Maxi-DOT na přístrojové desce, dešťový senzor, xenonové světlomety nebo vestavěná navigace. Výbavu ale u liftbacku doplnil i zadní stěrač. Jednotlivé stupně výbavy se pak přejmenovaly ze stávajících verzí LX, GLX a SLX na Classic, Ambiente a Elegance.

Základním motorem se stala zážehová jednotka 1.4 16V (55 kW) a verzi Combi 4x4 nově poháněly agregáty 1.8 Turbo 20V (110 kW) a 1.9 TDI (74 kW), které nahradily dřívější 2.0 MPI (85 kW) a 1.9 TDI (66 kW). Zlepšila se i tuhost karoserie, a to díky vyztužení střechy novou vzpěrou nebo tužším B sloupkem.

Modernizovaná octavia nakonec vydržela ve výrobě až do roku 2010. Po nástupu druhé generace v roce 2004 se prodávala dál, přičemž sloužila jako levnější alternativa k novému modelu. Vůz nově nazvaný Octavia Tour postupně omezoval nabídku, ještě v roce 2009 se ale dočkal zajímavých úprav – nový volant nebo zrcátka z dvojkové fabie. Kvůli nastupující emisní normě Euro 5 ale první octavia nakonec musela přece jen skončit. Funkci levnějšího modelu později převzala Škoda Rapid, krátce ji ale zastávala i druhá generace octavie v předfaceliftované verzi.

Octavia II facelift (2009-2013)

Modernizované provedení druhé generace octavie bylo světu poprvé představeno v říjnu 2008, čtyři a půl roku po premiéře originální verze. Novinka byla na první pohled rozpoznatelná díky nové přídi. Vedle masky chladiče s 19 svisle uspořádanými lamelami, zasazené do nově tvarovaného chromovaného rámečku, změnil tvar i nárazník a hlavně světlomety. Ty byly dominantnější, díky protažení do boků karoserie, přičemž mohly být vybaveny xenonovými výbojkami a natáčecími moduly.

Škoda Octavia po faceliftu: Podrobné informace, velká fotogalerie a video

Uvnitř byly použity nové materiály, přístrojový štít nebo volant, na středovém panelu našly své místo nové hudební a navigační systémy. Přepracována byla i sedadla, a to nejen novým čalouněním, ale i hlavovými opěrkami, které lépe ochránily krční páteře cestujících na předních sedadlech v případě nárazu zezadu.

Novinkou v nabídce motorů pak byl benzinový čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 90 kW a točivém momentu 200 N.m, který nahradil 1,6 FSI (85 kW) s přímým vstřikováním. Turbodiesely byly i nadále dodávány se vstřikováním systému čerpadlo-tryska, pouze vrcholná jednotka z Octavie RS měla modernější vstřikování common-rail. K definitivnímu přechodu na common-rail došlo až později. Už několik týdnů před příchodem faceliftu se pak verze s pohonem všech kol dočkala modernější mezinápravová spojka Haldex čtvrté generace.

Octavia III facelift (2017-)

Modernizované třetí generace octavie jsme se dočkali tento čtvrtek, kdy se facelift světu poprvé ukázal. Auto bude možné objednávat od příštího týdne, u prodejců se objeví v prvním pololetí roku 2017. Inovovaná octavia se totiž začne vyrábět až v únoru.

Stejně jako u druhé generace se v rámci faceliftu vzhled octavie výrazně proměnil. Jednolité světlomety nahradily rozdělené, díky nimž vůz připomíná minulou generaci Mercedesu třídy E v předfaceliftovém vydání. Za příplatek budou světla kompletně tvořena diodami. Lehce se proměnil i nárazník, zatímco vzadu najdeme jen jednoduché retuše.

Škoda Octavia facelift oficiálně: Opravdu je čtyřoká!

Uvnitř došlo jen k jednoduchým změnám, hlavní novinkou je totiž nový multimediální systém. Všechny systémy infotainmentu – jmenovitě Swing a Bolero a navigační systémy Amundsen a Columbus – mají nově kapacitní displeje v tzv. skleněném designu, které reagují již na lehký dotyk. Columbus má velký displej s úhlopříčkou 9,2 palce, přičemž je vybaven WLAN-hotspotem a na přání i modulem pro SIM kartu umožňující LTE připojení k internetu.

