reklama


Škoda Octavia: Kus auta navíc nabídl okřídlený šíp poprvé před 20 lety

 

Čas letí, stěžejní model mladoboleslavské automobilky se poprvé ukázal před dvěma dekádami. Za tu dobu se vyrobilo přes pět milionů moderních Octavií třech generací.

Pro jméno modelu většího než Favority a pozdější Felicie sáhla Škoda jako obvykle do historie. Původní Octavie si pamatují naši otcové (respektive u mladší generace dědové), dvoudveřový oblý tudor se vyráběl v letech 1959-1964, později představené kombi přežilo až do roku 1971. Jednalo se o vzhledovou i technickou modernizaci předchozí řady 440/445.

Škoda A+

Vývoj nového „velkého“ modelu byl zahájen v roce 1992, už v režii Volkswagenu. Vůz dostal kromě interního značení 1U (původně šlo o projekt A+) tehdy zcela novou podvozkovou platformu. Práce probíhaly na koncernové úrovni, ještě předtím se jí dočkala první generace Audi A3 a až na podzim 1997 Golf IV. Mimochodem, nefunkční maketa v měřítku 1:1 byla hotová již ve třiadevadesátém, Škoda ji má dodnes uloženou v depozitáři. Tým stylistů vedl Dirk van Braeckel a povedlo se jim vytvořit nadčasové a elegantní auto, jehož tvary neurazí ani dnes. Limitující prvek představoval krátký rozvor 2512 mm, kvůli kterému bylo na zadních sedadlech málo místa a z bočního pohledu docházelo k drobné disproporci. Dlouhý převis naopak úspěšně maskovaly široký sloupek C, skloněné okno i kratičký náznak stupňovité zádi.

Jenže Škoda zároveň nabídla klientům kus auta navíc s délkou těsně přes 4,5 m, proto jej řadila marketingově do střední třídy (u třetí generace se to opakovalo) a Svaz dovozců automobilů tak činí dodnes. Liftback s praktickou výklopnou zadní stěnou disponoval hlavně gigantickým zavazadelníkem o objemu 528 l, který se dal sklopením zadních sedadel rozšířit až na 1328 l. První Octavia mohla mít kromě předních už i boční airbagy.

Liftback a kombi

Produkce se rozběhla 3. dubna 1996, záhy se představila i odborné veřejnosti. V Mladé Boleslavi pro ni vznikla nová moderní linka v hale o rozloze 37.500 m2, na níž navázala lakovna schopná pojmout až 1.800 vozů. Kapacita automobilky vzrostla o 90 000 na 350 000 aut ročně. Klientela mohla od začátku vybírat mezi dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. Základ tvořil motor 1.6 MPI/55 kW, pro náročnější zákazníky byl připraven 1.8 20 V/92 kW. Legendární turbodiesel s přímým vstřikováním 1.9 TDI byl v nabídce ve verzi s výkonem 66 kW a s normovanou spotřebou 5,1 litru nafty na 100 km. Paleta se postupně rozšiřovala o nové agregáty: výkonnější devatenáctistovku TDI s 81 kW, zážehový 1,8 20 V Turbo/110 kW a atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW.

Kombi se objevilo poprvé ve Frankfurtu 1997 ještě jako nafialovělý prototyp, o půl roku později v Ženevě již coby sériový model. Mohlo se těšit z hezčí palubní desky, která se brzy protlačila i do základních karosářských variant. Do prodeje se dostalo v květnu. Špičkovou výbavu představovalo provedení Laurin & Klement, čtyřkolka s praktickou karoserií následovala v devětadevdesátém. To už se Octavie dodávaly i s 74kW šestnáctistovkou. Prastará škodovácká čtrnáctistovka OHV se 44 kW naštěstí dlouho v nabídce nevydržela, nespolehlivé pětiventilové 1,8 l bez turba vystřídaly dvoulitry VW s 85 kW, pocházející z hlubokých 80. let.

