Škoda Octavia: Kus auta navíc nabídl okřídlený šíp poprvé před 20 lety

 

Čas letí, stěžejní model mladoboleslavské automobilky se poprvé ukázal před dvěma dekádami. Za tu dobu se vyrobilo přes pět milionů moderních Octavií třech generací.

Pro jméno modelu většího než Favority a pozdější Felicie sáhla Škoda jako obvykle do historie. Původní Octavie si pamatují naši otcové (respektive u mladší generace dědové), dvoudveřový oblý tudor se vyráběl v letech 1959-1964, později představené kombi přežilo až do roku 1971. Jednalo se o vzhledovou i technickou modernizaci předchozí řady 440/445.

Škoda A+

Vývoj nového „velkého“ modelu byl zahájen v roce 1992, už v režii Volkswagenu. Vůz dostal kromě interního značení 1U (původně šlo o projekt A+) tehdy zcela novou podvozkovou platformu. Práce probíhaly na koncernové úrovni, ještě předtím se jí dočkala první generace Audi A3 a až na podzim 1997 Golf IV. Mimochodem, nefunkční maketa v měřítku 1:1 byla hotová již ve třiadevadesátém, Škoda ji má dodnes uloženou v depozitáři. Tým stylistů vedl Dirk van Braeckel a povedlo se jim vytvořit nadčasové a elegantní auto, jehož tvary neurazí ani dnes. Limitující prvek představoval krátký rozvor 2512 mm, kvůli kterému bylo na zadních sedadlech málo místa a z bočního pohledu docházelo k drobné disproporci. Dlouhý převis naopak úspěšně maskovaly široký sloupek C, skloněné okno i kratičký náznak stupňovité zádi.

Jenže Škoda zároveň nabídla klientům kus auta navíc s délkou těsně přes 4,5 m, proto jej řadila marketingově do střední třídy (u třetí generace se to opakovalo) a Svaz dovozců automobilů tak činí dodnes. Liftback s praktickou výklopnou zadní stěnou disponoval hlavně gigantickým zavazadelníkem o objemu 528 l, který se dal sklopením zadních sedadel rozšířit až na 1328 l. První Octavia mohla mít kromě předních už i boční airbagy.

Liftback a kombi

Produkce se rozběhla 3. dubna 1996, záhy se představila i odborné veřejnosti. V Mladé Boleslavi pro ni vznikla nová moderní linka v hale o rozloze 37.500 m2, na níž navázala lakovna schopná pojmout až 1.800 vozů. Kapacita automobilky vzrostla o 90 000 na 350 000 aut ročně. Klientela mohla od začátku vybírat mezi dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. Základ tvořil motor 1.6 MPI/55 kW, pro náročnější zákazníky byl připraven 1.8 20 V/92 kW. Legendární turbodiesel s přímým vstřikováním 1.9 TDI byl v nabídce ve verzi s výkonem 66 kW a s normovanou spotřebou 5,1 litru nafty na 100 km. Paleta se postupně rozšiřovala o nové agregáty: výkonnější devatenáctistovku TDI s 81 kW, zážehový 1,8 20 V Turbo/110 kW a atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW.

Kombi se objevilo poprvé ve Frankfurtu 1997 ještě jako nafialovělý prototyp, o půl roku později v Ženevě již coby sériový model. Mohlo se těšit z hezčí palubní desky, která se brzy protlačila i do základních karosářských variant. Do prodeje se dostalo v květnu. Špičkovou výbavu představovalo provedení Laurin & Klement, čtyřkolka s praktickou karoserií následovala v devětadevdesátém. To už se Octavie dodávaly i s 74kW šestnáctistovkou. Prastará škodovácká čtrnáctistovka OHV se 44 kW naštěstí dlouho v nabídce nevydržela, nespolehlivé pětiventilové 1,8 l bez turba vystřídaly dvoulitry VW s 85 kW, pocházející z hlubokých 80. let.

Modernizace

Nejostřejší Octavia RS 1.8 Turbo/132 kW přišla až po drobném faceliftu na přelomu milénia. V roce 2000 se objevil také motor 1.4 16V/55 kW a dvouventil OHC 1,6 l posílil na 75 kW. Přišel i 1.9 TDI/74 kW, který doplnila o dvě léta později varianta s 96 kW. Poslední vůz první generace sjel z linky v listopadu 2010, celých šest let se vyráběl souběžně s nástupcem jako model Tour. Octavia se rodila i v Indii a na Ukrajině, v Usť-Kamenogorsku (Kazachstán) byly poslední kusy smontovány až v roce 2011! Celkem vzniklo přes 1,44 milionu vozů, 970.000 liftbacků a více než 470.000 kombi.

Nelze nevzpomenout účast továrních vozů Octavia WRC ve světovém šampionátu rallye (od roku 1999), která však výrazným úspěchem neskončila, předchozí dvoulitrový kit car byl ve své třídě lepší. Na speciální „vládní“ prodloužený liftback, který však ústavní činitelé odmítli, se dnes skoro zapomnělo.

Podruhé a potřetí

Druhé generace 1Z se během devíti let, od března 2004 do března 2013 vyrobilo 2,5 milionu kusů, 1,6 mil. liftbacků a 900.000 coby kombi. Nabídla nejmodernější zážehové motory s přímým vstřikem paliva či dvouspojkové převodovky DSG. Staré jednotky MPI se postupně vytrácely, nebo se nabízely jen na méně náročných trzích. Přicházely naopak benzinové agregáty TSI, dvoulitry TDI měly zpočátku vstřikování čerpadlo-tryska, později vytlačované common-railem. Nejvýkonnější naftové RS dávalo v obou případech 125 kW, s benzinovým turbomotorem pak 147 kW. Nový podvozek díky rozvoru prodlouženému na 2578 mm poskytl více místa vzadu. Levný Tour představoval tentokrát původní verzi před faceliftem (2004-2008), která je dodnes brána jako vzhledově vydařenější než ta s „čínskou“ přídí. Nakonec přišel i malý diesel 1.6 l.

Od listopadu 2012 se vyrábí třetí generace Octavie 5E. Na sklonku března 2016 sjel z výrobní linky v Mladé Boleslavi její miliontý exemplář, i ona už tedy překonala významný milník. Dnes se pravidelně umisťuje mezi desítkou nejlépe prodávaných nových aut v Evropě (zemích EU a EFTA). 5 milionů prodaných Octavií všech tří řad svědčí o velkém úspěchu. Kromě své domoviny se vyrábí také v Rusku, Číně. Indii a Kazachstánu. Předchozí „dvojku“ mimochodem stavěl z dílů angolský Ancar v Luandě, což je málo známá věc.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
Zdroj: Škoda Auto

Štítky Škoda Octavia Nižší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia: Kus auta navíc nabídl…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…