K důležitým změnám došlo z hlediska výbavy. Octavia nově dostala vyhřívaný volant nebo sklopné stolky na zadní straně předních sedadel. V oblasti bezpečnostních asistentů jsou novinkami hlídání mrtvého úhlu, pomocník při couvání s přívěsem, Front Assist s predikcí chodců nebo vylepšený parkovací asistent.

Anketa

Která faceliftovaná Škoda Octavia je podle vás nejhezčí?
  • Škoda Octavia I (2000)

    51,5

    Hlasovat

     
  • Škoda Octavia II (2009)

    24,1

    Hlasovat

     
  • Škoda Octavia III (2017)

    24,4

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Těžil kryptoměny v poslaneckém bytě, nyní pirát Vymazal vrací náklady zpět Sněmovně Těžil kryptoměny v poslaneckém bytě, nyní pirát Vymazal vrací náklady zpět Sněmovně

Poslanec Pirátské strany Tomáš Vymazal, který loni těžil…

OBRAZEM: Severní Korea demonstrativně zničila středisko pro testy jaderných zbraní OBRAZEM: Severní Korea demonstrativně zničila středisko pro testy jaderných zbraní

Za přítomnosti zahraničních novinářů zlikvidovala Severní…

Patrik Nacher: Nechci, aby moloch GDPR zadusil tvůrčí činnost Patrik Nacher: Nechci, aby moloch GDPR zadusil tvůrčí činnost

V celé EU začíná platit evropské nařízení na ochranu…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

 



Onboard z druhého závodu Octavia Cupu na Red Bull Ringu Onboard z druhého závodu Octavia Cupu na Red Bull Ringu

Ještě jednou se vrátím k víkendovému Octavia Cupu, a to…

Oficiální předsezónní testy Octavia Cupu: Zúčastnili jsme se i my! Oficiální předsezónní testy Octavia Cupu: Zúčastnili jsme se i my!

Poslední dubnový víkend odstartuje sezóna Octavia Cupu.…

 



 
F1 ukázala první záběry z oficiální hry pro letošní rok. Jedna zásadní věc ale zůstává tajemstvím

F1 ukázala první záběry z oficiální hry pro letošní rok. Jedna zásadní věc ale zůstává tajemstvím

Dnes 17:51

Společnost Codemasters oficiálně oznámila datum premiéry nové hry F1, zároveň před nejslavnějším závodem ukázala první záběry.




Blesk.cz

Dobrodruzi dobyli symbol Slovenska: Na vrcholku Kříváně přespali jen ve spacáku v -20 °C

Dobrodruzi dobyli symbol Slovenska: Na vrcholku…

Trojice slovenských kamarádů v čele s fotografem Peterem Lengyelem (29) snila o tom, že stráví noc na vrcholku…

„Životnost mostů je závislá na vůli je udržovat,“ říká architekt. Památkáři s bouráním železničního mostu nesouhlasí

„Životnost mostů je závislá na vůli je udržovat,“…

Konstrukce železničního mostu se nedá opravit, půjde k zemi, zní jednoznačný závěr studie, kterou si nechala…

 

iSport.cz

Tenista Štěpánek se znovu oženil s Nicole Vaidišovou: Svatba číslo 2!

Tenista Štěpánek se znovu oženil s Nicole…

A už jsou zase manželé! Radek Štěpánek (39) a Nicole Vaidišová (29) si dnes společně řekli podruhé ANO! Svatba…

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i kontaktech s Carolinou

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i…

Napřed zazářil, pak zhasnul. Po zranění v úvodním duelu se Slovenskem si Martin Nečas myslel, že je konec. Jenže…

 

Reflex.cz

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a hraje v Hvězdných válkách. Kdo je Donald Glover?!

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a…

Na ČT dávají dvoudílný film, který přepisuje dějiny české televizní tvorby. Kdo je Donald Glover – jedna z hvězd…