Škoda Octavia: Kus auta navíc nabídl okřídlený šíp poprvé před 20 lety

 

Čas letí, stěžejní model mladoboleslavské automobilky se poprvé ukázal před dvěma dekádami. Za tu dobu se vyrobilo přes pět milionů moderních Octavií třech generací.

Pro jméno modelu většího než Favority a pozdější Felicie sáhla Škoda jako obvykle do historie. Původní Octavie si pamatují naši otcové (respektive u mladší generace dědové), dvoudveřový oblý tudor se vyráběl v letech 1959-1964, později představené kombi přežilo až do roku 1971. Jednalo se o vzhledovou i technickou modernizaci předchozí řady 440/445.

Škoda A+

Vývoj nového „velkého“ modelu byl zahájen v roce 1992, už v režii Volkswagenu. Vůz dostal kromě interního značení 1U (původně šlo o projekt A+) tehdy zcela novou podvozkovou platformu. Práce probíhaly na koncernové úrovni, ještě předtím se jí dočkala první generace Audi A3 a až na podzim 1997 Golf IV. Mimochodem, nefunkční maketa v měřítku 1:1 byla hotová již ve třiadevadesátém, Škoda ji má dodnes uloženou v depozitáři. Tým stylistů vedl Dirk van Braeckel a povedlo se jim vytvořit nadčasové a elegantní auto, jehož tvary neurazí ani dnes. Limitující prvek představoval krátký rozvor 2512 mm, kvůli kterému bylo na zadních sedadlech málo místa a z bočního pohledu docházelo k drobné disproporci. Dlouhý převis naopak úspěšně maskovaly široký sloupek C, skloněné okno i kratičký náznak stupňovité zádi.

Jenže Škoda zároveň nabídla klientům kus auta navíc s délkou těsně přes 4,5 m, proto jej řadila marketingově do střední třídy (u třetí generace se to opakovalo) a Svaz dovozců automobilů tak činí dodnes. Liftback s praktickou výklopnou zadní stěnou disponoval hlavně gigantickým zavazadelníkem o objemu 528 l, který se dal sklopením zadních sedadel rozšířit až na 1328 l. První Octavia mohla mít kromě předních už i boční airbagy.

Liftback a kombi

Produkce se rozběhla 3. dubna 1996, záhy se představila i odborné veřejnosti. V Mladé Boleslavi pro ni vznikla nová moderní linka v hale o rozloze 37.500 m2, na níž navázala lakovna schopná pojmout až 1.800 vozů. Kapacita automobilky vzrostla o 90 000 na 350 000 aut ročně. Klientela mohla od začátku vybírat mezi dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. Základ tvořil motor 1.6 MPI/55 kW, pro náročnější zákazníky byl připraven 1.8 20 V/92 kW. Legendární turbodiesel s přímým vstřikováním 1.9 TDI byl v nabídce ve verzi s výkonem 66 kW a s normovanou spotřebou 5,1 litru nafty na 100 km. Paleta se postupně rozšiřovala o nové agregáty: výkonnější devatenáctistovku TDI s 81 kW, zážehový 1,8 20 V Turbo/110 kW a atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW.

Kombi se objevilo poprvé ve Frankfurtu 1997 ještě jako nafialovělý prototyp, o půl roku později v Ženevě již coby sériový model. Mohlo se těšit z hezčí palubní desky, která se brzy protlačila i do základních karosářských variant. Do prodeje se dostalo v květnu. Špičkovou výbavu představovalo provedení Laurin & Klement, čtyřkolka s praktickou karoserií následovala v devětadevdesátém. To už se Octavie dodávaly i s 74kW šestnáctistovkou. Prastará škodovácká čtrnáctistovka OHV se 44 kW naštěstí dlouho v nabídce nevydržela, nespolehlivé pětiventilové 1,8 l bez turba vystřídaly dvoulitry VW s 85 kW, pocházející z hlubokých 80. let.

Modernizace

Nejostřejší Octavia RS 1.8 Turbo/132 kW přišla až po drobném faceliftu na přelomu milénia. V roce 2000 se objevil také motor 1.4 16V/55 kW a dvouventil OHC 1,6 l posílil na 75 kW. Přišel i 1.9 TDI/74 kW, který doplnila o dvě léta později varianta s 96 kW. Poslední vůz první generace sjel z linky v listopadu 2010, celých šest let se vyráběl souběžně s nástupcem jako model Tour. Octavia se rodila i v Indii a na Ukrajině, v Usť-Kamenogorsku (Kazachstán) byly poslední kusy smontovány až v roce 2011! Celkem vzniklo přes 1,44 milionu vozů, 970.000 liftbacků a více než 470.000 kombi.

Nelze nevzpomenout účast továrních vozů Octavia WRC ve světovém šampionátu rallye (od roku 1999), která však výrazným úspěchem neskončila, předchozí dvoulitrový kit car byl ve své třídě lepší. Na speciální „vládní“ prodloužený liftback, který však ústavní činitelé odmítli, se dnes skoro zapomnělo.

Podruhé a potřetí

Druhé generace 1Z se během devíti let, od března 2004 do března 2013 vyrobilo 2,5 milionu kusů, 1,6 mil. liftbacků a 900.000 coby kombi. Nabídla nejmodernější zážehové motory s přímým vstřikem paliva či dvouspojkové převodovky DSG. Staré jednotky MPI se postupně vytrácely, nebo se nabízely jen na méně náročných trzích. Přicházely naopak benzinové agregáty TSI, dvoulitry TDI měly zpočátku vstřikování čerpadlo-tryska, později vytlačované common-railem. Nejvýkonnější naftové RS dávalo v obou případech 125 kW, s benzinovým turbomotorem pak 147 kW. Nový podvozek díky rozvoru prodlouženému na 2578 mm poskytl více místa vzadu. Levný Tour představoval tentokrát původní verzi před faceliftem (2004-2008), která je dodnes brána jako vzhledově vydařenější než ta s „čínskou“ přídí. Nakonec přišel i malý diesel 1.6 l.

Od listopadu 2012 se vyrábí třetí generace Octavie 5E. Na sklonku března 2016 sjel z výrobní linky v Mladé Boleslavi její miliontý exemplář, i ona už tedy překonala významný milník. Dnes se pravidelně umisťuje mezi desítkou nejlépe prodávaných nových aut v Evropě (zemích EU a EFTA). 5 milionů prodaných Octavií všech tří řad svědčí o velkém úspěchu. Kromě své domoviny se vyrábí také v Rusku, Číně. Indii a Kazachstánu. Předchozí „dvojku“ mimochodem stavěl z dílů angolský Ancar v Luandě, což je málo známá věc.

Spolupracujeme s TipCars.com
Češi si nechali vnutit, že je bezpečnost problém, říká mediální analytik Bohumil Kartous Češi si nechali vnutit, že je bezpečnost problém, říká mediální analytik Bohumil Kartous

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita.…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

České vlajky nezabraly. Provozovatelé billboardů nakonec sami odstraní silniční poutače České vlajky nezabraly. Provozovatelé billboardů nakonec sami odstraní silniční poutače

Provozovatelé billboardů u silnic a dálnic sami odstraní…

Miliardář Němec koupil podíl v Okin BPS, cena má dosahovat stovek milionů Miliardář Němec koupil podíl v Okin BPS, cena má dosahovat stovek milionů

Tomáš Němec koupil prostřednictvím své firmy ConsilTech…

 
Zdroj: Škoda Auto

Štítky Škoda Octavia Nižší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia: Kus auta navíc nabídl…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

 






 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Dnes 17:50

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Zasekané dopravní tahy v Praze. V Holešovicích auta zpozdila policejní kontrola

Zasekané dopravní tahy v Praze. V Holešovicích auta…

Hlavní tahy v Praze jsou v pátek večer obligátně pod náporem silné dopravy. Situace na Andělu se zkomplikovala…

 

iSport.cz

Prémie za poháry: Juventus vydělal nejvíc, Sparta má skoro 150 milionů

Prémie za poháry: Juventus vydělal nejvíc, Sparta má…

V minulém ročníku evropských pohárů si na prémiích nejvíce vydělal poražený finalista Ligy mistrů Juventus.…

Růže mezi trny. Plíšková zářila v černých květovaných šatech před Turnajem mistryň

Růže mezi trny. Plíšková zářila v černých…

Může za to Michal Hrdlička, že teniska Karolína Plíšková rozkvétá jako růžička. Alespoň se to ozývá z blízkého…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…