13.6. 2017 Jan Mička Jan Mička

Škoda Octavia RS Combi stála před 15 lety totéž co dnes. Ale ty absurdně drahé příplatky!

 

První generace nejrychlejší sériové škodovky byla uvedena už v roce 2000. S příchodem kombi o dva roky později byla nabídka kompletní.

Verze RS se v rámci modelu Octavia těší obrovskému úspěchu. Celosvětově zaujímá zhruba třináctiprocentní prodejní podíl, kupříkladu v Německu a Švýcarsku je to dvacet procent, a v České republice nese znáček RS zhruba každá desátá prodaná octavia. Historie „eresa“ se začala psát už v roce 2000, tedy až po modernizaci výchozí verze, o dva roky později pak dorazila i varianta kombi, která spojila rychlost a maximální přepravní kapacitu do jednoho produktu.

Tenkrát ještě neexistovalo něco tak „okázalého“ jako dieselová varianta, v té přišla až první generace Fabie RS v březnu 2003, a dokonce ani automatická převodovka. Jedinou možností pohonu první Octavie RS byl čtyřválec 1.8 20V Turbo s výkonem 132 kW v 5500 otáčkách a točivým momentem 235 N.m v rozmezí 1950 až 5000 otáček. Párován byl pouze s manuální pětistupňovou převodovkou. Jenom pro srovnání: dnešní 1.8 TSI v obyčejné octavii má stejných 132 kW, o 15 N.m vyšší točivý moment, a lze jej kombinovat se šestistupňovým manuálem i „suchým“ sedmistupňovým DSG.

Jak ukazuje dobový ceník z července 2002, je na tom Škoda Octavia RS s cenou velmi podobně i dnes. Tehdy vyšel základní liftback na 680.900 a kombi stálo 735.900 Kč, dnes vůz pořídíte od 696.900, potažmo 731.900 korun. Ano, dnešní kombi je o čtyři tisíce levnější, než tomu bylo před patnácti lety. V nabídce tehdy byly čtyři odstíny laku karoserie (černý s perleťovým efektem, stříbrný, červený a žlutý), z nichž se připlácelo pouze za jediný – stříbrný diamantový, navíc lidových 3300 Kč.

Základní výbava zahrnovala litá 16“ kola včetně ocelové rezervy, boční ochranné lišty, sportovní koncovku výfuku, spoiler na pátých dveřích, odlišné nárazníky, zatmavené boční blikače, sportovní provedení interiéru, tříramenný sportovní volant, kovové kryty pedálů, manuální klimatizaci, tónovaná skla, dva airbagy, ABS a protiprokluzový systém, elektricky ovládaná boční okna nebo rádio Symphony s kazetovým přehrávačem.

TEST 2001: Škoda Octavia RS

Vedle toho jste si mohli připlatit za spoustu dalších prvků. Například xenonové světlomety (22.500 Kč), automatickou klimatizaci (17.400 Kč), tempomat (12.000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (5900 Kč), parkovací senzory (9000 Kč), boční airbagy vpředu (8900 Kč), elektricky ovládané střešní okno (19.800 Kč), navigaci s integrovaným rádiem (78.400 Kč), případně rádiem a CD měničem v kufru (92.400 Kč), a v kombinaci s rádii Symphony jste dokonce mohli mít i přípravu pro mobilní telefon – buď s držákem na středové konzole (9600 Kč), nebo v loketní opěrce (13.600 Kč). Po pročtení ceníku mě dále překvapily dvě věci. U verze Combi jste si nemohli připlatit za 17palcová litá kola Spider s pneumatikami 205/50, která u liftbacku vycházela na 10.000 Kč včetně lité rezervy. Dále to byla světlá výška jednotlivých karosářských verzí. Zatímco liftback ležel 119 milimetrů nad vozovkou, kombi bylo silnici o 5 milimetrů blíže.

A na závěr jedna perlička, která se objevila v katalogu Octavie RS liftback, tedy ještě před příchodem kombi. „Dosud nejrychlejší – ale přesto ještě cítíme značné skryté rezervy,“ píše se na jedné z prvních stránek...

Škoda Octavia RS - technická data a ceny pro rok 2002
VerzeLiftbackCombi
Zdvihový objem [cm3]17811781
Válce/ventily4/54/5
Největší výkon [kW/min]132/5500132/5500
Točivý moment [N.m/min]235/1950-5000235/1950-5000
Převodovka5M5M
Max. rychlost [km/h]235231
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,98,0
Komb. spotřeba [l/100 km]8,08,0
Pohotovostní hm. [kg]13251340
Základní cena [Kč]680.900735.900

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Jasné slovo Martina Čabana: Proč nemáme vládu? Může za to StB! Jasné slovo Martina Čabana: Proč nemáme vládu? Může za to StB!

Čtyři měsíce po volbách máme provizorní vládu, která sice…

Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii

Evropská unie v pátek vyzvala k okamžitému příměří v…

Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru

Čínský výrobce automobilů Geely získal téměř…

Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek

Komunistické převzetí moci v únoru 1948 jako velké…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 



Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla... Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla...

Škoda postavila jen 100 exemplářů Octavie RS v edici WRC.…

Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let! Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let!

Octavie první generace z let 1996 až 2000 jsou stále…

 



 
Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Včera

Citroën u modernizovaného C4 Cactus láká na odvážný vzhled a vynikající komfort. Jak to funguje v praxi, jsme zjišťovali v okolí francouzského Marseille.




Blesk.cz

Gott se poprvé po hospitalizaci ozval: Jeho zpráva fanoušky nepotěší

Gott se poprvé po hospitalizaci ozval: Jeho zpráva…

Jen kvůli fanouškům se Karel Gott (78) snažil vyzrát nad těžkou chřipkou co nejdřív, aby mohl v sobotu vystoupit…

Jiří (†32) zemřel v Thajsku. Zřítil se ze srázu u vodopádu

Jiří (†32) zemřel v Thajsku. Zřítil se ze srázu u vodopádu

Dvaatřicetiletý český turista Jiří Bárta zemřel na thajském ostrově Samui, uvádí agentura DPA. Zřítil se ze…

 

iSport.cz

Hyka slaví první trefu v NHL, Rutta zaválel gólem a nahrávkou

Hyka slaví první trefu v NHL, Rutta zaválel gólem a…

SOUHRN | Tři zápasy stačily Tomáši Hykovi k tomu, aby vstřelil svůj první gól v NHL. Nováčkovi týmu Las Vegas…

ZOH 2018, ONLINE 16. dne: Ledecká jede o zlato, hokejisté hrají o bronz

ZOH 2018, ONLINE 16. dne: Ledecká jede o zlato,…

Ester Ledecká bude v předposlední den olympijských her usilovat o druhé zlato v Pchjongčchangu. Týden po…

 

Reflex.cz

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní nacionalista“ a symbol normalizace v Československu

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní…

Gustáv Husák je zapsán v historickém povědomí jako ikona normalizace, jako – dle charakteristiky spisovatele…

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se na bizarní autobusové zastávky

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se…

Existuje jen málo nudnějších věcí, než je čekání na autobus. Pokud bychom měli ale na zpožděný spoj čekat na…