13.6. 2017 Jan Mička Jan Mička

Škoda Octavia RS Combi stála před 15 lety totéž co dnes. Ale ty absurdně drahé příplatky!

 

První generace nejrychlejší sériové škodovky byla uvedena už v roce 2000. S příchodem kombi o dva roky později byla nabídka kompletní.

Verze RS se v rámci modelu Octavia těší obrovskému úspěchu. Celosvětově zaujímá zhruba třináctiprocentní prodejní podíl, kupříkladu v Německu a Švýcarsku je to dvacet procent, a v České republice nese znáček RS zhruba každá desátá prodaná octavia. Historie „eresa“ se začala psát už v roce 2000, tedy až po modernizaci výchozí verze, o dva roky později pak dorazila i varianta kombi, která spojila rychlost a maximální přepravní kapacitu do jednoho produktu.

Tenkrát ještě neexistovalo něco tak „okázalého“ jako dieselová varianta, v té přišla až první generace Fabie RS v březnu 2003, a dokonce ani automatická převodovka. Jedinou možností pohonu první Octavie RS byl čtyřválec 1.8 20V Turbo s výkonem 132 kW v 5500 otáčkách a točivým momentem 235 N.m v rozmezí 1950 až 5000 otáček. Párován byl pouze s manuální pětistupňovou převodovkou. Jenom pro srovnání: dnešní 1.8 TSI v obyčejné octavii má stejných 132 kW, o 15 N.m vyšší točivý moment, a lze jej kombinovat se šestistupňovým manuálem i „suchým“ sedmistupňovým DSG.

Jak ukazuje dobový ceník z července 2002, je na tom Škoda Octavia RS s cenou velmi podobně i dnes. Tehdy vyšel základní liftback na 680.900 a kombi stálo 735.900 Kč, dnes vůz pořídíte od 696.900, potažmo 731.900 korun. Ano, dnešní kombi je o čtyři tisíce levnější, než tomu bylo před patnácti lety. V nabídce tehdy byly čtyři odstíny laku karoserie (černý s perleťovým efektem, stříbrný, červený a žlutý), z nichž se připlácelo pouze za jediný – stříbrný diamantový, navíc lidových 3300 Kč.

Základní výbava zahrnovala litá 16“ kola včetně ocelové rezervy, boční ochranné lišty, sportovní koncovku výfuku, spoiler na pátých dveřích, odlišné nárazníky, zatmavené boční blikače, sportovní provedení interiéru, tříramenný sportovní volant, kovové kryty pedálů, manuální klimatizaci, tónovaná skla, dva airbagy, ABS a protiprokluzový systém, elektricky ovládaná boční okna nebo rádio Symphony s kazetovým přehrávačem.

TEST 2001: Škoda Octavia RS

Vedle toho jste si mohli připlatit za spoustu dalších prvků. Například xenonové světlomety (22.500 Kč), automatickou klimatizaci (17.400 Kč), tempomat (12.000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (5900 Kč), parkovací senzory (9000 Kč), boční airbagy vpředu (8900 Kč), elektricky ovládané střešní okno (19.800 Kč), navigaci s integrovaným rádiem (78.400 Kč), případně rádiem a CD měničem v kufru (92.400 Kč), a v kombinaci s rádii Symphony jste dokonce mohli mít i přípravu pro mobilní telefon – buď s držákem na středové konzole (9600 Kč), nebo v loketní opěrce (13.600 Kč). Po pročtení ceníku mě dále překvapily dvě věci. U verze Combi jste si nemohli připlatit za 17palcová litá kola Spider s pneumatikami 205/50, která u liftbacku vycházela na 10.000 Kč včetně lité rezervy. Dále to byla světlá výška jednotlivých karosářských verzí. Zatímco liftback ležel 119 milimetrů nad vozovkou, kombi bylo silnici o 5 milimetrů blíže.

A na závěr jedna perlička, která se objevila v katalogu Octavie RS liftback, tedy ještě před příchodem kombi. „Dosud nejrychlejší – ale přesto ještě cítíme značné skryté rezervy,“ píše se na jedné z prvních stránek...

Škoda Octavia RS - technická data a ceny pro rok 2002
VerzeLiftbackCombi
Zdvihový objem [cm3]17811781
Válce/ventily4/54/5
Největší výkon [kW/min]132/5500132/5500
Točivý moment [N.m/min]235/1950-5000235/1950-5000
Převodovka5M5M
Max. rychlost [km/h]235231
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,98,0
Komb. spotřeba [l/100 km]8,08,0
Pohotovostní hm. [kg]13251340
Základní cena [Kč]680.900735.900

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Kolik stála Škoda Octavia v roce 1998? Za ABS se připlácelo 26.500 Kč! Kolik stála Škoda Octavia v roce 1998? Za ABS se připlácelo 26.500 Kč!

Podívejte se s námi, kolik stál nejúspěšnější model Škody…

Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Tahle octavia s widebody kitem je nacpaná funkčním…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…