29.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda Octavia: Jak facelift změnil jednotlivé generace?

 

Každá ze tří novodobých generací octavie prošla v průběhu životního cyklu zásadní modernizací. Rozhodli jsme se je připomenout.

Životní cyklus mainstreamových automobilů trvá zhruba šest až sedm let. Vedle průběžných inovací bývá vyplněn zásadnější modernizaci uprostřed tohoto cyklu. Právě takového faceliftu se letos dočkala i Škoda Octavia.

Při této příležitosti jsme se rozhodli připomenout modernizovaná provedení jejích předchůdců. Také první a druhá novodobá generace octavie se v průběhu života dočkaly důležitých změn.

Octavia I facelift (2000-2010)

První roky života první novodobé generace byly vyplněny postupným obohacováním nabídky. Rok po liftbacku dorazilo na trh kombi, v roce 1998 přišlo luxusní provedení Laurin & Klement s čirými předními světlomety a estetičtější palubní deskou, zatímco rok 1999 byl ve znamení příchodu pohonu všech kol a prodlouženého liftbacku primárně určeného pro členy vlády. Zásadní modernizace se pak první octavia dočkala na začátku nového milénia, asi čtyři roky po zahájení prodeje vozu.

Vnější vzhled inovované jedničkové octavie se ve srovnání s facelifty nastupujících generací zase tolik nezměnil. Poznávacím znamením byl přepracovaný nárazník nebo jiná grafika zadních svítilen. Auto dostalo též standardně dodávaná čirá světla nebo lehce upravenou masku chladiče. Vnitřek byl nově laděn do černa, zatímco přístrojový štít měl novou grafiku. Přední sedadla navíc byla upravena tak, aby cestující vzadu měli více prostoru pro kolena.

Jak šel čas se Škodou Octavia: Průkopnici k dvacetinám

Výbavu rozšířily tehdy moderní prvky jako ESP, displej Maxi-DOT na přístrojové desce, dešťový senzor, xenonové světlomety nebo vestavěná navigace. Výbavu ale u liftbacku doplnil i zadní stěrač. Jednotlivé stupně výbavy se pak přejmenovaly ze stávajících verzí LX, GLX a SLX na Classic, Ambiente a Elegance.

Základním motorem se stala zážehová jednotka 1.4 16V (55 kW) a verzi Combi 4x4 nově poháněly agregáty 1.8 Turbo 20V (110 kW) a 1.9 TDI (74 kW), které nahradily dřívější 2.0 MPI (85 kW) a 1.9 TDI (66 kW). Zlepšila se i tuhost karoserie, a to díky vyztužení střechy novou vzpěrou nebo tužším B sloupkem.

Modernizovaná octavia nakonec vydržela ve výrobě až do roku 2010. Po nástupu druhé generace v roce 2004 se prodávala dál, přičemž sloužila jako levnější alternativa k novému modelu. Vůz nově nazvaný Octavia Tour postupně omezoval nabídku, ještě v roce 2009 se ale dočkal zajímavých úprav – nový volant nebo zrcátka z dvojkové fabie. Kvůli nastupující emisní normě Euro 5 ale první octavia nakonec musela přece jen skončit. Funkci levnějšího modelu později převzala Škoda Rapid, krátce ji ale zastávala i druhá generace octavie v předfaceliftované verzi.

Octavia II facelift (2009-2013)

Modernizované provedení druhé generace octavie bylo světu poprvé představeno v říjnu 2008, čtyři a půl roku po premiéře originální verze. Novinka byla na první pohled rozpoznatelná díky nové přídi. Vedle masky chladiče s 19 svisle uspořádanými lamelami, zasazené do nově tvarovaného chromovaného rámečku, změnil tvar i nárazník a hlavně světlomety. Ty byly dominantnější, díky protažení do boků karoserie, přičemž mohly být vybaveny xenonovými výbojkami a natáčecími moduly.

Škoda Octavia po faceliftu: Podrobné informace, velká fotogalerie a video

Uvnitř byly použity nové materiály, přístrojový štít nebo volant, na středovém panelu našly své místo nové hudební a navigační systémy. Přepracována byla i sedadla, a to nejen novým čalouněním, ale i hlavovými opěrkami, které lépe ochránily krční páteře cestujících na předních sedadlech v případě nárazu zezadu.

Novinkou v nabídce motorů pak byl benzinový čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 90 kW a točivém momentu 200 N.m, který nahradil 1,6 FSI (85 kW) s přímým vstřikováním. Turbodiesely byly i nadále dodávány se vstřikováním systému čerpadlo-tryska, pouze vrcholná jednotka z Octavie RS měla modernější vstřikování common-rail. K definitivnímu přechodu na common-rail došlo až později. Už několik týdnů před příchodem faceliftu se pak verze s pohonem všech kol dočkala modernější mezinápravová spojka Haldex čtvrté generace.