Modernizace

Nejostřejší Octavia RS 1.8 Turbo/132 kW přišla až po drobném faceliftu na přelomu milénia. V roce 2000 se objevil také motor 1.4 16V/55 kW a dvouventil OHC 1,6 l posílil na 75 kW. Přišel i 1.9 TDI/74 kW, který doplnila o dvě léta později varianta s 96 kW. Poslední vůz první generace sjel z linky v listopadu 2010, celých šest let se vyráběl souběžně s nástupcem jako model Tour. Octavia se rodila i v Indii a na Ukrajině, v Usť-Kamenogorsku (Kazachstán) byly poslední kusy smontovány až v roce 2011! Celkem vzniklo přes 1,44 milionu vozů, 970.000 liftbacků a více než 470.000 kombi.

Nelze nevzpomenout účast továrních vozů Octavia WRC ve světovém šampionátu rallye (od roku 1999), která však výrazným úspěchem neskončila, předchozí dvoulitrový kit car byl ve své třídě lepší. Na speciální „vládní“ prodloužený liftback, který však ústavní činitelé odmítli, se dnes skoro zapomnělo.

Podruhé a potřetí

Druhé generace 1Z se během devíti let, od března 2004 do března 2013 vyrobilo 2,5 milionu kusů, 1,6 mil. liftbacků a 900.000 coby kombi. Nabídla nejmodernější zážehové motory s přímým vstřikem paliva či dvouspojkové převodovky DSG. Staré jednotky MPI se postupně vytrácely, nebo se nabízely jen na méně náročných trzích. Přicházely naopak benzinové agregáty TSI, dvoulitry TDI měly zpočátku vstřikování čerpadlo-tryska, později vytlačované common-railem. Nejvýkonnější naftové RS dávalo v obou případech 125 kW, s benzinovým turbomotorem pak 147 kW. Nový podvozek díky rozvoru prodlouženému na 2578 mm poskytl více místa vzadu. Levný Tour představoval tentokrát původní verzi před faceliftem (2004-2008), která je dodnes brána jako vzhledově vydařenější než ta s „čínskou“ přídí. Nakonec přišel i malý diesel 1.6 l.

Od listopadu 2012 se vyrábí třetí generace Octavie 5E. Na sklonku března 2016 sjel z výrobní linky v Mladé Boleslavi její miliontý exemplář, i ona už tedy překonala významný milník. Dnes se pravidelně umisťuje mezi desítkou nejlépe prodávaných nových aut v Evropě (zemích EU a EFTA). 5 milionů prodaných Octavií všech tří řad svědčí o velkém úspěchu. Kromě své domoviny se vyrábí také v Rusku, Číně. Indii a Kazachstánu. Předchozí „dvojku“ mimochodem stavěl z dílů angolský Ancar v Luandě, což je málo známá věc.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
Zdroj: Škoda Auto
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia: Kus auta navíc nabídl…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 




Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu… Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Škoda Octavia RS je častým terčem zájmu tuningových…

Unikátní Škoda Octavia belgické policie: Knight Rider v akci na vlastní kůži Unikátní Škoda Octavia belgické policie: Knight Rider v akci na vlastní kůži

Policisté v belgickém městečku Aalter jezdí hodně…

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá televizi. Proč?

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá…

Michaela Kuklová (48) je momentálně pracovně velmi vytížená, a tak jí ani na chlapy nezbývá čas. Sympatické…

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po pamlskovém křiku celá vyhláška?

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po…

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ve Sněmovně hájila pamlskovou vyhlášku, která školním bufetům…

 

iSport.cz

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený, říká Petržela

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený,…

Připravil svým hráčům mimořádně hořké kapky. Ostatně, dělá to tak každou zimu. Trenér Vlastimil Petržela je na…

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče, řekla Hlaváčková

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče,…

Zatímco lidé v Evropě mrznou, tenisty v lednu tradičně trápí v Austrálii opačný problém. Česká hráčka Andrea…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama