13.6. 2017 Jan Mička Jan Mička

Škoda Octavia RS Combi stála před 15 lety totéž co dnes. Ale ty absurdně drahé příplatky!

 

První generace nejrychlejší sériové škodovky byla uvedena už v roce 2000. S příchodem kombi o dva roky později byla nabídka kompletní.

Verze RS se v rámci modelu Octavia těší obrovskému úspěchu. Celosvětově zaujímá zhruba třináctiprocentní prodejní podíl, kupříkladu v Německu a Švýcarsku je to dvacet procent, a v České republice nese znáček RS zhruba každá desátá prodaná octavia. Historie „eresa“ se začala psát už v roce 2000, tedy až po modernizaci výchozí verze, o dva roky později pak dorazila i varianta kombi, která spojila rychlost a maximální přepravní kapacitu do jednoho produktu.

Tenkrát ještě neexistovalo něco tak „okázalého“ jako dieselová varianta, v té přišla až první generace Fabie RS v březnu 2003, a dokonce ani automatická převodovka. Jedinou možností pohonu první Octavie RS byl čtyřválec 1.8 20V Turbo s výkonem 132 kW v 5500 otáčkách a točivým momentem 235 N.m v rozmezí 1950 až 5000 otáček. Párován byl pouze s manuální pětistupňovou převodovkou. Jenom pro srovnání: dnešní 1.8 TSI v obyčejné octavii má stejných 132 kW, o 15 N.m vyšší točivý moment, a lze jej kombinovat se šestistupňovým manuálem i „suchým“ sedmistupňovým DSG.

Jak ukazuje dobový ceník z července 2002, je na tom Škoda Octavia RS s cenou velmi podobně i dnes. Tehdy vyšel základní liftback na 680.900 a kombi stálo 735.900 Kč, dnes vůz pořídíte od 696.900, potažmo 731.900 korun. Ano, dnešní kombi je o čtyři tisíce levnější, než tomu bylo před patnácti lety. V nabídce tehdy byly čtyři odstíny laku karoserie (černý s perleťovým efektem, stříbrný, červený a žlutý), z nichž se připlácelo pouze za jediný – stříbrný diamantový, navíc lidových 3300 Kč.

Základní výbava zahrnovala litá 16“ kola včetně ocelové rezervy, boční ochranné lišty, sportovní koncovku výfuku, spoiler na pátých dveřích, odlišné nárazníky, zatmavené boční blikače, sportovní provedení interiéru, tříramenný sportovní volant, kovové kryty pedálů, manuální klimatizaci, tónovaná skla, dva airbagy, ABS a protiprokluzový systém, elektricky ovládaná boční okna nebo rádio Symphony s kazetovým přehrávačem.

TEST 2001: Škoda Octavia RS

Vedle toho jste si mohli připlatit za spoustu dalších prvků. Například xenonové světlomety (22.500 Kč), automatickou klimatizaci (17.400 Kč), tempomat (12.000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (5900 Kč), parkovací senzory (9000 Kč), boční airbagy vpředu (8900 Kč), elektricky ovládané střešní okno (19.800 Kč), navigaci s integrovaným rádiem (78.400 Kč), případně rádiem a CD měničem v kufru (92.400 Kč), a v kombinaci s rádii Symphony jste dokonce mohli mít i přípravu pro mobilní telefon – buď s držákem na středové konzole (9600 Kč), nebo v loketní opěrce (13.600 Kč). Po pročtení ceníku mě dále překvapily dvě věci. U verze Combi jste si nemohli připlatit za 17palcová litá kola Spider s pneumatikami 205/50, která u liftbacku vycházela na 10.000 Kč včetně lité rezervy. Dále to byla světlá výška jednotlivých karosářských verzí. Zatímco liftback ležel 119 milimetrů nad vozovkou, kombi bylo silnici o 5 milimetrů blíže.

A na závěr jedna perlička, která se objevila v katalogu Octavie RS liftback, tedy ještě před příchodem kombi. „Dosud nejrychlejší – ale přesto ještě cítíme značné skryté rezervy,“ píše se na jedné z prvních stránek...

Škoda Octavia RS - technická data a ceny pro rok 2002
VerzeLiftbackCombi
Zdvihový objem [cm3]17811781
Válce/ventily4/54/5
Největší výkon [kW/min]132/5500132/5500
Točivý moment [N.m/min]235/1950-5000235/1950-5000
Převodovka5M5M
Max. rychlost [km/h]235231
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,98,0
Komb. spotřeba [l/100 km]8,08,0
Pohotovostní hm. [kg]13251340
Základní cena [Kč]680.900735.900

Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

 



Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla... Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla...

Škoda postavila jen 100 exemplářů Octavie RS v edici WRC.…

Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let! Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let!

Octavie první generace z let 1996 až 2000 jsou stále…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…