Octavia III facelift (2017-)

Modernizované třetí generace octavie jsme se dočkali tento čtvrtek, kdy se facelift světu poprvé ukázal. Auto bude možné objednávat od příštího týdne, u prodejců se objeví v prvním pololetí roku 2017. Inovovaná octavia se totiž začne vyrábět až v únoru.

Stejně jako u druhé generace se v rámci faceliftu vzhled octavie výrazně proměnil. Jednolité světlomety nahradily rozdělené, díky nimž vůz připomíná minulou generaci Mercedesu třídy E v předfaceliftovém vydání. Za příplatek budou světla kompletně tvořena diodami. Lehce se proměnil i nárazník, zatímco vzadu najdeme jen jednoduché retuše.

Škoda Octavia facelift oficiálně: Opravdu je čtyřoká!

Uvnitř došlo jen k jednoduchým změnám, hlavní novinkou je totiž nový multimediální systém. Všechny systémy infotainmentu – jmenovitě Swing a Bolero a navigační systémy Amundsen a Columbus – mají nově kapacitní displeje v tzv. skleněném designu, které reagují již na lehký dotyk. Columbus má velký displej s úhlopříčkou 9,2 palce, přičemž je vybaven WLAN-hotspotem a na přání i modulem pro SIM kartu umožňující LTE připojení k internetu.

K důležitým změnám došlo z hlediska výbavy. Octavia nově dostala vyhřívaný volant nebo sklopné stolky na zadní straně předních sedadel. V oblasti bezpečnostních asistentů jsou novinkami hlídání mrtvého úhlu, pomocník při couvání s přívěsem, Front Assist s predikcí chodců nebo vylepšený parkovací asistent.

Anketa

Která faceliftovaná Škoda Octavia je podle vás nejhezčí?
  • Škoda Octavia I (2000)

    58,8

    Hlasovat

     
  • Škoda Octavia II (2009)

    22,4

    Hlasovat

     
  • Škoda Octavia III (2017)

    18,8

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne

Škoda Karoq bude prvním boleslavským vozem, který dostane…

 



Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii

Vedle Octavie se v továrně v alžírském městě Relizane…

Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu

Zatímco nedávný facelift se na plynové Škodě Octavia…

 



 
Moskvič 412 slaví 50 let. Připomeňte si úsměvné propagační snímky

Moskvič 412 slaví 50 let. Připomeňte si úsměvné propagační snímky

Dnes 12:00

Také Moskvič 412 patří mezi dlouhověké vozy z Ruska. Ve formě pick-upu se vůz z šedesátých let vyráběl ještě v třetím tisíciletí.




Blesk.cz

V Barceloně začala mše za oběti teroru, účastní se i král. Papež odsoudil „nelidský čin“

V Barceloně začala mše za oběti teroru, účastní se i…

V katedrále Sagrada Familia v Barceloně začala za účasti španělského krále Felipeho VI. mše k uctění památky…

Andrea Kerestešová ukázala syna Tobiáše: Porod byl komplikovaný!

Andrea Kerestešová ukázala syna Tobiáše: Porod byl…

Ten si ale uměl vybrat. Syn herečky Andrey Kerestešové Růžičkové (33) se narodil den před výročím svatby svých…

 

iSport.cz

Slušná premiéra s hořkou kaňkou. Pavlenku v bundeslize zaskočila teč

Slušná premiéra s hořkou kaňkou. Pavlenku v…

To zamrzí. Brankář Jiří Pavlenka při debutu v bundeslize 84 minut držel nulu, jenže pak dostal smolný gól a jeho…

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle Slavie, přiletěl mu zpátky

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle…

Příchod Halila Altintopa do Slavie provázela velká očekávání. Turecký záložník, který má bohaté zkušenosti z…

 

Reflex.cz

Strhněme sochy Karla IV.!

Strhněme sochy Karla IV.!

Po hromadném bourání soch národních hrdinů z dob Konfederace, které proběhlo v posledních dnech v USA, by se z…

Snoubenec mi koupil prstýnek s moc malým diamantem, co mám dělat? Žena, která hledala pomoc na mimiblogu, se stala terčem obří kritiky

Snoubenec mi koupil prstýnek s moc malým diamantem,…

„Jeho plat má šestimístnou cifru, připadá vám v pořádku, že ten diamant, který mi koupil, je tak malinký? Vždyť…